У зв’язку з надходженням від Сумського міськвиконкому на погодження проекту рішення «Про тарифи на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, що працюють у режимі маршрутного таксі» (далі – Проект рішення) тервідділення повідомило міськвиконком, що відповідно до «Положення про порядок погодження з органами Антимонопольного комітету України рішень….», затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 01.04.1994 року № 4-р, погодженню підлягають рішення з питань установлення порядку визначення цін і тарифів, граничних нормативів рентабельності для об’єктів антимонопольного регулювання, тобто органи Комітету аналізують алгоритм дій, об’єктивність вихідних даних, що застосовуються регулятором при встановленні цін (тарифів), проте не погоджують розмір цін (тарифів) навіть щодо монополістів. По суті, тервідділення здійснює нагляд за дотриманням алгоритму дій регулятора.
Оскільки Проектом рішення встановлюються певні тарифи на послуги з перевезення пасажирів, наданий документ не підлягає погодженню.
Разом з тим органи Комітету здійснюють контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції автомобільними перевізниками при зміні розміру тарифів на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування та відповідними органами місцевого самоврядування при здійсненні функцій щодо встановлення та контролю за тарифами на транспортні послуги, у зв’язку з чим конкурентне відомство продовжує послідовно відстоювати свою позицію щодо порядку встановлення нових тарифів на зазначені послуги і, не зважаючи на обмеженість повноважень щодо впливу на рішення органів місцевого самоврядування з питань ціноутворення, виходить із інтересів громади.
Зважаючи на те, що визначити розмір економічно обґрунтованого тарифу на перевезення пасажирів неможливо без перевірки вихідних даних перевізників, закладених у розрахунок тарифу, тобто без встановлення організатором перевезень реального пасажиропотоку на маршрутах загального користування, у зв’язку із ініціюванням перевізниками підвищення тарифу на перевезення у м.Суми тервідділення протягом двох останніх років надавало рекомендації міськвиконкому щодо проведення обстеження пасажиропотоків на маршрутах з залученням громадськості, інститутів громадянського суспільства.
Втім, аналіз наданого на погодження Проекту рішення та копій розрахунків нового тарифу свідчить про недотримання існуючого порядку зміни тарифів на послуги з перевезення пасажирів:
по-перше, Проект рішення підготовлено не відповідним структурним підрозділом міськвиконкому, як визначено спеціальним рішенням міськвиконкому щодо порядку зміни тарифів на перевезення, а Сумською спілкою автоперевізників пасажирів;
по-друге, Проектом рішення передбачено встановлення двох тарифів на послуги з перевезення на одних і тих же маршрутах (2,50 грн. – з моменту оприлюднення, 3,0 грн. - з 1 листопада 2014 року);
по-третє, відсутні відомості про перевірку міськвиконкомом реального пасажиропотоку на кожному міському автобусному маршруті загального користування.
Звертає на себе увагу той факт, що за більшістю розрахунків перевізників новий тариф має складати понад 4,0 грн. (навіть 4,98 грн.), а згідно із внесеним Сумською спілкою автоперевізників пасажирів Проектом рішення – 2,50грн. та 3,0грн., що ставить під сумнів обґрунтованість нового тарифу. Також слід зазначити, що копії розрахунків нового тарифу не підписані перевізниками та не містять вихідних даних та розшифровок витрат.
Враховуючи викладене, тервідділення попередило міськвиконком, що у разі прийняття рішення щодо підвищення тарифу без перевірки даних про обсяги перевезення пасажирів на маршрутах (з залученням громадськості) такі дії міститимуть ознаки порушення у вигляді легітимації органом місцевого самоврядування порушення перевізниками законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування.