• A-
    A+

ЗВІТ ГОЛОВИ ВІДДІЛЕННЯ НА КОЛЕГІЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ПРО РОБОТУ ВІДДІЛЕННЯ НА ОСНОВНИХ СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩИХ ТОВАРНИХ РИНКАХ ЗА 2012 РІК ТА 1-ШЕ ПІВРІЧЧЯ 2013 РОКУ

Опубліковано 08 серпня 2013 року о 17:25

Відповідно до положень Закону України «Про Антимонопольний комітет України» тервідділення здійснює контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на соціально важливих ринках, зокрема:

1.Ринок нафтопродуктів

За період 2011-2013 років територіальним відділенням припинено 11 порушень конкуренційного законодавства на ринках роздрібної торгівлі нафтопродуктами у межах Сумської області. Загальна сума накладених штрафних санкцій становить 322 тис. грн. Ціни на високо-, низькооктанові бензини та дизельне пальне на АЗС Сумської області є одними із найнижчих в Україні, що підтверджується даними незалежного медіа - ресурсу Консалтингова група А-95.

Слід зазначити, що окрім позитивних елементів існують ще й проблемні аспекти. Тут варто звернути увагу на такий важливий показник, що визначає стан конкурентного середовища, як кількість АЗС і АГЗС в області. Станом на 1 січня 2013 року роздрібну реалізацію бензинів та дизельного пального на Сумщині здійснювали 21 суб’єкт господарювання через 96 автозаправних станцій, скрапленого газу - 15 суб’єктів через 61 АГЗС. Цей показник потрібно збільшувати, оскільки кількість населення на одну АЗС у сусідніх областях є дещо ліпшою. А саме у Харківській області складає 5,5 тис. чол. на 1 АЗС, у Полтавській - 8 тис. чол., Чернігівській – 9 тис. чол., а в Сумській області цей показник значно більший і складає 12 тис. чоловік на одну АЗС. При цьому маємо ще й дуже нерівномірне розміщення АЗС по районах. Якщо взяти такі міста як Суми, Охтирка, Конотоп, то в них кількість операторів і автозаправних станцій достатня для цінової конкуренції.

Значно складніша ситуація у таких районах Сумщини як Путивльський, Кролевецький, Буринський, Середино-Будський, Ямпільський. Там, як правило, існує або монополізований ринок, або олігопольний, тобто коли працюють два-три суб’єкта.

Пропозиції: Вирішенням такої проблеми могло б бути вжиття дієвих заходів щодо стимулювання входження нових суб’єктів на регіональні ринки роздрібної торгівлі бензинами та дизпаливом.

Разом з тим, існує ще одна проблема, якою переймається відділення.

Хоча в області і помірковані ціни на АЗС, оператори вдаються до актів недобросовісної конкуренції, тобто реалізують пальне, показники яких не відповідають вимогам державних стандартів. У цьому випадку відділення співпрацює із Інспекцією з питань захисту прав споживачів у Сумській області.

За результатом аналізу інформації, наданої Інспекцією, відділенням прийнято рішення про порушення конкуренційного законодавства у діях ТОВ «Лідер Нафта» (м. Київ), на порушника накладено штраф у розмірі 68 тис. грн.

Ведеться також справа щодо неправомірності дій ТОВ «Екфіла» при реалізації неякісного дизельного пального.

Пропозиції: Вирішенню цієї проблеми сприяла б системна робота щодо виявлення подібних випадків, підтверджених висновками відповідних лабораторій з достатнім виділенням коштів на проведення таких досліджень.

2. Природні монополії

За зверненням обласної державної адміністрації розпочата справа за ознаками порушення ПАТ «Сумигаз» законодавства про захист економічної конкуренції, яке полягає у незабезпеченні потреб споживачів Сумської області у скрапленому газі для побутових потреб (у балонах) починаючи з листопада 2012 року у повному обсязі, тобто з часу коли ПАТ «Сумигаз» доручило здійснювати постачання скрапленого газу ТОВ «Харківрегіонгаз» (м. Харків). Внаслідок вказаного доручення діяльність на ринку здійснює ПАТ «Сумигаз», а ТОВ «Харківрегіонгаз» здійснює лише технічні операції по заправці та доставці балонів.

З’ясувалось, що протягом листопада 2012 року – січня 2013 року населення Кролевецького, Лебединського, Роменського, Шосткинського районів було забезпечено скрапленим газом на 70-80 відсотків, у період з лютого по травень 2013 року на 55 відсотків. При цьому, споживачі Середино-Будського та Тростянецького районів у листопаді 2012 року та споживачі Глухівського району у грудні 2012 року-січні 2013 року взагалі не отримали жодного балону скрапленого газу, хоча кількість заявок споживачів становила 863, 183, 199 та 37 балонів відповідно.

Споживачами скрапленого газу (у балонах) є найбільш незахищені верстви населення, яке проживає у сільській місцевості. Незабезпечення споживачів скрапленим газом для побутових потреб (у балонах) не тільки містить ознаки порушення конкуренційного законодавства з боку ПАТ «Сумигаз» та ТОВ «Харківрегіонгаз», але і створює напругу на соціально значущому ринку. Зважаючи на зазначене, матеріали справи направлено до Комітету з пропозицією прийняти рішення на засіданні Тимчасової адміністративної колегії Комітету.

Окрім цього, існує чимало проблем при підключенні споживачів до електричних мереж. У 2012 році відділенням розглянуто справу щодо неправомірних дій ПАТ «Сумиобленерго» при видачі технічних умов, які містили положення щодо виконання робіт не потрібних Забудовникам для забезпечення передачі електричної енергії, і,як наслідок сплати надмірно завищених коштів. Рішення у справі прийнято на засіданні Тимчасової адміністративної колегії Комітету, при цьому на ПАТ «Сумиобленерго» накладено штраф у розмірі 100 тис.грн. Штраф сплачено до Державного бюджету.

На нашу думку зазначену проблему не можливо вирішити одними лише штрафними санкціями, потрібно вчиняти дії на випередження.

Основною проблемою при підключенні новозбудованих об’єктів до інженерних мереж є неузгодженість дій органів місцевого самоврядування, які відають питаннями забудови міста та власників інженерних мереж. Так у ПАТ «Сумиобленерго» існує інвестиційна програма на 2013 рік, затверджена Постановою НКРЕ України № 1715 від 13.12.2012, на загальну суму 83,256 млн.грн., із них на розвиток електромереж (ліній електропередач та підстанцій) виділено майже 60 млн. грн., які сплачують у складі тарифу усі споживачі електричної енергії.

Виходячи із зазначеного, органам місцевого самоврядування та забудовникам Сумської області слід активізувати участь у засіданнях НКРЕ у формі відкритих слухань по затвердженню щорічних інвестиційних програм для природних монополій нашого регіону, та вносити реальні зауваження.

Пропозиції: Узгоджувати дії органів місцевого самоврядування, забудовників та власників інженерних мереж перед затвердженням НКРЕ інвестиційних програм розвитку мереж.

3. Продовольчі ринки

На сьогодні пріоритетним завданням органів АМКУ являється захист інтересів широких кіл споживачів від негативних цінових проявів на ринках соціально значимих товарів, зокрема, продовольчих. Тервідділенням проводиться постійний щодекадний моніторинг оптово-відпускних цін на хліб та хлібобулочні вироби, але гравці цих ринків час від часу зловживають своїм монопольним становищем.

Зокрема, відносно найкрупнішого в області виробника хліба ТОВ „СумиторгПартнер” у 2012 році були розглянуті 2 справи та накладено на підприємство 93 тис. грн. штрафних санкцій. Слід зазначити, що правильність висновків тервідділення була підтверджена господарськими судами.

У 2013 році дії ТОВ «Сумиторг - Партнер», що полягали у встановленні з 15 лютого 2013р. економічно необґрунтованих оптово-відпускних цін на хліб та хлібобулочні вироби за рахунок завищення витрат на борошно пшеничне вищого та першого ґатунків, було визнано порушенням, за що накладено штраф у розмірі 30 тис.грн. Саму проблемну ситуацію вдалося вирішити завдяки вжитим Сумською облдержадміністрацією своєчасним ефективним заходам (реальне забезпечення борошном з Аграрного фонду). Монополіст вже з 6 березня повернувся до попередніх цін.

При дослідженні ринків хліба та хлібобулочних виробів звертає на себе увагу той факт, що питома вага так званої регульованої продукції хлібопекарських підприємств невпинно знижується, що позбавляє можливості здійснювати ефективний державний контроль за ціновою ситуацією на соціально значимих ринках хліба та захищати інтереси споживачів, особливо, коли це стосується немонопольних утворень.

Монополізованими залишаються майже усі райони Сумської області, окрім Охтирського та Тростянецького.

Минулого року тервідділення розглянуло справу та своїм рішенням кваліфікувало дії дев’яти молокопереробних підприємств, що полягали у зниженні протягом короткотермінового періоду у січні 2012 року (з 1 по 6 січня) закупівельних цін на молочну сировину, що закуповується у населення, до однакового розміру (до 2300 грн/тн) як антиконкурентні узгоджені дії. За вчинене порушення на молокопереробні підприємства накладено штраф на загальну суму 400 000 (чотириста тисяч) гривень.

Внаслідок таких змов на ринку молока страждають селяни, для яких прибутки від здачі молока є чи не єдиним засобом для існування

Пропозиції: Доцільним є запровадження на державному рівні мінімальних цін на молочну сировину.

А на регіональному рівні необхідно запровадити впорядковану систему закупівлі молока через стаціонарні пункти або блок-модулі, що має забезпечити на місці здачі (а не на заводі) визначення реальної якості молока та його справедливої ціни, тому що левова доля молока від населення на сьогодні приймається за найнижчим другим ґатунком.

4. Недобросовісна конкуренція

Величезною проблемою українського споживчого ринку є акти недобросовісної конкуренції виробників, що полягає в обмані споживачів щодо властивостей товарів.

Певні напрацювання з цього питання має і тервідділення у звітному періоді, а саме в частині недобросовісної конкуренції:

- на ринках ковбасних виробів, зокрема, підприємства всупереч чинному законодавству, зневажаючи чесні правила конкуренції, використовують загальновідомі назви сирокопчених або сиров’ялених ковбас вищого сорту традиційного асортименту «Сервелат», «Зерниста», «Особлива», «Гетьманська», «Делікатесна», але при цьому виготовляють ковбасні вироби, які по суті не мають жодного відношення до цих високоякісних продуктів. Наприклад, при виробництві сервелату до складу входили такі інгредієнти як емульсія шкурки свинячої, обрізь голів телячих тощо. На порушників накладено штрафні санкції у розмірі 140 тис. грн.

- на ринках молочних продуктів систематично відбувається реалізація під виглядом масла солодковершкового спредів та інших жирових сумішей, що містять рослинні жири.

Пропозиції: Замовникам продовольчих товарів, закупівля яких здійснюється за державні кошти, необхідно використовувати можливості комунального підприємства Сумської обласної ради «Лабораторія по контролю за якістю харчових продуктів» щодо з’ясування наявності у запропонованих учасниками торгів продуктах заборонених складових (наприклад, рослинних жирів - у маслі; не дозволених для харчування дітей харчових добавок - у продовольчих товарах, рекомендованих для харчування дітей дошкільного і шкільного віку тощо).

5. Ринок твердих побутових відходів

Тервідділенням в ході виконання доручень Комітету виявлено, що в 11 містах та селищах обласного підпорядкування всупереч чинному законодавству не проводяться конкурси при визначенні виконавців послуг з вивезення твердих побутових, що створює непрозорі умови функціонування цього ринку.

6. Щодо контролю у сфері державних закупівель

Найбільш небезпечними проявами порушень конкуренційного законодавства є картельні змови, особливо при здійсненні закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти. При виявленні порушень конкуренційного законодавства такого виду територіальне відділення тісно співпрацює з Управлінням Служби безпеки України в Сумській області.

Зокрема, було проведено аналіз матеріалів 4 процедур закупівлі за державні кошти, предметами яких були поточний та капітальний ремонти доріг міста Конотоп, Ромни, а також капітальний ремонт мосту через річку Сироватка. Обсяг закупівлі за державні кошти складає 15,63 млн.грн.

Порушниками є ДП «Сумський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», ПРАТ «Сумимостобуд» (м. Суми), КП «Шляхрембуд» (м. Суми) та ТОВ «Дорбудсервіс» (м. Суми). При цьому, ДП «Сумський облавтодор» є відповідачем у всіх 4 справах, ТОВ «Дорбудсервіс» (м. Суми) - відповідач у 2 справах. На даний час прийнято рішення у трьох справах, на порушників накладено штрафи на загальну суму 291,557 тис. грн. Матеріали четвертої справи надіслано до Антимонопольного комітету України з пропозицією прийняти рішення у справі на засіданні Тимчасової адміністративної колегії.

Суть проблеми полягає у тому, що підприємства свідомо йдуть на порушення закону, завчасно визначаючи серед свого кола майбутнього переможця, наслідком чого є встановлення цін вищих, ніж якби вони формувалися у конкурентних умовах. Неприпустимим є те, що двоє із цих підприємств мають державну та комунальну форму власності.

Пропозиції: Вважаю за необхідне посилити контроль зі сторони відомств, до сфери управління яких відносяться ці підприємства.

7. Адміністративні послуги

У вересні минулого року прийнято закон «Про адміністративні послуги» та низка підзаконних актів. Президентом перед Комітетом поставлені чіткі завдання щодо наведення ладу у сфері адміністративних послуг.

Відповідно до закону адміністративна послуга - це результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг.

Разом з тим, трапляються випадки, коли органи владних повноважень або їх підприємства стягують плату за послуги, які мають надаватися безкоштовно.

Зокрема, протягом 2011-2012 років припинено порушення конкуренційного законодавства, суть яких полягає у наступному:

- комунальне підприємство «Проектно-виробниче архітектурно-планувальне бюро» (м. Конотоп) стягувало непередбачену плату за визначення розміру пайових коштів, які мали сплачуватися забудовниками для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста;

- комунальне підприємство «Муніципалітет» (м. Конотоп) стягувало непередбачену законодавством плату з приватних осіб та підприємств за надання дозволу на виконання робіт, пов’язаних з порушенням благоустрою м. Конотоп.

- комунальне підприємство «Архітектурно-планувальне бюро міста Шостки» стягувало плату за видачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами у місті Шостка у розмірі 719 грн. 

- комунальна установа «Управління розвитку інфраструктури та архітектурного планування Сумського району» стягувала непередбачену плату за виготовлення складової будівельного паспорту, а саме, схеми забудови земельної ділянки, внаслідок чого забудовники були змушені сплачувати 669,60 грн. Такі умови отримання забудовниками будівельного паспорту були створені Відділом містобудування Сумської райдержадміністрації.

Пропозиції: Органам державної виконавчої влади та місцевого самоврядування необхідно забезпечити замовлення адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг з метою недопущення нав’язування платних супутніх послуг, непотрібних споживачу.

 

Голова тервідділення Є.М.Касьян

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux