Загальновідомо, що ПАТ «Сумиобленерго» є монополістом на ринку постачання електричної енергії, але його частка при цьому не є стовідсотковою.
Справа в тім, що поряд із ПАТ «Сумиобленерго» на вказаному ринку у межах Сумської області працюють і постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом або незалежні постачальники електричної енергії (ПНТ), які мають право продавати електричну енергію суб’єктам господарювання. Законодавство надає суб’єктам господарювання можливість вибору постачальника електричної енергії, виходячи із власних уподобань.
Незалежний постачальник не має власних електричних мереж і тому змушений користуватись послугами ПАТ «Сумиобленерго» з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами до своїх споживачів.
Разом з тим, на даний час баланс інтересів на ринку постачання електричної енергії між ПНТ та ПАТ «Сумиобленерго» порушений на користь останнього, оскільки за ПАТ «Сумиобленерго» закріплені контрольні функції по відношенню до його конкурентів (ПНТ), що полягають у здійсненні прийому, розгляду та погодження всіх документів, необхідних незалежному постачальнику для проведення закупівлі електричної енергії на Оптовому ринку електричної енергії України. Таке нерівне становище ПАТ «Сумиобленерго» та ПНТ створює умови для порушення ПАТ «Сумиобленерго» конкуренції на ринку постачання електричної енергії.
Зокрема, до Антимонопольного комітету України надійшло дві заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетична компанія «Енергозбут», яке мало намір продавати електричну енергію за нерегульованим тарифом споживачу Сумської області, щодо відмови ПАТ «Сумиобленерго» продовжити дію договору на передачу електричної енергії та створення перешкод при погодженні документів, необхідних для проведення закупівлі електричної енергії на Оптовому ринку електричної енергії. Внаслідок неправомірних дій ПАТ «Сумиобленерго» незалежний постачальник не зміг продавати електричну енергію у січні та лютому 2016 року споживачу, який його обрав.
Це стало підставою для втручання органів Комітету. В результаті таких дій ПАТ «Сумиобленерго» відбувається зменшення кількості суб’єктів ринку постачання електроенергії, що призводить до обмеження конкуренції та ущемлення інтересів споживачів, які повинні обирати товар серед штучно обмеженого кола продавців. Дії ПАТ «Сумиобленерго» не відповідають (суперечать) економіко-правовій сутності конкуренції, яка згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначається як змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання (краща цінова пропозиція, кращі інші умови тощо), внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товару на ринку.
На виконання рекомендацій територіального відділення ПАТ «Сумиобленерго» припинило неправомірні дії, у зв’язку із чим незалежний постачальник зміг розпочати постачання електроенергії для свого нового споживача з березня 2016 року. Сегмент ринку (річний обсяг електричної енергії) який перейшов від ПАТ «Сумиобленерго» до його конкурента оцінюється більш ніж у 200 млн. грн. Тобто вказаний обсяг електричної енергії був виборений незалежним постачальником у конкурентній боротьбі за споживача із ПАТ «Сумиобленерго».