КОНКУРЕНЦІЯ
Щоквартальний дайджест,
Інформаційно-довідковий листок
Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
КВІТЕНЬ 2015 РОКУ
Про головне
АМКУ НАПОЛЯГАЄ НА ОБҐРУНТОВАНОСТІ
ВСТАНОВЛЕННЯ ТАРИФІВ НА ПОСЛУГИ З ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ
Одним із соціально значущих ринків, на яких протягом останнього часу в усіх регіонах України відбувається значне підвищення тарифів, є ринок послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Відповідно до статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні послуги належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Розрахунок тарифів повинен здійснюватись відповідно до запланованих на рік (на підставі фактичних) обсягів транспортної роботи, характерних для даного виду перевезень перевізника в регіоні, та кількості перевезених пасажирів з використанням економічно обґрунтованих планових витрат. До розрахунку тарифу включається плановий прибуток, необхідний для розвитку Перевізника і сплати ним податкових зобов'язань. Крім того, під час розрахунку тарифу загальний обсяг транспортної роботи та загальна кількість перевезених пасажирів, у тому числі з урахуванням пільгових категорій пасажирів, обґрунтовуються перевізником на підставі фактичних показників роботи або встановлюються за результатами обстеження пасажиропотоків.
Проте на сьогодні відсутня чітка норма, яка б зобов’язувала органи місцевого самоврядування при встановленні (погодженні) тарифів на перевезення здійснювати з певною періодичністю обстеження пасажиропотоку на маршруті або вимагати від ініціатора зміни тарифу надання результатів такого обстеження.
За інформацією, наявною в Комітеті, при здійсненні власних розрахунків при зміні тарифу на перевезення перевізники не рідко занижують фактичний обсяг перевезення пасажирів. Цьому сприяє відсутність контролю за видачею водіями квитків. Отже, питання залишається нормативно неврегульованим, що може призвести до формування завищеного тарифу на перевезення пасажирів.
Враховуючи наведене, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України надала Міністерству інфраструктури України такі обов’язкові для розгляду рекомендації: забезпечити внесення змін до відповідних нормативно-правових актів, які б передбачали механізм визначення достовірного обсягу перевезень пасажирів, шляхом проведення обов’язкового обстеження пасажиропотоку на маршруті з метою формування обґрунтованого розміру тарифу на послуги перевезення пасажирів автомобільним транспортом, зокрема у режимі маршрутного таксі.
В АМКУ ОБГОВОРЕНО СТАН КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА
Антимонопольному комітеті України відбулась нарада щодо обговорення стану і тенденцій розвитку конкурентного середовища в Україні та доцільності розроблення проекту програмного документа з питань розвитку конкуренції в Україні у середньостроковій перспективі.
Захід відбувся під головуванням державного уповноваженого Комітету Михайла Русинського за участю представників Антимонопольного комітету України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства фінансів України, Європейської Бізнес Асоціації, Американської торгівельно-промислової палати, Торгово-промислової палати України, Інституту економіки та прогнозування Національної академії наук України, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана.
Під час засідання Директор департаменту конкурентної політики Віктор Талах поінформував про результати проведеного Антимонопольним комітетом України дослідження тенденцій стану конкурентного середовища в національній економіці.
Учасники наради обговорили питання доцільності розроблення і прийняття документа, що визначав би на середньострокову перспективу цілі та завдання державної політики у сфері розвитку та захисту конкуренції, основні шляхи досягнення таких цілей, забезпечував би координацію дій державних органів у реалізації конкурентної політики в Україні.
На думку учасників наради, розробка програмного документу стане позитивним сигналом для потенційних інвесторів. Реалізація цих завдань вимагає скоординованих дій та обміну напрацьованим досвідом між органами державної влади, науковцями та представниками бізнесу.
| |
СУМИТЕПЛОЕНЕРГО РОЗПОЧАЛО ПОВЕРТАТИ НЕПРАВОМІРНО СТЯГНУТІ КОШТИ
Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ТОВ «Сумитеплоенерго» на 34 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Як з’ясувало Відділення в ході розслідування, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) з
Внаслідок цього склалася ситуація, коли громадяни, чиї лічильники гарячої води потребували періодичної повірки, стали за власний кошт проводити ці роботи, тим самим двічі сплачуючи за повірку лічильників.
Лише за період липня-грудня 2014 року сумчани за свій кошт повірили 1984 лічильника, повірку яких мало б провести ТОВ «Сумитеплоенерго».
В ході засідання адміністративної колегії відділення ТОВ «Сумитеплоенерго» визнало порушення та повідомило про початок перерахунку коштів тим споживачам, які вже за власний рахунок повірили свої лічильники гарячої води та тим, чиї лічильники, мали б бути повірені ТОВ «Сумитеплоенерго» після
Таким чином майже 2 тисячам абонентів мають бути повернуті кошти, витрачені ними на повірку
Після проведення повного перерахунку коштів зазначеним споживачам, підприємство прозвітує про це територіальному відділенню, яке у свою чергу буде контролювати процес.
МОНОПОЛІСТ ДІЄ ВСУПЕРЕЧ ЗАКОНОДАВСТВУ ТА ЗДОРОВОМУ ГЛУЗДУ
Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало КП «Міськводоканал» Сумської міської ради на 34 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Як з’ясувало Відділення, Міськводоканал з початку 2014 року почав вимагати у громадян, які володіють житловими приміщеннями (квартирами, будинками) у приватному секторі і забажали підключитися до мереж централізованого водопостачання, встановлення водолічильників не в приміщеннях, а в колодязях мереж, тобто в місцях врізки в центральну мережу. Такі вимоги Міськводоканал викладав у технічних умовах на приєднання громадян до центральних мереж, і не зважав на їхні обґрунтовані зауваження, що у таких випадках вони не будуть мати вільний доступ до своїх лічильників, оскільки як правило такі колодязі центральних мереж знаходяться поза межами їх земельних ділянок, а законодавство передбачає, що доступ до цих колодязів, їх перевірка та обслуговування виконуються спеціальними бригадами з обслуговуючого персоналу.
Міськводоканал обґрунтовував свої вимоги посиланням на «Правила користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України», затвердженими МінЖКГ України, де вказано, що водолічильники повинні як правило розміщуватися на межі балансової належності мереж споживача та виробника послуг, тобто в колодязях, але Міськводоканал замовчував при цьому, що ці Правила є обов’язковими лише для юридичних осіб та приватних підприємців.
Що ж до громадян, то затверджені Кабінетом Міністрів України «Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» визначають, що квартирні засоби обліку води встановлюються у квартирах або у будинках садибного типу громадян.
Адміністративна колегія тервідділення зобов’язала Міськводоканал припинити порушення та усунути наслідки, до яких воно спричинило, виключивши з виданих та поки нереалізованих громадянами технічних умов на приєднання до мереж централізованого водопостачання, умови щодо встановлення громадянами водолічильників в колодязях мереж централізованого водопостачання Міськводоканалу.
ПЕРЕВІЗНИКІВ ПАСАЖИРІВ ОШТРАФОВАНО ЗА НЕПРАВОМІРНІ ДІЇ У ГРУДНІ 2014 РОКУ
Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало автомобільних перевізників пасажирів в м.Суми на загальну суму майже півмільйона гривень.
| |
| |
ЗДЕШЕВЛЕННЯ БОРОШНА МАЄ ПОТЯГНУТИ ЗА СОБОЮ ЗНИЖЕННЯ ЦІН НА ХЛІБ ТА ХЛІБОБУЛОЧНІ ВИРОБИ

У зв’язку з надходженням до органів Антимонопольного комітету України численних звернень від споживачів щодо необґрунтованого підвищення цін на продовольчих ринках, зокрема, на ринку хліба та хлібобулочних виробів, вважаємо за доцільне повідомити громадськості про вжиті заходи, спрямовані на стабілізацію цінової ситуації на ринках хліба та хлібобулочних виробів в області.
За результатами проведеного територіальним відділенням моніторингу встановлено, що підвищення оптово-відпускних цін на хліб та хлібобулочні вироби обумовлено, в першу чергу, зростанням оптово-відпускних цін на борошно для хлібопечення. Так з початку 2015 року борошно для хлібопечення по підприємствам Сумської області в середньому подорожчало на 35 – 75,7 %. Така тенденція до здорожчання борошна була обумовлена різким підвищення цін на зернові.
Окрім того, на зростання собівартості хліба та хлібобулочних виробів вплинуло підвищення вартості природного газу, так, станом на лютий 2015 року його вартість зросла в середньому на 48,5% (з 7577,16 грн. з ПДВ за тис. м3 до 11249,16 грн. з ПДВ за тис. м3). Також відбулося здорожчання, допоміжних матеріалів (олія в середньому на 40%, пакувальні матеріали в середньому на 5-6%).
Проте, у березні з’явилися передумови для здешевлення борошна для хлібопечення – спостерігається зниження цін на зерно як на внутрішньому ринку, так і в світі. Так, в Україні пшениця 2 класу (на умовах EXW елеватор) з 4300 - 4900 грн./т станом на
За таких обставин, з метою запобігання вчиненню порушень конкуренційного законодавства та задля забезпечення зменшення негативних наслідків коливання цін для споживачів, голова територіального відділення, відповідно до своїх повноважень, керуючись Законом України «Про Антимонопольний комітет України», надав рекомендації основним виробникам хліба та хлібобулочних виробів Сумської області стосовно вжиття заходів щодо зниження оптово-відпускних цін на хліб та хлібобулочні вироби у разі, коли рівень фактичних середньозважених закупівельних цін на борошно є нижчим за їх рівень, який був застосований підприємствами при розрахунках оптово-відпускних цін на хлібобулочні вироби
ПАТ " СМНВО ІМ.М.В. ФРУНЗЕ" ВИЗНАЛО ВЧИНЕННЯ ПОРУШЕННЯ
Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ПАТ «Сумське машинобудівне виробниче об’єднання ім..М.В. Фрунзе» на 34 тис.грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Як з’ясувало Відділення в ході розслідування, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) з 1 липня 2014 року включила до тарифу Дирекції «Котельня Північного промвузла» ПАТ «СМНВО ім..М.В. Фрунзе» на гаряче водопостачання витрати з проведення періодичної повірки, обслуговування і ремонту квартирних водолічильників. Таким чином з цього моменту підприємство почало стягувати з споживачів відповідні кошти на ці цілі, але так і не взявши водолічильники на гарячу воду на абонентський облік, ніяких фактичних робіт, в тому числі по періодичній повірці лічильників, не проводило.
Внаслідок цього склалася ситуація, коли громадяни, чиї водолічильники гарячої води потребували періодичної повірки, стали за власний кошт проводити ці роботи, тим самим двічі сплачуючи кошти за повірку водолічильників.
Лише за період липня-грудня 2014 року та січні 2015 року сумчани за свій кошт повірили 3031 лічильник, повірку яких мала б провести Дирекція «Котельня Північного промвузла» ПАТ «Сумське машинобудівне виробниче об’єднання ім..М.В. Фрунзе».
В ході засідання адміністративної колегії відділення ПАТ «СМНВО ім..М.В. Фрунзе» визнало порушення та зобов’язалось провести перерахунок коштів тим споживачам, які вже за власний рахунок повірили свої лічильники гарячої води та тим, чиї лічильники, мали б бути повірені Дирекцією «Котельня Північного промвузла» після 1 липня 2014 року.
Таким чином більше ніж трьом тисячам абонентів мають бути повернуті кошти, витрачені ними на повірку своїх водолічильників.
Після проведення повного перерахунку коштів зазначеним споживачам, підприємство прозвітує про це територіальному відділенню, яке у свою чергу буде контролювати процес
| |
| Приймальня | Реквізити відділення |
| | |
| | |
| Касьян Євген Миколайович
Графік прийому громадян: Понеділок 15.00-17.00 Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України створено | Адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40035 тел. факси: 36-00-85, 36-00-32 E-mail: sumytv@ukrpost.net http://www.amc.gov.ua/amku/control/sum/uk Розклад роботи: Пн-Чт 8.00-17.15 Пт 8.00-16.00 Обідня перерва: 12.00-13.00 |
Графік «прямої» телефонної лінії
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
т. (0542)
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Час |
| Голова відділення | Касьян Євген Миколайович | Щопонеділка з |
| Заступник голови | Коваленко Валентина Миколаївна | Щовівторка з Щоп’ятниці з 8:00 – до 9:00 |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | Щосереди з 16:00 – до 17:00 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | Щочетверга з 16:00 – до 17:00 |
Телефони «гарячої лінії»
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
працюють щодня з понеділка по четвер з 8:00 до 17:15, у п’ятницю – з 8:00 до 16:00.
Перерва з 12:00 до 13:00
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Телефон |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | 36-00-85 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | 36-00-32 |
Для реєстрації звернення в ході «прямої» або «гарячої» телефонної лінії, заявнику необхідно повідомити відповідальній особі, яка чергує на телефоні:
- адресу проживання та телефон;
- прізвище, ім’я та по батькові
- суть звернення.
| Наша адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40035 |