КОНКУРЕНЦІЯ
Щоквартальний дайджест,
Інформаційно-довідковий листок
Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
СІЧЕНЬ 2014 РОКУ
Про головне
ПОВНОВАЖНИЙ ПРЕДСТАВНИК АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ НА УКРАЇНСЬКОМУ РАДІО РОЗПОВІВ ПРО ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНУ ПРОГРАМУ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНЦІЇ НА 2014-2024 рр
16 січня 2014 року в програмі «Порядок денний» на Першому каналі Українського радіо заступник Голови Антимонопольного комітету України – державний уповноважений Лариса Колісник розповіла про проект Закону про затвердження Загальнодержавної програми розвитку конкуренції на 2014 – 2024 роки. Законопроект був розроблений Антимонопольним комітетом України на виконання Національного плану дій на 2013 рік до Програми економічних реформ Президента України Віктора Януковича.
За словами Лариси Колісник, метою Програми є розвиток конкуренції на товарних ринках як засіб підвищення ефективності функціонування товарних ринків та удосконалення механізму їх державного регулювання. Головною умовою досягнення мети Програми є узгодження промислової, аграрної, інвестиційної, зовнішньоекономічної, цінової політики, політики у сфері прав споживачів з конкурентною та антимонопольною політикою. Це означає, що під час реалізації зазначених напрямів економічної політики в Україні обов’язково повинні враховуватися і вирішуватися завдання розвитку ефективного конкурентного середовища.
Конкретні завдання для досягнення цієї мети було визначено, враховуючи наявність у сучасній економіці України трьох груп ринків з різним станом та передумовами розвитку конкуренції, зокрема, ринків, на яких існують ознаки ефективної конкуренції; ринків, на яких передумови конкуренції існують або можуть існувати, але ознак ефективної конкуренції не спостерігається; ринків, на яких в найближчий час розвиток ефективної конкуренції є неможливим.
Вирішення основних завдань, сформульованих у проекті Програми щодо захисту, розвитку конкуренції та вдосконалення регулювання монополізованих товарних ринків потребує забезпечення певних рамкових умов, зокрема щодо моніторингу стану конкуренції на товарних ринках, наукового та освітнього забезпечення розвитку конкуренції, розширенню участі України у міжнародному співробітництві з питань розвитку та захисту конкуренції, а також сприяння більш активної участі у вирішенні цих питань інститутів громадського суспільства.
Проект Загальнодержавної програми проаналізований та отримав позитивну оцінку з боку групи провідних фахівців світу з питань конкурентної політики та права.
ТОВ "СУМИТЕПЛОЕНЕРГО" "НАГРІЛО" МЕШКАНЦІВ СУМ
Тимчасова адміністративна колегія Антимонопольного комітету України прийняла рішення щодо порушення ТОВ «Сумитеплоенерго» конкуренційного законодавства у вигляді зловживання монопольним становищем та застосувала фінансові санкції до порушника у розмірі 500 тис. грн.
За результатами проведеного Сумським територіальним відділенням розслідування у справі було встановлено, що ТОВ «Сумитеплоенерго», зловживаючи монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого опалення в м.Суми при розрахунку двоставкового тарифу для населення порушило порядок розрахунку тарифів, що в результаті призвело до стягнення завищеної річної плати зі споживачів і ущемлення їх інтересів.
Підприємство може надавати послуги з централізованого опалення як за одноставковими, так і двоставковими тарифами. Разом з тим, запровадження двоставкового тарифу не повинно призводити до збільшення річної плати за послуги, а лише перерозподіляти її протягом року відповідно до реальних витрат, понесених підприємством. Застосування двоставкового тарифу розрахованого з порушенням встановленого порядку призвело до завищення річної плати по багатоквартирних будинках обладнаних лічильниками теплової енергії.
Тимчасова адміністративна колегія Комітету зобов’язала ТОВ «Сумитеплоенерго» провести розрахунок тарифу на послуги з централізованого опалення у відповідності до норм діючого законодавства та подати на погодження уповноваженому органу.
«Припинення порушень конкуренційного законодавства у вигляді зловживання монопольним становищем на соціально-важливих ринках і надалі залишається одним із пріоритетних напрямків роботи органів Антимонопольного комітету України» - зазначив голова Колегії, Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Сергій Шершун.
| Повідомлення |
| |
| ПАТ СУМИГАЗ НАМАГАВСЯ УСУНУТИ КОНКУРЕНТІВ З РИНКУ ПОСТАЧАННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ |
| |
| Адміністративна колегія тервідділення оштрафувала Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Сумигаз» на 136 тис. грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Як з’ясувало Відділення в ході розгляду справи, ПАТ «Сумигаз», скориставшись повноваженнями, наданими газорозподільному підприємству, у період відсутності інформації від «НАК «Нафтогаз України» щодо офіційного підтвердження планового розподілу місячних обсягів постачання природного газу споживачам Сумської області, систематично протягом 2013 року вибірково припиняло газопостачання лише суб’єктам господарювання, що мають статус кваліфікованих споживачів, постачальниками газу для яких є незалежні постачальники, при тому, що вказані обсяги не були виділені всім споживачам Сумської області, в тому числі і споживачам, постачальником природного газу для яких є ПАТ «Сумигаз». Згідно з вимогами Закону України «Про засади формування ринку природного газу» вільно купувати газ у будь-якого постачальника має право будь-який споживач, за умови отримання ним статусу кваліфікованого споживача. На законодавчому рівні створено всі умови для розвитку конкурентних відносин на ринку постачання природного газу споживачам. Зокрема, враховуючи вимоги постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 29.03.2012 № 305, якою визначено ступені кваліфікації споживачів, право вільно купувати газ у будь-якого постачальника промислові підприємства набули з Таким чином, у подальшому поступово кількість споживачів, які матимуть право вільно купувати газ у будь-якого постачальника буде збільшуватись, що має призвести до посилення конкурентного тиску між суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність на ринку постачання природного газу для споживачів у межах території Сумської області, на якій розташовані діючі мережі ПАТ «Сумигаз». Саме тому вибіркове припинення Товариством газопостачання суб’єктам господарювання, що мають статус кваліфікованих споживачів, постачальниками газу для яких є незалежні постачальники, розцінюється територіальним відділенням Антимонопольного комітету України як засіб тиску на споживачів природного газу за нерегульованим тарифом з метою зміни останніми постачальника, тобто усунення ПАТ «Сумигаз» конкурентів з ринку, що суперечить основній меті функціонування ринку природного газу - лібералізації ринку постачання природного газу в Україні . «Забезпечення розвитку добросовісної конкуренції в усіх сферах економіки сприятиме поліпшенню якості нашого життя, забезпечить добробут держави і її громадян, а тому є основною метою діяльності Сумського територіального відділення Антимонопольного комітету України» – зазначив голова територіального відділення – Євген Касьян. |
| |
| МОНОПОЛІСТА ОШТРАФОВАНО ЗА НЕОБГРУНТОВАНЕ СТЯГНЕННЯ КОШТІВ З ОПЕРАТОРІВ МІЖДЕРЖАВНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА |
| |
|
Як з’ясувало Відділення, неправомірні дії Служби полягали у встановленні та застосуванні протягом 2011 – 2012 років економічно необґрунтованих тарифів на послуги з державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті з оформленням відповідних документів під час здійснення міждержавних перевезень об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду. Окрім того, Служба, надаючи послуги державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті під час здійснення міждержавних перевезень об’єктів державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду, у період з 24.06.2011 по 31.10.2012 стягувала із заявників послуг плату як згідно самостійно встановлених тарифів за розгляд та оформлення ветеринарних документів, так і в розмірах плати за видачу ветеринарних документів, які були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2011 №641 «Про затвердження переліку платних адміністративних послуг, які надаються Державною ветеринарною та фітосанітарною службою, органами та установами, що належать до сфери її управління, і розміру плати за їх надання» В ході розгляду справи Південна регіональна служба державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті визнала вчинення порушення, що і було враховано при накладенні штрафних санкцій. |
| |
| АПЕТИТИ ЛІКАРЕНЬ ПРИ НАДАННІ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ БУЛИ НЕПРАВОМІРНО ЗАВИЩЕНИМИ |
| |
| Адміністративна колегія тервідділення оштрафувала Шосткинську, Кролевецьку, Недригайлівську центральні районні лікарні, відповідно на 6,8 тис.грн, 6,8 тис.грн. та 10,2 тис. грн. за зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Як з’ясувало Відділення в ході розгляду справ, лікарні, діючи на ринках послуг з проведення обов’язкових профілактичних наркологічних та обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів безпідставно стягували із громадянин повну оплату за проведення огляду за кожний другий (третій) бланк сертифікату відповідної форми, при тому що останній у цьому випадку мав оплачувати лише вартість бланку сертифікату відповідної форми, а не повну вартість медогляду. В ході розгляду справ лікарні визнали факти вчинення порушень та зобов’язались припинити їх, що і було враховано адміністративною колегією при визначенні розмірів штрафних санкцій. |
| |
| |
| |
| ЯКІСТЬ НАШИХ ДОРІГ ПОЧИНАЄТЬСЯ З ЧЕСНИХ ТОРГІВ І НАВПАКИ |
| Адміністративна колегія тервідділення оштрафувала ПП «Торгбудпостач-2008» (м. Київ) та ТОВ «Формінвестгруп» (м. Суми) у розмірі 20,4.грн. і 3,4 тис.грн., відповідно, за антиконкурентні узгоджені діє під час торгів за державні кошти. У ході розгляду справи встановлено, що ПП «Торгбудпостач-2008» та ТОВ «Формінвестгруп» узгодили власну поведінку під час підготовки та участі у процедурі закупівлі прокату плоского (за 4 лотами), проведеної ДП Сумський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги». Внаслідок таких дій конкуренцію між ПП «Торгбудпостач-2008» та ТОВ «Формінвестгруп» під час участі у процедурі закупівлі було обмежено, чим було спотворено результати торгів.
|
| |
| ІНВЕСТИЦІЙНА ПРОГРАМА ПАТ «СУМИОБЛЕНЕРГО» ЩОДО МОДЕРНІЗАЦІЇ ТА БУДІВНИЦТВА ЕЛЕКТРИЧНИХ МЕРЕЖ ПОВИННА УЗГОДЖУВАТИСЯ З ПЛАНАМИ ЗАБУДОВИ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ |
| |
| В ході дослідження відділенням ринків послуг, пов’язаних з приєднанням до власних місцевих (локальних) електромереж у межах Сумської області, на території якої розташовані діючі місцеві (локальні) мережі ПАТ «Сумиобленерго» було проведено «круглий стіл» між представниками органів місцевого самоврядування, місцевих органів державної виконавчої влади, компаніями-забудовниками, що діють на ринках будівництва житла в регіоні та ПАТ «Сумиобленерго», що діє на ринках постачання та передачі електроенергії в Сумській області.
Такі дії ПАТ «Сумиобленерго» кваліфіковані адміністративною колегією відділення як такі, що містять ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем, у зв’язку з чим колегія рекомендувала ПАТ «Сумиобленерго» в подальшому забезпечити узгодження своєї Інвестиційної програми на відповідний рік з планами забудови територій, як то передбачено частиною 3 статті 18 Закону України «Про електроенергетику. Окрім того, всім 18 райдержадміністраціям області та 7 міським головам міст обласного підпорядкування (м.Глухів, м.Конотоп, м.Лебедин, м.Охтирка, м.Ромни, м.Шостка, м.Суми) направлені рекомендації щодо вжиття заходів на запобігання порушенням конкуренційного законодавства на ринках послуг, пов’язаних з приєднанням до власних місцевих (локальних) електромереж у межах Сумської області, на території яких розташовані діючі місцеві (локальні) мережі ПАТ «Сумиобленерго». Місцевій владі запропоновано вжити заходів по наданню пропозицій ПАТ «Сумиобленерго» щодо будівництва (відновлення, реконструкції) електричних мереж відповідно до програм розвитку підпорядкованої території для врахування ПАТ «Сумиобленерго» при формуванні інвестиційної програми розвитку електромереж на відповідний рік. |
| |
Офіційно
Щодо надання інформації про
суб’єктів господарювання для проведення процедури закупівлі за державні кошти
До Антимонопольного комітету України надходять численні звернення щодо надання підтвердження монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання з метою організації та проведення закупівель за державні кошти згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель», у зв’язку із чим повідомляємо.
Антимонопольний комітет України згідно зі статтею 1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
Відповідно до статті 3 зазначеного Закону основним завданням Комітету є, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом, контролю за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та захисту конкуренції у сфері державних закупівель.
Зазначаємо, що відповідно до статей 1 та 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель» Антимонопольний комітет України є органом оскарження, який, з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов’язаних із участю у процедурах державної закупівлі, розглядає скарги про порушення законодавства у сфері державних закупівель.
Таким чином, надання підтвердження монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на відповідних ринках з метою організації та проведення закупівель за державні кошти згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель» не належить до повноважень Антимонопольного комітету України.
| |
| Приймальня | Реквізити відділення |
| | |
| Касьян Євген Миколайович
Графік прийому громадян: Понеділок 15.00-17.00 Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України створено 4 квітня 1994 року. Територіальне відділення є юридичною особою — органом у системі Антимонопольного комітету України. Відділення утворюється Антимонопольним комітетом України, йому підпорядковане і підзвітне. Спрямування, координація і контроль діяльності територіального відділення здійснюються Головою, його заступниками, державними уповноваженими Антимонопольного комітету України згідно з розподілом функціональних обов'язків. Свої завдання відділення здійснює у відповідному регіоні, а у випадках, передбачених законодавством, та за дорученням Голови Антимонопольного комітету України — за межами регіону. | Адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40024 тел. 22-12-84 факси: 36-00-85, 36-00-32 E-mail: sumytv@ukrpost.net http://www.amc.gov.ua/amku/control/sum/uk Розклад роботи: Пн-Чт 8.00-17.15 Пт 8.00-16.00 Обідня перерва: 12.00-13.00 |
Графік «прямої» телефонної лінії
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
т. (0542) 22-12-84
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Час |
| Голова відділення | Касьян Євген Миколайович | Щопонеділка з 16:00 – до 17:00 |
| Заступник голови | Коваленко Валентина Миколаївна | Щовівторка з 16:00 – до 17:00 Щоп’ятниці з 8:00 – до 9:00 |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | Щосереди з 16:00 – до 17:00 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | Щочетверга з 16:00 – до 17:00 |
Телефони «гарячої лінії»
Сумського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
працюють щодня з понеділка по четвер з 8:00 до 17:15, у п’ятницю – з 8:00 до 16:00.
Перерва з 12:00 до 13:00
| Посада | Прізвище, ім’я, та по батькові | Телефон |
| Начальник 1-го відділу досліджень та розслідувань | Бульченко Олена Анатоліївна | 36-00-85 |
| Начальник 2-го відділу досліджень та розслідувань | Гусак Світлана Віталіївна | 36-00-32 |
Для реєстрації звернення в ході «прямої» або «гарячої» телефонної лінії, заявнику необхідно повідомити відповідальній особі, яка чергує на телефоні:
- адресу проживання та телефон;
- прізвище, ім’я та по батькові
- суть звернення.
| Наша адреса: вул.Харківська, 30/1, м.Суми, 40024 |