Портал в режимі тестування та наповнення
Рішення від 15.01.2020 №66/2-р/к
Опубліковано 17 січня 2020 року о 15:16

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ПОЛТАВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

 

РІШЕННЯ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

15.01.2020 м. Полтава №66/2-р/к

Справа № 66-2-50/51-19

 

Про порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

та накладення штрафу

 

 

Комунальне підприємство «Жилремсервіс» (далі – КП «Жилремсервіс») у період 20.08.2018 – 31.08.2019 роки, займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з поводження з побутовими відходами на території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області із часткою 100%.

При цьому, КП «Жилремсервіс» у період 20.08.2018 – 31.08.2019 роки:

1. Застосовувало тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

2. Сформувало тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010.

3. Встановило та стягувало з 01.10.2018 року плату за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовувати лише з 01.09.2019 року.

За результатами розгляду справи № 66-2-50/51-19 такі дії КП «Жилремсервіс» визнано зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку (частина перша статті 13, пункт 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).

За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у вищевказаному пункті 1, на КП «Жилремсервіс» накладено штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у вищевказаному пункті 2, на КП «Жилремсервіс» накладено штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у вищевказаному пункті 3, на КП «Жилремсервіс» накладено штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (надалі – адміністративна колегія Відділення), розглянувши матеріали справи № 66-2-50/51-19про порушення КП «Жилремсервіс» законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», та подання з попередніми висновками у справі Відділу досліджень і розслідувань від 02.01.2020 року № 66-03/2п,

 

ВСТАНОВИЛА :

1. Процесуальні дії

(1)               Полтавським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – територіальне відділення Комітету, Відділення) відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» та статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції», на виконання доручення керівника апарату Антимонопольного Комітету України Литвина Ю.М. від 06.08.2019 № 14-01/1768-К (вх. № 66-14/86-К від 08.08.2019), розглянуто заяву Кертанова Є.Р. від 24.07.2019 №б/н, щодо правомірності стягнення комунальним підприємством «Жилремсервіс» з жителів багатоквартирних будинків плати за абонентське обслуговування та плати за вивезення та утилізацію побутових відходів.

(2)               Крім того, територіальним відділенням Комітету на виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України Ю.Терентьєва від 12.03.2019 № 13-01/236, здійснюється дослідження регіональних ринків послуг у сфері вивезення побутових відходів.

(3)               Розпорядженням адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 04.10.2019 № 66/52-рп/к розпочато розгляд справи № 66-2-50/51-19 за ознаками вчинення комунальним підприємством «Жилремсервіс» (далі – КП «Жилремсервіс», Підприємство) порушення, яке полягає у:

- застосуванні тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, плати за абонентське обслуговування та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, шляхом вчинення дій, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;

- формуванні тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначеного частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку;

- встановленні та стягненні з 01.10.2018 року плати за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовуватися лише з 01.09.2019 року, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначеного частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

(4)               Листом від 04.10.2019 № 66-02/2485 КП «Жилремсервіс» направлено розпорядження від 04.10.2019 №66/52-рп/к про початок розгляду справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

(5)               Головою Відділення до КП «Жилремсервіс» надіслано вимоги про надання інформації від 09.08.2019 № 66-02/1941 та від 30.08.2019 № 66-02/2092.

(6)               Крім того, було направлено лист заявнику – Кертанову Є.Р. від 09.08.2019 №66-02/1942 про надання додаткової інформації та направлено вимоги про надання інформації до Градизької селищної ради від 09.08.2019 № 66-02/1940 та від 17.09.2019 №66-02/2280.

(7)               За результатами розгляду справи № 66-2-50/51-19 відділом досліджень і розслідувань Відділення складено подання з попередніми висновками у справі від 02.01.2020 № 66-03/2п.

(8)               Листом від 02.01.2020 № 66-02/18 КП «Жилремсервіс» надіслано подання з попередніми висновками у справі № 66-2-50/51-19.

2. Відповідач

(9)               Відповідачем по справі є КП «Жилремсервіс», код ЄДРПОУ – 36324964. Місцезнаходження: вулиця Героїв Дніпра, 13, селище міського типу Градизьк, Глобинський район, Полтавська область, 39070. Засновник: Градизька селищна рада, код ЄДРПОУ засновника: 21063176. Організаційно-правова форма – комунальне підприємство. Основним видом діяльності є збирання безпечних відходів (38.11).

(10)           КП «Жилремсервіс» є юридичною особою, веде самостійний баланс, має печатку з власною назвою, розрахунковий рахунок в банківській установі тощо.

3. Визначення монопольного (домінуючого) становища

(11)           Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 01.04.2002 № 317/6605 (далі – Методика), територіальне відділення Комітету провело дослідження становища КП «Жилремсервіс» на ринку послуг з поводження з побутовими відходами у період з 01.01.2018 по 31.08.2019 роки.

3.1. Об’єкт аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища

(12)           Відповідно до пункту 3.1 Методики об’єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є: суб’єкт господарювання; група суб’єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб’єктом (суб’єктами) господарювання.

3.1.1. Суб’єкт господарювання

(13)           У відповідності до п. 3.4. Методики, визначення складу групи суб'єктів господарювання здійснюється шляхом установлення переліку незалежних суб'єктів господарювання, до складу яких входить суб'єкт (суб'єкти) господарювання, що випускає(ють), постачає(ють), продає(ють), придбаває(ють) конкретний товар (продукцію, роботи, послуги).

(14)           У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» КП «Жилремсервіс» є суб'єктом господарювання.

(15)           Об’єктом аналізу є КП «Жилремсервіс» – суб’єкт господарювання, який надає послуги з поводження з побутовими відходами.

3.1.2. Конкретний товар (продукція, товари, послуги), який випускається, постачається, придбавається (використовується, споживається) цим суб’єктом господарювання

(16)           Об’єктом аналізу є ринок послуг з поводження з побутовими відходами.

3.2. Визначення переліку товарів та основних продавців, покупців цих товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище

3.2.1. Перелік товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище суб’єкта господарювання

(17)           Відповідно до Методики, перелік товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище суб’єкта господарювання, складається з товарів (товарних груп), які обертаються в Україні чи на відповідній частині її території і які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи).

(18)           Визначення ознак одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи) здійснюється виходячи з подібності, зокрема: споживчих характеристик, умов споживання, умов реалізації та цін.

(19)           Згідно зі статтею 1 Закону України «Про відходи», поводження з відходами – це дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

(20)           Послуги з поводження з побутовими відходами – це послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.

(21)           Послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.

(22)           Збирання відходів – діяльність, пов’язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об’єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення.

(23)           Перевезення відходів – транспортування відходів від місць їх утворення або зберігання до місць чи об’єктів оброблення, утилізації чи видалення.

(24)           Зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об'єктах (до їх утилізації чи видалення).

(25)           Послуги із захоронення побутових відходів - послуги з остаточного розміщення побутових відходів після їх перероблення (оброблення) у спеціально відведених місцях чи на об'єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини не перевищував установлених нормативів.

(26)           Послуги з перероблення (оброблення) побутових відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов'язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей побутових відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.

(27)           Послуги з поводження з побутовими відходами за споживчими властивостями, умовами використання, технічними, експлуатаційними властивостями і характеристиками тощо не мають взаємозамінних товарів.

(28)           Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку.

(29)           Згідно з листом КП «Жилремсервіс» б/н, б/д (вх.№66-01/1384 від 27.08.2019), основний вид діяльності Підприємства - це поводження з побутовими відходами, вивезення та складування їх на полігоні. Також Підприємство надає послуги автовишки та вантажних перевезень на комерційній основі». Підприємство надає послуги на території смт. Градизьк. КП «Жилремсервіс» надає послуги по вивезенню побутових відходів на підставі договору з Градизькою селищною радою» (мова оригіналу).

(30)           В додаток до вищевказаного листа КП «Жилремсервіс» надано копію договору з Градизькою селищною радою. Вказаний договір від 02.01.2019 року № 1 на надання послуг по обслуговуванню полігону твердих побутових відходів, де «Градизька селищна рада в особі селищного голови Носа Мирослава Юрійовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з однієї сторони та комунальне підприємство «Жилремсервіс» в особі директора Швидкого Фелікса Андрійовича, що діє на підставі Статуту, надалі «Виконавець», з іншої сторони, уклали даний договір про наступне: Селищна рада доручає, а Виконавець бере на себе зобов’язання по проведенню робіт по обслуговуванню сміттєзвалища в смт. Градизьк в порядку, в обсязі і на умовах, визначених цим договором та Законом України «Про місцеве самоврядування» (мова оригіналу).

(31)           Іншої інформації та документів, що підтверджують визначення Градизькою селищною радою КП «Жилремсервіс» виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та утилізації побутових відходів, Підприємством до територіального відділення Комітету не надано.

(32)           За повідомленням КП «Жилремсервіс», Підприємство не приймало участі в конкурсі на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів.

(33)           За інформацією Градизької селищної ради від 27.08.2019 №02-46/1153 (вх..№66-01/1514 від 19.09.2019), протягом 2017-2019 років на території Градизької селищної ради здійснювали свою діяльність у сфері поводження з побутовими відходами 1 суб’єкт господарювання комунальної власності – КП «Жилремсервіс» (збирання та вивезення твердих побутових відходів) та 1 суб’єкт господарювання приватної власності – ФОП Юхно О.М. (відкачування та вивезення рідких побутових відходів).

(34)           Крім того, Градизька селищна рада (лист від 27.08.2019 №02-46/1153, вх..№66-01/1514 від 19.09.2019) зазначила, що на території Градизької селищної ради лише КП «Жилремсервіс» має дозвільні документи та необхідну техніку для здійснення діяльності у сфері поводження з побутовими відходами (мова оригіналу).

(35)           Територіальним відділенням Комітету не встановлено інших суб’єктів господарювання, що надавали у період 2017-2018 років та поточного періоду 2019 року послуги з поводження з побутовими відходами, з боку яких КП «Жилремсервіс» зазнає конкуренції в межах Градизької селищної ради.

(36)           За повідомленням Підприємства (лист б/н, б/д, вх. №66-01/1384 від 27.08.2019), «в смт. Градизьк суб’єктів господарювання, які займаються поводженням з побутовими відходами не має, але неподалік є КП «Глобинське» та комунальні підприємства в м. Кременчук, які надають такі послуги» (мова оригіналу).

(37)           Виходячи з вищевикладеного, споживачі смт. Градизьк не мають можливості вибору підприємства, яке надавало б аналогічні послуги у цьому населеному пункті, тобто, споживачі можуть скористатися послугами лише КП «Жилремсервіс».

(38)           Послуги з поводження з побутовими відходами надаються КП «Жилремсервіс» на платній основі, а, отже, є товаром, щодо якого визначається монопольне (домінуюче) становище.

3.2.2. Перелік основних продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів)

(39)           Продавцями послуг з поводження з побутовими відходами є суб’єкти господарювання, господарська діяльність яких у відповідності до Закону України «Про відходи» здійснюється у сфері поводження з відходами та спрямована на задоволення потреб споживача, у запобіганні утворенню відходів шляхом їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення, а також, які можуть забезпечити виконання обов’язків, визначених у частині другій статті 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів»)

(40)           КП «Жилремсервіс» - надавач послуг з поводження з побутовими відходами в межах смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області.

(41)           Споживачами послуг з поводження з побутовими відходами є фізичні та юридичні особи на території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області.

3.3. Визначення товарних меж ринку

(42)           Відповідно до пунктів 5.1-5.3 Методики товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.

(43)           Формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп) здійснюється із переліку товарів, які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи), за показниками взаємозамінності, якими, зокрема, є:

подібність призначення, споживчих властивостей, умов використання тощо;

подібність фізичних, технічних, експлуатаційних властивостей і характеристик, якісних показників тощо;

наявність спільної групи споживачів товару (товарної групи);

відсутність суттєвої різниці в цінах;

взаємозамінність товарів (товарної групи) з точки зору їх виробництва, тобто здатності виробників запропонувати нові товари на заміну існуючих.

При проведенні дослідження необхідно враховувати, що взаємозамінні товари належать до групи однорідних товарів (товарних груп), які розглядаються споживачем як один і той же товар (товарна група), і які можуть бути стандартизовані або диференційовані.

Стандартизованими товарами (товарними групами) можуть розглядатися товари, які мають єдину систему показників, параметрів, що характеризують товар, і у виробництві яких використовуються єдині чи однакові технічні стандарти, технічні умови, стандарти застосування тощо.

(44)           Товаром, щодо якого визначається монопольне (домінуюче) становище суб’єкта господарювання, є послуги з поводження з побутовими відходами.

(45)           Згідно зі статтею 1 Закону України «Про відходи», поводження з відходами – це дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

(46)           Послуги з поводження з побутовими відходами – це послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.

(47)           Послуги з поводження з побутовими відходами за споживчими властивостями, умовами використання, технічними, експлуатаційними властивостями і характеристиками тощо не має взаємозамінних товарів.

(48)           Отже, за таких обставин товарними межами ринку є послуги з поводження з побутовими відходами.

3.4. Визначення територіальних (географічних) меж ринку

(49)           Відповідно до вимог Методики, територіальні межі ринку визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої, з точки зору споживача, придбання товарів є неможливим або недоцільним.

(50)           При встановленні територіальних меж ринку, які визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів є неможливим або недоцільним, зокрема враховувалось місце розташування груп споживачів. Особливістю послуг з поводження з побутовими відходами є отримання послуги безпосередньо за місцем знаходження споживача. Тобто, споживач може отримати послугу тільки від суб’єктів господарювання, які надають послуги з поводження з побутовими відходами у конкретному населеному пункті.

(51)           КП «Жилремсервіс» надає послуги з поводження з побутовими відходами в територіальних межах смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області.

(52)           Отже, територіальними (географічними) межами ринку надання послуг з поводження з побутовими відходами є географічні межі території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області (далі – Територіальні межі).

3.5. Проміжок часу, стосовно якого має визначатися становище суб’єктів господарювання на ринку – часові межі ринку

(53)           У відповідності до Методики, часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило, рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару зі сталою структурою.

(54)           Часовими межами ринку надання послуг з поводження з побутовими відходами визначено: період з 20.08.2018 по 31.08.2019, протягом яких залишалась незмінною структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому.

3.6. Розрахунок частки суб’єктів господарювання на ринку

3.6.1. Обсяг ринку, на якому визначається монопольне (домінуюче) становище

(55)           Обсяги наданих КП «Жилремсервіс» послуг з поводження з побутовими відходами у визначених часових межах за періоди складають: з 01.01.2018 по 31.12.2018 – 380 м. куб на суму 225,4 тис. грн., з 01.01.2019 до 01.08.2019 - 220 м. куб на суму 132,5 тис. гривень.

3.6.2. Розрахунок частки суб’єктів господарювання на ринку

(56)           Відділенням встановлено, що КП «Жилремсервіс» є єдиним суб’єктом господарювання, який надає послуги з поводження з побутовими відходами на території смт Градизьк Глобинського району Полтавської області.

(57)           Виходячи з наведеного, частка КП «Жилремсервіс» на ринку послуг з поводження з побутовими відходами впродовж 20.08.2018 по 31.08.2019 в межах території смт Градизьк Глобинського району Полтавської області становить 100%.

3.7. Визначення потенційних конкурентів

(58)           Відповідно до Методики, потенційними конкурентами вважаються такі суб'єкти господарювання: які мають матеріально-технічну базу, кадри, технології тощо, але з різних причин не реалізують ці можливості; які виготовляють товари (товарні групи), що складають товарні межі ринку, але не реалізують їх на відповідному ринку; нові суб'єкти господарювання, які можуть вступити на ринок.

(59)           Відповідно до частини 2 статті 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавцем послуг з поводження з побутовими відходами є суб’єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку.

(60)           Отже, враховуючи те, що ринок послуг з поводження з побутовими відходами в межах території смт Градизьк Глобинського району Полтавської області є монополізованим, конкуренція на ньому відсутня.

3.8. Визначення бар’єрів вступу на ринок

(61)           Відповідно до Методики бар’єрами для вступу потенційних конкурентів на відповідний ринок є: обмеження за попитом, пов'язані з високою насиченістю ринку товарами (товарними групами) та низькою платоспроможністю покупців; адміністративні обмеження; економічні та організаційні обмеження; екологічні обмеження; нерозвиненість ринкової інфраструктури; інші обмеження, що спричиняють суттєві витрати, необхідні для вступу на певний ринок товару (товарної групи).

(62)           Бар’єрами для вступу на ринок надання послуг з поводження з побутовими відходами є адміністративні, економічні та організаційні обмеження.

(63)           КП «Жилремсервіс» здійснює господарську діяльність надаючи вищевказані послуги споживачам, за що отримує відповідну плату, отже, в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є суб’єктом господарювання.

(64)           Аналізуючи ринок надання послуг з поводження з побутовими відходами в межах території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області за період з 20.08.2018 по 31.08.2019 встановлено, що у вищезазначених територіальних межах та товарних межах ринку Відповідач працює одноосібно та безальтернативно, не зазнає конкуренції на цьому ринку.

3.9. Установлення монопольного (домінуючого) становища

3.9.1. Визначення частки суб’єкта господарювання

(65)           Отже, у період з 20.08.2018 по 31.08.2019 на ринку послуг з поводження з побутовими відходами на території смт Градизьк Глобинського району Полтавської області Відповідач не має жодного конкурента.

3.10. Загальні висновки щодо визначення монопольного (домінуючого) становища Відповідача

(66)           Таким чином, враховуючи вищезазначене, відповідно до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», КП «Жилремсервіс» у період 20.08.2018 по 31.08.2019 на ринку послуг з поводження з побутовими відходами займає монопольне (домінуюче) становище на території смт Градизьк Глобинського району Полтавської області з часткою 100%.

4. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку

4.1. Обставини справи

(67)           З інформації КП «Жилремсервіс», наданої листом б/н, б/д (вх.№66-01/1384 від 27.08.2019), з’ясовано, що основним видом діяльності КП «Жилремсервіс» є поводження з побутовими відходами, вивезення та складування їх на полігоні.

(68)           Рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради від 20.08.2018 № 4 «Про затвердження тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, які надаються КП «Жилремсервіс», затверджено тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів:

- для населення – 78,50 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для бюджетних організацій – 82,20 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для інших споживачів – 112,10 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для приватного сектора – 34,00 грн. за місяць.

У рішенні від 20.08.2018 № 4 вирішено ввести в дію тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів з 01.10.2018 року та КП «Жилремсервіс» довести до споживачів інформацію про затвердження тарифів у встановлений законодавством термін.

(69)           Рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради від 20.08.2018 № 2 «Про затвердження тарифу на поводження з побутовими відходами КП «Жилремсервіс» затверджено тариф на поводження з побутовими відходами, точка розподілу передачі послуги є бак для побутових відходів, який знаходиться в обумовленому місці неподалік будинку та наповнюється співвласниками будинку на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів – 0 грн. 81 коп. без ПДВ за 1 м. кв. житлової площі (далі - тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів).

У рішенні від 20.08.2018 № 2 вирішено ввести в дію тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з 01.10.2018 року та КП «Жилремсервіс» довести до споживачів інформацію про затвердження тарифів у встановлений законодавством термін.

(70)           За інформацією КП «Жилремсервіс», наданої територіальному відділенню Комітету листом б/н, б/д (вх. №66-01/1384 від 27.08.2019), з’ясовано, що наказом КП «Жилремсервіс» від 01.10.2018 № 28 затверджено та введено в дію з 01.10.2018 року:

1. Тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів:

- для населення – 78,50 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для бюджетних організацій – 82,20 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для інших споживачів – 112,10 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для приватного сектора – 34,00 грн. за місяць.

2. Плату за абонентське обслуговування – 0,72 грн. без ПДВ за 1 м. кв.

3. Поводження з побутовими відходами співвласниками багатоквартирних будинків – 0,81 грн. без ПДВ за 1 м. кв. (тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів).

Оприлюднення затверджених тарифів відбулося через газету «Зоря Придніпров’я» від 21.09.2018 року.

Діючі тарифи було введено з 01.10.2018 року згідно наказу по Підприємству від 01.10.2018 № 28.

(71)           Відповідно до пункту 5 статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

(72)           Разом з тим, КП «Жилремсервіс» не надано документів, що підтверджують факт повідомлення споживачів про зміну тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію.

(73)           При цьому, КП «Жилремсервіс» листом б/н, б/д (вх. №66-01/1384 від 27.08.2019), надало копію витягу з газети «Зоря Придніпров’я» від 21.09.2018 року з інформацією про зміну вищезазначених тарифів.

(74)           Рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради від 20.08.2018 № 5 «Про затвердження додаткової угоди до типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП «Жилремсервіс» затверджено та введено в дію з 01.09.2018 року додаткову угоду до типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі – Додаткова угода).

(75)           В Додатковій угоді, зазначено:

«п. 4 Сторони погодили, що в разі зміни безпосереднім виконавцем послуг (Комунальним підприємством) вартості послуг, затвердженими згідно законодавства порядку, Власник (Користувач) приймає нову вартість, про яку повідомляється шляхом розміщення відповідних оголошень в газеті «Зоря Придніпров’я» та інших засобах масової інформації, без внесення змін чи доповнень до додаткової угоди».

(76)           Як результат, Підприємством було порушено встановлені чинним законодавствам терміни введення в дію тарифів, враховуючи необхідність здійснення повідомлення, у строк, встановлений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

(77)           Такі дії КП «Жилремсервіс» щодо застосування тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), раніше на 5 днів, ніж визначено нормативно-правовим актом, призвели до того, що споживачі змушені сплачувати за послуги з вивезення твердих побутових відходів та за послуги з поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) за вартістю, яка була введена в дію без дотримання 15-денного терміну повідомлення про введення їх у дію з посиланням на рішення відповідних органів.

(78)           Слід зазначити, що споживачі неправомірно сплачували за новим тарифом 5 днів.

(79)           Згідно рішення виконавчого комітету Градизької селищної ради від 12.05.2017 № 3 затверджено тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів:

- для населення – 71,04 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для бюджетних організацій – 74,43 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для інших споживачів – 101,50 грн. без ПДВ за 1 м. куб.

(80)           Отже, новий тариф на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів став вищий за попередній на:

- для населення – 7,46 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для бюджетних організацій – 7,77 грн. без ПДВ за 1 м. куб;

- для інших споживачів – 10,60грн. без ПДВ за 1 м. куб.

(81)           В свою чергу, дії КП «Жилремсервіс» щодо застосування тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на послуги з поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізація твердих та негабаритних побутових відходів), відповідно до наказу по підприємству від 01.10.2018 №28, з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, шляхом вчинення дій, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(82)           КП «Жилремсервіс» (лист б/н, б/д, вх. №66-01/1384 від 27.08.2019) надало копію додаткової угоди № 34 до типового договору № 34 від 01.07.2009 року про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладеною з Кертановою О.П., яка, за повідомленням Підприємства, є дружиною заявника Кертанова Є.Р.

(83)           В додатковій угоді зазначається: «1. В зв’язку з тим, що Виконавець комунальних послуг, Комунальне підприємство, не має матеріальної та фінансової можливості надавати більшість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, та на виконання вимог пункту 1, 5 частини 3 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» Сторони погодилися змінити і доповнити Типовий договір №34 від 01.07.2009 р. про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

2. Змінити умови Договору:

п. 1 розділу «Предмет договору», виклавши його в наступній редакції: «Предметом цього договору є забезпечення виконавцем надання комунальних послуг з:

1) централізованого водовідведення, точка розподілу передачі послуги від виконавця споживачу є каналізаційні колодязі на випусках з будинків;

2) поводження з побутовими відходами, точка розподілу передачі послуги є бак для побутових відходів, який знаходиться в обумовленому місці неподалік будинку та наповнюється Власником (Користувачем), у житловому будинку № 12 по вул. Шевченка у с-щі Градизьк, а споживачем – забезпечення своєчасної оплати таких послуг та оплати за абонентське обслуговування за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором»

п. 3 розділу «Предмет договору», виклавши його в наступній редакції: «Розмір щомісячної оплати за надані послуги на день, коли Додаткова угода до Типового договору №34 від 01.07.2009 року про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій набирає чинності, становить:

1) централізованого водовідведення – 12,5 грн. (без ПДВ) за 1 куб. м + 20% ПДВ, обчислюється відповідно до показника лічильника використаної води, при відсутності лічильника – 5,7 куб. м. за одну зареєстровану особу згідно з нормативам споживання;

2) поводження з побутовими відходами – 60,17 грн. нараховується відповідно 0,81 грн. (без ПДВ) за 1 кв. м. житлової площі + 20 % ПДВ;

3) за абонентське обслуговування (платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору, веденням обліку та здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягнення плати за спожиті комунальні послуги) – 53,73 грн., нараховується відповідно 0,72 грн. (без ПДВ) за 1 кв. м. житлової площі + 20 % ПДВ» (мова оригіналу).

(84)           Крім того, заявник Кертанов Є.Р., листом від 21.08.2019 б/н (вх. № 66-01/1396 від 29.08.2019) надав до територіального відділення Комітету розрахунок, за підписом головного бухгалтера і печатки Підприємства від 11.06.2019 №80, який надає КП «Жилремсервіс» споживачам для оплати, а також дублікат чека (код квитанції 1675-5777-3049-9067), що підтверджує його оплату.

«Розрахунок нормативних витрат згідно «Порядку формування тарифів на послуги» від 11.06.2019 №80. Калькуляційною одиницею є 1 кв. метр загальної площі, що перебуває у власності або наймі фізичної чи юридичної особи. Всього загальна площа по особовому рахунку № 139 = 61,9 м. кв.

1. Вартість утилізації твердих побутових відходів: 0,81 грн.

2. Адміністративні витрати 0,72 грн.

Всього 1,53

ПДВ 0,31

Всього 1,84

До сплати 113,90 грн.» (мова оригіналу).

(85)           Територіальним відділенням Комітету проведено дослідження по кожному пункту Розрахунку.

Щодо вартості утилізації твердих побутових відходів зазначаємо наступне.

(86)           Згідно з рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради від 20.08.2018 № 2 «Про затвердження тарифу на поводження з побутовими відходами КП «Жилремсервіс» затверджено та введено в дію з 01.10.2018 року «тариф на поводження з побутовими відходами, точка розподілу передачі послуги є бак для побутових відходів, який знаходиться в обумовленому місці неподалік будинку та наповнюється співвласниками будинку на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів – 0 грн. 81 коп. без ПДВ за 1 м. кв. житлової площі» (мова оригіналу).

(87)           КП «Жилремсервіс» на вимогу територіального відділення Комітету листом б/н, б/д, вх. №66-01/1384 від 27.08.2019, надав «Розрахунок нормативних витрат згідно «Порядку формування тарифів з поводження з побутовими відходами та абонентського обслуговування» (мова оригіналу) (далі – Розрахунок).

(88)           В ході аналізу Розрахунку територіальним відділенням Комітету встановлено, що КП «Жилремсервіс» здійснив Розрахунок відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (в редакції до 01.05.2019) (далі – Постанова № 869).

(89)           «Згідно Розрахунку, калькуляційною одиницею є 1 кв. метр загальної площі, що перебуває у власності або наймі фізичної чи юридичної особи» (мова оригіналу).

(90)           Розрахунок, проведений Підприємством на вивезення та утилізацію твердих та негабаритних побутових відходів і становить 0,81 гривень.

(91)           Відповідно до пункту 2 Постанови № 869, тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат, витрат на відшкодування втрат, планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку.

(92)           Тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до Постанови № 869.

(93)           Як зазначено Підприємством в Додатковій угоді «в зв’язку з тим, що Виконавець комунальних послуг, Комунальне підприємство, не має матеріальної та фінансової можливості надавати більшість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій...» (мова оригіналу), КП «Жилремсервіс» не розраховувало тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за кожним будинком, а лише розрахувало послугу з вивезення та утилізації твердих побутових і негабаритних відходів за формулою, визначеною в пункті 9 постанови №869.

(94)           Відповідно до абзацу дванадцятого пункту 9 постанови №869, у разі коли виконавець власними силами проводить деякі операції поводження з побутовими відходами (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення), їх вартість розраховується виходячи з планованої собівартості відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010.

(95)           Як зазначає КП «Жилремсервіс» (лист б/н, б/д, вх. №66-01/1384 від 27.08.2019), основний вид діяльності Підприємства це поводження з побутовими відходами, вивезення та складування їх на полігоні. На своєму балансі Підприємство має спеціалізований автотранспорт для збору, вивезення твердих побутових відходів.

(96)           З цього слідує, що КП «Жилремсервіс» власними силами проводить операції з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів, а, отже, Підприємство повинно було розрахувати тариф на вивезення та утилізацію побутових відходів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами».

(97)           Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами» розрахунок тарифу включає визначення розміру економічно обґрунтованих планованих витрат підприємства на одиницю калькулювання собівартості послуги з урахуванням потреби в кожному ресурсі у натуральному виразі. Одиниця калькулювання собівартості послуги - 1 куб. метр або 1 тонна (за наявності вагового обладнання) побутових відходів.

(98)           Крім того, Підприємство повинно було розрахувати тарифи на послуги окремо за кожною операцією поводження з побутовими відходами (окремо вивезення та окремо утилізація) та за видами побутових відходів (окремо тверді та окремо негабаритні).

(99)           Таким чином, КП «Жилремсервіс» сформовано тариф на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів в розмірі 0,81 грн. без ПДВ за 1 м. кв. житлової площі та який затверджений рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради № 2 від 20.08.2018 року, застосування якого у розрахунках зі споживачами призвело до ущемлення інтересів цих споживачів.

(100)       За умов існування значної конкуренції на ринку послуг з поводження з побутовими відходами в межах смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області, коли споживачі мали б можливість обирати більш економічно вигідніші договірні відносини з надавачами цих послуг, то такі дії КП «Жилремсервіс» щодо формування економічно необґрунтованих тарифів, які призвели до ущемлення інтересів споживачів, були б неможливими.

(101)       Тому, такі дії комунального підприємства «Жилремсервіс» щодо формування тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначеним частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

Щодо адміністративних витрат зазначаємо наступне.

(102)       В ході розгляду заяви територіальним відділенням Комітету встановлено, що рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради від 20.08.2018 № 3 «Про затвердження тарифу плата за абонентське обслуговування КП «Жилремсервіс» затверджено та введено в дію з 01.10.2018 року «тариф плата за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів – 0 грн. 72 коп. без ПДВ за 1 м. кв. житлової площі» (мова оригіналу).

(103)       Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку.

(104)       Відповідно до статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», плата виконавцю комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і електричної енергії) за індивідуальним договором складається з:

1) плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства;

2) плати за абонентське обслуговування, граничний розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України;

3) плати за обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, які забезпечують надання такої послуги, що визначається договором між виконавцем та співвласниками.

(105)       Стаття 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», відповідно до прикінцевих і перехідних положень, набрала чинності 01.05.2019 року.

(106)       Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 808 «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків за індивідуальними договорами», яка набрала чинності 31.08.2019 року (з дня опублікування в газеті Урядовий кур’єр від 31.08.2019 № 166), установлено граничний розмір плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків за індивідуальними договорами, який визначається за формулою.

(107)       Під абонентом слід розуміти споживача відповідної комунальної послуги, з яким виконавець уклав індивідуальний договір про надання такої послуги у багатоквартирному будинку.

Граничний розмір плати за абонентське обслуговування, визначений відповідно до цієї постанови, застосовується окремо виконавцями послуг з:

- постачання теплової енергії та/або гарячої води;

- централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;

- поводження з побутовими відходами.

(108)       Граничний розмір плати за абонентське обслуговування не залежить від кількості комунальних послуг, що надаються одним виконавцем абонентові.

(109)       Плата за абонентське обслуговування (з урахуванням податку на додану вартість), визначена відповідно до планованих витрат виконавця (витрат, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а також у випадках, визначених законодавством та договором, витрат на обслуговування приладів — розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку), не повинна перевищувати граничного розміру плати за абонентське обслуговування, визначеного відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 808.

(110)       КП «Жилремсервіс» встановлено та введено в дію з 01.10.2018 року, а Градизькою селищною радою затверджено, плату за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів – 0,72 грн. без ПДВ за 1 м. кв. житлової площі.

(111)       Плату за абонентське обслуговування Підприємство мало право застосовувати в розрахунках зі споживачами лише після набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №808 «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків за індивідуальними договорами», тобто не раніше 31.08.2019 року.

(112)       Таким чином, КП «Жилремсервіс» встановлює та стягує плату за абонентське обслуговування з 01.10.2018 року на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі та яка затверджена рішенням виконавчого комітету Градизької селищної ради № 3 від 20.08.2018 року, застосування якої у розрахунках зі споживачами призвело до ущемлення інтересів цих споживачів.

(113)       Тому, такі дії комунального підприємства «Жилремсервіс» щодо встановлення та стягнення плати за абонентське обслуговування з 01.10.2018 року на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовувати лише з 01.09.2019 року, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначеним частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

(114)       Відповідно до статті 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

(115)       З інформації КП «Жилремсервіс» (лист б/н, б/д, вх. №66-01/1384 від 27.08.2019) загальна кількість договорів на надання послуг у сфері поводження з побутовими відходами становить:

- багатоповерхові будинки: 2017 рік – 294, 2018 рік – 294, 2019 рік – 294;

- міський приватний сектор – 0;

- сільський приватний сектор – 426;

- приватні підприємства – 10.

А, отже, споживачі сплачували кошти КП «Жилремсервіс» відповідно до укладених договорів.

 

4.2. Антиконкурентні наслідки дій Відповідача

(116)       Частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(117)       КП «Жилремсервіс» застосовувало тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», що призвело до ущемлення інтересів споживачів.

(118)       КП «Жилремсервіс» сформувало тариф на послуги з поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010, що призвело до ущемлення інтересів цих споживачів.

(119)       КП «Жилремсервіс» встановило та стягувало з 01.10.2018 року плату за абонентське обслуговування для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі на території Градизької селищної ради, яку можна застосовуватися лише з 01.09.2019 року, що призвело до ущемлення інтересів цих споживачів.

(120)       За умов існування значної конкуренції на ринку послуг з поводження з побутовими відходами в межах смт Градизьк Глобинського району Полтавської області, коли споживачі мали б можливість обирати більш економічно вигідніші договірні відносини з надавачами цих послуг, такі дії КП «Жилремсервіс», які призвели до ущемлення інтересів споживачів, були б неможливими.

4.3. Неможливість вчинення Відповідачем таких дій за умов існування значної конкуренції на ринку

(121)       За відсутності конкуренції на ринку послуг з поводження з побутовими відходами КП «Жилремсервіс» сформувало та стягувало тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами для споживачів, які не мають альтернативи надавача зазначених послуг.

(122)       Дії комунального підприємства «Жилремсервіс» щодо:

- застосування тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»;

- формування тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізація твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010;

- встановлення та стягнення з 01.10.2018 року плати за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовуватися лише з 01.09.2019 року,

стали можливими через відсутність конкуренції на ринку послуг з поводження з побутовими відходами у територіальних межах смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області.

(123)       КП «Жилремсервіс» є єдиним суб’єктом господарювання, який надає послуги з поводження з побутовими відходами у територіальних межах смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області, стосунків з яким неможливо уникнути, його поведінка завдає шкоди інтересам споживачів, оскільки відсутні інші альтернативні джерела отримання послуг з поводження з побутовими відходами.

5. Заперечення Відповідача та їх спростування

(124)       Територіальним відділенням Комітету листом від 02.01.2020 №66-02/18 КП «Жилремсервіс» було надіслано подання з попередніми висновками від 02.01.2020 № 66-03/2п у справі № 66-2-50/51-19 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП «Жилремсервіс».

(125)       Заперечення, зауваження чи пропозиції до подання з попередніми висновками від КП «Жилремсервіс до територіального відділення Комітету не надходили.

6. Правова кваліфікація дій Відповідача

(126)    Таким чином, доказами, зібраними у справі доведено, що Відповідач, займаючи впродовж 20.08.2018 – 31.08.2019 рр. монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з поводження з побутовими відходами в межах території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області з часткою 100%, своїми діями, що полягали:

- у застосуванні тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»;

- у формуванні тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізація твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010;

- у встановленні та стягненні з 01.10.2018 року плати за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовувати лише з 01.09.2019 року, у розрахунках зі споживачами,

призвело до ущемлення інтересів споживачів (понесення додаткових фінансових витрат),

і які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку,

вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

6. Визначення розміру штрафу

(127)       Зловживання монопольним (домінуючим становищем) є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).

(128)       Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за порушення, передбачене пунктом 2  статті 50 цього Закону, накладаються штрафи у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

(129)       Відповідно до копії форми 2 «Звіт про фінансові результати» за 2018 рік чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) по КП «Жилремсервіс» за 2018 рік становив 1 688,7 тисяч гривень.

(130)       Якщо доходу (виручки) немає або відповідач на вимогу органів Антимонопольного комітету України, голови його територіального відділення не надав розмір доходу (виручки), штраф, передбачений абзацом другим частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», накладається у розмірі до двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; штраф, передбачений абзацом третім частини другої цієї статті, - у розмірі до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; штраф, передбачений абзацом четвертим частини другої цієї статті, - у розмірі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

(131)       Рішення про накладення штрафів у розмірах понад чотири тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян приймаються виключно Антимонопольним комітетом України, адміністративною колегією Антимонопольного комітету України на їх засіданнях.

(132)      При визначенні розміру штрафу пропоную врахувати, що порушення вчинено Відповідачем вперше.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 7 і 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 48, 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3 і 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року № 32-р, пунктами 29 та 33 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року № 5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06 травня 1994 року за № 90/299 (в редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року №169-р ) ( із змінами), адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

ПОСТАНОВИЛА:

 

1.    Визнати, що у період 20.08.2018 – 31.08.2019 роки комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964), займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з поводження з побутовими відходами на території смт. Градизьк Глобинського району Полтавської області із часткою 100%.

2.    Визнати дії комунального підприємства «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964), які полягають у застосуванні тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) з недотриманням 15-денного строку повідомлення про введення їх у дію, який передбачений пунктом п’ятим статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, шляхом вчинення дій, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3.    Визнати дії комунального підприємства «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964), які полягають у формуванні тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів), на території Градизької селищної ради за 1 м. кв. житлової площі, не у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

4.    Визнати дії комунального підприємства «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964), які полягають у встановленні та стягненні з 01.10.2018 року плати за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі, яку можна застосовувати лише з 01.09.2019 року, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з поводження з побутовими відходами, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

5.    За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

6.    За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 3 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

7.    За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 4 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) штраф у розмірі 15 000 (п’ятнадцять тисяч) гривень.

8.    Зобов’язати комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) усунути наслідки порушення, визначеного у пункті 2 резолютивної частини цього рішення шляхом проведення перерахунку зайво сплаченої споживачами плати за вивезення твердих побутових відходів та тарифу на поводження з побутовими відходами (що включає в себе, згідно Розрахунку, послуги з вивезення та утилізації твердих та негабаритних побутових відходів) за 5 днів, за тарифом з урахуванням вимог пункту п’ять статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

9.    Зобов’язати комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) усунути наслідки порушення, визначеного у пункті 3 резолютивної частини цього рішення шляхом формування тарифу на поводження з побутовими відходами у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010.

10.     Зобов’язати комунальне підприємство «Жилремсервіс» (вул. Героїв Дніпра, 13, смт Градизьк, Глобинський р-н, Полтавська обл., 39070, ідентифікаційний код юридичної особи 36324964) усунути наслідки порушення, визначеного у пункті 4 резолютивної частини цього рішення шляхом повернення споживачам плати за абонентське обслуговування на території Градизької селищної ради для різних категорій споживачів за 1 м. кв. житлової площі за період з 01.10.2019 по 31.08.2019 року.

Про виконання пунктів 8, 9, 10 даного рішення письмово повідомити Антимонопольний комітет України у місячний строк з дня його отримання із наданням копій відповідних підтверджуючих документів.

 

Відповідно до частини третьої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» штраф повинен бути сплачений у двомісячний строк з дня одержання рішення.

 

Відповідно до частини восьмої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафу.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення органів Антимонопольного комітету України у двомісячний строк з дня його одержання може бути оскаржене до господарського суду.

 

 

 

Голова адміністративної колегії В. Книш

 

 

Члени адміністративної колегії: В. Купріянова

 

О. Дикань

 

 

 

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux