Анотаційний звіт
до основних показників діяльності Донецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
за 6 місяців 2012 року
За перше півріччя 2012 року проведено 15 перевірок суб’єктів господарювання, органів влади, самоврядування та управління, результативність яких складає 66%. Внаслідок вжитих відділенням заходів загальна кількість виявлених та припинених порушень конкуренційного законодавства та неправомірних дій суб’єктів господарювання, органів влади та місцевого самоврядування склала 107 одиниць, що майже на 57% перевищує показник відповідного звітного періоду 2011 року. Крім наведеного, відділенням внесено 104 рекомендації щодо запобігання порушенням, обмеження монополізму та розвитку конкуренції, що в 17 разів перевищує відповідний показник за квітень 2011 року.
Все це свідчить про динамічне підвищення результативності діяльності Донецького відділення.
Структура припинених у січні-червні 2012 року порушень та неправомірних дій порівняно з відповідним періодом минулого року також зазнала істотних змін, а саме:
· 67 порушень та неправомірних дій у вигляді зловживання монопольним становищем (у 2011 році – 12 одиниць), темпи приросту склали 558%;
· 9 порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій (у 2011 році – 6 одиниць);
· 14 порушень та неправомірних дій у вигляді антиконкурентних дій органів влади та місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (у 2011році –12 одиниць).
· 9 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції (у 2011 році – 6 одиниць).
Сума штрафів, накладених на порушників конкуренційного законодавства склала 752,400 тис. грн, що перевищує в 2,6 рази цей показник за I півріччя минулого року.
Також сплачено штрафів та пені на суму 565,350 тис. грн., що майже в 2 рази більше, ніж за відповідний період 2011 року.
Економічний ефект припинення порушень складає 1006,50 тис. грн., за відповідний період 2011 року – 147,172 тис. грн.
2.1. На ринках житлово-комунальних послуг протягом звітного періоду було розглянуто 6 справ (в яких припинено 8 порушень) та надано 13 рекомендацій.
Так, Донецьким відділенням виявлені порушення в сфері житлово-комунального господарства щодо дотримання строку повідомлення споживачів про зміну тарифів. Тобто внаслідок таких порушень споживачі комунальних послуг за певний період змушені безпідставно сплачувати більший розмір коштів внаслідок неправомірно введених тарифів. За результатами розгляду справ, надання рекомендацій з цього питання споживачам послуг водо-, теплопостачання та вивезення твердих побутових відходів зроблені перерахунки на суму 546 тис. грн.
Також, слід відзначити, що Донецьке відділення постійно відстежує стан розвитку конкуренції на ринках житлово-комунальних послуг.
Так, Донецьким відділенням були виявлені випадки визначення органами місцевого самоврядування виконавців послуг з вивезення твердих побутових відходів та послуг з утримання будинків та прибудинкової території без застосування конкурсних процедур, які передбачені чинним законодавством. Оскільки це призводить до недопущення конкуренції, Донецьким відділенням за звітний період було розглянуто справи відносно 3 міських рад (м. Авдіївка, м. Дебальцево, м. Горлівка) та прийнято відповідні рішення, якими зобов’язано застосовувати виключно конкурсні засади при визначенні виконавців послуг.
Також на виконання рекомендацій, наданих наприкінці 2011 року КП "Служба єдиного замовника Костянтинівської міської ради", останнім було проведено конкурс із визначення виконавця послуг із технічного обслуговування ліфтів.
2.2. На ринках продуктів харчування. Протягом звітного періоду 2012 року, як і у минулих роках, одним із пріоритетних напрямків роботи відділення було дослідження стану конкуренції та цінової ситуації на соціально важливих ринках, зокрема, продовольчих.
Так, за результатами аналізу діяльності оптового оператора ринку овочевої продукції ТОВ «ЕЛВІКО-ГІГАНТ» його дії з встановлення в окремих місяцях 2010 року та першого півріччя 2011 року оптово – відпускних цін на таку овочеву продукцію, як капусту, буряк та картоплю, які забезпечували йому отримання прибутковості у розмірі, що значно перевищує собівартість відповідної продукції та середньогалузеву рентабельність, визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції. Зазначене вище порушення було припинено в межах розгляду відділенням справи. Економічний ефект даного заходу до кінця року буде складати 2,252 мл. грн.
Також, в результаті розгляду 5 справ було припинено недобросовісну конкуренцію на ринках шоколаду, креветок, мінеральної води, пива, соку.
2.3. Не залишився без уваги і такий соціально важливий ринок, як ринок ритуальних послуг. Так, рішеннями адмінколегії відділення дії комунального підприємства «СЕЗ» міста Авдіївки з встановлення економічно необґрунтованої вартості послуги з копання могили механізованим способом за рахунок включення до вартості податку на додану вартість, визнані порушенням у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку. Результатом припинення даного порушення є зниження вартості ритуальних послуг на 20%. Економічний ефект від припиненого порушення склав 3051 грн.
2.4. За результатами постійного моніторингу цін на скраплений газ, що використовується у якості моторного пального, у звітному періоді 2012 року розглянуто три справи про антиконкурентні узгоджені дії операторів ринку у м. Красноармійськ та про зловживання монопольним становищем операторів ринків смт. Олександрівка і Олександрівському районі та м. Білецьке.
Антиконкурентні узгоджені дії 5 операторів ринку роздрібної реалізації скрапленого газу в якості моторного пального в м. Красноармійськ полягали у одночасному встановленні на однаковому рівні цін, які дорівнювали максимальній ціні скрапленого газу по Донецькій області. Після прийняття рішення у березня 2012 року ціна скрапленого газу в якості моторного пального на відповідному ринку зменшилася у середньому на 20 копійок відносно максимальної ціни роздрібної реалізації скрапленого газу в Донецькій області.
Зловживання монопольним становищем оператора ринку смт. Олександрівка і Олександрівському районі та ринку м. Білицьке полягало у встановленні єдиним оператором цін, що перевищували максимальні ціни по Донецькій області. За результатами втручання відділення оператор змінив свою цінову політику та реалізує скраплений за цінами нижчими ніж ціни по Донецькій області, так наприклад, на час прийняття рішення у березні максимальна ціна складала 5,80 грн./л, ціна оператора – 5,60 грн./л. Аналогічне порушення було вчинено на ринку м. Білицьке.
Економічний ефект від припинення порушень на ринках роздрібної реалізації скрапленого газу в якості моторного пального склав понад пів мільйона гривень.
Чотири оператори ринку скрапленого газу у м. Дружківка на виконання рекомендацій щодо запобігання порушенням конкурентного законодавства, наданих у зв’язку з підтриманням цін на максимальному рівні, знизили ціни у середньому на 10 копійок.
Також на виконання рекомендацій щодо запобігання порушенням конкурентного законодавства на ринку скрапленого газу шість операторів м. Сніжне знизили ціни у середньому на 20 копійок.
Чотирнадцяти операторам роздрібної торгівлі світлими нафтопродуктами, які мають мережі АЗС у Донецькій області, були надані рекомендації про запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринках світлих нафтопродуктів, що забезпечило недопущення встановлення економічно необґрунтованих цін на світлі нафтопродукти у Донецькій області у період проведення весняно-польових робіт. Так, у низки операторів ціни на світлі нафтопродукти в сільськогосподарських районах Донецької області знаходяться на середньому рівні цін на відповідні нафтопродукти в України, наприклад, ціни операторів роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів сільськогосподарських районів Донецької області наприкінці квітня були у середньому на 3-5 відсотка нижче, ніж усереднені максимальні ціни по Україні.
2.5 Вжиті заходи під час проведення ЄВРО 2012.
В рамках виконання доручення від 29.03.2012 № 13-08/156 щодо дослідження ринку готельних послуг, зокрема, у місті Донецьк, у зв’язку з підготовкою та проведенням в Україні фінальної частини Чемпіонату Європи-2012 з футболу Донецьким відділенням були надані 20-ом господарюючим суб’єктам, що діють на ринку готельних послуг рекомендації щодо недопущення підвищення цін на номерний фонд під час проведення ЄВРО 2012. Внаслідок виконання рекомендацій економічний ефект від вжиття заходів склав понад 10 мільйонів гривень.
Протягом червня-липня здійснювався щодекадно моніторинг тарифів на готельні послуги.
Крім того, з метою посилення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на територіях пунктів пропуску через державний кордон, в тому числі на територіях міжнародних морських портів, міжнародних аеропортів та вжиття упереджувальних заходів під час проведення ЄВРО 2012, Донецьким відданням були надані 4-ом суб’єктам господарювання рекомендації на запобігання ціновим збуренням на послуги першої необхідність. Всі суб’єкти повідомили про врахування рекомендацій.
Також, в рамках виконання усного доручення Голови Антимонопольного комітету України, наданого на семінарі, що відбувся у м. Києві з 31.05.2012 по 01.06.2012, щодо проведення роз’яснювальної роботи із суб’єктами господарювання, що діють на території пунктів пропуску через державний кордон про недопустимість вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, в.о. голови Трегубець Н.О. та співробітниками Донецького відділення 08.06.2012 був здійснений виїзд на територію зони митного контролю - міжнародний аеропорт Донецьк, оскільки цю зону митного контролю могли перетинати найбільша кількість туристів – громадян інших держав, та було надано відповідні роз’яснення 3-ом суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність на відповідній території про недопустимість порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
На виконання доручення від 19.03.2012 № 13-08/139 щодо контролю за станом ринку перевезень пасажирів на таксі в частині запобігання створення перешкод доступу перевізників на прилеглу територію аеропорту та цінової політики перевізників на послуги перевезень пасажирів таксі під час проведення ЄВРО 2012 Донецьким відданням були внесені рекомендації КП «Міжнародний аеропорт Донецьк імені С.С. Прокоф’єва». В результаті вжитих заходів аеропорт забезпечив вільний доступ до прилеглої території перевізникам та ціни на послуги таксі не підвіщувались.
2.6. Не менш вагомою є робота відділення, яка спрямована на припинення та запобігання порушенням у вигляді оманливої реклами.
Так, рішеннями адмінколегії відділення дії товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «ТБ «Амстор» із поширення при реалізації у власній торгівельній мережі акційних наборів нектарів (4 тетрапаки по
Також прийнято рішення, яким визнано, що Публічне акціонерне товариство «Крафт Фудз Україна», поширюючи на упаковці шоколаду «КОРОНА» неповні відомості про умови проведення акцій, внаслідок обраного способу їх викладення, шляхом зазначення строків проведення акції на внутрішній поверхні упаковки, що може вплинути на наміри споживачів щодо придбання зазначеного товару цього суб’єкта господарювання, вчинило порушення у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
Рішенням визнано дії ТОВ «Дієса» щодо проведення акції «ПОСПІШАЙ! – 50% на кожен 2-й товар у чеку (на всі групи товарів) «ЕЛЬДОРАДО» такими, що вводять в оману, завдяки замовчуванню низки умов, а саме: фактичного надання 50% знижки тільки після 20 години, товари в касовому чеку повинні розміщуватися за принципом від більшої вартості до меншої, не розповсюдження акції на товар, який придбається в безвідсотковий кредит та безготівковим розрахунком та дії інших додаткових умов, які обмежують право покупця на отримання знижки.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Група компаній «МОСТ» та Приватне підприємство Фірма «ДІВТ» вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі відкритих торгів з закупівлі прокату сортового гарячекатаного, проведених у липні 2009 року тендерним комітетом ДФ ВАТ «Укренерговугілля».
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «МІСТ» та Приватне підприємство Фірма «ДІВТ» вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі відкритих торгів з закупівлі прокату сортового гарячекатаного, проведених у квітні 2010 року тендерним комітетом ДФ ДП «Регіональні електричні мережі».
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЄКСУСС-ОЙЛ», фізична особа-підприємець Ільченко Олексій Анатолійович та Товариство з обмеженою відповідальністю «МАГІСТРАЛЬ – 2010» вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі запиту цінових пропозицій з закупівлі продуктів нафтоперероблення рідких, проведених у березні 2011 року комітетом з конкурсних торгів виконавчого комітету Сніжнянської міської ради.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СВД», ПП «ВКФ УНІПРОМ» вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі запиту цінових пропозицій із закупівлі послуг оренди вантажного автокрану.
ПП «АЛЕКС» та ФОП Соловйова Т.В. вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі запиту цінових пропозицій з закупівлі продуктів нафтоперероблення рідких.
ВАТ «Донецький інститут по проектуванню організацій шахтного будівництва та підприємств будівельної індустрії», ДП «Науково-дослідний та проектний інститут «Донецький ПРОМБУДНДІПРОЕКТ», ТОВ «А-СТИЛЬ» вчинили дії із узгодження умов участі у процедурі запиту цінових пропозицій із закупівлі послуг з дослідження та розробки в галузі архітектури та будівництва.
3. Забезпечення захисту та розвитку конкуренції:
3.1. Протягом звітного періоду відділенням проведено заходів із забезпечення та розвитку конкуренції. Так, відділенням встановлено факти вчинення дій з боку ВАТ «Маріупольгаз» із направлення споживачів до конкретного суб’єкта господарювання, що можуть призвести до обмеження конкуренції на ринку проектування встановлення газових приладів та ринку перевірки димових і вентиляційних каналів в житлових будинках.
Внаслідок наданих відділенням рекомендацій ВАТ «Маріупольгаз» про припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, забезпечено умови вступу нових суб’єктів господарювання на ринок проектування встановлення газових приладів та ринку перевірки димових і вентиляційних каналів в житлових будинках, усунуто нерівність умов конкуренції та негативні наслідки обмеження конкуренції (неналежний рівень якості проектної документації, значна тривалість виконання робіт та інші недоліки в організації прийому та обслуговування громадян).
3.2. Протягом звітного періоду відділенням були створені умови для вступу на ринок ритуальних послуг нових суб’єктів господарювання у містах Харцизьк та Краматорськ.
Так, відділенням були виявлені та припинені дії суб’єктів господарювання, надавачів ритуальних послуг у місті Краматорську, які шляхом укладання письмової угоди розподілили між собою ринок за обсягами надання ритуальних послуг, внаслідок чого фактично позбавили можливість для вступу нових суб’єктів господарювання на відповідний ринок.
У місті Харцизьку комунальне підприємство спеціалізоване «Стимул» створило перешкоди фізичній особі – підприємцю у доступі на ринок ритуальних послуг, шляхом безпідставної відмови в укладанні відповідного договору. Порушення було припинено під час розгляду справи, шляхом укладання угоди.
3.3 Також, не залишилось поза увагою відділення питання забезпечення доступу операторам телекомунікацій до житлових будинків та інших споруд для прокладення телекомунікаційних мереж.
Так, у звітному періоді відділенням були наданні рекомендації Горлівській міській раді та її виконавчому комітету утриматись від прийняття рішення, яким пропонувалось встановити обов’язок отримання суб’єктами господарювання погодження на розміщення телекомунікаційних мереж, що є створенням додаткових адміністративних бар’єрів входження суб’єктів господарювання на відповідний ринок. Рекомендації виконані.
Також, відділенням були надані рекомендації Вугледарській міській раді, яке встановило рішенням, описаний вище обов’язок для суб’єктів телекомунікаційних послуг. Рекомендації виконані.
Крім того, Макіївській міській раді були надані рекомендації щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та полягають у встановленні необхідності наявності письмової згоди від всіх мешканців на влаштування телекомунікаційних мереж (мереж Інтернет) по кожному будинку окремо для укладання договору з управителями, що передбачено Правилами благоустрою, санітарного утримання території, забезпечення чистоти і порядку в м. Макіївка в новій редакції та може призвести до обмеження конкуренції та створення додаткових адміністративних бар’єрів входження суб’єктів господарювання на ринок телекомунікаційних послуг, що містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50 та визначеного частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції, які не виконані, у зв’язку з чим відносно Макіївської міської ради розпочата справа.
На підставі доручення від 20.02.2012 №13-01/86 закріплений за Донецьким відділенням ринок було змінено на регіональний ринок кам’яної солі.
В рамках виконання зазначених доручень Донецьким відділенням встановлено наступне:
- територія реалізації кам’яної солі не обмежується Донецькою областю, а отже ринок є загальнодержавним;
- лише ДП „Артемсіль” виробляє більше 40 видів продукції, спектр застосування якої нараховує тисячі варіантів. Сіль використовують у багатьох галузях промисловості, серед яких харчова, хімічна, металургійна, текстильна, шкіряна та інші. Її використовують також у сільському та житлово-комунальному господарствах. Отже, з наведеного вбачається, що ринок кам’яної солі не є сферою обігу однорідного товару.
У зв’язку з наведеним, Донецьке відділення направило Комітету пропозиції щодо внесення зміни в доручення від 08.11.2011 № 13-01/667, якими уповноважити Донецьке відділення на дослідження загальнодержавного ринку солі кухонної.
Відповідно до пояснень, наданих Підприємством, збільшення вартості продукції обумовлено зростанням:
- на 20 % посадових окладів робітників;
- на 27,7 % вартості електроенергії;
- вартості матеріалів, які використовуються у виробництві, зокрема пиломатеріалів (на 25%), мішків (на 15,6%), контейнера МКР (на 12%) тощо;
При цьому лише у 2011 році індекс цін у добувній промисловості України становив 25%.
Реалізація майже всього обсягу солі (97-98 відсотків) здійснюється через ділерів, яким за належне виконання дилерських договорів надається знижка в розмірі 5% від відпускної ціни ДП „Артемсіль”.
В свою чергу, аналіз інформації, наданої дилерами, щодо вартості та обсягів реалізації останніми продукції показала, що дилери протягом 2011-1 кварталу 2012 рр. реалізовували продукцію по цінам виробника.
Проте, є і винятки. Так, наприклад, при реалізації продукції ДК „Укргазвидобування” НАК „Нафтогаз України” (вул. Подтавська,
З метою дослідження зазначених дій на предмет порушення конкурентного законодавства Донецьким відділенням направлено вимогу на адресу ДК „Укргазвидобування”, інформація від якої ще не надійшла.
Разом з тим необхідно зауважити, що Донецьке відділення не має значного досвіду дослідження загальнодержавних ринків. А отже, оскільки для територіальних відділень було б дуже корисно ознайомлюватися з підходами та інструментарієм проведення аналізу загальнодержавних ринків, пропонуємо ввести практику надіслання аналізів загальнодержавних та міжрегіональних ринків до тервідділень (або розміщення їх в єдиній інформаційній базі, як рішення та рекомендації) для ознайомлення та використання в роботі.
Донецьке відділення на постійній основі здійснює заходи із взаємодії, як з обласною держадміністрацією, так і з обласною радою.
Основними формами взаємодії є:
1 участь у роботі сесій обласної ради, в колегіях та нарадах облдержадміністрації;
2 погодження проектів рішень;
3 систематичне інформування облдержадміністрації про порушення конкурентного законодавства органами місцевого самоврядування;
4 участь у роботі численних міжвідомчих органів обласного рівня.
Проблем у взаємовідносинах з Облдержадміністрацією у відділення немає.
6. Взаємодія з правоохоронними органами
У відділенні визначені особи, відповідальні за координацію дій з органами МВС України.
На постійні основі здійснюється взаємодія з такими органами, як прокуратура Донецької області, Управління служби безпеки України в Донецькій області, Управління МВС України в Донецькій області, а також інших містах регіону. Така взаємодія полягає у спільному проведенні перевірок і розгляді звернень громадян, підприємств, органів місцевого самоврядування, Народних депутатів України, обміні оперативною інформацією, передачі виявлених матеріалів, що містять ознаки кримінальних правопорушень, для розгляду за підвідомчістю. Крім того відділення тісно співпрацює з органами внутрішніх справ у частині вручення поштової кореспонденції суб’єктам, які ухиляються її отримувати поштою.
7. Пріоритетні напрямки роботи відділення до кінця 2012 року та прогнозовані наслідки такої діяльності:
7.1. Одним з найбільш пріоритетних напрямків, визначених відділенням, є ринок продуктів харчування на предмет недобросовісної конкуренції, медичних послуг та фармацевтики, обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, програмних послуг, що надаються з використанням багатоканальної кабельної телемережі. Прогнозованим ефектом вжитих відділенням заходів на даних ринках буде запобігання та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, тільки у сфері недобросовісної конкуренції відділення досліджує на цей час діяльність понад 30-ти суб’єктів господарювання на ринках продуктів харчування (м’ясних та ковбасних виробів, молокопродукції, мінеральної води, шоколаду), дезінфікуючих засобів, ритуальних послуг, рітейлу.
7.2. Велика увага приділяється виявленню та припиненню порушень законодавства про захист економічної конкуренції у сфері надання житлово-комунальних послуг. Прогнозованим ефектом вжитих відділенням заходів на даному ринку є здійснення перерахунків споживачам, забезпечення захисту інтересів споживачів шляхом приведення договірних відносин до вимог законодавства.
7.3. Разом з тим, традиційно пріоритетним залишається такий напрямок, як державні закупівлі. Наслідком такої діяльності буде економія бюджетних коштів.
8. Морально-психологічний клімат в колективі, проблеми матеріально-технічного і інформаційного забезпечення
Морально-психологічний клімат у відділенні підтримується на достатньо високому рівні. На керівних посадах відділення працюють спеціалісти переважно економічного, у меншій мірі юридичного профілю, які мають багатий практичний досвід роботи у відділенні. Підбір кадрів і заповнення вакансій проводиться на конкурсній основі, з кадрового резерву і шляхом проходження стажування державними службовцями у відповідності з діючим законодавством.
У зв’язку з веденням процедури спеціальних перевірок при прийомі на посади державних службовців Донецьке відділення має певні труднощі з заповнюванням вакантних посад.
Тобто, всі установи та міністерства на які покладені обов’язки перевірки відомостей порушували семиденний строк відповідей на запит Донецького відділення. При цьому, Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України було затримано відповіді на запити більш ніж на два місяці.
Також слід повідомити про неналежний рівень облаштування робочих місць працівників відділення сучасними комп’ютерами. На сьогоднішній день на балансі відділення обліковується великий відсоток морально застарілої комп’ютерної техніки. Цей факт ускладнює робочий процес працівників, значно перешкоджає оперативному вирішенню покладених на відділення завдань та функцій та потребує витрачанню додаткових бюджетних коштів на її ремонт.