КП «Міськводоканал» отримує плату за приймання стічних вод організацій м.Суми в систему каналізації в залежності від обсягів та вмісту граничнодопустимих концентрацій (ГДК) шкідливих речовин в них.
Згідно з чинним законодавством місцеві правила приймання стічних вод затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров’я України.
З ініціативи КП «Міськводоканал» восени 2011 року виконавчий комітет Сумської міськради вніс зміни в діючі на той час Правила приймання стічних вод в м.Суми, зокрема знизивши норми ГДК в стоках організацій м.Суми настільки, що вони фактично повинні були стати чистішими за саму питну воду, яка подається Міськводоканалом системами централізованого водопостачання. Організація, яка підписує сьогодні з КП «Міськводоканал» договори на централізоване водопостачання та водовідведення вже автоматично стає «порушником» і крім плати за скид стічних вод повинна ще сплачувати і фінансові санкції за перевищення цих норм ГДК в них.
Згідно Державних санітарних норм і правил в Україні «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-171-10), допустимий вміст речовин у водопровідній питній воді, за яких вона вважається безпечною для споживання є вищим ніж ГДК забруднюючих речовин у стічних водах організацій міста, передбачених ініційованими Міськводоканалом змінами до Правил приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми. (Таблиця №1)
Окрім того, ГДК забруднюючих речовин у стічних водах організацій міста, передбачені Правилами приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми, є меншими також і від допустимого скиду ГДК забруднюючих речовин із стічними водами у водні об’єкти, встановленого для самого Міськводоканалу у Дозволах на спеціальне водокористування від
Таблиця №1
Найменування речовин | ГДК у Правилах приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми, мг/л | ГДК речовин у водопровідній воді, передбачений ДСанПіН 2.2.4-171-10, мг/куб. дм |
Нітрити | 0 | <= 0,5 (0,1) |
Нітрати | 0,64 | <= 50,0 |
Сульфати | 77,00 | <= 250 (500) |
Хлориди | 80,40 | <= 250 (350) |
Мідь | 0,012 | <= 1,0 |
Цинк | 0,084 | <= 1,0 |
Таблиця №2
Найменування речовин | ГДК, передбачені Правилами приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми, мг/л | ГДК, передбачені Дозволом на спеціальне водокористування, мг/дм3 | ||
від | від 19.11.012 УКР 4099 СУМ | від | ||
Нітрити | 0 | 3,00 | 2,00 | 1,00 |
Нітрати | 0,64 | 45,00 | 45,00 | 30,00 |
Хлориди | 80,40 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Мідь | 0,012 | - | 0,03 | 0,03 |
Цинк | 0,084 | - | 0,05 | 0,05 |
При затвердженні восени 2011 року змін в діючі на той час Правила приймання стічних вод в м.Суми, зокрема щодо зменшення норм ГДК, виконавчий комітет Сумської міськради порушив порядок передбачений чинним законодавством щодо обов’язкового погодження цих змін з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров’я України в Сумській області, наслідком чого стало можливим нарахування Міськводоканалом плати за скид понаднормових забруднень
Ці не заплановано витрачені кошти підприємств та організацій м.Суми несприятливо відображаються на підвищеній собівартості їхніх товарів та послуг, що шкодить їх конкурентоспроможності з іншими підприємствами України та у свою чергу призводить до надмірного витрачання коштів споживачів. Окрім того це погіршує інвестиційну привабливість регіону, оскільки лише вступаючи на будь-який ринок суб’єкт господарювання автоматично стає порушником.
Ще восени 2015 року відділення в ході розгляду відповідної заяви ПАТ «СМНВО» надало міськвиконкому рекомендації щодо приведення своїх дій до вимог чинного законодавства та по сьогоднішній день ним затягується перегляд норм ГДК шкідливих речовин у стічних водах підприємств і організацій м.Суми та внесення відповідних змін у діючі Правила приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми.
Наразі розслідування у справі продовжується і працівниками відділення здійснюється збір матеріалів та аналіз доказів для всебічного, повного та об’єктивного з’ясування фактичних обставин справи.