Відділенням, під час реалізації повноважень у сфері формування та реалізації конкурентної політики на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, виявлено непоодинокі випадки прийняття органами місцевого самоврядування рішень, реалізація положень яких на практиці може призвести до надання окремим суб’єктам або групам суб’єктів господарювання переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що відповідно може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Так, органи місцевого самоврядування приймають рішення, які встановлюють розмір орендної ставки для аптечних закладів комунальної форми власності на значно нижчому рівні порівняно з аптечними закладами приватної форми власності, чим надаються переваги окремим суб’єктам господарювання у здійсненні їх господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами порівняно з іншими.
Чинним законодавством передбачено визначення орендаря на конкурсних засадах та диференційований підхід до встановлення рівня орендних ставок залежно від видів діяльності суб’єкта господарювання (зокрема, якщо аптеки здійснюють виготовлення ліків за рецептами та/або обслуговують пільгові категорії населення) та не передбачено встановлення розміру орендної ставки для аптечних закладів залежно від їх форми власності.
На сьогодні складається ситуація, за якої органи місцевого самоврядування для аптек, що знаходяться у комунальній власності, у разі їх участі у запроваджених урядом соціальних заходах щодо забезпечення населення лікарським засобами (зокрема, йдеться про Урядову програму «Доступні ліки»; пілотний проект щодо препаратів інсуліну; відпуск за пільговими рецептами визначеним групам населення за встановленими категоріями захворювань; відшкодування вартості лікарських засобів під час амбулаторного лікування осіб, що страждають на серцево-судинні захворювання, цукровий діабет ІІ типу, бронхіальну астму, та інше), зменшують розмір орендної ставки на майно спільної власності територіальних громад.
Проте законодавством не передбачено надання органами місцевого самоврядування будь-яких переваг аптечним закладам комунальної форми власності у разі їх участі в передбачених законодавством заходах щодо забезпечення хворих відповідних категорій та захворювань лікарськими засобами безоплатно, на пільгових умовах або з незначною доплатою за рецептами лікарів.
Отже, аптеки комунальної форми власності, як і всі інші учасники регіональних ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами, мають здійснювати свою господарську діяльність у рівних умовах, отримувати переваги завдяки власним досягненням, а не за рахунок зовнішніх чинників.
Підходи щодо встановлення розміру орендної ставки для аптечних закладів органами місцевого самоврядування, які представляють інтереси відповідних територіальних громад, мають бути рівними до всіх учасників регіональних ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами.