Портал в режимі тестування та наповнення
Рішення від 11.03.2020 №66/14-р/к
Опубліковано 16 березня 2020 року о 11:15

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ПОЛТАВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

 

РІШЕННЯ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

 

11 березня 2020 року м. Полтава № 66/14-р/к

 

Справа №66-2-50/22-19

 

 

 

 

Про порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

та накладення штрафу

 

Комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (далі - КП ПОР «Полтававодоканал», Підприємство) за результатами діяльності протягом 2017, 2018, 2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення Підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

КП ПОР «Полтававодоканал» при видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення включалась умова обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності.

За результатом розгляду справи №66-2-50/22-19 такі дії КП ПОР «Полтававодоканал» визнано зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення (пункт 2 статті 50, частина перша статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).

На КП ПОР «Полтававодоканал» накладено штраф у розмірі у розмірі 60000 (шістдесят тисяч) гривень, зобов'язано протягом двох місяців з дня отримання цього рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

 

Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши матеріали справи №66-2-50/22-19 про порушення КП ПОР «Полтававодоканал» законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», та подання Відділу досліджень і розслідувань від 25.02.2020 №66-03/26п,

В С Т А Н О В И Л А:

1. Процесуальні дії

 

(1) Розпорядженням адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 24.05.2019 № 66/22-рп/к розпочато розгляд справи №66-2-50/22-19 за ознаками вчинення КП ПОР «Полтававодоканал» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення, а саме включення в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності (далі – Справа).

(2) Головою територіального відділення надіслані вимоги про надання інформації:

- від 26.02.2019 №66-02/630, від 14.03.2019 №66-02/748, від 18.09.2019 №66-02/2298, від 22.01.2020 №66-02/138 до КП ПОР «Полтававодоканал»;

- від 09.08.2019 №66-02/1939 до Гіпермаркету ТОВ «Епіцентр К» у м. Полтава, від 09.08.2019 №66-02/1938 до ФОП Гененко Т.А.

(3) Територіальним відділенням отримано відповіді на вимоги:

- від 11.03.2019 №7/985, від 20.03.2019 №318, від 0.09.2019 №юр/3466, від 30.01.2020 №7/419 від КП ПОР «Полтававодоканал»;

- 15.08.2019 №15/08 від ФОП Гененко Т.А.;

- 21.08.2019 №775/115 від Гіпермаркету ТОВ «Епіцентр К» у м. Полтава.

(4) Листом від 25.02.2020 №66-02/438 на адресу КП ПОР «Полтававодоканал» направлено копію подання з попереднім висновками у Справі від 25.02.2020 №66-03/26п.

(5) Листом від 04.03.2020 №юр/1012 КП ПОР «Полтававодоканал» надало відповідь на подання з попереднім висновками у Справі.

 

2. Відповідач

 

(6) Відповідачем у Справі є КП ПОР «Полтававодоканал».

Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань КП ПОР «Полтававодоканал» є юридичною особою; дата державної реєстрації 21.07.1993; дата запису 02.12.2005; номер запису 1 588 120 0000 003659; ідентифікаційний код юридичної особи 03361661; основний вид діяльності за КВЕД: 36.00 Забір, очищення та постачання води; місцезнаходження Підприємства: 36020, м. Полтава, вул. П. Орлика, 40-А.

(7) КП ПОР «Полтававодоканал» діяло на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого наказом управління майном Полтавської обласної ради від 30.11.2018 №117 у період з 30.11.2018 по 17.12.2019.

(8) Відповідно до пункту 3.2 Статуту предметом основної діяльності Підприємства було забір, очищення та постачання води, каналізація, водовідведення та очищення стічних вод.

Крім того, згідно із пунктом 3.3.4 Статуту предметом діяльності Підприємства, зокрема, було видача технічних умов на підключення до водопровідно-каналізаційних мереж.

(9) КП ПОР «Полтававодоканал» діяло на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого наказом управління майном Полтавської обласної ради від 18.12.2019 №120 у період з 18.12.2019 по лютий 2020 року та станом на березень 2020.

Відповідно до пункту 3.2 Статуту предметом основної діяльності Підприємства є, забір, очищення та постачання води, каналізація, водовідведення та очищення стічних вод.

Крім того, згідно із пунктом 3.3.4 Статуту видом діяльності Підприємства, зокрема, є видача технічних умов на підключення до водопровідно-каналізаційних мереж.

(10) Отже, у розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» КП ПОР «Полтававодоканал» є суб’єктом господарювання.

 

3. Визначення монопольного (домінуючого) становища

 

Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2002 № 317/6605 (надалі – Методика), з урахуванням пункту 2.2 Методики, встановлено наступне.

 

3.1. Об’єкт аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища

(11) Відповідно до пункту 3.1. Методики об’єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є: суб’єкт господарювання; група суб’єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб’єктом (суб’єктами) господарювання.

3.1.1. Суб’єкт господарювання

(12) У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» КП ПОР «Полтававодоканал» є суб'єктом господарювання.

(13) Об’єктом аналізу є КП ПОР «Полтававодоканал» – суб’єкт господарювання, який надає споживачам послугу з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

3.1.2. Конкретний товар (продукція, товари, послуги), який випускається, постачається, придбавається (використовується, споживається) цим суб’єктом господарювання

(14) Об’єктом аналізу є послуга з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

 

3.2 Визначення товарних меж ринку

(15) Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого. Формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп) здійснюється із переліку товарів, які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи) за показниками взаємозамінності, окремими з яких є наявність спільної групи споживачів товару (товарної групи), відсутність суттєвої різниці в цінах, подібність якісних показників, взаємозамінність товарів з точки зору їх виробництва (пункт 5.1 Методики).

(16) Зовнішні мережі централізованого водопостачання та водовідведення знаходяться на балансі Підприємства з початку господарської його діяльності. Балансова вартість мереж централізованого водопостачання становила на 01.01.2019 – 128441,9 тис. грн., на 01.01.2020 – 136109,4 тис. грн. Балансова вартість мереж централізованого водовідведення становила на 01.01.2019 – 135018,3 тис. грн., на 01.01.2020 – 132359,4 тис. грн.

(17) Послуга з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення не має взаємозамінних товарів, так як без отримання і виконання технічних умов приєднання/підключення об’єктів водоспоживання до діючих систем централізованого водопостачання та водовідведення є неможливим.

(18) КП ПОР «Полтававодоканал» надає дану послугу на платній основі, в зв’язку з цим послуга з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення є товаром.

(19) Вартість робіт з виготовлення та видачі технічних умов на підключення до централізованого водопостачання та водовідведення, встановлювалась наказами КП ПОР «Полтававодоканал» відповідно до калькуляцій та становила (з ПДВ):

- з 01.01.2017 р. – 22.03.2017 р. – 1041,17 грн. (наказ від 15.09.2016 р. №50);

- з 22.03.2017 р. – 02.01.2018 р. – 1331,87 грн. (наказ від 21.03.2017 р. №20);

- з 02.01.2018 р. – по даний час– 1617,10 грн. (наказ від 26.12.2017 р. №91).

(20) Обсяг наданої послуги з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення споживачам/замовникам - суб'єктам господарювання становив: за 2017 рік - 98 шт. на суму 122383,66 грн.; за 2018 рік -135 шт. на суму 214030,05 грн.; за 2019 рік – 149 шт. на суму 240947,90 грн.

(21) Враховуючи вищевикладене, товарними межами ринку є послуга з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

(22) Споживачами цих послуг є юридичні особи, фізичні особи-підприємці, які мають намір отримати послуги з видачі технічних умов на підключення/приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

 

3.3 Визначення географічних меж ринку

(23) Територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів товарної групи), є неможливим або недоцільним.

(24) КП ПОР «Полтававодоканал» має ліцензію на вид діяльності: централізоване водопостачання та водовідведення, видану Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Номер та дата прийняття рішення: №186 від 18.05.2012 (переоформлено рішенням від 08.12.2016 №2136).

(25) КП ПОР «Полтававодоканал» надаються послуги з централізованого водопостачання та водовідведення в територіальних межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари.

(26) Споживачами послуг з централізованого водопостачання та водовідведення є фізичні особи та суб'єкти господарювання.

(27) У зв’язку із здійсненням діяльності з надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення КП ПОР «Полтававодоканал» надавалась послуга з видачі технічних умов на підключення споживачів до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

(28) Таким чином, територіальними (географічними) межами ринку надання послуги з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення, є межі м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення КП ПОР «Полтававодоканал».

 

3.4.Часові межі ринку

(29) Відповідно до Методики, часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило, рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару зі сталою структурою.

(30) Територіальним відділенням досліджувалась діяльність КП ПОР «Полтававодоканал» за 2017, 2018, 2019 роки, січень-лютий 2020 року та станом на березень 2020 року.

(31) Отже, часовими межами ринку визначено 2017-2019 роки, січень-лютий 2020 року та станом на березень 2020 року.

 

3.5. Визначення бар’єрів вступу на ринок

(32) Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про природні монополії» регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у сфері централізованого водопостачання.

(33) За інформацією, розміщеною на сайті Антимонопольного комітету України за посиланням https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/perelik-subektiv-prirodnikh-monopoliy-za-sichen-2020.pdf, КП ПОР «Полтававодоканал» внесено до Зведеного переліку суб’єктів природних монополій станом на 31.01.2020 на ринку централізованого водопостачання та централізованого водовідведення в межах території діяльності Полтавської області.

(34) Послуга з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення може бути надана виключно балансоутримувачем мереж централізованого водопостачання та водовідведення, який є виробником/виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

(35) Таким чином, внаслідок технологічних особливостей, КП ПОР «Полтававодоканал» на ринку надання послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення, які знаходяться на балансі Підприємства, не має конкурентів.

 

3.6. Встановлення монопольного (домінуючого) становища

(36) Відповідно до абзацу другого частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.

(37) Враховуючи зазначене, КП ПОР «Полтававодоканал» за підсумками діяльності протягом 2017-2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку централізованого водопостачання та водовідведення в територіальних (географічних) межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі цього підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

(38) У зв'язку із цим, КП ПОР «Полтававодоканал» протягом 2017-2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення Підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

 

4. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку

 

4.1 Обставини справи

(39) Територіальним відділенням проведено дослідження дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в діях КП ПОР «Полтававодоканал» при наданні послуги з видачі суб'єктам господарювання технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та каналізації.

(40) До територіального відділення надходила заява Коновод Р.В. від 20.02.2019 (від 21.02.2019 вх. №6-14/19-к) щодо порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП ПОР «Полтававодоканал» в частині встановлення у технічних умовах на підключення до централізованого водопостачання умови встановлення лічильника води класу точності «С» або вище.

(41) За інформацією КП ПОР «Полтававодоканал», на заяву ФО Коновод Р.В., власника магазину «Комфорт» по вул. Великотирнівській, 29/2, Підприємством були видані технічні умови №2/156 від 19.06.2018 на підключення магазину «Комфорт» по вул. Великотирнівській, 29/2 до централізованих систем водопостачання та водовідведення. У пункті 5 технічних умов №2/156 від 19.06.2018 р. Підприємством встановлено замовнику (Коновод Р.В.) умову, зокрема, «водомірний вузол обладнати на водопровідному вводі в приміщенні санвузла на початку мережі. Водолічильники рекомендованого метрологічного класу точності «С» або вище».

(42) Як зазначає КП ПОР «Полтававодоканал», підставою для визначення технічними умовами на приєднання до мережі централізованого водопостачання та водовідведення, виданих Коновод Р.В., умови «встановлення лічильників води класу точності С або вище» є рішення, прийняте на технічній нараді КП ПОР «Полтававодоканал» від 06.10.2016 року.

(43) В обгрунтування підстав Підприємством надано витяг з протоколу технічної наради по видачі технічних умов. У пункті 8 витягу з протоколу, зокрема, зазначено, що «відповідно до п.3.2.24 Статуту підприємства, затвердженого Управлінням майном Полтавської обласної ради КП ПОР «Полтававодоканал» повинно забезпечити розвиток та вдосконалення систем обліку добувної води з підземних джерел, а також скорочення втрат питної води, за рахунок застосування приладів обліку з більшою чутливістю для обліку води при мінімальному водоспоживанні».

(44) Як повідомлено КП ПОР «Полтававодоканал», з 10.07.2008 року по даний час по об'єкту магазин «Комфорт» по вул. Великотирнівській, 29/2, м. Полтава, облік послуг з централізованого водопостачання проводиться засобом обліку води СВК 1,5 Ø 15мм, який прийнято на абонентський облік Підприємства. Вказаний засіб обліку води відповідає класу точності «В».

(45) На вимогу територіального відділення КП ПОР «Полтававодоканал» надано копії технічних умов (далі – ТУ) на приєднання/підключення об'єктів споживачів (суб'єктів господарювання) до централізованих систем водопостачання та водовідведення м. Полтави, виданих Підприємством протягом 2017- 2019 років. Зокрема, наступних ТУ:

- замовник ФОП Дубович О.В., ТУ №2/347 від 04.10.2017 року на приєднання «Вбудованого нежитлового приміщення №179 житлового будинку по вул. Перспективній, 8, с. Розсошенці»; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати на водопровідному вводі в приміщенні магазину на початку мережі. Водолічильник метрологічного класу точності «С» або вище;

- замовник ТзОВ «Віола Медтехніка», ТУ №2/261 від 08.08.2017 року на приєднання виробничих будівель по вул. Комарова, 5 до централізованих систем водопостачання та водовідведення м. Полтава; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати у водопровідному колодязі на приєднанні до водогону Д400м. Водолічильник метрологічного класу точності «С» або вище;

- замовник ФОП Каграманян С.С., ТУ №2/349 від 06.11.2018 року на підключення нежитлових приміщень – кафе по вул. В. Козака, 10; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати на водопровідному вводі в колодязі на врізці в Д100мм. Водолічильник метрологічного класу точності «С» або вище;

- замовник ФО Козак І.В., ТУ №2/218 від 20.07.2018 року на підключення нежитлового приміщення (кафе) по вул. Небесної Сотні, 14/18; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати на водопровідному вводі в приміщення під'їзду на початку мережі. Водолічильник встановити в шафі. Водолічильник метрологічного класу точності «С» або вище;

- замовник ФОП Чубенко О.Д., ТУ №2/25 від 31.01.2019 року на підключення стаціонарної тимчасової споруди – торгівельного павільйону по вул. Соборності, 67; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати на початку водопровідного вводу в приміщенні павільйону. Водолічильник метрологічного класу точності «С»;

- замовник ФО Лисенко Ю.В. Вельбой Ю.І., ТУ №2/39 від 15.02.2019 року на підключення офісного приміщення по вул. Соборності, 53/1; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати в приміщенні офісу на початку водопровідного вводу. Водолічильник рекомендованого метрологічного класу точності «С»;

- замовник ТОВ «Офісний Центр Арсенал Плюс», ТУ №2/32 від 06.02.2019 року на підключення кафе по вул. Гожулівській, 26; у пункті 5 ТУ встановлено вимогу: водомірний вузол обладнати на початку водопровідного вводу в приміщення кафе. Водолічильник метрологічного класу точності «С».

(46) Із вказаними замовниками КП ПОР «Полтававодоканал» був укладений «Договір на виконання робіт по виготовленню технічних умов», предметом якого було виготовлення та видача технічних умов на підключення приміщень замовника послуг.

(47) Відповідно до виписаних КП ПОР «Полтававодоканал» рахунків вказаними замовниками були сплачені кошти за виготовлення та видачу технічних умов на банківський рахунок Підприємства. Згідно з актом приймання-передачі виконаних робіт вищезазначеним замовникам Підприємством передано технічні умови на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення.

(48) За інформацією КП ПОР «Полтававодоканал», всім споживачам (замовникам) суб'єктам господарювання, які зверталися до підприємства за технічними умовами на підключення об'єктів до централізованих систем водопостачання та водовідведення, встановлювалась умова щодо облаштування лічильниками води класу точності «С» протягом 2017-2019 років.

(49) Як повідомлено КП ПОР «Полтававодоканал», протягом 2017-2019 років фактів приєднання (підключення) об'єктів водокористування споживачів/замовників - суб'єктів господарювання до централізованої системи водопостачання та водовідведення у разі не виконання споживачем умови встановлення лічильників класу точності «С» або вище, відповідно до виданих технічних умов, не було.

(50) При цьому слід зазначити, що за результатом проведеного територіальним відділенням дослідження, вартість лічильників класу точності «С» вище ніж вартість лічильників класу точності «В» у торгівельній мережі м. Полтава.

(51) За інформацією ФОП Гененко Т.А. (лист від 15.08.2019 №15/08), наданою на вимогу територіального відділення, протягом січня-липня 2019 року здійснювалась реалізація лічильників холодної води типу (марки):

- 15 ТХ ЛК Novator (Хмельницький) класу точності «В» за ціною 485 грн. за одиницю;

- «ГРОСС» MNK ¾ С х/в класу точності «С» за ціною 1290,00 грн. за одиницю.

(52) Також, за інформацією Гіпермаркету ТОВ «Епіцентр К», наданою на вимогу територіального відділення, протягом січня-липня 2019 року здійснювалась реалізація лічильників холодної води, крім класу точності «С», за цінами від 299,94 грн. до 498,96 грн. за одиницю (в залежності від типу, марки, виробника) :

(53) Крім того, наприклад, на торговельному майданчику продавців з України на веб-сайті https://prom.ua/Schetchik-holodnoj-vody-svk-1.html?sort=price, станом на 03.02.2020 року розміщено інформацію щодо вартості продажу лічильників холодної води класу точності «С». Зокрема, найнижча вартість лічильника холодної води класу точності «С» становила 813,80 грн. за одиницю.

(54) В той же час, найнижча вартість лічильників холодної води класу точності «В» становила від 330,0 грн. за одиницю.

(55) Статтею 7 Закону України «Про природні монополії» визначено, що діяльність суб'єктів природних монополій у сферах, визначених у статті 5 цього Закону, а також діяльність суб'єктів господарювання на суміжних ринках підлягає ліцензуванню відповідно до закону. В умовах та правилах здійснення підприємницької діяльності у сферах природних монополій та на суміжних ринках (ліцензійних умовах) визначаються зобов’язання суб’єктів природних монополій з надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва згідно з вимогами законодавства.

(56) Відповідно до абзацу восьмого частини першої статті 10 Закону України «Про природні монополії» суб’єкти природних монополій зобов’язані забезпечувати надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва у порядку та строки, встановлені законодавством.

(57) Відповідно до частини першої статті 23 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення мають право, зокрема, видавати дозволи і технічні умови на підключення споживачів до систем централізованого питного водопостачання та водовідведення.

(58) Відповідно до статті 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об’єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації.

(59) Згідно з частиною третьою статі 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» технічні умови повинні відповідати законодавству, містити достовірну інформацію та обґрунтовані вимоги до об'єктів будівництва, а також відповідати намірам заявника щодо забудови земельної ділянки.

(60) Відносини, що виникають у процесі приєднання/підключення до водопровідно-каналізаційних мереж регулюються, зокрема, Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27.06.2008р. № 190, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.10.2008 за № 936/15627 (далі – Правила №190).

(61) Правила №190 є обов'язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об'єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.

(62) Відповідно до пункту 1.2. Правил №190, у якому наведено визначення термінів, що вживаються у Правилах, технічні умови – комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема щодо водопостачання, водовідведення.

(63) Відповідно до пункту 3.8. Правил №190, у разі запланованих змін у діяльності споживачів, якщо вони ведуть до зміни обсягів спожитої питної води та скиду стічних вод, споживачі в місячний строк до моменту виникнення змін надають виробнику заяву та відповідні документи для одержання додаткових технічних умов та внесення змін у договір.

(64) Пунктом 4.1. Правил №190 передбачено, що для приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення, замовнику таких послуг надаються технічні умови. Виробник послуг з централізованого водопостачання та водовідведення видає замовнику технічні умови згідно з поданою заявою протягом десяти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви з урахуванням потужностей споруд та пропускної спроможності мереж систем централізованого водопостачання та водовідведення, із зазначенням умов для проектування вводу: місця приєднання, місця розташування водомірного вузла, умов для влаштування проміжного резервуара і насосів - підвищувачів тиску. Форма технічних умов наведена в додатку 1 до Правил №190.

(65) Відповідно до пункту 4.3 Правил № 190, забороняється будь-яке самовільне приєднання об'єктів водоспоживання до діючих систем централізованого водопостачання та водовідведення (включаючи приєднання до будинкових вводів, внутрішньо будинкових мереж або мереж).

(66) Отже, видача технічних умов на приєднання (підключення) до мереж централізованого водопостачання та водовідведення, є невід’ємною складовою процесу приєднання (підключення) до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

(67) Статтею 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» визначено основні терміни, зокрема, «затвердження типу засобу вимірювальної техніки - рішення призначеного органу з оцінки відповідності, прийняте на основі звіту про оцінку типу, про те, що тип засобу вимірювальної техніки відповідає встановленим вимогам і може використовуватися у сфері законодавчо регульованої метрології у спосіб, за якого він, як очікується, забезпечить надійні результати вимірювань протягом визначеного періоду часу», «тип засобу вимірювальної техніки - сукупність засобів вимірювальної техніки того самого призначення, які мають один і той самий принцип дії, подібну конструкцію та виготовлені за тією самою технічною документацією».

(68) Відповідно до частини другої статті 16 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» визначено, що призначені органи з оцінки відповідності повідомляють науковому метрологічному центру, уповноваженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері метрології та метрологічної діяльності, на ведення реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки, про видані ними сертифікати затвердження типу засобів вимірювальної техніки.

(69) Сертифікат затвердження типу засобу вимірювальної техніки є документом, який засвідчує, що тип засобу вимірювальної техніки затверджено.

(70) Порядок ведення реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки встановлюється нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності.

(71) Порядок ведення Реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки (далі - Порядок) затверджено наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 13.07.2016 р. № 1161, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.08. 2016 р. за № 1081/29211.

(72) Відповідно до пункту 2 Порядку Реєстр є електронною базою даних, що містить відомості про затверджені типи засобів вимірювальної техніки.

(73) Формування та ведення Реєстру забезпечуються науковим метрологічним центром – державним підприємством "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" (далі – ДП "Укрметртестстандарт") шляхом унесення відомостей про затверджені типи ЗВТ та доповнень до них (пункт 3 Порядку).

(74) ДП "Укрметртестстандарт" забезпечує оприлюднення Реєстру на своєму веб-сайті. Інформація в Реєстрі є відкритою і загальнодоступною та розміщується у форматі, придатному для роздрукування (пункт 4 Порядку).

(75) Враховуючи наведене, чинними нормативно-правовими актами у сфері метрології та метрологічної діяльності не передбачено обмежень класу точності для засобів вимірювальної техніки, що встановлюються споживачами. Тобто, для обліку обсягу споживання послуги з централізованого водопостачання споживачами можуть встановлюватись будь-які засоби обліку води, що занесені до Реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки.

 

4.2. Антиконкурентні наслідки дій Відповідача

(76) Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(77) Дії КП ПОР «Полтававодоканал» у вигляді включення в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів.

(78) Оскільки, чинне законодавство покладає обов’язок на споживача щодо виконання вимог ТУ на приєднання/підключення об'єктів споживачів (суб'єктів господарювання) до систем централізованого водопостачання та водовідведення у повному обсязі, приєднання/підключення об’єктів споживачів до систем централізованого водопостачання та водовідведення без виконання усіх вимог ТУ неможливе.

(79) Для споживачів (суб'єктів господарювання) відсутні альтернативні джерела отримання послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення в територіальних межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення КП ПОР «Полтававодоканал».

(80) Крім того, на виконання технічних умов споживачі змушені придбавати та встановлювати засоби обліку холодної води класу точності «С», які коштують дорожче ніж засоби обліку холодної води класу точності «В», що призводить (може призвести) до понесення споживачами додаткових витрат.

 

4.3. Неможливість вчинення Відповідачем таких дій за умов існування значної конкуренції на ринку

(81) На даний час конкуренція на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення відсутня, тому споживачі (суб'єкти господарювання) не мають можливості отримати технічні умови у іншого суб'єкту господарювання, оскільки мережі централізованого водопостачання та водовідведення, до яких може бути здійснено приєднання/підключення споживачів/замовників, знаходяться на балансі КП ПОР «Полтававодоканал».

(82) Вищенаведені дії КП ПОР «Полтававодоканал» були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуги з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення в межах території, де розташовані діючі мережі цього підприємства, оскільки, у цьому випадку споживачі мали б можливість обирати між кількома суб’єктами господарювання, які могли б надавати цю послугу за прийнятними умовами, і у разі вчинення Підприємством неправомірних дій, які ущемляють інтереси споживачів, обрали б іншого надавача послуги.

(83) Жоден із учасників цього ринку не зміг би одноособово, на протязі певного часу вчиняти необгрунтовані дії із встановлення умов реалізації товару (послуги) та не зазнавати при цьому збитків внаслідок суттєвого зменшення попиту на свій товар (послугу).

(84) За умов наявності конкуренції, між учасниками зазначеного ринку відбувалося б змагання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, що є змістом поняття конкуренції згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції». А Підприємство, щоб утримати споживача, уникало б створення умов, що можуть призвести до втрати споживача без достатніх на те підстав. В даному випадку конкуренція на зазначеному ринку відсутня, у споживачів відсутні альтернативні джерела придбання послуги з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення, тому КП ПОР «Полтававодоканал» має можливість зловживати своїм монопольним становищем шляхом встановлення умови придбання цієї послуги.

(85) Таким чином, включення КП ПОР «Полтававодоканал» до технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності, було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку надання послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

 

4.4. Загальні висновки щодо зловживання Відповідачем монопольним становищем

(86) Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(87) Згідно з частиною третьою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

(88) Відповідно до пункту 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

(89) Враховуючи вищезазначене, дії КП ПОР «Полтававодоканал», яке протягом 2017-2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення Підприємства, щодо включення в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності, кваліфіковано територіальним відділенням як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення, відповідно до пункту 2 статті 50, частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

 

5. Заперечення відповідача та їх спростування

 

(90) Листом від 04.03.2020 №юр/1012 Відповідачем надано заперечення та зауваження на подання №66-03/26п від 25.02.2020 з попередніми висновками у Справі.

(91) Як свідчать заперечення Відповідача на попередні висновки у Справі, Відповідач з висновками територіального відділення про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не згоден.

(92) Відповідачем зазначено, що відповідно до статті 6 розділу ІІ Закону України «Про питну воду, водопостачання та водовідведення» державна політика у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення будується на принципах наближення вимог національних стандартів на питну воду, питне водопостачання та водовідведення, технологій виробництва питної води, нормативів щодо очищення стічних вод, а також засобів вимірювання і методів оцінки до відповідних стандартів, нормативів, технологій, засобів і методів, прийнятих у Європейському Союзі.

(93) Відповідно до Статуту КП ПОР «Полтававодоканал», предмет основної діяльності Підприємства – забір, очищення та постачання води, каналізація, водовідведення та очищення стічних вод передбачає, зокрема, розвиток та вдосконалення системи обліку послуг з централізованого водопостачання та водовідведення в Полтавській області.

(94) На підприємстві облік поданої води в розподільчу систему м. Полтава здійснюється за допомогою ультразвукових приладів обліку.

(95) Для реалізації напрямку щодо вдосконалення системи обліку послуг, для зменшення різниці між обсягами, визначеними ультразвуковими приладами обліку підприємства та приладами обліку споживачів, та зменшення втрат, на технічній нараді КП ПОР «Полтававодоканал» від 06.10.2016 року прийнято рішення при видачі технічних умов на підключення мереж водопостачання та водовідведення вказувати метрологічний клас точності «С» приладів обліку води.

(96) Заперечення КП ПОР «Полтававодоканал» спростовуються матеріалами Справи та наведеним нижче.

(97) Чинними нормативно-правовими актами у сфері метрології та метрологічної діяльності не передбачено обмежень класу точності для засобів вимірювальної техніки, що встановлюються споживачами. Для обліку обсягу споживання послуги з централізованого водопостачання споживачами можуть встановлюватись будь-які засоби обліку води, що занесені до Реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки. Відповідно до пункту 3 Порядку ведення Реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 13.07.2016 р. № 1161, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08. 2016 р. за № 1081/29211, формування та ведення Реєстру забезпечуються ДП «Укрметртестстандарт» шляхом унесення відомостей про затверджені типи засобів вимірювальної техніки.

(98) Отже, висновок територіального відділення про вчинення КП ПОР «Полтававодоканал» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення, що полягає у включенні в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності, не є спростованим.

 

6. Висновки у справі

 

(99) Таким чином, доказами зібраними у Справі, доведено, а зауваженнями і запереченнями Відповідача не спростовано висновок, що КП ПОР «Полтававодоканал», займаючи протягом 2017-2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення Підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку, своїми діями, що полягають у включенні в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

 

7. Визначення розміру штрафу

 

(100) Зловживання монопольним (домінуючим становищем) є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).

(101) Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за порушення, передбачене пунктом 2 статті 50 цього закону, накладається штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф. У разі наявності незаконно одержаного прибутку, який перевищує десять відсотків зазначеного доходу (виручки), штраф накладається у розмірі, що не перевищує потрійного розміру незаконно одержаного прибутку. Розмір незаконно одержаного прибутку може бути обчислено оціночним шляхом.

(102) Відповідно до копії форми 2 «Звіт про фінансові результати» за 2019 рік чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) КП ПОР «Полтававодоканал» становив 303916000 (триста три мільйони дев'ятсот шістнадцять тисяч) гривень.

(103) При визначенні розміру штрафу було враховано такі обставини:

- надання всіх необхідних документів і пояснень;

- Відповідач не чинив перешкод під час розслідування обставин у справі;

- порушення вчинено Відповідачем вперше.

 

Враховуючи викладене, керуючись статтями 7, 121 і 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 48 і 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3 і 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року № 32-р, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за № 291/5482 (із змінами), та пунктами 29, 31, 32 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 р. №5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 р. за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 р. №169-р) (із змінами), адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

П О С Т А Н О В И Л А:

 

1. Визнати, що комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661), відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за підсумками діяльності протягом 2017-2019 років, січня-лютого 2020 року та станом на березень 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Н. Санжари, де розташовані діючі мережі централізованого водопостачання та водовідведення Підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

2. Визнати дії комунального підприємства Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) щодо включення в технічні умови на приєднання/підключення до систем централізованого водопостачання та водовідведення умови щодо обов’язку споживача здійснити встановлення лічильника води з визначеним класом точності порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до централізованих систем водопостачання та водовідведення, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3. Відповідно до статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) штраф у розмірі 60000 (шістдесят тисяч) гривень.

4. Комунальному підприємству Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, про що в 2-місячний термін з дня отримання рішення повідомити Полтавське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету із наданням копій підтверджуючих документів.

 

Відповідно до частини третьої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.

Відповідно до частини восьмої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати до територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення органів Антимонопольного комітету України може бути оскаржене до господарського суду у двомісячний строк з дня його одержання.

 

 

Голова адміністративної колегії

 

 

В. КНИШ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux