Комунальне підприємство «Кролевецьводоканал» виконано рекомендації Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо необхідності припинення дій, якими обмежувалися права споживачів послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на території міста Кролевець Сумської області.
На виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України щодо здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, Відділення було проаналізовано договори КП «Кролевецьводоканал» з його споживачами. З’ясувалося, що ці договори містять вимоги, що не відповідають положенням Постанови Кабінету Міністрів №690 від 05.07.2019, якою затверджується типовий зміст цих документів.
Зокрема, у зазначених договорах було суттєво звужено права споживачів та натомість розширено права суб’єкта господарювання, як виконавця зазначених послуг.
А саме:
- відсутні норми щодо прав споживача на отримання неустойки (штрафу, пені), яку підприємство зобов’язане сплатити споживачу у разі ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі або неналежної якості;
- норма щодо права обмежити (припинити) надання відповідної комунальної послуги споживачу, у разі непогашення в повному обсязі заборгованості за спожиті послуги протягом 30 днів, наявна у договорі в скороченому вигляді без необхідних слів: «таке попередження надсилається споживачу не раніше наступного робочого дня після спливу граничного строку оплати комунальної послуги, визначеного законодавством та/або договором про надання відповідної комунальної послуги»;
- у договорі зазначено, що розрахунковим періодом є календарний місяць. У разі застосування щомісячної системи оплати послуг платежі вносяться не пізніше 10 числа місяця, що настає за розрахунковим. Водночас у пункті 37 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2022 № 85 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2019р. № 690) (далі-Правила) встановлено, що оплата послуг здійснюється не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом.
- Також за несвоєчасне внесення плати із споживача стягується пеня у розмірі подвійної ставки НБУ за кожен день прострочення. В той час як згідно з чинним законодавством, а саме: частиною першою статті 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та пунктом 41 Правил, у разі несвоєчасного здійснення платежів за послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу. Тобто чинними нормативно-правовими актами не передбачено сплату споживачем пені в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від суми простроченого платежу за кожен день прострочення.
З огляду на ці факти, Відділення 8 червня 2023 року надало рекомендації КП «Кролевецьводоканал» - припинити порушення, а також усунути причини його виникнення і умови, що йому сприяють. Зокрема, підприємство мало укласти зі споживачами договори про надання послуг централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, сформовані відповідно до Типових договорів, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 05.07.2019 № 690. Також комунальне підприємство мало поінформувати споживачів, з якими уже було укладені невідповідні договори про можливість їх переукладання.
Листами від 4 серпня та 14 серпня 2023 року КП «Кролевецьводоканал» повідомило про виконання рекомендацій МТВ та надало копії відповідних документів й повідомлень.