На виконання Указу Президента України Віктора Януковича від 12.03.2013 № 128/2013 «Про Національний план дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», доручень Голови Антимонопольного комітету України Василя Цушка у 2013 році Відділенням було проведено ряд поглиблених досліджень на певних товарних ринках.
До цих ринків увійшов такий соціально вагомий ринок, як роздрібна реалізація лікарських засобів та виробів медичного призначення. Зазначений ринок постійно знаходиться під пильним наглядом органів Антимонопольного комітету України, проте на цей раз проводилось дослідження аптечних закладів, що розташовані в стаціонарних медичних установах.
Аналіз здійснювався за результатами розгляду структурних та поведінкових характеристик ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами при реалізації лікарських засобів, що є найбільш вживані при лікуванні в умовах стаціонару, та які найчастіше терміново призначаються лікарем при лікуванні невідкладних станів пацієнтів, які поступили до стаціонару лікарні.
Результатам проведення такого дослідження стало виявлення ряду порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, наприклад Відділенням було виявлено, що одним з учасників зазначеного ринку при встановленні роздрібних цін на окремі лікарські засоби у клінічній психіатричній лікарні, де підприємство є єдиним суб’єктом господарювання, який здійснює роздрібну реалізацію лікарських засобів, а отже його становище має структурні ознаки монопольного (домінуючого), застосовує завищений розмір торговельних надбавок (сягає 70%) до оптово-закупівельної ціни у порівнянні з торговельними надбавками, які застосовує це же підприємство в умовах значної конкуренції.
Разом з цим, аналіз встановлення роздрібних цін на лікарські засоби інших суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з роздрібної реалізації лікарських засобів в умовах значної конкуренції свідчить про застосування такими учасниками ринку роздрібних надбавок у розмірі до 30%.
При цьому, аналіз витрат, що зазнає підприємство при провадженні діяльності з роздрібної реалізації лікарських засобів свідчить про те, що загальні фактичні витрати, які підприємство зазнавало протягом досліджуваного періоду при реалізації лікарських засобів в аптечному пункті, розташованому в клінічній психіатричній лікарні є значно меншими (до 4 разів), ніж підприємство зазнає, здійснюючи зазначену діяльність в інших аптечних закладах.
Зазначені дії адміністративною колегією Відділення були кваліфіковані, як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Під час розгляду справи підприємством припинено порушення та взято на себе зобов’язання не вчиняти дій з порушення законодавства про захист економічної конкуренції у майбутньому.