26 березня 2024 року Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України розпочало розгляд справи за ознаками вчинення Приватним акціонерним товариством «Кременчукгаз» порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Товариство стягувало із споживачів (замовників) плату за повторне погодження проєктної документації, що не передбачено чинним законодавством України.
Під час здійснення державного контролю за дотриманням суб'єктами господарювання законодавства про захист економічної конкуренції міст Кременчук, Горішні Плавні, та сіл, яким надає послуги ПрАТ «Кременчукгаз», Відділення проаналізувало послугу з приєднання до газорозподільної системи, в частині погодження проєктної документації на відповідність виданим Технічним умовам, на підставі заяв замовників (фізичних осіб, суб’єктів господарювання) з січня 2022 року по жовтень 2023 року.
Згідно з інформацією ПрАТ «Кременчукгаз», товариство виписувало рахунки замовникам та отримувало плату із замовників (фізичних осіб, суб'єктів господарювання) за повторне погодження проєктної документації після усунення замовником зауважень Товариства до проєктної документації, яку забезпечував замовник.
Основні вимоги та умови розрахунку плати за приєднання об'єктів замовників до газотранспортної або газорозподільної системи визначено Методологією встановлення плати за приєднання до газотранспортних і газорозподільних систем, затвердженою постановою НКРЕКП від 24.12.2015 № 3054, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.03.2016 за № 396/28526, (із змінами).
Згідно з пунктом 2 розділу ІІІ Методології, якщо розробку проєкту зовнішнього газопостачання забезпечував замовник, вартість розробки проєкту не включається до розміру плати за приєднання в договорі про приєднання. При цьому вартість погодження (затвердження) проєкту зовнішнього газопостачання та його кошторисної частини в оператора газотранспортної або газорозподільної системи визначається згідно з розділом IV цієї Методології та сплачується замовником за окремим платіжним документом оператора.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Методології, якщо заходи із встановлення вузла обліку передбачені в проєкті внутрішнього газопостачання, вартість погодження (затвердження) оператором газотранспортної/газорозподільної системи проєкту внутрішнього газопостачання та його кошторисної частини в частині організації вузла обліку визначається згідно з розділом IV цієї Методології та сплачується замовником за окремим платіжним документом оператора.
Згідно з пунктом 4 розділу ІІІ Методології, якщо проєкт внутрішнього газопостачання передбачає підключення третіх осіб (інших споживачів), вартість погодження (затвердження) оператором газотранспортної або газорозподільної системи проєкту внутрішнього газопостачання та його кошторисної частини визначається згідно з розділом IV цієї Методології та сплачується замовником за окремим платіжним документом оператора.
Виходячи з наведеного, Оператором ГРМ надається замовнику саме послуга з погодження проєкту зовнішнього газопостачання чи проєкту внутрішнього газопостачання, а не послуга з розгляду проєкту зовнішнього чи проєкту внутрішнього газопостачання.
Тому, дії ПрАТ «Кременчукгаз» щодо стягнення із споживачів (замовників) плати за повторне погодження проєктної документації, що не передбачено чинним законодавством України, були б неможливі за умов існування значної конкуренції на ринку, адже в такому випадку споживачі мали б можливість обирати між кількома виконавцями, і у разі ущемлення їх інтересів могли б обрати іншого виконавця такої послуги.
Тому 26 березня 2024 року Відділення розпочало розгляд справи за вказаними фактами.