Діяльність Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у 2013-2014 роках акцентована на вжитті заходів щодо забезпечення ефективної протидії випадкам зловживання монопольним становищем на ринках житлово-комунальних послуг Полтавської області.
Зокрема, в межах дослідження територіальним відділенням направлено близько 750 вимог органам державної влади, органам місцевого самоврядування та суб’єктам господарювання, що здійснюють свою діяльність у Полтавській області, щодо дотримання законодавства про захист економічної конкуренції на ринках житлово – комунальних послуг.
На даний час за результатами аналізу інформації, отриманої від органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій на території 210 сільських рад Полтавської області житлово – комунальні послуги не надаються, суб’єкти господарювання, що їх надають, – відсутні та тарифи на вказані послуги не встановлювалися.
Крім того, в ході дослідження встановлено, що житлово – комунальні послуги, зокрема з централізованого водопостачання, надаються безпосередньо сільськими радами (оскільки, за поясненнями органів місцевого самоврядування, скважини, артсвердловини та водяні мережі знаходяться у них на балансі, а суб’єкти господарювання, які б надавали зазначені послуги – відсутні), при цьому наявні випадки як безкоштовного надання сільськими радами послуг з централізованого водопостачання, так і по встановлених тарифах або шляхом внесення споживачами добровільних внесків чи плати лише за електричну енергію. Також наявні випадки, що послуги з централізованого водопостачання надаються сільськогосподарськими підприємствами споживачам безкоштовно за умови здачі їм в оренду земельних часток (паїв). Також послуги з централізованого водопостачання в деяких випадках надаються шляхом створення населенням спілок водокористувачів, якими вирішено сплачувати за електроенергію згідно лічильника і ремонт мережі проводити за власні кошти. Крім того, за результатами дослідження встановлено, що населенням також створюються кооперативи, які і вирішують всі питання, пов’язані із наданням послуг з централізованого водопостачання.
Разом з цим, мають місце непоодинокі випадки, коли при фактичному наданні суб'єктами господарювання житлово-комунальних послуг населенню, органами місцевого самоврядування не визначені виконавці послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, з централізованого постачання теплової енергії, з утримання будинків та прибудинкової території тощо відповідно до вимог Закону України «Про житлово - комунальні послуги» та «Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді», затвердженому наказом Держжитлокомунгоспу України від 25.04.2005р. №60 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 19.05.2005р. №541/10821.
Відсутність виконавця житлово-комунальної послуги, визначеного органом місцевого самоврядування відповідно до чинного законодавства, призводить до відсутності обов’язків з боку суб'єктів господарювання - фактично надавачів житлово-комунальних послуг (з централізованого водопостачання та водовідведення, з централізованого опалення та постачання гарячої води, з утримання будинків і споруд та прибудинкової території тощо) перед населенням - споживачами послуг, а також, до можливості невідповідності кількісних та якісних показників цих послуг встановленим стандартам, нормам, нормативам, до відсутності відповідальності з боку надавачів житлово-комунальних послуг за ненадання чи неякісне надання послуги, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів.
Також, як встановлено проведеним дослідженням, мають місце випадки, коли суб'єкти господарювання, що надають житлово-комунальні послуги, застосовують тарифи, розраховані з порушенням встановленого законодавством порядку формування тарифів, що призводить до встановлення органом місцевого самоврядування економічно необґрунтованих тарифів.
До того ж, непоодинокі випадки коли органами місцевого самоврядування за поданням суб'єктів господарювання встановлюються (затверджуються) тарифи на послуги, пов'язані із наданням житлово-комунальних послуг, які не передбачені чинним нормативно-правовими актами. Як наслідок, надавачами житлово-комунальних послуг із споживачів неправомірно стягується плата за послуги, не передбачені чинним нормативно - правовими актами.
Також, в деяких випадках, виявлено факти встановлення різних тарифів (наприклад для працівників підприємств-надавачів послуг та інших мешканців населеного пункту).
Разом з тим територіальним відділення встановлені випадки, коли органами місцевого самоврядування приймаються рішення щодо введення в дію тарифів на житлово-комунальні послуги з порушенням порядку встановлення тарифів, що призводить до завчасного нарахування оплати споживачам за надані послуги.
Станом на 31.03.2014р. за результатами аналізу отриманої інформації вже завершено розгляд 14-и справ щодо порушення конкурентного законодавства з боку органів місцевого самоврядування. На даний час на розгляді територіального відділення Комітету знаходиться 8 справ з ознаками порушення конкурентного законодавства.
Також, завершено розгляд 8-и справ щодо ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку суб’єктів господарювання накладено штрафів на порушників на загальну суму 28,733 тис. грн. На даний час на розгляді Відділення залишились 13 таких справ.
Територіальним відділенням в ході проведення дослідження надано суб’єктам господарювання та органам місцевого самоврядування, що діють на ринках житлово – комунальних послуг Полтавської області, 36 рекомендацій (9 з яких на даний час виконані, інші на розгляді) відповідно до ст. 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» стосовно припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють.
З метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та умов, що можуть їм сприяти, керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», на засіданні адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України приймаються рекомендації органам місцевого самоврядування області, на території яких житлово – комунальні послуги не надаються, суб’єкти господарювання, що їх надають, – відсутні та тарифи на вказані послуги не встановлювалися, вжити заходи, а саме:
- при визначенні виконавців житлово-комунальних послуг забезпечити неухильне дотримання вимог встановленого законодавством порядку визначення виконавця житлово - комунальних послуг;
- при встановленні тарифів на житлово-комунальні послуги забезпечити запобігання випадків встановлення економічно необґрунтованих тарифів та тарифів на послуги, які не передбачені чинним нормативно-правовими актами, недопущення необґрунтованого підвищення тарифів на житло-комунальні послуги для споживачів при черговому перегляді тарифів в бік збільшення.
Зокрема, на даний час вже надано 143 рекомендації згідно статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» органам місцевого самоврядування Кременчуцького, Великобагачанського, Котелевського, Зіньківського, Карлівського, Чорнухинського, Диканського, Гадяцького та Машівського районів Полтавської області, органам місцевого самоврядування інших районів області рекомендації готуються та будуть направлені у найближчий час.
На даний час робота у вказаному напрямку територіальним відділенням Комітету продовжується.