Інформація щодо попередніх висновків у справі № 08 за виявленими ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ТОВ «Укрграндінвест ЛТД»
До Звернення були додані копії: договору від 12.07.2012 №3030663 про приділення фінансових ресурсів, укладеного ним з ТОВ «Укрграндінвест ЛТД» (надалі - Договір), квитанції про сплату одноразового комісійного внеску; рекламного оголошення, у якому, зокрема, зазначено: «Укрфининвест» 9 лет в Украине Ссуды от 5 000 грн. до 300 000 грн. без справки о доходах».
Оголошення аналогічного змісту були виявлені Відділенням у газеті «Безплатка», наприклад, у № 23 від 04.06.2012, № 32 від 06.08.2012, № 40 від 01.10.2012, №46 від 12.11.2012, №3 від 03.12.2012, № 52 від 24.12.2012, № 2 від 14.01.2013, наступного вигляду:

За даними, отриманими Відділенням від ТОВ «МАС МЕДІА», зазначена рекламна інформація розміщувалась Товариством з обмеженою відповідальністю «Укграндінвест ЛТД» в газеті «Безплатка» з травня 2012 року.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрграндінвест ЛТД» (юридична адреса м. Київ, Печерський р-н, вул.Крапивницького,18, ідентифікаційний код 32583071, надалі - ТОВ «Укрграндінвест ЛТД», Товариство) є юридичною особою.
Після ознайомлення зі змістом зазначеної реклами у споживача може скластися враження про можливість отримання у Товариства грошових коштів у позику, за спрощеною процедурою (без довідки про доходи).
Порівняльний аналіз тексту реклами Товариства з фактичними умовами, визначеними Договором та додатками до нього, показав наступне.
Відповідно до статті 1046 Цивільного кодексу України за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов’язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду і такої ж якості.
Надання позики здійснюється за програмою «Укрфінінвест», яка передбачає можливість придбання учасником програми цільового фінансового ресурсу (об’єктів нерухомості, землі, транспортних засобів інших товарів), зазначеного у додатку до договору.
Зміст поширеної інформації є таким, що вводить в оману внаслідок замовчування окремих фактів.
Фізичній особі, яка після ознайомлення з рекламою виявила бажання отримати позику, необхідно здійснити такі дії:
1. Укласти договір з адміністратором (юридичною особою, в даному випадку ТОВ «Укрграндінвест ЛТД», яка за згодою, в інтересах і за рахунок Клієнта здійснює певні юридичні дії, що сприяють виконанню зобов’язань взятих сторонами та адмініструє Реєстри) про приділення фінансових ресурсів.
2. Сплатити комісійний внесок - одноразовий платіж, що підлягає сплаті у момент підписання договору та пов’язаний з включенням клієнта до програми «Укрфінінвест».
3. Кожного місяця не пізніше 15 числа сплачувати загальний платіж, який включає чистий внесок та адміністративні витрати, за рахунок якого Товариство формує фонд реєстру.
4. Грошові платежі, передбачені договором та додатками до нього, сплачувати у грошовій одиниці України через банківські установи на спеціальні рахунки адміністратора.
5. Приймати участь у заході по приділенню фінансових ресурсів, який має проводитись один раз у 2 місяці та за результатами якого надається дозвіл, який є підставою для придбання цільового фінансового ресурсу за рахунок фонду реєстру.
6. Сплати на користь адміністратора адміністративний платіж не пізніше 15 банківських днів з моменту отримання дозволу.
7. Після отримання дозволу, повідомити адміністратору банківські реквізити, адресу, інформацію про цільовий фінансовий ресурс, надати інші документи, які будуть необхідні адміністратору для проведення оплати відповідного фінансового ресурсу
8. Укласти, на умовах визначених адміністратором, договір застави (іпотеки) майна та/або договору поруки.
9. Надати для оформлення зазначених вище договорів усі необхідних документи, які передбачені законодавством України.
10 Сплачувати усі передбачені чинним законодавством України податки та збори, а також нести інші витрати, пов’язані з оформленням зазначених вище договорів.
11. Після укладання договору застави (іпотеки) - провести обов’язкове страхування об’єкта.
Тобто, фізичній особі, яка після ознайомлення з рекламою виявила бажання отримати позику, необхідно укласти з Товариством договір про приділення фінансових ресурсів на умовах програми «Укрфінінвест». Ця програма передбачає залучення грошових коштів за рахунок щомісячних платежів фізичних осіб, які також виявили намір отримати позику, об’єднання отриманих коштів фізичних осіб та їх використання для придбання товарів або надання відповідної суми у позику членам групи, які входять до реєстру клієнтів та будуть найкраще виконувати умови програми.
Фактично термін від укладення договору за участі у програмі «Укрфінінвест» до отримання позики може бути тривалим, а конкретна дата отримання фізичною особою позики при укладанні договору за цією програмою Товариством не визначена.
Тобто, фізична особа перебуває з Товариством у договірних відносинах про надання адміністративних послуг за програмою «Укрфінінвест», а не договору позики, який, можливо, буде укладений згодом за умови виконання певних вимог. Хоч, відповідно до реклами, в споживача складається враження, що договір позики буде укладений відразу та він отримає відповідну суму грошових коштів у позику.
Зазначене підтверджується наведеним у зверненні гр. Зибіна К.А, у якому, зокрема, зазначено: «Я оформил ссуду … для переакредитации, т.е. для погашения кредита, взятого 5 лет назад в долларах для покупки дома … Не в договоре, не в устной форме не было сказано, что надо платить платеж неизвестно сколько месяцев или даже лет не получив финансирования …» (мова оригіналу).
Аналіз тексту рекламних оголошень Товариства показав наступне.
Рекламна інформація «Ссуды от 5000 до 300 000» - мова оригіналу, є неповною, оскільки позики клієнтам надаються не відразу, а в міру накопичення залучених коштів громадян, їх участі в асигнаційних заходах. Крім того, Товариство не зазначає, що кількість дозволів у межах групи встановлюється ним з урахуванням фонду групи, сформованого до дати проведення заходу з розподілення фонду групи. Фонд реєстру формується за рахунок чистих внесків сплачених Клієнтами, що витрачаються на їх користь і знаходяться на спеціальному рахунку Адміністратора в установі банку. У випадку, коли у визначений строк проведення заходу коштів, які утворюють фонд реєстру, не вистачило на один захід, тоді накопичена сума включається до фонду реєстру на наступний захід. Захід по приділенню фінансових ресурсів проводиться комітетом по приділенню фінансових ресурсів, який утворюється наказом адміністратора. Дозволи на отримання цільового фінансового ресурсу надаються в кількості, встановленій адміністратором.
Отже, формування фонду реєстру, з якого повинна надаватись позика, залежить не лише від конкретного учасника групи, а від усіх її учасників і від адміністратора (ТОВ «Укрграндінвест ЛТД»).
Тобто, в рекламних оголошеннях громадянам гарантують надання позики, а фактично Товариство надає споживачам послуги з адміністрування за рахунок залучених коштів тих же споживачів, а позика надається у невизначений строк. Така рекламна інформація Товариства щодо отримання позики поширює неповні відомості, що може вплинути на наміри споживачів укладати договори на отримання позик саме з Товариством.
Ринок надання послуг з фінансового посередництва, у т.ч. надання позик фізичним особам, у межах Луганської області є висококонкурентним. Окрім банківських установ на ньому діє ряд інших суб’єктів господарювання, що не є банківськими установами.
Крім того, згідно статті 10 bis Празької конвенції з охорони промислової власності (1883 р.) недобросовісною конкуренцією, зокрема, є вказівки чи ствердження, використання яких при здійсненні комерційної діяльності може ввести громадськість в оману щодо характеру, способу виготовлення, властивостей, придатності до застосування чи кількості товарів.
Враховуючи, що реклама стимулює зацікавленість споживачів до купівлі товарів чи отримання послуг, повідомлення в рекламі неповних відомостей ставить Товариство в більш вигідне становище та надає йому переваги серед інших суб’єктів господарювання, які надають аналогічні або взаємозамінні з послугами Товариства послуги, посилюючи при цьому свою конкурентну позицію не завдяки власним досягненням, а шляхом поширення неповних відомостей.
Таким чином, матеріалами справи доведено, що дії Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрграндінвест ЛТД», які полягають у безпосередньому повідомленні невизначеному колу осіб у рекламі неповних відомостей щодо умов надання позики, зокрема внаслідок замовчування окремих фактів та нечіткості формулювань, що може вплинути на наміри цих осіб стосовно придбання (замовлення) послуг з надання позик є порушенням законодавства, що кваліфікується за статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
Інформація від Товариства про визнання факту порушення, його припинення та розмір доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) до Відділення не надходила.
На підставі викладеного, керуючись статтями 121, 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктом одинадцятим Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України 23 лютого 2001 року № 32-р та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за № 291/5482 зі змінами та доповненнями та пунктом 23 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року № 5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за № 90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року №169-р) (із змінами),
2. За вчинене порушення, відповідно до статті 21 Закону України “Про захист від недобросовісної конкуренції”, на Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрграндінвест ЛТД» накласти штраф у розмірі до десяти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
При визначенні розміру штрафу врахувати наступне:
- порушення вчинено вперше;
- порушення не припинено;
- невизнання факту вчинення порушення;
- не сприяння розгляду справи.
3. Зобов’язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрграндінвест ЛТД» припинити порушення законодавства, визначене у пункті 1 подання.
ТОВ «Укрграндінвест ЛТД» або уповноважені особи мають змогу отримати або ознайомитися зі змістом зазначеного подання та матеріалами справи у приміщенні Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за адресою: м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 9, тел. (0642) 58 51 16, 58 51 65.
У разі надання заперечень щодо висновків і пропозицій, викладених у поданні, необхідно надати докази, які їх підтверджують.