Квітень-червень 2013 року
КОНКУРЕНЦІЯ
Щоквартальний дайджест,
Інформаційно-довідковий листок
Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
ЛИПЕНЬ 2013 РОКУ
ЗАХИСТ ІНТЕРЕСІВ СПОЖИВАЧІВ ВІД ОМАНЛИВОЇ РЕКЛАМИ

Сумське обласне територіальне відділення Комітету здійснює постійний контроль за ситуацією на ринках основних соціально-важливих продуктів харчування в тому числі шляхом моніторингу, надсиланням запитів про надання інформації виробникам продукції, органам місцевого самоврядування, місцевим органам виконавчої влади, за результатами розгляду заяв споживачів, суб’єктів господарювання, подань органів влади та правоохоронних органів.
Одним із широко суспільно-вживаним товаром є ковбаса, оскільки характеризується високою харчовою цінністю завдяки вдалому поєднанню якісної сировини, підданій відповідній обробці, значному вибору продукції, в тому числі в ціновому діапазоні, що задовольняє потреби широкого кола споживачів.
З квітня по червень 2013 року відділенням розглянуто 9 справ за ознаками недобросовісної конкуренції з боку окремих м’ясокомбінатів Сумської області у вигляді поширення інформації про товар, яка вводить споживачів в оману. В ході розгляду 2-х справ порушники припинили порушення та усунули його наслідки до прийняття відділенням рішень по суті, виконавши таким чином вимоги наданих рекомендацій, а в інших 7 випадках розгляд справ завершився накладенням штрафних санкцій, при цьому всі м’ясокомбінати визнали вчинення порушення та зобов’язалися у встановлений відділенням термін припинити порушення, що і зумовило незначний розмір штрафів у 8 тис. грн.. за кожне порушення.
Не підлягає сумніву, що більшість наших громадян, які є відповідно споживачами ковбасних виробів, пам’ятають смак та добру якість ковбасних виробів підприємств народного господарства Радянського Союзу, які вироблялися із суворою відповідністю до державних стандартів якості, при цьому використовувалася лише натуральна сировина без додавання штучних харчових барвників, всіляких стабілізаторів та інших інгредієнтів на підставі сучасної харчової хімії.
У наш час м’ясна промисловість виготовляє ковбаси як за державними стандартами України, що відповідають стандартам колишнього Радянського Союзу по виробництву ковбас традиційного асортименту: «Сервелат», «Гетьманська», «Зерниста», «Делікатесна» тощо, так і ковбаси за технічними умовами , які приведені у відповідність до національних стандартів України, але по суті не є такими.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки агропромислового комплексу в умовах фінансової кризи», який набув чинності
Зазначеними ДСТУ забороняється долучати традиційні назви продуктів у назви новорозроблених видів продуктів.
В ході розгляду справ було доведено, що ПАТ «Конотопм'ясо», ТОВ «Ворожба», підприємство Сумської облспоживспілки «Сумський виробничий комбінат» подекуди неправомірно називали нові види ковбас у словосполученні з назвами традиційних видів ковбас.
При цьому м'ясокомбінати при виробництві цих нових видів ковбас широко використовували такі інгредієнти як: обрізь голів телячих, емульсія шкурки свинячої, м’ясо птиці, білок соевий тощо.
Зважаючи на їх нижчу собівартість, виробники встановлювали на них нижчі ціни, ніж на традиційні ковбаси, тим самим здобуваючи неправомірних переваг у конкуренції з останніми, оскільки споживачі ковбас могли бути введені в оману, асоціюючи, наприклад, у своїй уяві варено-копчену ковбасу першого сорту «Сервелат Європейський», що виробляється за технічними умовами «ТОВ «Ворожба», з традиційною варено-копченою ковбасою вищого сорту «Сервелат», яка виробляється згідно вимог ДСТУ, в той час як цей високоякісний продукт не має жодного відношення до вищезазначеної ковбаси «Сервелат Європейський».
ОСОБЛИВОСТІ СТАНУ РИНКУ НАФТОПРОДУКТІВ
У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ
За період 2011-2013 років територіальним відділенням припинено 11 порушень конкуренційного законодавства на ринках роздрібної торгівлі нафтопродуктами у межах Сумської області у вигляді встановлення необґрунтованих роздрібних цін, змови на ринку, відмови від реалізації нафтопродуктів та реалізації нафтопродуктів, якість яких не відповідає вимогам державних стандартів. Загальна сума накладених
штрафних санкцій становить 322 тис. грн., у тому числі штрафу у 100 тис. грн. накладеного рішенням Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України на ТОВ «Лорант» (м. Суми) за відмову здійснювати роздрібну реалізацію нафтопродуктів через АЗС у липні-серпні 2010 року.
Ціни на високо-, низькооктанові бензини та дизельне пальне на АЗС Сумської області є одними із найнижчих в Україні що підтверджується даними незалежного медіа - ресурсу Консалтингова група А-95 (адреса сайту: www.oilnews.com.ua ).
Слід зазначити, що окрім позитивних елементів існують проблемні аспекти. Тут варто звернути увагу на такий важливий показник, що визначає стан конкурентного середовища, як кількість АЗС і АГЗС в області. Станом на
При цьому маємо ще й дуже нерівномірне розміщення АЗС по районах. Якщо взяти такі міста як Суми, Охтирка, Конотоп, то в них кількість операторів і автозаправних станцій достатня для цінової конкуренції.
Значно складніша ситуація у таких районах Сумщини як Путивльський, Кролевецький, Буринський, Серединобудський, Ямпільський. Там, як правило, існує або монополізований ринок, або олігопольний, тобто коли працюють два-три суб’єкта.
Вирішенням такої проблеми могло б бути вжиття дієвих заходів щодо стимулювання входження нових суб’єктів на регіональні ринки роздрібної торгівлі бензинами та дизпаливом.
Разом з тим, існує ще одна проблема, якою переймається відділення.
Хоча в області і помірковані ціни на АЗС, оператори вдаються до актів недобросовісної конкуренції, тобто реалізують пальне, показники якого не відповідають вимогам державних стандартів. У цьому випадку відділення співпрацює із Інспекцією з питань захисту прав споживачів у Сумській області.
За результатом аналізу інформації, наданої Інспекцією, відділенням прийнято рішення про порушення конкуренційного законодавства у діях ТОВ «Лідер Нафта» (м. Київ), на порушника накладено штраф у розмірі 68 тис. грн.
Ведеться також справа щодо неправомірності дій ТОВ «Екфіла» при реалізації неякісного дизельного пального.
ЯКІСТЬ ДОРІГ МАЄ ПОЧИНАТИСЯ З ЧЕСНИХ ТОРГІВ
Найбільш небезпечними проявами порушень конкуренційного законодавства є картельні змови, особливо при здійсненні закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти. При виявленні порушень конкуренційного законодавства такого виду територіальне відділення тісно співпрацює з Управлінням Служби безпеки України в Сумській області.
Зокрема, було проведено аналіз матеріалів 4 процедур закупівлі за державні кошти, предметами яких були поточний та капітальний ремонти доріг міста Конотоп, Ромни, а також капітальний ремонт мосту через річку Сироватка. Обсяг закупівлі за державні кошти складає 15,63 млн.грн.
Порушниками є ДП «Сумський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», ПРАТ «Сумимостобуд» (м. Суми), КП «Шляхрембуд» (м. Суми) та ТОВ «Дорбудсервіс» (м. Суми). При цьому, ДП «Сумський облавтодор» є відповідачем у всіх 4 справах, ТОВ «Дорбудсервіс» (м. Суми) - відповідач у двох справах.
На даний час прийнято рішення у трьох справах, на порушників накладено штрафи на загальну суму 291,557 тис. грн. Матеріали четвертої справи надіслано до Антимонопольного комітету України з пропозицією прийняти рішення у справі на засіданні Тимчасової адміністративної колегії.
Проблема полягає у тому, що підприємства свідомо йдуть на порушення закону, завчасно визначаючи серед свого кола майбутнього переможця, наслідком чого є встановлення цін вищих, ніж якби вони формувалися у конкурентних умовах.
Неприпустимим є те, що двоє із цих підприємств мають державну та комунальну форму власності, тобто фактично підлягають управлінню з боку відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ НА СУМЩИНІ

4 КВІТНЯ 2013 РОКУ СУМСЬКОМУ
ОБЛАСНОМУ ТЕРИТОРІАЛЬНОМУ ВІДДІЛЕННЮ
- 19 РОКІВ.
Формування антимонопольних органів в Україні, на які покладалися завдання здійснення державного контролю за дотриманням антимонопольного законодавства, запобігання і припинення вчинених порушень, а також сприяння розвитку добросовісної конкуренції у всіх сферах економіки, розпочалося з прийняття 26 листопада 1993 року Верховною Радою України Закону України "Про Антимонопольний комітет України". 4 квітня 1994 року наказом Голови Комітету було створено Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України. Того ж року сформована структура відділення, в яку ввійшли 4 відділи: загальний, юридичний, досліджень і розслідувань та секторно-аналітичний. Чисельність працівників складала 15 осіб. На сьогодні структуру відділення реформовано до 2-х відділів досліджень і розслідувань та сектору бухгалтерського обліку, організаційної роботи та забезпечення. Чисельність працівників - 19 осіб.
У роки становлення доводилося працювати над створенням матеріально-технічної бази відділення, опрацюванням діючих нормативно-правових актів молодого українського законодавства, підвищенням кваліфікації працівників відділення.
То був період, коли курс держави зазнав істотних коректив. У 1994 році фактично було відновлено адміністративні методи управління, пряме державне регулювання стало більш жорстким і охопило, зокрема, цінову і грошово-кредитну політику: розширились масштаби державного замовлення та централізованого розподілу товарів, набула поширення практика як опосередкованої державної підтримки, так і прямих дотацій, пільгових кредитів підприємствам і об'єднанням (перш за все монополістам), що створило умови для зловживань останніми своїм монопольним становищем.
Найпершими важливими кроками відділення були реалізація плану заходів щодо демонополізації об'єднань державних структур монопольного типу у переробних галузях АПК області, попередження монополізації товарних ринків, виявлення та припинення порушень конкурентного законодавства в ході роздержавлення підприємств та приватизації державного майна.
Серед головних завдань, над якими відділення працювало протягом останніх років - припинення порушень та сприяння розвиткові здорової конкуренції у пріоритетних галузях економіки, визначених Антимонопольним комітетом України. Це, в першу чергу, ринки комунальних послуг (тепло,- водо,- газо,- енергопостачання), роздрібної торгівлі паливно-мастильними матеріалами, переробної промисловості, хлібопечення, транспорту та зв'язку.
До найбільш резонансних та соціально вагомих справ, розглянутих відділенням, належать справи проти: ВАТ "Сумигаз", ВАТ "Сумиобленерго", Сумського управління ВАТ "Ощадний банк України", Сумського відділення Південної залізниці, ДКП "Сумитеплокомуненерго", ЗАТ "Підприємство теплових мереж", Сумської торгово-промислової палати, ТОВ "Суми-ТЕКо" та ВАТ "Сумигаззбут", ЗАТ АП «Прогрес-Технологія», ТОВ „Оптіма Трейд”, ТОВ НК «Альфа-Нафта», Сумської дирекції ВАТ "Укртелеком", ТОВ «Сумиторг – Партнер», дев’яти молокопереробних підприємств Сумської, Полтавської, Чернігівської та Київської областей: ТОВ «Гадячсир», ПАТ «Вімм – Білль-Данн Україна», в особі філії «Буринський завод сухого молока», ПАТ «Бель Шостка Україна», ПрАТ «Новгород-Сіверський сирзавод», ПАТ «Ічнянський завод сухого молока та масла», ПрАТ «Пирятинський сирзавод», а також – суб’єкт господарювання, до складу якого входять, зокрема, ПП «Рось», в особі філій «Роменський молочний комбінат» та «Охтирський сиркомбінат», ТОВ «МалКа-транс», в особі філій «Конотопський молзавод» та «Глухівський маслосирзавод», ДП «Аромат», в особі філії «Сумський молочний завод».
Заслуговує на увагу справа щодо спроби Сумського міськвиконкому безпідставно підвищити норми накопичення твердих побутових відходів для мешканців міста, що в результаті призвело б до значного підвищення тарифу на послуги сміттєзбиральних підприємств

Одним з шляхів отримання інформації щодо можливого вчинення порушень конкуренційного законодавства є звернення громадян. З цією метою у відділенні працюють пряма та «гаряча» телефонні лінії.
Графік «прямої» телефонної лінії
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
т. (0542) 22-12-84
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Час |
| Голова відділення | Касьян Євген Миколайович | Щопонеділка з 16:00 – до 17:00 |
| Заступник голови | Коваленко Валентина Миколаївна | Щовівторка з 16:00 – до 17:00 Щоп’ятниці з 8:00 – до 9:00 |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | Щосереди з 16:00 – до 17:00 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | Щочетверга з 16:00 – до 17:00 |
Телефони «гарячої лінії»
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
працюють щодня з понеділка по четвер з 8:00 до 17:15, у п’ятницю – з 8:00 до 16:00.
Перерва з 12:00 до 13:00
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Телефон |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | 36-00-85 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | 36-00-32 |
Для реєстрації звернення в ході «прямої» або «гарячої» телефонної лінії, заявнику необхідно повідомити відповідальній особі, яка чергує на телефоні:
- адресу проживання та телефон;
- прізвище, ім’я та по батькові
- суть звернення.
Територіальне відділення має свій субсайт в системі Інтернет на офіційному сайті Антимонопольного комітету України, де розміщена поновлювальна інформація про поточну діяльність відділення, інформація щодо завдань і повноважень територіального відділення, визначена законодавством, основні вимоги до подання зави про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, підбірка діючих нормативних актів у сфері захисту економічної конкуренції: http://www.amc.gov.ua/amku/control/sum/uk .