КОНКУРЕНЦІЯ
Щоквартальний дайджест,
Інформаційно-довідковий листок
Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
КВІТЕНЬ 2014 РОКУ
Про головне
ПРОВЕДЕНО РОЗШИРЕНЕ ЗАСІДАННЯ АМКУ
14 березня поточного року в Антимонопольному комітеті України відбулось розширене засідання, на якому було розглянуто та схвалено Звіт про діяльність Комітету за 2013 рік. Захід відбувся під керівництвом в.о. Голови Комітету Миколи Бараша, за участю державних уповноважених Антимонопольного комітету України, представників вищих органів державної влади та Громадської ради при АМКУ.
В.о. Голови Комітету виступив з доповіддю щодо результатів діяльності у 2013 році. Так, протягом року органами Комітету виявлено та припинено 7704 порушень законодавства про захист економічної конкуренції, з них: 3200 випадків зловживання монопольним (домінуючим) становищем (42 % загальної кількості), 1940 – антиконкурентні дії органів влади (25 % загальної кількості). Крім того, розглянуто 684 випадки порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання та припинено 1259 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції.
За словами Миколи Бараша, в минулому році діяльність Комітету стала предметом прискіпливого аналізу з боку ЮНКТАД – Конференції Організації Об’єднаних Націй з торгівлі та розвитку. Як результат, за 20 років діяльності Україна досягла значного прогресу в розробленні конкурентного законодавства, а її досвід у цьому напрямку є одним з найвагоміших у сучасному світі. Крім того, в минулому році Комітет став широко застосовувати нову, комплексну форму ознайомлення з конкурентним законодавством – проведення Днів конкуренції за участю державних уповноважених Антимонопольного комітету, керівників обласних територіальних відділень, керівників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, бізнесу та громадськості.
Голова Громадської ради при Антимонопольному комітеті України Олександр Завада надав позитивну оцінку роботі Громадської ради, подякував керівництво Комітету за плідну співпрацю і максимальне залучення громадськості до формування та реалізації державної політики у сфері захисту економічної конкуренції.
Під час засідання Дмитро Усатюк – член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, наголосив на необхідності об’єднання зусиль для усунення передумов порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку природних монополій.
Також позитивно оцінив діяльність Комітету Голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації Петро Яцук, підкресливши пріоритетність у подальшому роботи Комітету на соціально важливих ринках.
Під час обговорення діяльності Комітету Олександр Потімков – Перший заступник Голови Державної служби з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, наголосив на необхідності подальшої плідної співпраці та обміну досвідом.
Микола Бараш підкреслив, що для економічного зростання країни та забезпечення конкурентоспроможності підприємств необхідним кроком є активізація співробітництва з депутатським корпусом, комітетами Верховної Ради України, передовими конкурентними відомствами світу, а також міжнародними експертами у сфері конкуренції.
Повідомлення
ЛІКАРНІ ВИЗНАЛИ ВЧИНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ПРИ НАДАННІ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ
Адміністративна колегія тервідділення оштрафувала Тростянецьку центральну районну лікарню на 13,6 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Як з’ясувало Відділення в ході розгляду справ, лікарня, діючи на ринках послуг з проведення обов’язкових профілактичних наркологічних та обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, безпідставно стягувала з громадян повну оплату за проведення огляду за кожний другий (третій) бланк сертифікату (довідки) відповідної форми, при тому що останні у цьому випадку мали оплачувати лише вартість бланку сертифікату (довідки), а не повну вартість медогляду, при цьому було необґрунтовано завищено сам розмір плати за проведення зазначених медоглядів.
В ході розгляду справ лікарня визнала факти вчинення порушень та припинила їх, що і було враховано адміністративною колегією при визначенні розмірів штрафних санкцій
Окрім того, адміністративною колегією тервідділення було оштрафовано Обласну спеціалізовану психіатричну лікарню №2 (с.Кудрявоє Охтирського району) – на 3,4 тис. грн. за безпідставне стягування з громадян при проведенні обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів повної оплати за кожний другий (третій) бланк довідки відповідної форми, при тому що останні у цьому випадку мали оплачувати лише вартість бланку довідки, а не повну вартість медогляду.
|
МІСЬКВОДОКАНАЛИ ВИЗНАЛИ ВЧИНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ПРИ НАДАННІ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ
Адміністративна колегія тервідділення оштрафувала міські водоканали м.Лебедин та м.Конотоп на 3,4 тис.грн. та, відповідно, 5,1 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Як з’ясувало Відділення в ході розгляду справ, водоканали необґрунтовано завищували споживачам розмір плати за підготовку та видачу технічних умов на приєднання до централізованих систем водопостачання та водовідведення.
При визначенні розмірів штрафних санкцій адміністративною колегією було враховано визнання водоканалів вчинення порушень, зобов’язання їх припинити та скрутне фінансове становище комунальних підприємств, що надають соціально-важливі послуги міським громадам.
ПАТ "СУМИГАЗ" НЕ ЗАБЕЗПЕЧИЛО ПОТРЕБИ СПОЖИВАЧІВ У СКРАПЛЕНОМУ ГАЗІ В БАЛОНАХ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ
Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації ПАТ «Сумигаз» на 51,0 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем у вигляді часткової відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання.
Справа була розпочата за результатами розгляду подання Сумської обласної державної адміністрації, окрім цього в ході розгляду справи від районних державних адміністрацій були отримані численні скарги громадян на незабезпечення ПАТ «Сумигаз» в повній мірі побутових потреб у скрапленому газі (у балонах).
Як з’ясувало Відділення в ході розгляду справи, ПАТ «Сумигаз», діючи на ринку скрапленого газу для побутових потреб населення (у балонах), не забезпечило в повному обсязі потреби споживачів Сумської області згідно поданих ними заявок у скрапленому газі для побутових потреб (у балонах) на протязі листопада 2012 року – травня 2013 року.
При визначенні розміру штрафних санкцій адміністративною колегією відділення було враховано факт не визнання ПАТ «Сумигаз» вчинення порушення.
Судова практика |
|
СУДОВІ ОРГАНИ ПІДТВЕРДИЛИ НЕПРАВОМІРНІСТЬ ДІЙ НАФТОТРЕЙДЕРА |
|
ТОВ «Конвалія-Ш» звернулося до господарського суду Сумської області з позовом про визнання незаконним та скасування рішення Сумського територіального відділення від 27.11.2012 року №80 у справі №02-06/45-2012 (надалі - Рішення). Вказаним Рішенням ТОВ «Конвалія-Ш», яке не зазнавало значної конкуренції на ринку реалізації в роздрібній мережі через автозаправні станції (АЗС) високооктанового бензину, було оштрафовано на 34,0 тис.грн. за встановлення необґрунтованих цін на високооктановий бензин за рахунок значного збільшення торгівельної надбавки на фоні зменшення закупівельних цін. Рішенням господарського суду Сумської області від 25.03.2013 позов ТОВ «Конвалія-Ш» задоволено; у задоволенні зустрічного позову Сумському тервідділенню відмовлено. Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 11.06.2013 рішення місцевого господарського суду скасовано; в задоволенні позову ТОВ «Конвалія-Ш» відмовлено; зустрічний позов Сумського тервідділення задоволено.
Розглянувши касаційну скаргу ТОВ «Конвалія-Ш», Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для скасування постанови Харківського апеляційного господарського суду, оскільки доводи касаційної скарги не спростували зроблені апеляційним судом висновки. |
|
НЕДОБРОСОВІСНОГО ВИРОБНИКА МАСЛА ОШТРАФОВАНО ЗАКОННО ТА ПРАВОМІРНО |
|
У лютому 2013 року ТОВ «Мегафуд» звернулося до суду з адміністративним позовом до Сумського тервідділення у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 27 листопада 2012 року №81 у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції №03-06/50-2012. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про необґрунтованість та безпідставність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, оскільки ТОВ «Мегафуд» при виробництві масла солодковершкового ТМ «Слобожанка» не порушувало чинне законодавство та не вчиняло дій, що могли б поставити його у більш вигідне становище у порівнянні з іншими суб’єктами господарювання, що діють на відповідному ринку товарів. |
|
|
|
|
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, Сумське обласне територіальне відділення звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просило судові рішення скасувати та відмовити ТОВ «Мегафуд» у задоволенні адміністративного позову. Колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновків, що суди першої та апеляційної інстанцій при ухваленні судових рішень порушили норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення необґрунтованих рішень, які підлягають скасуванню з винесенням нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог. Таким чином рішення адмінколегії тервідділення від 27 листопада 2012 року №81 у справі про порушення ТОВ «Мегафуд» законодавства про захист економічної конкуренції №03-06/50-2012 у вигляді поширення на етикетці молочної продукції, яка позиціонується останньою як масло солодковершкове селянське під торговельною маркою «Слобожанка» з масовою часткою жиру 73 %, вагою - її склад, а саме, про те, що даний молочний продукт є «маслом солодковершковим селянським», до складу якого входять лише пастеризовані вершки з коров’ячого молока, тоді як насправді він містить 51,1 % немолочного жиру; - те, що масова частка жиру складає 73 %, тоді як насправді вона складає 70,5 %; - те, що «масло солодковершкове селянське» виготовлене по ДСТУ 4399:2005 «Масло вершкове», та накладенням штрафу у розмірі 68,0 тис.грн. за вчинене порушення, визнано правомірним та законним. |
|
ДЕРЖАВНА ФІНУСТАНОВА МАЄ ВИКОНАТИ РІШЕННЯ ВІДДІЛЕННЯ, ЯКЕ ПІДТВЕРДЖЕНЕ СУДОМ |
|
Сумське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (надалі - Управління) звернулося до господарського суду Сумської області з позовною заявою про визнання незаконним та скасування рішення адміністративної колегії Сумського обласного тервідділення від 02.08.2013 року №67 за результатами розгляду справи №03-06/59-2013. Відділення звернулось із зустрічним позовом про зобов’язання Управління припинити порушення, зазначене в рішенні від 02.08.2013 року №67, шляхом забезпечення відбору об’єктів житлового будівництва при формуванні пропозицій до проекту Переліку об’єктів житлового будівництва, на будівництво (реконструкцію) і придбання житла у яких можуть спрямовуватися кредитні ресурси Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» на 2014 рік за встановленими вказаним Фондом критеріями. Рішенням господарського суду Сумської області у задоволенні первісного позову відмовлено. Зустрічний позов задоволено. Не погоджуючись з рішенням місцевого суду, Управління звернулось з апеляційною заявою до Харківського апеляційного господарського суду, який постановою від 19 лютого 2014 року залишив її без задоволення, а рішення господарського суду Сумської області - без змін. Господарським судом Сумської області 5 березня 2014 року було видано наказ про зобов’язання Управління припинити порушення, зазначене в пункті 1 резолютивної частини рішення адміністративної колегії Сумського обласного тервідділення від 02.08.2013 року №67 у справі №03-06/59-2013, шляхом забезпечення відбору об’єктів житлового будівництва при формуванні пропозицій до проекту Переліку об’єктів житлового будівництва, на будівництво (реконструкцію) і придбання житла у яких можуть спрямовуватися кредитні ресурси Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» на 2014 рік за встановленими вказаним Фондом критеріями. |
Офіційно
Щодо надання інформації про суб’єктів господарювання для проведення процедури закупівлі за державні кошти
До Антимонопольного комітету України надходять численні звернення щодо надання підтвердження монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання з метою організації та проведення закупівель за державні кошти згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель», у зв’язку із чим повідомляємо.
Антимонопольний комітет України згідно зі статтею 1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
Відповідно до статті 3 зазначеного Закону основним завданням Комітету є, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом, контролю за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та захисту конкуренції у сфері державних закупівель.
Зазначаємо, що відповідно до статей 1 та 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель» Антимонопольний комітет України є органом оскарження, який, з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов’язаних із участю у процедурах державної закупівлі, розглядає скарги про порушення законодавства у сфері державних закупівель.
Таким чином, надання підтвердження монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на відповідних ринках з метою організації та проведення закупівель за державні кошти згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель» не належить до повноважень Антимонопольного комітету України.
| |
Приймальня | Реквізити відділення |
| |
Касьян Євген Миколайович
Графік прийому громадян: Понеділок 15.00-17.00 Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України створено 4 квітня 1994 року. Територіальне відділення є юридичною особою — органом у системі Антимонопольного комітету України. Відділення утворюється Антимонопольним комітетом України, йому підпорядковане і підзвітне. Спрямування, координація і контроль діяльності територіального відділення здійснюються Головою, його заступниками, державними уповноваженими Антимонопольного комітету України згідно з розподілом функціональних обов'язків. Свої завдання відділення здійснює у відповідному регіоні, а у випадках, передбачених законодавством, та за дорученням Голови Антимонопольного комітету України — за межами регіону. | Адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40024 тел. 22-12-84 факси: 36-00-85, 36-00-32 E-mail: sumytv@ukrpost.net http://www.amc.gov.ua/amku/control/sum/uk Розклад роботи: Пн-Чт 8.00-17.15 Пт 8.00-16.00 Обідня перерва: 12.00-13.00 |
Графік «прямої» телефонної лінії
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
т. (0542) 22-12-84
Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Час |
Голова відділення | Касьян Євген Миколайович | Щопонеділка з 16:00 – до 17:00 |
Заступник голови | Коваленко Валентина Миколаївна | Щовівторка з 16:00 – до 17:00 Щоп’ятниці з 8:00 – до 9:00 |
Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | Щосереди з 16:00 – до 17:00 |
Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | Щочетверга з 16:00 – до 17:00 |
Телефони «гарячої лінії»
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
працюють щодня з понеділка по четвер з 8:00 до 17:15, у п’ятницю – з 8:00 до 16:00.
Перерва з 12:00 до 13:00
Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Телефон |
Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | 36-00-85 |
Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | 36-00-32 |
Для реєстрації звернення в ході «прямої» або «гарячої» телефонної лінії, заявнику необхідно повідомити відповідальній особі, яка чергує на телефоні:
- адресу проживання та телефон;
- прізвище, ім’я та по батькові
- суть звернення.
Наша адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40024 |