Портал в режимі тестування та наповнення
Рішення від 31.10.2019 №66/39-р/к
Опубліковано 01 листопада 2019 року о 10:27

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ПОЛТАВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

 

РІШЕННЯ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

 

31 жовтня 2019 року м. Полтава 66/39-р/к

 

Справа №66-2-50/4-19

Про порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

та накладення штрафу

 

Полтавським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – територіальне відділення) відповідно до частини третьої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у зв'язку із невиконанням комунальним підприємством Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (далі – КП ПОР «Полтававодоканал», Підприємство) рекомендацій, внесених адміністративною колегією Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України листом від 07.06.2018 №66/3-рк/к, розпорядженням від 11.01.2019 № 66/4-рп/к розпочато розгляд справи за ознаками порушення КП ПОР «Полтававодоканал» законодавства про захист економічної конкуренції.

Дослідженням встановлено, що КП ПОР «Полтававодоканал» за результатами діяльності 2016-2018 років, січня-вересня 2019 року та станом на жовтень 2019 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку централізованого постачання холодної води в територіальних (географічних) межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі цього підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

За результатом розгляду справи №66-2-50/4-19, дії КП ПОР «Полтававодоканал» щодо стягнення коштів із споживачів послуги з  централізованого постачання холодної води при прийнятті на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води кваліфіковано як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку централізованого постачання холодної води, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та подання з попередніми висновками у справі Відділу досліджень і розслідувань від 16.10.2019 №66-03/97п,

 

 

В С Т А Н О В И Л А:

 

(1) З метою припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та усунення наслідків цих порушень, адміністративною колегією Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України листом від 07.06.2018 р. №66/3-рк/к надано, в порядку статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації КП ПОР «Полтававодоканал»:

1. КП ПОР «Полтававодоканал» припинити стягнення коштів за прийняття на абонентський облік засобів обліку холодної води із споживачів (населення) послуги з централізованого постачання холодної води, не передбаченого чинним законодавством, з дня отримання цих рекомендацій.

2. КП ПОР «Полтававодоканал» здійснити перерахунки споживачам послуги з централізованого постачання холодної води (населення), з яких стягувалась плата за прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води, не передбачена чинним законодавством, за період з 1 січня 2016 по поточний період 2018р.

3. КП ПОР «Полтававодоканал» повідомити про здійснені перерахунки споживачів (населення) послуги з централізованого постачання холодної води, з яких стягувалась плата за прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води, не передбачена чинним законодавством.

(2) У зв'язку із невиконанням КП ПОР «Полтававодоканал» рекомендацій, територіального відділення від 07.06.2018 №66/3-рк/к, розпорядженням адміністративної колегії територіального відділення від 11.01.2019 р. №66/4-рп/к розпочато розгляд справи №66-2-50/4-19 за ознаками порушення КП ПОР «Полтававодоканал» законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку централізованого постачання холодної води, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

 

(3) В ході дослідження та розгляду справи надіслані вимоги про надання інформації від:

- 07.09.2018 №66-02/949, 11.12.2018 №66-02/1692, 29.01.2019 №66-02/297, від 04.06.2019 №66-02/1474, від 10.09.2019 №66-02/2206 до КП ПОР «Полтававодоканал»;

- 24.07.2018 №66-02/561, 25.01.2019 №66-02/267 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП).

 

2. ВІДПОВІДАЧ

 

(4) Відповідачем у справі є КП ПОР «Полтававодоканал».

Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань КП ПОР «Полтававодоканал» є юридичною особою, дата державної реєстрації: 21.07.1993; дата запису: 02.12.2005; номер запису: 1 588 120 0000 003659.

Код згідно з ЄДРПОУ: 03361661.

Основний вид діяльності за КВЕД: 36.00 Забір, очищення та постачання води.

Місцезнаходження Підприємства: 36020, м. Полтава, вул. П. Орлика, 40-А.

 

КП ПОР «Полтававодоканал» діє на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого наказом управління майном Полтавської обласної ради від 30.11.2018 №117.

Відповідно до пункту 3.2 Статуту предметом основної діяльності Підприємства є, забір, очищення та постачання води, каналізація, водовідведення та очищення стічних вод.

Таким чином, КП ПОР «Полтававодоканал» є суб’єктом господарювання у значенні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

 

3. ВИЗНАЧЕННЯ МОНОПОЛЬНОГО (ДОМІНУЮЧОГО) СТАНОВИЩА

 

Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2002 № 317/6605 (надалі – Методика), з урахуванням пункту 2.2 Методики, встановлено наступне.

 

3.1. Обєкт аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища

(5) Відповідно до пункту 3.1. Методики об’єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є: суб’єкт господарювання; група суб’єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб’єктом (суб’єктами) господарювання.

3.1.1. Суб’єкт господарювання

(6) У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» КП ПОР «Полтававодоканал» є суб'єктом господарювання.

Об’єктом аналізу є КП ПОР «Полтававодоканал» – суб’єкт господарювання, який надає послугу з централізованого постачання холодної води споживачам.

3.1.2. Конкретний товар (продукція, товари, послуги), який випускається, постачається, придбавається (використовується, споживається) цим суб’єктом господарювання

(7) Об’єктом аналізу є послуга з централізованого постачання холодної води.

 

3.2 Визначення товарних меж ринку

(8) Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого. Формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп) здійснюється із переліку товарів, які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи) за показниками взаємозамінності, окремими з яких є наявність спільної групи споживачів товару (товарної групи), відсутність суттєвої різниці в цінах, подібність якісних показників, взаємозамінність товарів з точки зору їх виробництва (пункт 5.1 Методики).

(9) Послуга з централізованого постачання холодної води не має взаємозамінних товарів, оскільки мережі централізованого водопостачання для надання послуги з централізованого постачання холодної води споживачам, знаходяться на балансі Підприємства.

Зовнішні мережі централізованого водопостачання знаходяться на балансі Підприємства з початку господарської його діяльності. Балансова вартість мереж централізованого водопостачання становила на 01.01.2019 – 74376 тис. грн.

(10) КП ПОР «Полтававодоканал» надається послуга з централізованого постачання холодної води мешканцям багатоквартирних будинків за тарифами на послугу з централізованого постачання холодної води у розмірі 10,42 грн. за 1 куб. м (без ПДВ) відповідно до постанови НКРЕКП від 13.11.2018 №1397 та для мешканців приватного сектору за тарифами на централізоване водопостачання у розмірі 10,23 грн. за 1 куб. м (без ПДВ) відповідно до постанови НКРЕКП №804 від 28.05.2019.

(11) Обсяг наданої послуги з централізованого постачання холодної води споживачам (населенню) становив: за 2016 рік - 67422,52 тис. грн.; за 2017 рік – 84142,71 тис. грн; за 2018 рік – 103513,3 тис. грн., за січень-серпень 2019 року – 86558,4 тис. грн.

(12) У зв’язку з цим послуга з централізованого постачання холодної води є товаром.

Враховуючи вищевикладене, товарними межами ринку є послуга з централізованого постачання холодної води.

(13) Споживачами цих послуг є фізичні особи (населення), що отримували та мають намір отримувати послугу з централізованого постачання холодної води.

(14) Кількість споживачів (населення) послуги з централізованого постачання холодної води, що надавалась КП ПОР «Полтававодоканал», становила на: 01.01.2017 – 142154 особових рахунків; 01.01.2018 – 143540 особових рахунків; 01.01.2019 – 145456 особових рахунків; на 01.09.2019 -128204 особових рахунків.

 

3.3 Визначення територіальних (географічних) меж ринків

(15) Територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів товарної групи), є неможливим або недоцільним.

(16) КП ПОР «Полтававодоканал» має ліцензію на вид діяльності: централізоване водопостачання та водовідведення, видану Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Номер та дата прийняття рішення: №186 від 18.05.2012 (переоформлено рішенням від 08.12.2016 №2136).

КП ПОР «Полтававодоканал» надається послуга з централізованого постачання холодної води в територіальних межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну.

(17) Таким чином, територіальними (географічними) межами ринку надання послуги з централізованого опалення, є межі м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі централізованого постачання холодної води КП ПОР «Полтававодоканал».

 

3.4.Часові межі ринку

(18) Відповідно до Методики, часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило, рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару зі сталою структурою.

(19) Територіальним відділенням досліджувалась діяльність КП ПОР «Полтававодоканал» за 2016-2018 роки, січень-жовтень 2019 року.

(20) Отже, часовими межами ринку визначено 2016-2018 роки, січень-жовтень 2019 року.

 

3.5. Визначення барєрів вступу на ринок

(21) Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про природні монополії» регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у сфері централізованого водопостачання.

(22) За інформацією, розміщеною на сайті Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=136411&schema=main, КП ПОР «Полтававодоканал» внесено до Зведеного переліку суб’єктів природних монополій станом на 30.09.2019 на ринку централізованого водопостачання та водовідведення на території Полтавської області.

(23) Послуга з централізованого постачання холодної води надавалась КП ПОР «Полтававодоканал» споживачам (населенню) на підставі укладених договорів, предметом яких є послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення.

Споживачі послуги з централізованого постачання холодної води не можуть обрати іншого виконавця послуги та укласти з ним договір, оскільки мережі централізованого водопостачання, що використовуються для надання вказаної послуги споживачам, знаходяться на балансі Підприємства.

(24) Статтею 7 Закону України «Про природні монополії» визначено, що діяльність суб'єктів природних монополій у сферах, визначених у статті 5 цього Закону, а також діяльність суб'єктів господарювання на суміжних ринках підлягає ліцензуванню відповідно до закону.

(25) Адміністративними бар’єрами вступу на ринок послуги централізованого водопостачання потенційних конкурентів є необхідність отримання необхідних дозвільних документів, ліцензії на здійснення господарської діяльності з централізованого водопостачання, отримання в користування (оренду тощо) мережі централізованого водопостачання.

(26) Економічними бар’єрами вступу на ринок потенційних конкурентів є економічні обмеження, пов'язані із розробкою проекту та будівництвом (реконструкцією тощо) виробничих об’єктів (споруд, водопровідних мереж тощо) та встановлення обладнання, призначених для виробництва та постачання холодної води, що спричиняють суттєві витрати, необхідні для вступу на ринок надання послуги з централізованого водопостачання.

(27) За звичайних умов споживач не може, відповідно до Методики, легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого, тобто від споживання послуги з централізованого постачання холодної води, що надавалась КП ПОР «Полтававодоканал», до споживання цієї послуги від іншого суб'єкту господарювання.

(28) Таким чином, внаслідок технологічних особливостей, КП ПОР «Полтававодоканал» на ринку надання послуги з централізованого постачання холодної води, в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі централізованого постачання холодної води, які знаходяться на балансі Підприємства, не має конкурентів.

 

3.6. Встановлення монопольного (домінуючого) становища

(29) Відповідно до абзацу другого частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.

(30) Враховуючи зазначене, КП ПОР «Полтававодоканал» за підсумками діяльності протягом 2016-2018 років, січня-жовтня 2019 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого постачання холодної води в територіальних (географічних) межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі цього підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

 

4. ЗЛОВЖИВАННЯ МОНОПОЛЬНИМ (ДОМІНУЮЧИМ) СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ

4.1 Обставини справи

 

(31) Територіальне відділення за результатами аналізу наданих КП ПОР «Полтававодоканал» документів щодо прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачів (населення) у період 2016-2018 років – поточного періоду 2019 року встановило наступне.

(32) За інформацією КП ПОР «Полтававодоканал», для прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачу необхідно звернутися до абонентського відділу Підприємства, отримати рахунок на оплату з виходу спеціаліста для проведення робіт, пов' язаних з взяттям на облік водомірного вузла. Після проведення оплати по рахунку, споживачем подається письмова заява, за формою, затвердженою наказом по підприємству, квитанція про сплату послуги з виходу спеціаліста та проводиться погодження дати виконання робіт з включення до графіку в реєстрі замовлень. Прийняття на абонентський облік квартирного засобу обліку холодної води споживача оформлюється актом про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки.

 

(33) Згідно із наказом по КП ПОР «Полтававодоканал» «Щодо застосування скоригованих калькуляцій вартості робіт» від 28.08.2015р. №50 та відповідно до «Калькуляції КП ПОР «Полтававодоканал» вартості виходу спеціаліста до абонента по заяві (для фізичних осіб)», що є додатком 6 до цього наказу, вартість послуги «з виходу спеціаліста до абонента по заяві (для фізичних осіб)» становила 27,84 грн. у період з 31.08.2015 по 30.09.2017.

(34) У відповідності до вищевказаної Калькуляції до вартості послуги «з виходу спеціаліста до абонента по заяві (для фізичних осіб)» враховано витрати:

- фонд оплати праці - 12,68 грн.;

- нарахування на фонд оплати праці - 4,80 грн.;

- бланки - 0,26 грн.;

- накладні витрати -2,13грн.;

- ПДВ (20%) – 3,97 грн.;

- транспортні витрати - 4,00 грн.;

Вартість робіт (з ПДВ) – 27,84 грн.

 

(35) Згідно із наказом по КП ПОР «Полтававодоканал» «Щодо затвердження калькуляцій вартості робіт і послуг, пов'язаних з іншою діяльністю служби обліку та реалізації» від 29.09.2017 №71 та відповідно до «Калькуляції КП ПОР «Полтававодоканал» вартості послуг, пов'язаних з взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)», що є додатком 21 до цього наказу, вартість «послуг, пов'язаних із взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)» з 01.10.2017 по 01.01.2018 становила 28,87 грн.

(36) У відповідності до вищевказаної Калькуляції до вартості «послуг, пов'язаних із взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)» враховано витрати:

- оплата праці - 12,34 грн.;

- нарахування на оплату праці (ЄСВ) -2,71 грн.;

- матеріали – 2,43 грн.;

- проїзд громадським транспортом - 4,00 грн.;

- накладні витрати - 2,58 грн.;

- ПДВ 20% - 4,81 грн.;

- вартість робіт (з ПДВ) – 28,87 грн.

 

(37) Згідно із наказом по КП ПОР «Полтававодоканал» «Про внесення змін до наказу 71 від 29.09.2017 р. щодо вартості робіт і послуг, пов'язаних з іншою діяльністю служби обліку та реалізації» від 27.12.2017 №92 та відповідно до «Калькуляції КП ПОР «Полтававодоканал» вартості послуг, пов'язаних з взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)», що є додатком 22 до цього наказу, вартість «послуг, пов'язаних із взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)» з 02.01.2018 становила 37,94 грн.

(38) У відповідності до вищевказаної Калькуляції до вартості «послуг, пов'язаних із взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)» враховано витрати:

- оплата праці - 16,76 грн.;

- нарахування на оплату праці (ЄСВ) – 3,69 грн.;

- матеріали – 2,43грн.;

- проїзд громадським транспортом - 4,00 грн.;

- накладні витрати – 3,23 грн.;

- прибуток -1,51 грн.;

- ПДВ 20% - 6,32 грн.;

- вартість робіт (з ПДВ) – 37,94 грн.

 

(39) За поясненнями Підприємства, під час надання послуги з виходу спеціаліста до абонента фахівцем (слюсарем/техніком) виконувався комплекс робіт, зокрема обстеження внутрішніх мереж підключення квартирного засобу обліку води, перевірка відповідності встановленого засобу обліку технічній документації, зняття показників, виконання робіт з опломбування, складання акту виконаних робіт, взяття засобу обліку води на абонентський облік. Як зазначає Підприємство, фахівцем підприємства опломбовується місце приєднання засобу обліку холодної води до водопровідної мережі.

(40) За даними КП ПОР «Полтававодоканал», фахівці, що здійснювали (здійснюють) надання послуг, пов'язаних з прийняттям на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води, займають посади техніка та слюсаря-сантехніка 4-розряду служби обліку та реалізації, працюють у складі структурних підрозділів, до обов'язків яких належить виконання комплексу робіт, пов'язаних з повіркою та ремонтом лічильників, контроль за роботою приладів обліку та контроль за водокористуванням. При необхідності, фахівці таких структурних підрозділів певну частку робочого часу використовують на надання послуг з прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку води.

(41) Відповідно до посадових інструкцій, до обов'язків вищевказаних фахівців підприємства не належить здійснення реєстрації та прийняття на абонентський облік засобів обліку холодної води споживачів (населення), а належить, зокрема, здійснення опломбування засобів обліку холодної води споживачів (населення), про що складається відповідний акт, на підставі якого засоби обліку холодної води споживачів (населення) Підприємством приймаються на абонентський облік.

(42) КП ПОР «Полтававодоканал» зазначило, що витрати пов'язані із прийняттям на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води у тарифах на послугу з централізованого постачання холодної води у період з 2016 по даний час не враховано.

(43) За інформацією КП ПОР «Полтававодоканал», не приймаються (не приймались) на абонентський облік квартирні засоби обліку холодної води споживачів (населення), які не сплачували Підприємству за послугу «з виходу спеціаліста до абонента по заяві (для фізичних осіб)», за «послуги, пов'язані з взяттям на облік абонентів водопостачання та/або водовідведення (при обстеженні багатоквартирного житлового комплексу)». Неопломбовані пломбою КП ПОР «Полтававодоканал» квартирні засоби обліку води споживачів (населення) Підприємством на абонентський облік не приймаються.

(44) Також, як зазначило Підприємство листом від 12.02.2019 №7/598, у разі укладення індивідуальних договорів на надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення із споживачами, прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку води здійснюється КП ПОР «Полтававодоканал».

 

(45) Крім того, за інформацією КП ПОР «Полтававодоканал», наданою листом від 14.06.2019 №7/2270, облікова база даних споживачів послуги з централізованого водопостачання та водовідведення ведеться на підприємстві фахівцями служби обліку та реалізації: офісними службовцями відділу по роботі з фізичними особами служби обліку та реалізації в кількості 18 чол., та інженером відділу по роботі з фізичними особами служби обліку та реалізації.

(46) За даними КП ПОР «Полтававодоканал» штатна чисельність контролерів водопровідного господарства, витрати на оплату праці яких враховані в тарифах на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем) становила: з 01.10.2016 року – по 31.12.2016 року - 35 осіб, за 2017 рік – 35 осіб; за 2018 рік – 50 осіб. Фактична чисельність контролерів становила: з 01.10.2016-31.12.2016 року - 29 осіб, за 2017 рік – 35 осіб; за 2018 рік – 50 осіб.

(47) Відповідно до «Робочої інструкції контролера водопровідного господарства відділу по роботі з фізичними особами служби обліку та реалізації», затвердженої в.о. генерального директора КП «Полтававодоканал» Єгоровим О.О. 2016 р., посадові обов'язки вказаного фахівця, зокрема, визначено пунктами 2.1, 2.2, 2.5: контролює роботу та здійснює зняття показників приладів обліку води усіх систем і калібрів, установлених на водопровідній мережі, здійснює розпломбування/опломбування приладу обліку води в разі проведення планової періодичної метрологічної повірки та складає відповідний акт робіт, формує звітність та розносить рахунки встановленої форми про оплату послуг водопостачання та водовідведення, контролює їх своєчасну оплату, проводить індивідуальні обстеження абонентів на предмет проживання, визначення фактичної норми споживання, зняття контрольних показників лічильників, визначення площі поливу, здійснює опломбування та розпломбування вводів згідно заяви абонента за винятком опломбування, розпломбування вводу у водопровідному колодязі.

 

(48) Вибірковим аналізом наданих КП ПОР «Полтававодоканал» документів щодо прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачів встановлено наступне.

(49) Так, наприклад:

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 1 АДРЕСА 1; договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від ІНФОРМАЦІЯ 9) для прийняття на абонентський облік засобу обліку холодної води звернувся до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою ІНФОРМАЦІЯ 1 від ІНФОРМАЦІЯ 2 за формою, встановленою Підприємством. У заяві відмічено «пломбування лічильника», «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 3 в сумі 27,84 грн. проведена». Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 4 від ІНФОРМАЦІЯ 3, виписаний ОСОБА 1 за послугу «вихід спеціаліста» на суму 27,84 грн., квитанція ПАТ «Полтава-банк» № ІНФОРМАЦІЯ 6 від ІНФОРМАЦІЯ 7 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал» в сумі 27,84 грн., Акт про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки від ІНФОРМАЦІЯ 8;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 2 (АДРЕСА 2; договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від ІНФОРМАЦІЯ 10) звернувся до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою ІНФОРМАЦІЯ 11 від ІНФОРМАЦІЯ 12 за формою, встановленою Підприємством. У заяві відмічено «пломбування лічильника» 1 шт., «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 13 в сумі 27,84 грн. проведена». Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 14 від ІНФОРМАЦІЯ 13, виписаний ОСОБА 2, за послугу «вихід спеціаліста» на суму 27,84 грн., квитанція ПАТ «Полтава-банк» № ІНФОРМАЦІЯ 15 від ІНФОРМАЦІЯ 16 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал» в сумі 27,84 грн., Акт про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки від ІНФОРМАЦІЯ 17;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 3 (АДРЕСА 3; договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від ІНФОРМАЦІЯ 18) звернувся до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 19 за формою, встановленою Підприємством. У заяві відмічено «пломбування лічильника», «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 19 в сумі 27,84 грн. проведена». Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 20 від ІНФОРМАЦІЯ 21, виписаний ОСОБА 3, за послугу «вихід спеціаліста», квитанція ПАТ «Полтава-банк» № ІНФОРМАЦІЯ 22 від ІНФОРМАЦІЯ 23 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал» в сумі 27,84 грн., Акт про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки від ІНФОРМАЦІЯ 24;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 4 (АДРЕСА 4; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 25), звернувся до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 26 за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 27в сумі 37,94 грн.». Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 28 від 14.02.2018, виписаний ОСОБА 4, за послугу «вихід спеціаліста» на суму 37,94 грн., квитанція ПАТ «Полтава-банк» № ІНФОРМАЦІЯ 29 від ІНФОРМАЦІЯ 30 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал» в сумі 37,94 грн., Акт про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки від ІНФОРМАЦІЯ 31;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 5 (АДРЕСА 5; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 32), звернулась до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 33 за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 34 в сумі 37,94 грн.» Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 35 від ІНФОРМАЦІЯ 36, виписаний особа 5, на суму 37,94 грн., квитанція ПАТ «Полтава-банк» № ІНФОРМАЦІЯ 36 від ІНФОРМАЦІЯ 37 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал», Акт про монтаж (опломбування) засобів вимірювальної техніки від ІНФОРМАЦІЯ 38;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 6 (АДРЕСА 6; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 39) звернувся до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 40 за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 41 в сумі 37,94 грн.» Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 43 від ІНФОРМАЦІЯ 44, виписаний ОСОБА 6 на суму 37,94 грн., квитанція ПАТ «Приватбанк» від ІНФОРМАЦІЯ 45 про оплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал», Акт про опломбування (монтаж) вузлів обліку води від ІНФОРМАЦІЯ 46, Акт виконаних робіт № ІНФОРМАЦІЯ 47 від ІНФОРМАЦІЯ 48 про опломбування засобів обліку води;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 7 (АДРЕСА 7; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 49) звернулась до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 50 за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 51 в сумі 37,94 грн.» Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 52 від ІНФОРМАЦІЯ 53, виписаний ОСОБА 7 на суму 37,94 грн., чек ПАТ «Приватбанк» №1355992543.1 від ІНФОРМАЦІЯ 54 про сплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал», Акт про опломбування (монтаж) вузлів обліку води від ІНФОРМАЦІЯ 55, Акт виконаних робіт № ІНФОРМАЦІЯ 56 від ІНФОРМАЦІЯ 57 про опломбування засобів обліку води замовника ОСОБА 7;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 8 (АДРЕСА 8; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 58) звернулась до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 59р. за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 60 в сумі 37,94 грн.» Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 61 від ІНФОРМАЦІЯ 62, виписаний ІНФОРМАЦІЯ 63 на суму 37,94 грн., чек ПАТ «Приватбанк» № ІНФОРМАЦІЯ 64 від ІНФОРМАЦІЯ 65 про сплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал», Акт про опломбування (монтаж) вузлів обліку води від ІНФОРМАЦІЯ 66, Акт виконаних робіт № ІНФОРМАЦІЯ 67 від ІНФОРМАЦІЯ 68 про опломбування засобів обліку води замовника ОСОБА 8;

- споживач послуги з централізованого постачання холодної води ОСОБА 9(АДРЕСА 9; договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) від ІНФОРМАЦІЯ 69) звернулась до КП ПОР «Полтававодоканал» із заявою від ІНФОРМАЦІЯ 70 за формою, встановленою Підприємством, «прошу забезпечити вихід спеціаліста протягом робочого дня _____ для_______», «оплата згідно рахунку від _____ в сумі_______». У заяві зазначено «оплата згідно рахунку від ІНФОРМАЦІЯ 71 в сумі 37,94 грн.». Рахунок № ІНФОРМАЦІЯ 72 від ІНФОРМАЦІЯ 73, виписаний ОСОБА 9 на суму 37,94 грн., чек ПАТ «Приватбанк» № ІНФОРМАЦІЯ 74 від ІНФОРМАЦІЯ 75 про сплату споживачем за послугу «вихід спеціаліста» на рахунок КП ПОР «Полтававодоканал», Акт про опломбування (монтаж) вузлів обліку води від ІНФОРМАЦІЯ 76, Акт виконаних робіт № ІНФОРМАЦІЯ 77 від ІНФОРМАЦІЯ 78 про опломбування засобів обліку води замовника ОСОБА 9.

 

(50) Кількість квартирних засобів обліку холодної води споживачів послуги з централізованого постачання холодної води, прийнятих на абонентський облік становила: за 2016 рік – 8259 засобів; за 2017 рік – 7012 засобів; за 2018 рік – 7719 засобів; за січень-серпень 2019 року – 4129 засобів.

(51) Сума сплачених споживачами (населенням) коштів за «вихід спеціаліста до абонента по заяві (для фізичних осіб)» становила: за 2016 рік – 146 777,80 грн.; за 2017 рік – 94084,40 грн.; за 2018 рік – 174908,98 грн.; за січень-серпень 2019 року – 104215,33 грн.

 

(52) Частиною п'ятою статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV від 24.06.2004, із змінами) визначено, що виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньо-будинкових систем) для об’єктів усіх форм власності є суб’єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення.

(53) Частиною другою статті 32 цього ж закону визначено, що розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

(54) Відповідно до статті 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№2189-VIII від 09.11.2017), що набув чинності з 01.05.2019 року, виконавцем послуги з централізованого водопостачання є суб’єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання.

(55) Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» (із змінами) (далі - Правила).

(56) Ці Правила регулюють відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

(57) Відповідно до пункту 9 Правил, у квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води і теплової енергії (далі - квартирні засоби обліку) проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача.

(58) Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік.

(59) Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця.

(60) Згідно із підпунктом 5 пункту 29 Правил споживач має право на установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік.

(61) Водночас, у підпункті 9 пункту 32 Правил визначено, що виконавець зобов'язаний забезпечувати за заявою споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк квартирних засобів обліку.

(62) Відповідні положення містить типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

 

(63) Відповідно до визначення термінів, наведених у статті 1 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» (далі - Закон) що набув чинності з 02.08.2017 р., абонентський облік вузла обліку (далі - абонентський облік) - процедура реєстрації та періодичний огляд вузлів обліку для використання показань вузлів обліку з метою комерційного або розподільного обліку; вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів; оператор зовнішніх інженерних мереж - власник зовнішніх інженерних мереж, а в разі якщо зовнішні інженерні мережі використовуються іншою, ніж власник, особою або є безхазяйними - особа, якій такі мережі власником передано у користування (управління, господарське відання, оренду, концесію) або яка здійснює фактичне користування такими мережами для транспортування відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води.

(64) Частиною четвертою статті 6 Закону визначено, що оператор зовнішніх інженерних мереж, виконавець комунальної послуги, інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг, зобов’язані приймати вузли обліку, встановлені відповідно до вимог цього Закону, на абонентський облік протягом 14 календарних днів, про що складається відповідний акт.

(65) Прийняття приладу обліку на абонентський облік здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

(66) Порядок прийняття приладу обліку на абонентський облік затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12.10.2018 року № 270, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.11.2018 за № 1304/32756.

(67) Цей Порядок встановлює процедуру прийняття на абонентський облік вузлів комерційного обліку та вузлів розподільного обліку теплової енергії та водопостачання.

(68) Відповідно до пункту 3 вказаного порядку, його дія поширюється на відносини між операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг, визначеними власниками (співвласниками) будівлі іншими особами, що здійснюють розподіл між споживачами обсягів комунальної послуги, власниками (співвласниками) будівель та окремих приміщень у будівлі, що є самостійними об’єктами нерухомого майна, щодо прийняття на абонентський облік приладів обліку, що встановлюються після набрання чинності Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», а також тих, що були встановлені до набрання чинності Законом, але не були взяті на абонентський облік.

(69) Порядок прийняття на абонентський облік вузла розподільного обліку визначений розділом ІІІ Порядку.

(70) Вузол розподільного обліку, встановлений у приміщенні будівлі, приймається на абонентський облік виконавцем відповідної комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами протягом 14 календарних днів з дня надходження відповідного звернення від власника (співвласників) будівлі (для приміщення у будівлі, яке не є самостійним об’єктом нерухомого майна) або власника відповідного приміщення (якщо окреме приміщення у будівлі є самостійним об’єктом нерухомого майна) (пункт 1 Порядку).

(71) Власник приміщення у будівлі, яке є самостійним об’єктом нерухомого майна, власник будівлі, в якій окреме приміщення не є самостійним об’єктом нерухомого майна, подає виконавцю відповідної комунальної послуги або визначеній власником (співвласниками) будівлі іншій особі, яка здійснює розподіл між споживачами обсягів комунальних послуг, письмову заяву в довільній формі про прийняття вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) на абонентський облік, у якій зазначає: найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи, яка є власником приміщення або будівлі; поштову адресу заявника (власника або представника власника (співвласників) будівлі); спосіб отримання повідомлення та адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним та відповідний засіб зв’язку з ним (адреса електронної пошти тощо); місцезнаходження приміщення, в якому встановлено вузол розподільного обліку; перелік документів, що додаються до заяви: копія документа, що підтверджує право власності на приміщення; копія декларації про відповідність засобу вимірювальної техніки; копія супровідної документації до засобу (засобів) вимірювальної техніки, що входять до складу вузла обліку; копія акта приймання-передавання робіт із встановлення вузла обліку (за наявності). Заяву підписує власник будівлі, приміщення або його представник. Представник додає до заяви документ, що підтверджує його повноваження (пункт 2 Порядку).

(72) Виконавець відповідної комунальної послуги або визначена власником (співвласниками) інша особа, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами, протягом 5 календарних днів з дня отримання повідомлення призначає дату і час огляду й опломбування вузла обліку та повідомляє про них власнику приміщення, будівлі або його представнику (пункт 3 Порядку).

(73) Повідомлення власнику (співвласникам) будівлі, приміщення або його (їх) представнику про дату і час огляду й опломбування вузла обліку надсилається виконавцем відповідної комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами у спосіб, зазначений у заяві про прийняття вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) на абонентський облік, не пізніше ніж за 5 календарних днів до дати такого огляду й опломбування (пункт 4 Порядку).

(74) Огляд і опломбування вузла розподільного обліку проводяться представником виконавця відповідної комунальної послуги, іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, у присутності власника (співвласників) окремого приміщення/будівлі (для приміщень, які не є самостійними об’єктами нерухомого майна) або його представника.

(75) Огляд та опломбування вузла розподільного обліку можуть проводитися за відсутності власника (співвласників) приміщення/будівлі або його (їх) представника, якщо він був належним чином повідомлений про дату і час огляду й опломбування та якщо без нього представник виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, має можливість безперешкодного доступу до вузла розподільного обліку. (пункт 5 Порядку).

(76) У разі відсутності порушень вимог частини першої статті 4 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» представник виконавця відповідної комунальної послуги, визначеної власником (співвласниками) іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами, виконує опломбування вузла розподільного обліку (його засобу вимірювальної техніки, запірної арматури), та складає акт про прийняття вузла розподільного обліку на абонентський облік відповідно до додатка 2 до цього Порядку.

(77) Опломбування вузла розподільного обліку (його засобу вимірювальної техніки, запірної арматури), здійснюється пломбами виконавця відповідної комунальної послуги, визначеної власником (співвласниками) іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами.

(78) Дата опломбування та початкові показання приладів обліку вузла розподільного обліку зазначаються в акті про прийняття вузла розподільного обліку на абонентський облік.

(79) Акт про прийняття вузла розподільного обліку на абонентський облік складається у двох примірниках та підписується представником виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, та присутнім власником (співвласниками) будівлі, приміщення чи його (їх) представником. Власник (співвласники) будівлі, приміщення або його (їх) представник мають право додати до акта свої письмові зауваження, про що робиться відмітка в акті.

(80) Один примірник акта з додатками до нього (за їх наявності) залишається у виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, а другий примірник надається присутньому власнику (співвласникам) будівлі, приміщення чи його (їх) представнику, в разі відсутності представника під час огляду й опломбування - надсилається йому засобами поштового зв’язку (пункт 7 Порядку).

(81) З дати складання акта про прийняття вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) на абонентський облік такий вузол (прилад - розподілювач теплової енергії) є прийнятим виконавцем відповідної комунальної послуги (визначеною власником (співвласниками) будівлі іншою особою, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами) на абонентський облік, а показання його засобів вимірювальної техніки є обов’язковими для визначення обсягів спожитої комунальної послуги та розрахунків за неї (пункт 10 Порядку) .

(82) Вищезазначеними нормативно-правовими актами не передбачено стягнення із споживачів окремої плати як за прийняття на абонентський облік засобів обліку холодної води, так і за їх опломбування.

 

(83) Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 № 336 затверджено Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі - Довідник). Відповідно до пункту 1 розділу «Загальні положення Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників», Довідник є нормативним документом, обов'язковим з питань управління персоналом на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та видів економічної діяльності. Пунктом 4 вказаного розділу визначено, що Довідник служить основою, зокрема, для розроблення робочих інструкцій працівникам, які закріплюють їх обов'язки, права та відповідальність.

(84) Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 14.06.1999 №144 затверджено Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників (із змінами) Випуск 87 «Житлове та комунальне господарство населених пунктів». Згідно із пунктом 3 «Контролер водопровідного господарства» «Кваліфікаційних характеристик робітників» Розділу «Забирання, очищення та розподілення води по мережах. Збирання, відведення по мережах та оброблення рідких відходів» вказаним фахівцем виконуються наступні завдання та обов'язки: «Контролює роботу і знімає показання водомірних лічильників усіх систем і калібрів, установлених на водопровідній мережі. Здійснює розрахунки за використану воду згідно з чинними тарифами і оформляє рахунки за установленою формою. Регулює напірні засувки вручну на водопровідних вводах, а також у колодязях. Пломбує обвідні засувки на водомірних вузлах. Визначає наявність води через несправні сантехприлади в абонентів, на вводах і на внутрішньодворових мережах. Виявляє неоформлених абонентів. Контролює додержання абонентами правил і норм користування водопроводом».

(85) Також, відповідно до пункту 1.11 Норм обслуговування та нормативів чисельності працівників, зайнятих на роботах з експлуатації мереж, очисних споруд, насосних станцій водопровідно-каналізаційних господарств та допоміжних об'єктів на них, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 06.06.1997 №39, до складу робіт контролера водопровідного господарства належить знімання показів водомірних лічильників усіх систем і калібрів, установлених на водопровідній мережі; проведення розрахунку за використану воду згідно з діючими тарифами і оформлення рахунку за встановленою формою; пломбування обвідних засувок на водомірних вузлах. Виявлення витікань води через несправні сантехнічні прилади у абонентів та інше.

 

(86) Оскільки тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, що надаються КП ПОР «Полтававодоканал», встановлювались Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), територіальне відділення звернулося листом від 24.07.2018 №66-02/561 до НКРЕКП про надання роз'яснень з питань, пов'язаних із прийняттям на абонентський облік засобів обліку холодної води.

(87) Як зазначило НКРЕКП у своєму листі від 12.10.2018 №934/19.3/7-18 територіальному відділенню, «згідно з пунктом 3.2 Порядку (Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), затвердженим постановою НКРЕКП від 10.03.2016 №303, до складу виробничої собівартості послуг з централізованого постачання холодної води та/або водовідведення включаються, зокрема, прямі витрати на оплату праці (заробітна плата та інші виплати працівникам, безпосередньо залученим до технологічного процесу надання послуг) відповідно до Закону України «Про оплату праці». Так в структурі тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлювались комунальному підприємству Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» постановами НКРЕКП від 11.08.2016 №1414, від 02.11.2017 №1344, від 28.12.2017 №1576, передбачені витрати на оплату праці фахівців підприємства (в тому числі контролерів), залучених до процесу надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

(88) Водночас, відповідно до пункту 1.11 Норм обслуговування та нормативів чисельності працівників, зайнятих на роботах з експлуатації мереж, очисних споруд, насосних станцій водопровідно-каналізаційних господарств та допоміжних об'єктів на них, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 06.06.1997 №39, до складу робіт контролера водопровідного господарства належить знімання показів водомірних лічильників усіх систем і калібрів, установлених на водопровідній мережі; проведення розрахунку за використану воду згідно з діючими тарифами і оформлення рахунку за встановленою формою. В даному контексті варто зауважити, що при складанні акта вводу в експлуатацію лічильників води контролером знімаються їх первинні показання».

(89) Отже, виконання оператором зовнішніх мереж, виконавцем комунальної послуги з централізованого постачання холодної води своїх безпосередніх обов'язків з процедури реєстрації та періодичного огляду вузлів обліку для використання їх показань з метою їх комерційного або розподільного обліку є функцією контролю і у зв'язку із цим не може розглядатись як окрема господарська діяльність. Прийняття на абонентський облік засобів обліку води споживачів є функціональним обов'язком виконавця послуг в процесі надання послуги з централізованого постачання холодної води.

(90) Таким чином, за наявності у штаті контролерів водопровідного господарства, до обов'язків яких відповідно до «Робочої інструкції контролера водопровідного господарства відділу по роботі з фізичними особами служби обліку та реалізації» належить здійснення розпломбування/опломбування приладів обліку води, що, також, передбачено нормативними документами з питань персоналу водопровідно-каналізаційного господарства; за наявності фахівців служби обліку та реалізації облікова, що ведуть базу даних споживачів послуги з централізованого водопостачання та водовідведення КП ПОР «Полтававодоканал» та врахування витрат на оплату праці фахівців підприємства (в тому числі контролерів), залучених до процесу надання послуг з централізованого постачання холодної води у тарифах на надання послуги з централізованого постачання холодної води, КП ПОР «Полтававодоканал» штучно створило платну «послугу, пов'язану із взяттям на облік абонентів водопостачання» під час прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку води населення, що надавалась (огляд, пломбування) іншими фахівцями (техніком, слюсарем-сантехніком) та витрати на оплату праці яких, за даними Підприємства, не враховані у тарифах.

(91) Лише після оплати споживачем, з яким КП ПОР «Полтававодоканал» укладений договір щодо надання послуги з централізованого постачання холодної води, за «послугу, пов'язану із взяттям на облік абонентів водопостачання», засоби обліку холодної води приймаються КП ПОР «Полтававодоканал» на абонентський облік для використання їх показань при визначенні обсягу спожитої послуги.

 

4.2. Антиконкурентні наслідки дій Відповідача

(92) Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(93) Дії КП ПОР «Полтававодоканал» щодо стягнення коштів із споживачів (населення) послуги з  централізованого постачання холодної води при прийнятті на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води призвели до сплати за послугу, не потрібну споживачам та не передбачену нормативно-правовими актами.

 

4.3. Неможливість вчинення Відповідачем таких дій за умов існування значної конкуренції на ринку

(94) На даний час, конкуренція на ринку надання послуги з централізованого постачання холодної води споживачам (фізичним, юридичним особам) відсутня, тому споживачі не мають можливості укласти договори про надання цієї послуги з іншим її надавачем.

(95) Вищенаведені дії КП ПОР «Полтававодоканал» були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуги з централізованого постачання холодної води в межах території, де розташовані діючі мережі цього підприємства, оскільки, у цьому випадку споживачі мали б можливість обирати між кількома суб’єктами господарювання, які могли б надавати послугу з централізованого постачання холодної води за прийнятними цінами, і у разі вчинення Підприємством неправомірних дій, які ущемляють інтереси споживачів, обрали б іншого надавача послуги.

(96) За умов наявності конкуренції, між учасниками зазначеного ринку відбувалося б змагання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, що є змістом поняття конкуренції згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції». А Підприємство, щоб утримати споживача, уникало б створення умов, що можуть призвести до втрати споживача без достатніх на те підстав. В даному випадку конкуренція на зазначеному ринку відсутня, у споживачів відсутні альтернативні джерела придбання послуги з централізованого постачання холодної води, тому КП ПОР «Полтававодоканал» має можливість зловживати своїм монопольним становищем шляхом нав'язування непотрібної споживачу послуги.

 

4.4. Загальні висновки щодо зловживання Відповідачем монопольним становищем

(97) Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(98) Згідно з частиною третьою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

(99) Відповідно до пункту 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

(100) Враховуючи вищезазначене, дії КП ПОР «Полтававодоканал», яке протягом 2016-2018 років, січня – жовтня 2019 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку централізованого постачання холодної води в територіальних (географічних) межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі цього підприємства, щодо стягнення коштів із споживачів послуги з  централізованого постачання холодної води при прийнятті на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води, кваліфіковано територіальним відділенням як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку централізованого постачання холодної води, відповідно до пункту 2 статті 50, частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

 

5. Заперечення відповідача та їх спростування

(101) Територіальним відділенням, листом від 16.10.2019 №66-02/2575 на адресу КП ПОР «Полтававодоканал», було надіслано подання №66-03/97п від 16.10.2019 з попередніми висновками у справі № 66-2-50/4-19 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП ПОР «Полтававодоканал».

(102) Листом від 25.10.2019 №7/4025 (від 28.10.2019 №66-01/1763) відповідачем надано заперечення до подання №66-03/97п від 16.10.2019 з попередніми висновками у справі № 66-2-50/4-19.

(103) Відповідачем заперечується факт вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

(104) Заперечення КП ПОР «Полтававодоканал» спростовуються матеріалами справи та наведеним нижче.

 

(105) Відповідачем зазначено, що на рекомендації, внесені Підприємству адміністративною колегією Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України листом від 07.06.2018 №66/3-рк/к, надавало заперечення листом від 10.07.2018 вих. №юр/2588, які не були враховані.

(106) Заперечення КП ПОР «Полтававодоканал», надані на вказані рекомендації, спростовуються матеріалами справи №66-2-50/4-19 та пунктами 86-90 цього рішення.

(107) Відповідачем зазначено, що відповідно до вимог Закону України «Про особливості власності у багатоквартирному будинку» мешканців багатоквартирних будинків мають право обирати виконавця комунальних послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

(108) Також, Відповідач звертає увагу на пункт 4 розділу VI «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VІІІ від 09.11.2017, яким передбачено, що не пізніш як протягом одного року з дня введення в дію цього Закону (тобто, не пізніш як 01.05.2020) співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов’язані прийняти рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) щодо кожного виду комунальної послуги згідно з частиною першою статті 14 цього Закону, а виконавці комунальних послуг - укласти із такими співвласниками договори про надання відповідних комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин.

(109) Тому, Відповідач вважає, що «існує конкурентне середовище в кожному багатоквартирному житловому будинку створене правом власності співвласників обирати з ким (КП ПОР «Полтававодоканал», управителем, ОСББ укладати договір на надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення)».

Вказане твердження Відповідача спростовується наступним.

 

(110) Пунктом 5 розділу VI «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VІІІ від 09.11.2017 визначено, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги протягом строку, визначеного в пункті 4 цього розділу, між виконавцем та кожним співвласником укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги відповідно до частини сьомої статті 14 цього Закону.

(111) За роз'ясненнями Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон), наданими листом від 02.05.2019 №7/10.1/7260-19, у зв'язку із введенням в дію з 01.05.2019 Закону України від 09.11.2017 №2189-VІІІ «Про житлово-комунальні послуги», практична реалізація нововведень, передбачених цим Законом, можлива за умови укладення договорів про надання комунальних послуг за правилами та особливостями, визначеними Законом (тобто нових договорів про надання комунальних послуг).

(112) Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону.

(113) До моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг пунктом 3 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону (тобто до 01.05.2019), зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону (тобто, до 01.05.2020).

 

(114) Також, слід зазначити, що постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення», що набула чинності з 13.08.2019, затверджено типові договори про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що укладаються із індивідуальним та колективним споживачем.

(115) При цьому, типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 (із змінами), є також чинним на даний час.

(116) Територіальним відділенням проводилось дослідження щодо прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачів (населення), з якими КП ПОР «Полтававодоканал» укладені прямі договори відповідно до типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 (із змінами), що є чинними на даний час, та надавалися Підприємством в ході розгляду справи.

(117) Для таких споживачів відсутня конкуренція на ринку послуги централізованого постачання холодної води, оскільки договори на надання цієї послуги укладені із КП ПОР «Полтававодоканал».

(118) Відповідно до пункту 9 частини другої статті 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про прийняття рішення про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги (укладення індивідуального та/або колективного договору про надання комунальної послуги).

(119) Тобто, укладення колективного договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення із виконавцем послуг не може бути здійснено окремим споживачем, а може бути здійснено лише за рішенням співвласників багатоквартирних будинків.

(120) Пояснення Відповідача щодо стягнення коштів із споживачів послуги з  централізованого постачання холодної води при прийнятті на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води, пов'язаним із визначенням як «плата за абонентське обслуговування», передбаченим Законом України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 року, що набув чинності з 01.05.2019 року, є необгрунтованим у зв'язку із наступним.

(121) Відповідно до визначення термінів, наведених у статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 року плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку.

(122) Пунктом 8 розділу VІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 року внесено зміни до законів України. Відповідно до підпункту 9 пункту 8 розділу VІ «Прикінцевих та перехідних положень» цього Закону, абзаци перший - третій частини четвертої статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» замінено п’ятьма новими абзацами, зокрема, п’ятим абзацем такого змісту:

(123) Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

(124) При цьому, територіальним відділенням досліджувалось питання щодо прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачів (населення), а не здійснення абонентського обслуговування, яке враховує витрати, пов'язані із періодичною повіркою, обслуговуванням та ремонтом засобів обліку води.

 

(125) Твердження КП ПОР «Полтававодоканал» щодо розгляду справи №66-2-50/4-19 з тих же підстав, з яких було прийняте рішення адміністративною колегією Полтавського обласного територіального відділення від 18.07.2017 року №01/69-рш по справі №01-02-50/46-2017 про закриття справи без прийняття рішення по суті, є не обгрунтованим та спростовується наступним.

(126) Провадження у справі №01-02-50/46-2017 було розпочато за результатом розгляду заяви гр. Токаря В.М. від 22.03.2017 року вх. №01/43-Т мешканця багатоквартирного будинку м. Полтава щодо стягнення КП ПОР «Полтававодоканал» плати за опломбування квартирного засобу обліку води. У діях КП ПОР «Полтававодоканал» щодо стягнення плати за опломбування квартирних засобів обліку води вбачались ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» - зловживання монопольним становищем на ринку, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

(127) Питання щодо прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води споживачів (населення) не було предметом розгляду цієї справи, оскільки територіальним відділенням в межах цієї справи проводилось дослідження дій КП ПОР «Полтававодоканал» щодо стягнення плати із споживачів за опломбування квартирних засобів обліку води на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.

(128) За результатом розгляду справи №01-02-50/46-2017 вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді стягнення КП ПОР «Полтававодоканал» зі споживачів послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (населення) плати за опломбування засобів обліку води територіальним відділенням доведено не було, про що було зазначено у абзаці 8 на сторінці 9 рішення територіального відділення від 18.07.2017 року №01/69-рш по справі №01-02-50/46-2017.

 

5. Визначення розміру штрафу

(129) Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за порушення, передбачене пунктом 2 статті 50 цього закону, накладається штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

(130) Відповідно до Звіту про фінансові результати (форма №2, р. 2000) КП ПОР «Полтававодоканал» чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за 2018 рік становив 254661 тис. грн.

 

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 7 і 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 48 і 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3 і 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року № 32-р, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за № 291/5482 (із змінами), та пунктами 31, 32, 33 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 р. №5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 р. за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 р. №169-р) (із змінами)

П О С Т А Н О В И Л А:

 

1. Визнати, що комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661), відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за підсумками діяльності протягом 2016-2018 років, січня-жовтня 2019 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку централізованого постачання холодної води в територіальних (географічних) межах м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі цього підприємства, як таке, що не має жодного конкурента на цьому ринку.

2. Визнати дії комунального підприємства Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) щодо стягнення коштів із споживачів послуги з  централізованого постачання холодної води при прийнятті на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання холодної води в межах території м. Полтава, м. Карлівка, смт. Опішня, смт. Машівка, смт. Шишаки, с. Стасі Диканського р-ну, де розташовані діючі мережі цього підприємства, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3. Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за порушення, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) штраф у розмірі у розмірі 50 000 (п'ятдесят тисяч) гривень.

4. Комунальному підприємству Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03361661) припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, та здійснити перерахунки споживачам, з яких стягувалась плата за прийняття на абонентський облік квартирних засобів обліку холодної води у період 2016-2018 років, січня-жовтня 2019 р.

 

Відповідно до частини третьої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.

Відповідно до частини восьмої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» протягом п’яти днів з дня сплати штрафу надіслати до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафу.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення може бути оскаржене до господарського суду у двомісячний строк з дня його одержання.

 

 

Голова адміністративної колегії

 

В. Книш

 

 

 

 

 

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux