Адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України встановила порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях АТ «Оператор газорозподільної системи «Сумигаз» (правонаступник ПАТ «Сумигаз» з 17.04.2019), яке надає відповідні послуги на території міста Суми Сумської області та села Мойка Краснокутського району Харківської області.
Під час розгляду заяви одного з приватних підприємств про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, Відділенням було встановлено, що заявник, на замовлення споживачів-фізичних осіб, змінив старі котли, встановлені у домоволодіннях у відповідності до проектів газопостачання для встановлення газового обладнання, на нові, також у відповідності до проектів й будівельних норм і правил, та надіслав лист до АТ «ОГС «Сумигаз», з проханням направити представника до комісії, що приймає в експлуатацію новий опалювальний газовий прилад у помешканнях споживачів.
За результатами огляду встановлених нових котлів представниками АТ «ОГС «Сумигаз» не були складені акти виконання пусконалагоджувальних робіт, а натомість було складено акти щодо виявлених недоліків, які унеможливили прийняття в експлуатацію реконструйованих внутрішніх газових мереж.
Водночас Відділення встановило, що висунуті претензії представників АТ «ОГС «Сумигаз» були необґрунтованими. До прикладу, недолік щодо відсутності звернень замовників на відключення/підключення газового обладнання не відповідає дійсності. Інший вказаний недолік в актах неприймання - незабезпечення ПП «Будівельник-газ» проведення випробувань: перевірки на міцність і герметичність, також є необґрунтованим, оскільки у ДБН В.2.5-20-2001 «Газопостачання» передбачено, що при установці в уже газифікованих житлових та громадських будинках додаткових газових приладів, випробовування нових ділянок газопроводу до цих приладів при їхній довжині до 5 м допускається робити газом (робочим тиском) після підключення нових ділянок до діючої мережі з перевіркою всіх з'єднань газоіндикаторами або мильною емульсією. Нові ділянки газопроводу не перевищували 5 м., відтак перевірки на міцність й герметичність, шляхом накачування компресором не потребували.
Також, як недолік було вказано вимогу щодо незабезпечення захисту від атмосферної корозії внутрішньо-будинкової системи газопостачання. Однак, відповідно до пункту 4.15 розділу IV Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285, вимоги щодо захисту від атмосферної корозії не поширюється на внутрішні газопроводи житлових і громадських будівель.
Попри необґрунтованість зазначених вимог АТ «ОГС «Сумигаз», заявник все ж виконав їх, щоб уникнути претензій з боку своїх клієнтів.
АТ «ОГС «Сумигаз» впродовж 2018 року займало монопольне (домінуюче) становище на відповідному ринку газу в межах території міста Суми, Сумської області та села Мойка Краснокутського району Харківської області. Встановлення ним необґрунтованих вимог при прийнятті в експлуатацію нового обладнання, може призвести до того, що заявник не зможе брати участь у конкурентній боротьбі на рівні з іншими суб’єктами господарювання, які здійснюють аналогічну діяльність. За умов існування значної конкуренції на цьому ринку така ситуація б була неможливою.
Тож за результатами розгляду матеріалів відповідної справи 18 липня 2023 року адміністративною колегією Відділення дії АТ «ОГС «Сумигаз», що полягають у встановленні необґрунтованих вимог при прийняті в експлуатацію реконструйованих заявником систем внутрішнього газопостачання, визнано порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» - зловживання монопольним (домінуючим) становищем. На порушника накладено штраф в розмірі 68000 грн.