Кожний суб’єкт господарювання, який надає послуги з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, є суб’єктом природних монополій, а отже не може вчиняти дії, які призводять або можуть призвести до неможливості виробництва (реалізації) товарів.
В той же час, переважна більшість суб’єктів господарювання, що діють на ринках послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, є комунальними.
Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
При цьому, до віддання виконавчих органів місцевих рад належать, зокрема, здійснення контролю за належною організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства; здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити постачання теплоносія в опалювальний період безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску.
За інформацією на сайті НАК «Нафтогаз України» http://www.naftogaz.com сумарна прострочена заборгованість за використаний газ накопичена у підприємств, зокрема, ТКЕ і ТЕЦ Донецької (8,1 млрд. грн), Харківської (4,2 млрд. грн), Луганської (2 млрд. грн) та Сумської областей (18,0 млн. грн ).
Водночас, ані заборгованість за газ перед НАК «Нафторгаз України», ані відсутність відшкодування з державного бюджету різниці в тарифах не можуть бути підставою для ненадання мешканцям житлових будинків послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення в опалювальний період 2020-2021 років.
Бездіяльність суб’єктів господарювання щодо невжиття заходів, спрямованих на забезпечення мешканців житлових будинків послугами з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення в опалювальному періоді 2020-2021 років, за певних умов може містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
При цьому, нездійснення органами місцевого самоврядування контролю за організацією обслуговування суб’єктами господарювання населення та забезпеченням споживачів тепловою енергією для потреб централізованого опалення, за певних умов може мати ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 17, пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Отже, з метою запобігання порушенню законодавства про захист економічної конкуренції головою Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надано рекомендації 32 органам місцевого самоврядування та 21 суб’єктам господарювання.