• A-
    A+

звіт полтавського обласного територіального відділення за 2014 рік

Опубліковано 01 березня 2015 року о 09:36

Звіт

про діяльність Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України в 2014 році

 

1. КОНТРОЛЬ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ, ЗАХИСТ ІНТЕРЕСІВ ПІДПРИЄМЦІВ І СПОЖИВАЧІВ ВІД ЙОГО ПОРУШЕНЬ

 

Протягом 2014 року до територіального відділення надійшло 209 заяв та подань від юридичних і фізичних осіб та правоохоронних органів про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що на 25,08 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 279 одиниці).

Органами Комітету протягом звітного періоду припинено 396 порушень законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до Законів України "Про захист економічної конкуренції", "Про захист від недобросовісної конкуренції" та дій внаслідок внесення рекомендацій щодо запобігання таким порушенням, що на 3,67 відсотка більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 382 порушення законодавства), в т.ч.:

187 порушень відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції";

6 порушень відповідно до Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції";

внаслідок внесення органами Комітету рекомендацій відповідно до статті 46 "Закону України "Про захист економічної конкуренції" припинено 203 дії, що містили ознаки порушень законодавства, передбачених Законами України "Про захист економічної конкуренції" та "Про захист від недобросовісної конкуренції", що на 1,46 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік припинено 206 дій).

За 2014 рік територіальним відділенням та на підставі їх рішень застосовано відповідальність (накладені штрафи, встановлена шкода, встановлені збитки) до порушників законодавства про захист економічної конкуренції у розмірі 3627,423 тис. грн, що на 24,44 відсотка більше ніж за 2013 рік (за 2013 рік – 2914,936 тис. грн), відповідно до Законів України "Про захист економічної конкуренції" та "Про захист від недобросовісної конкуренції".

Порушниками законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до Законів України "Про захист економічної конкуренції" та "Про захист від недобросовісної конкуренції-" всього сплачено 1640,610 тис. грн, що на 25,81 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік – 2211,304 тис. грн).

Сума накладених штрафів склала 2 822,283 тис. грн (за 2013 рік відповідно – 2889,470 тис. грн), що на 2,33 відсотка менше ніж за 2013 рік.

Сплачено 1640,610 тис. грн штрафів та пені відповідно до Законів України "Про захист економічної конкуренції" та "Про захист від недобросовісної конкуренції", що на 25,81 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік 2211,304 тис. грн).

Сума встановленої шкоди, заподіяної внаслідок порушень законодавства про захист економічної конкуренції, склала 805,140 тис. грн, що у 31,62 разів більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік 25,466 тис. грн).

Сума відшкодованої шкоди, заподіяної внаслідок порушень законодавства про захист економічної конкуренції, склала 805,140 тис. грн, що у 31,62 разів більше, ніж за 2013 рік (протягом 2013 року відшкодована шкода склала 25,466 тис. грн). а саме:

За результатом розгляду справи № 01-02-50/179-2013 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку СКП «Сяйво» (с. Засулля Лубенського району) прийнято рішення адміністративної колегії територіального відділення від 06.03.14 №01/67-рш, пунктом 2 якого було визнано, що дії СКП «Сяйво» щодо застосування з 16.04.2013 року тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджених рішенням виконкому Засульської сільської ради від 15.04.2013 року №43, з порушенням вимог статті 32 Закону України «Про житлово - комунальні послуги», що призвело до завчасного нарахування споживачам плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за новими тарифами є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Також, пунктом 8 вказаного рішення зобов’язано СКП «Сяйво» припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 2 цього рішення, шляхом повернення зайво нарахованої плати споживачам за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Розмір встановленої та відшкодованої шкоди складає 6 725,41 грн.

2. За результатом розгляду справи № 01-02-50/113-2014 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП «Чутівське» визнано дії комунального підприємства «Чутівське» щодо стягнення зі споживачів (населення) послуг з централізованого водопостачання смт. Чутове Полтавської області плати за послуги з переопломбування лічильників води у випадках їх встановлення та періодичної повірки, що не передбачено нормативно - правовими актами, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Розмір встановленої та відшкодованої шкоди складає 1,368 тис. грн.

3. За результатом розгляду справи № 01-02-50/91-2014, розпочатої за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП ПОР «Полтававодоканал» було встановлено, що дії КП ПОР «Полтававодоканал» щодо відсутності єдиного підходу до нарахування плати за послуги з відведення атмосферних опадів з території суб’єктів господарювання містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, пунктом 2 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» – зловживання монопольним становищем на ринку надання послуг з централізованого водовідведення у вигляді застосування різних умов до рівнозначних угод з покупцями (замовниками) без об’єктивно виправданих на те причин

В ході розгляду справи, з метою усунення причин, які сприяють діям, що мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, адміністративна колегія територіального відділення, листом від 27 червня 2014 року, надала КП ПОР «Полтававодоканал» обов’язкові для розгляду рекомендації №01/4010-ркк.

Листом від 30.05.14 № юр/1325 Підприємство повідомило територіальне відділення про здійснення перерахунку споживачам (зняття нарахувань) на суму 356 440,442 грн.

4. За результатом планової виїзної перевірки ПАТ «Полтаваобленерго» на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції (Акт від 31.07.14 №01/20) було виявлено факти застосування Полтавською філією міських електромереж при розрахунку плати за стандартне приєднання електроустановки до електричних мереж завищених ставок плати за приєднання, а саме при розташуванні об’єкту замовника у сільській місцевості Філією застосовувались ставки плати за приєднання для міста.

Внаслідок здійсненна перерахунків споживачам за результатом перевірки та наданих територіальним відділенням рекомендацій розмір встановленої та відшкодованої шкоди складає на суму 28,908 тис грн.

5. За результатом розгляду справи № 01-02-50/16-2014, розпочатої за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПАТ «Полтаваобленерго» у вигляді безпідставного нарахування ТОВ «НЕТСо» плати за недовраховану реактивну та електричну енергії, що підтверджено висновками Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в Полтавській області від 15.01.2014 р. № 44/30-64 (вх. № 01/409 від 20.01.2014 р.), та наданих вході розгляду справи рекомендацій розмір встановленої та відшкодованої шкоди складає 327 888,06 грн. (380 088,26 грн. – 52 200,20 грн. = 327 888,06 грн.)

6. За результатом розгляду справи 01-02-50/15-2014 рішенням адміністративної колегії територіального відділення Комітету від 14.03.2014 р. № 01/70-рш постановлено визнати дії публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Полтавагаз» у вигляді безпідставного збільшення ПАТ «Полтавська птахофабрика» об’єму протранспортованого та поставленого газу за грудень 2013 року, що призвело до неправомірного нарахування коштів за протранспортований та поставлений газ за грудень 2013 року, що підтверджено висновками Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ) (лист від 07.02.2014р. № 821/16/47-14), порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку постачання природного газу за регульованим тарифом в територіальних межах м. Полтава та Полтавської області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у користуванні ПАТ «Полтавагаз», що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

За порушення законодавства про захист економічної конкуренції та зазначене у пункті 2 цього рішення, накладено на публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Полтавагаз» штраф у розмірі 34000 (тридцять чотири тисячі) грн., які на даний час сплачені.

При цьому в ході розгляду справи ПАТ «Полтавагаз» порушення визнано та припинено шляхом проведення відповідного перерахунку ПАТ «Полтавська птахофабрика» об'ємів протранспортованого та поставленого газу в грудні 2013 року.

84 292,44 грн. - зайво виставлено ПАТ «Полтавагаз» до сплати ПАТ «Полтавська птахофабрика» за протранспортований та поставлений природний газ у грудні 2013 року.

Отже, 84 292,44 грн. - сума встановленої та відшкодованої шкоди, заподіяної внаслідок порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

7. В ході розгляду справи № 01-02-50/107-2014 ПАТ «Полтавагаз» кошти в сумі 362,21 грн., які безпідставно сплачені замовником послуг приєднання до каси товариства у лютому 2014 року, повернуто поштовим переводом за місцем реєстрації заявника.

Отже, 362,21 грн. - сума встановленої та відшкодованої шкоди, заподіяної внаслідок порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Сума економічного ефекту припинення порушень для юридичних та фізичних осіб та річного обсягу реалізації товарів, які до прийняття відповідних рішень органів Комітету реалізовувалися з порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції за звітний період склала 17 864,955 тис. грн (сума економічного ефекту у 2013 році - становила 68 644,846 тис. грн).

Економічний ефект припинення порушень для юридичних та фізичних осіб у 2014 році складає 17 864,955 тис. грн. на ринках:

-              молока – 17 711,794 тис. грн.

-              роздрібна реалізація лікарських засобів – 0,050 тис. грн.

-              ЖКП – 153,111 тис. грн.

Як приклад:

Територіальним відділенням постійно здійснюється моніторинг встановлених молокопереробними підприємствами Полтавської області закупівельних цін на молоко від населення та сільгосптоваровиробників, ціни реалізації молоко продукції в торгівельних мережах Полтавської області.

Протягом січня – травня 2014 року територіальним відділенням було встановлено:

- зниження закупівельних цін на молоко від населення та сільгосптоваровиробників;

- зростання оптово-відпускних цін на окремі види молокопродукції або залишення їх на попередньому рівні.

Враховуючи зазначене, з метою усунення причин виникнення порушень законодавства про захист економічної конкуренції і умов, що їм сприяють адміністративною колегією територіального відділення надано 11 молокопереробним підприємствам області рекомендації про вжиття заходів щодо встановлення економічно обґрунтованих оптово-відпускних цін на молокопродукцію у відповідності до рівня зниження закупівельних цін на молоко та утримання від вчинення дій щодо економічно необґрунтованого підвищення оптово-відпускних цін на молокопродукцію.

За результатом виконання рекомендацій було досягнуто економічного ефекту за 2014 рік у сумі 17 711,794 тис. грн.

За результатом надання аналогічних рекомендацій у 2013 році було досягнуто економічного ефекту за 2013 рік у сумі 2 806,937 тис. грн. Збільшення економічного ефекту становить у 2014 році становить 14 904,857 тис. грн.

1.1. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку

Територіальним відділенням за звітний період припинено 133 зловживання монопольним (домінуючим) становищем, що на 45,27 відсотка менше, ніж за 2013 рік (у 2013 році - 243 порушень), в т.ч.:

51 порушення у вигляді зловживань монопольним (домінуючим) становищем відповідно до статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції";

82 дії, що містять ознаки зловживань монопольним (домінуючим) становищем, відповідно до статей 13 та 46 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Як приклади:

1. Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України оштрафувала Комунальне підприємство «Житлово-експлуатаційна організація № 2» Полтавської міської ради на 68 тис. грн. за зловживання монопольним становищем на ринку утримання будинків, споруд та прибудинкових територій у м. Полтаві. Як встановило Відділення, бездіяльність КП «ЖЕО № 2», як балансоутримувача ліфтів, щодо невиконання своїх обов’язків визначених нормативно-правовими актами щодо забезпечення замовлення та організації проведення у встановленому порядку та терміни експертного обстеження устаткування (ліфтів), що призвело до зупинення 125 ліфтів у м. Полтаві, є порушенням конкурентного законодавства у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем шляхом бездіяльності, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку.

Відділення зобов’язало КП «ЖЕО № 2» у двомісячний строк вжити заходи щодо замовлення та організації проведення у встановленому порядку та в терміни експертного обстеження устаткування (ліфтів) та позачергових технічних оглядів після закінчення граничного строку їх експлуатації.

Говорячи про зловживання монопольним становищем з боку суб’єктів господарювання, треба зазначити, що в нашій практиці існують непоодинокі приклади, коли антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю безпосередньо створюють умови для вчинення порушення конкурентного законодавства з боку суб’єктів господарювання.

В свою чергу, бездіяльність Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради щодо не здійснення контролю за КП «ЖЕО № 2» за виконанням своїх обов’язків в частині експлуатації ліфтів, містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді вчинення дій (бездіяльності), заборонених згідно із статтею 17 цього Закону, що полягають у створенні умов для вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Тому, адміністративна колегія територіального відділення в порядку статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рекомендувала Управлінню житлово-комунального господарства у місячний термін вжити заходів щодо врегулювання питань, пов’язаних з проведенням експертного обстеження устаткування (ліфтів), щодо якого закінчився граничний строк його експлуатації, зокрема, посилити заходів контролю за виконанням КП «ЖЕО № 2» своїх обов’язків стосовно забезпечення замовлення та організації проведення у встановленому порядку та терміни експертного обстеження устаткування (ліфтів) та недопущення експлуатації ліфтів з порушенням вимог нормативно-правових актів.

2. Також, 9 грудня 2014 року адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України порушила ще одну справу проти Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради за ознаками зловживання монопольним становищем на ринку послуг будівництва соціального житла у м. Полтава.

Як встановило Відділення за результатами розгляду колективної заяви, в діях Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради наявні ознаки включення витрат на оплату послуг (робіт), які стосуються будівництва трьох житлових будинків № 4, 8-а та 8-б по вулиці Героїв Сталінграду в м. Полтава, у вартість будівництва житлового будинку по вулиці Героїв Сталінграду № 8-а, а саме: при будівництві соціального багатоквартирного житлового будинку по вулиці Героїв Сталінграду № 8-а УКБ Полтавської міської ради сплачуються кошти ПАТ «Полтаваобленерго» за виконання робіт (послуг), що стосуються будівництва трьох житлових вищезазначених будинків.

Вищевказані дії УКБ можуть призвести до необґрунтованого завищення вартості 1 кв. м площі житлових приміщень будинку по вулиці Героїв Сталінграду № 8-а та отримання надприбутку в майбутньому при будівництві житлових будинків по вулиці Героїв Сталінграду № 4 та 8-б, оскільки послуги (роботи), що стосуються їх будівництва були оплачені власниками квартир в ході будівництва житлового будинку по вулиці Героїв Сталінграду № 8-а.

Розслідування у справі триває.

1.2. Антиконкурентні узгоджені дії суб'єктів господарювання

Протягом 2014 року припинено 28 порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб'єктів господарювання відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції", що на 40 відсотка більше, ніж за 2013 рік (протягом 2013 року - 20 порушень), в т.ч.:

20 порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції".

8 дій, що містять ознаки антиконкурентних узгоджених дій, відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Як приклад:

На звернення Управління по боротьбі з організованою злочинністю УМВС України в Полтавській області та Миргородської міжрайонної прокуратури територіальним відділенням за результатами здійсненого дослідження щодо дотримання законодавства про захист економічної конкуренції під час здійснення процедур закупівель за державні кошти у 2013 році машин обчислювальних, частин та приладдя до них (навчальні комп’ютерні комплекси для кабінетів інформатики та інтерактивні комплекси для загальноосвітніх закладів), наступними Замовниками:

- КУ «Центр фінансово – статистичного аналізу та матеріально – технічного забезпечення освітніх закладів» Полтавської обласної ради;

- Державний навчальний заклад «Полтавське вище міжрегіональне професійне училище ім. Героя Радянського Союзу Бірюзова С.С»;

- Державний навчальний заклад «Гадяцьке вище професійне аграрне училище»;

- Професійно – технічне училище № 26 м. Кременчука;

- Професійно – технічне училище № 44 м. Миргорода

було встановлено, що учасники вказаних процедур закупівель – ТОВ «БМС Техно» та ТОВ «Фолгат ФТК» погодили свою поведінку під час участі у торгах, що призвело до усунення конкуренції між ними, наявність якої є необхідною умовою під час проведення торгів, внаслідок чого право на укладення договорів за результатами торгів учасниками отримано не на конкурентних засадах, чим були спотворені результати цих торгів. Крім того, наслідком узгодженої поведінки Товариств під час участі у вказаних процедурах закупівель стало придбання замовниками товарів за завищеними цінами, що призвело до нанесення можливих збитків держаного бюджету.

Зокрема, територіальним відділенням був встановлений факт здійснення ТОВ «БМС Техно» та ТОВ «Фолгат ФТК» розподілення перелічених вище процедур державних закупівель для одержання перемоги кожного з них (застосування принципу так званої «каруселі»), що підтверджується також спільною поведінкою під час підготовки документів для участі у процедурах державних закупівель. Наслідком такої поведінки стало завищення вартості закупленої комп’ютерної техніки на 38 %, що підтверджується також висновками Полтавської торгово – промислової палати та Полтавським відділенням Харківським науково – дослідним інститутом судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса.

За вказані порушення на суб’єктів господарювання були накладені штрафні санкції у загальній сумі 680 000 грн.

Учасники торгів не погодились з рішенням адмінколегії та оскаржили його в судовому порядку. Суд першої інстанції залишив рішення адмінколегії без змін. Харківський апеляційний господарський суд задовольнив апеляційні скарги ТОВ «БМС Техно» та ТОВ «Фолгат ФТК» щодо скасування рішення ТВ. Не погодившись з висновками апеляційного суду, відділення звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України.

1.3. Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю та дискримінація цими органами суб'єктів господарювання

Територіальним відділенням припинено 176 порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, що на 102 відсотка більше, ніж за 2013 рік (За 2013 рік -74 порушення), в т.ч.:

86 порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;

90 дій, що містять ознаки антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції").

Як приклад:

1. Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, які призвели до спотворення торгів.

Треба зазначити, що адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у березні 2014 року прийняла рішення у справах проти всіх замовників вищезазначених відкритих торгів. Так, рішенням у справі визнало дії Комунальної Установи «Центр фінансово – статистичного аналізу та матеріально – технічного забезпечення освітніх закладів» Полтавської обласної ради антиконкурентними діями органу адміністративно-господарського управління та контролю щодо допущення до участі у процедурі відкритих торгів, очікуваною вартістю 6 600 000,00 грн., на закупівлю машин обчислювальних, частин та приладдя до них пропозицій, що надійшли від ТОВ «БМС Техно» та ТОВ «Фолгат ФТК», які не відповідали вимогам замовника. Завдяки цьому вказані учасники здобули можливість бути допущеними до участі у відкритих торгах не завдяки власним досягненням, а внаслідок дій Замовника, які не відповідають вимогам чинного законодавства, чим спотворено основні принципи конкуренції.

В зв’язку з наведеним, відділення зобов’язало Центр в 15-денний строк з дня одержання рішення провести заходи, спрямовані на запобігання порушення конкурентного законодавства.

Зазначена комунальна установа не погодилась з рішенням адмінколегії та оскаржила його у судовому порядку.

Вищий господарський суд України, розглянувши касаційну скаргу територіального відділення в грудні поточного року, надав належну правову оцінку встановленим територіальним відділенням за справою обставинам та дійшов висновку про наявність у діях Центру ознак складу правопорушень конкурентного законодавства.

Постанова Вищого господарського суду України фактично підтвердила заборону для органів адміністративного-господарського управління та контролю (замовників торгів) вчиняти будь-які неправомірні дії, які могли мати негативний вплив на конкуренцію.

2. За результатами розгляду заяви ПП «ЛЮГ» щодо порушень вимог чинного законодавства з боку конкурсного комітету Полтавської обласної державної адміністрації під час проведення у квітні 2014 року конкурсу по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, територіальним відділенням було винесено рішення від 19.08.14 № 02/195-рш, відповідно до якого:

-                     дії Полтавської обласної державної адміністрації щодо перенесення конкурсним комітетом по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореного Полтавською обласною державною адміністрацією, засідання з розгляду пропозиції ПП «ЛЮГ» у відповідності до рішення, затвердженого протоколом від 10.04.14 № 93 та введеного в дію розпорядженням від 07.05.14 № 127 «Про укладення договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом», які суперечать пункту 12 Порядку проведення конкурсу та порушують пункт 5 цього Порядку, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом третім статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а саме: антиконкурентні дії органу виконавчої влади щодо вчинення дій, які можуть призвести до недопущення та спотворення конкуренції на ринку перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування у межах Полтавської області;

-                     дії Полтавської обласної державної адміністрації щодо недопущення конкурсним комітетом по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореним Полтавською обласною державною адміністрацією, ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі за об’єктами конкурсу № 4 (маршрут Полтава АС-1 – Лохвиця АС»), № 11 (маршрут «Полтава АС-2 – Лисівка (поворот)»), № 35 (маршрут «Полтава АС-1 – Кірове»), № 36 (маршрут «Полтава – АС-1 – Кірове») у відповідності до рішення, затвердженого протоколом від 24.04.14 № 94 та введеного в дію розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації від 21.05.14 № 154 «Про укладення договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом», які суперечать пункту 12 Порядку проведення конкурсу та порушують пункт 5 цього Порядку, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом третім статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а саме: антиконкурентні дії органу виконавчої влади щодо вчинення дій, які можуть призвести до недопущення та спотворення конкуренції на ринку перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування у межах Полтавської області.

Крім того, Полтавську обласну державну адміністрацію було зобов’язано у місячний термін з дня одержання рішення скасувати рішення конкурсного комітету по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореного Полтавською обласною державною адміністрацією, затвердженого протоколом від 24.04.14 № 94 та введеного в дію розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації від 21.05.14 № 154 «Про укладення договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом» в частині недопуску ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі щодо об’єктів конкурсу № 4 (маршрут Полтава АС-1 – Лохвиця АС»), № 11 (маршрут «Полтава АС-2 – Лисівка (поворот)»), № 35 (маршрут «Полтава АС-1 – Кірове»), № 36 (маршрут «Полтава – АС-1 – Кірове») та вжити заходи щодо здійснення організації та контролю за проведенням конкурсним комітетом по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування конкурсів на надання права перевізникам – претендентам здійснювати перевезення пасажирів на об’єктах конкурсів у відповідності до Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.08 № 1081 шляхом недопущення конкурсним комітетом до конкурсів автомобільних перевізників, що не відповідають вимогам, передбаченим нормами діючого законодавства.

Варто зазначити, що відповідно до протоколів засідання конкурсного комітету при облдержадміністрації по визначенню автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 10.04.14 № 93 та від 24.04.14 № 94, головою конкурсного комітету був Чередниченко І.П., в той же час одним з переможців конкурсу, що відбувся 24.04.14 стала ФОП Курбанова П.А., представником якої за довіреністю є Чередніченко Б. І., що може свідчити про наявність родинних відносин між цими особами та, відповідно зацікавленість у перемозі свого довірителя. Оскільки в діях членів конкурсного комітету по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореного Полтавською обласною державною адміністрацією, щодо недопущення ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах загального користування, що відбувся 24.04.14 за підстав, що не відповідають нормам діючого законодавства, можуть вбачатись ознаки вчинення кримінального правопорушення, територіальним відділенням були направлені відповідні звернення до прокуратури Полтавської області та СБУ в Полтавській області для вжиття відповідних заходів реагування.

Крім того, у зв’язку з невиконання вказаного рішення, територіальним відділенням був поданий позов до господарського суду м. Києва про примусове його виконання.

3. Аналогічна ситуація склалась і під час проведення Полтавської обласною державною адміністрацією конкурсу з визнання автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування, що відбувся 08 липня 2014 року.

Зокрема, конкурсним комітетом по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореним Полтавською обласною державною адміністрацією до умов участі у конкурсі, що були опубліковані у газеті «Село Полтавське» від 05.06.14 № 22 вимог, які не передбачені Порядком проведення конкурсу, а саме зазначення про недопущення до участі у конкурсі перевізників – претендентів, які подали у заяві про участь у конкурсі відомості про транспортні засоби, що вже задіяні на будь – яких інших автобусних маршрутах загального користування. Крім того, конкурсним комітетом було недопущено ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі за об’єктами конкурсу № 48 («Полтава АС-1 – Кірове») та № 53 («Полтава АС-4 – Кротенки ч/з Вороніна») у відповідності до протоколу від 08.07.14 № 95, який введенний в дію розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації від 15.08.14 № 315 «Про укладення договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом», що суперечаиь пункту 12 Порядку проведення конкурсу та порушує пункт 5 цього Порядку. Так, підставою для недопущення підприємства до участі у конкурсі відповідно до протоколу проведення конкурсу, стало подання ПП «ЛЮГ» недостовірної інформації на конкурс.

В той же час, зі змісту протоколу не вбачається, якими саме відомостями підтверджено подання ПП «ЛЮГ» недостовірної інформації в частині кількості найманих працівників, враховуючи наявність інформації від відповідних органів виконавчої влади, та яким саме чином Підприємство не забезпечило належних умов праці та відпочинку водіїв, у відповідності до статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт». Крім того, в протоколі не зазначено, яким саме нормативно – правовим актом передбачено створення комісії по перевірці даних, поданих ПП «ЛЮГ» в ході проведення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на маршрутах загального користування, що не виходять за межі області. Крім того, за відсутності висновків створеної комісії по перевірці поданих ПП «ЛЮГ» даних на предмет їх достовірності, конкурсним комітетом в той же день, а саме - 08.07.14 під час проведення конкурсу все ж було прийнято рішення про недопущення ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі на об’єктах № 48 та № 53.

Варто зазначити, що, дії конкурсного комітету, що відображені в протоколі від 08.07.14 № 95 містять суперечливий характер, оскільки згідно з вказаним протоколом, при перевірці документів, поданих ПП «ЛЮГ» на участь у конкурсі, зауважень виявлено не було. В той же час, в ході проведення конкурсу було запропоновано створення комісії по перевірці достовірності даних, поданих ПП «ЛЮГ». Тобто, організатор проведення конкурсу фактично визнав недотримання пункту 37 Порядку проведення конкурсу щодо перевірки достовірності інформації, викладеної в заяві та документах, що подаються перевізником – претендентом, відповідно до пункту 29 цього Порядку.

Враховуючи відсутність зауважень в ході перевірки поданих ПП «ЛЮГ» документів на зазначений конкурс, що відбувся 08.07.14, про що вказано в протоколі № 95, Підприємство не могло бути недопущене до участі у конкурсі за умов, визначених у пункті 12 Порядку проведення конкурсу.

Таким чином, зазначені дії Полтавської обласної державної адміністрації як організатора проведення конкурсу, рішенням адміністративної колегії територіального відділення від 25.11.14 № 02/211-рш були визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом третім статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а саме: антиконкурентні дії органу виконавчої влади щодо вчинення дій, які можуть призвести до недопущення та спотворення конкуренції на ринку перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування у межах Полтавської області.

Крім того, Полтавську обласну державну адміністрацію було зобов’язано у місячний термін з дня одержання цього рішення скасувати рішення конкурсного комітету по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореного Полтавською обласною державною адміністрацією, затвердженого протоколом від 08.07.14 № 95 та введеного в дію розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації від 15.08.14 № 315 «Про укладення договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом» в частині не допуску ПП «ЛЮГ» до участі у конкурсі щодо об’єктів конкурсу № 48 («Полтава АС-1 – Кірове») та № 53 («Полтава АС-4 – Кротенки ч/з Вороніна»), а також вжити заходи щодо здійснення організації та контролю за проведенням конкурсним комітетом по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування конкурсів у відповідності до вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.08 № 1081 шляхом включення до умов проведення конкурсу вимог, передбачених нормами діючого законодавства.

4. Територіальним відділенням в межах визначених законодавством повноважень за результатами розгляду заяви ГО «Громадський майдан Полтавщини», було проведено дослідження на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції з боку Відділу у справах сім’ї та молоді Полтавської обласної державної адміністрації під час проведення конкурсу «Соціальних проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї на 2014 рік».

В ході проведеного дослідження було встановлено, що Відділом у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА під час проведення вказаного конкурсу були порушені норми чинного законодавства. А саме до участі у конкурсі були допущені громадські організації, які не відповідали критеріям, встановленим Порядком проведення конкурсу та повинні були бути відхилені за підставами, викладеними у пункті 8 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункті 8 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24, а саме як такі, що були подані з порушенням вимог пункту 7 Порядку проведення конкурсу, затвердженого вказаною постановою Кабінету Міністрів України та пункту 7 Порядку проведення конкурсу, затвердженого Відділом справах сім’ї та молоді облдержадміністрації.

Крім того, згідно з пунктом 10 Порядку проведення конкурсу, до складу конкурсної комісії включаються представники організатора конкурсу, голова обласної молодіжної ради, представники громадських організацій, їх спілок, наукових установ і фахівців відповідно до тематики конкурсу. Разом з тим, не може бути членом комісії особа, що є керівником, членом керівних органів або працівником громадської організації, яка подала конкурсну пропозицію для участі у конкурсі.

Відповідно до наказу Відділу у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА від 08.05.14 № 88, був затверджений новий склад конкурсної комісії конкурсу соціальних проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї на 2014 рік». Зокрема, до складу конкурсної комісії входили гр. Кузьменко Н.В. – голова громадської ради при Полтавській обласній раді та гр. Пустовгар О.М. – директор Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОДА.

Разом з тим, гр. Пустовгар О.М. відповідно до відомостей, розміщених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців є одним із засновників Полтавської обласної громадської молодіжної організації «Молода Просвіта», що стала одним з переможців конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї.

Таким чином, Відділом у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА був порушений пункт 10 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункт 10 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24.

Варто також зазначити, що оцінювання проектів програм здійснювалось за 10 – бальною системою, що також підтверджується оціночними відомостями. В той же час, Порядок проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24 не містить чіткої градації щодо застосування під час оцінювання проектів громадських організацій балів від 1 до 10 та яким чином йде їх розподілення. Відсутність такої градації може призвести до вчинення дій, внаслідок яких окремим конкурсантам можуть надаватись переваги, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що може призвести до спотворення конкуренції.

Враховуючи, зазначене, дії Відділу у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА щодо:

-                     допущення до участі у ІІ етапі конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї громадських організацій, які не відповідали пункту 7 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункту 7 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24 та підлягали відхиленню у відповідності до пункту 8 вказаного Порядку, містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом третім статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, шляхом прийняття рішень, які призвели до спотворення конкуренції;

-   порушення пункту 10 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункту 10 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24 в частині створення наказом від 08.05.14 № 88 конкурсної комісії, до складу якої входить особа, що знаходиться у складі керівних органів громадської організації, яка подала конкурсну пропозицію для участі у конкурсі, містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом третім статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, шляхом прийняття рішення, яке призвело до спотворення конкуренції;

-   відсутності застосування чіткої градації балів від 1 до 10 під час оцінювання проектів громадських організацій при певних умовах, можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом третім статті 50 та абзацом 7 частини 2 статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади шляхом вчинення дій внаслідок яких окремим конкурсантам можуть надаватись переваги, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що може призвести до спотворення конкуренції.

З метою припинення дій, що містять ознаки порушення конкурентного законодавства, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Відділу у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА надала обов’язкові для виконання рекомендації від 10.07.14 № 02/4178-ркк, відповідно до яких рекомендувала:

- привести у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції рішення конкурсної комісії конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, утвореного Відділом у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА затверджені протоколами від 16.05.14 № 1 та від 06.06.14 № 2 щодо допущення до участі у ІІ етапі конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї громадських організацій, які не відповідали пункту 7 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункту 7 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24 та підлягали відхиленню у відповідності до пункту 8 вказаного Порядку.

-   привести у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції наказ Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації 08.05.14 № 88, яким був затверджений новий склад конкурсної комісії конкурсу соціальних проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї на 2014 рік, з порушенням пункту 10 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених громадськими організаціями та творчими спілками, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.11 № 1049 та пункту 10 Порядку проведення конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженого наказом Відділу у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації від 07.02.13 № 24

- розробити Положення щодо градації застосування під час оцінювання проектів громадських організацій балів від 1 до 10, що дозволить створити рівні умови для конкурсантів при їх оцінюванні та визначенні переможця.

Про результати розгляду цих рекомендацій та вжиті заходи територіальне відділення зобов’язало Відділ у справах сім’ї та молоді Полтавської ОДА письмово повідомити у 10 – денний термін з дня їх отримання.

Листом від 18.07.14 № 960/02-07 Відділом у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації було повідомлено про скасування рішень засідань конкурсної комісії (відповідно до протоколів від 16.05.14 № 1 та від 06.06.14 № 2), а також відмінено дію наказів, якими затверджувався склад конкурсної комісії конкурсу соціальних проектів програм, розроблених громадськими організаціями та їх спілками стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї. Крім того, враховуючи рекомендації територіального відділення, Відділ у справах сім’ї та молоді почав розробляти нове Положення щодо застосування градації балів під час оцінювання конкурсних пропозицій громадських організацій.

Також, про виявлені факти було повідомлено СБУ в Полтавській області для вжиття відповідних заходів реагування в межах компетенції.

1.4. Недобросовісна конкуренція

За 2014 рік припинено 27 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції відповідно до Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", що на 3,85 відсотка більше, ніж за 2013 рік (протягом 2013 року припинено 26 порушень), в т.ч.:

6 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції;

21 дія, що містять ознаки дій у вигляді недобросовісної конкуренції.

Як приклад:

1. Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України оштрафувала ТОВ «Данунц» (м. Харків) на 68 тис. грн. за поширення інформації, що вводить в оману.

В ході розгляду заяви відділення встановило, що ТОВ «Данунц» застосовувало в назві діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами та виробами медичного призначення найменування «аптека оптових цін» в м. Кременчук, що є порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.

Фактично ТОВ «Данунц» здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами та виробами медичного призначення за відповідними роздрібними цінами із застосуванням в окремих випадках знижок, а не «оптових цін», як зазначено на вивісці на фасаді аптечного закладу аптеки № 26 «Аптека оптових цін» ТОВ «Данунц» за адресою м. Кременчук: вул. Першотравнева, 43.

Територіальне відділення зобов’язало ТОВ «Данунц» у місячний термін привести назву аптечного закладу – «Аптека оптових цін», в якому Товариством провадиться діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами та виробами медичного призначення, що розміщується на фасаді будинку за адресою: м. Кременчук, вул. Першотравнева, 43 у відповідність до вимог законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та повідомити про це територіальне відділення з наданням відповідного фотографічного зображення.

Треба зазначити, що в травні поточного року адміністративна колегія територіального відділення вже оштрафувала ТОВ «Данунц» на 34 тис. грн. за аналогічне порушення, яке стосувалось назви аптечного закладу у м. Полтаві. На той момент Товариство визнало факт вчинення порушення та надало докази щодо приведення назви аптечного закладу у відповідність до вимог законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.

2. Вважаємо за потрібним додати, що 2 грудня 2014 року Вищий господарський суд України своєю постановою підтвердив правомірність рішення адміністративної колегії територіального відділення стосовно порушень у вигляді недобросовісної конкуренції з боку спільного австрійсько-українського підприємства ТОВ «Інтермедіо».

Як вже повідомлялось раніше, адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у лютому 2014 року оштрафувала спільне австрійське-українське підприємство ТОВ «Інтермедіо» на 68 тис. грн. за поширення інформації, що вводить в оману.

Як встановило Відділення, СП ТОВ «Інтермедіо» в назві медичної стоматологічної практики «Інтермедіо», застосовувало слово «клініка» всупереч тому, що названий заклади не є клінічним і, застосовуючи в своїй назві слово «клініка», суб’єкт господарювання може отримати певні переваги в конкуренції щодо інших суб’єктів господарювання, які здійснюють стоматологічну практику та не мають такої назви.

Також, Відділення зобов’язало відповідача у справі привести назву медичної стоматологічної практики «Інтермедіо», що розміщується на фасаді будинку за адресою: м. Полтава, вул. Чапаєва, 14 у відповідність до вимог законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та повідомити про це територіальне відділення у 14-денний строк з дня отримання даного рішення з наданням відповідного фотографічного зображення.

СП ТОВ «Інтермедіо» не виконало рішення адмінколегії. Тому Відділення змушене було звернутись до судової інстанції щодо примусового стягнення штрафу та пені з відповідача у справі. Після тривалого судового провадження, у зв’язку з запереченням позовних вимог територіального відділення Товариством, Вищий господарський суд України підтвердив правомірність висунутих територіальним відділенням позовних вимог та зобов’язав СП ТОВ «Інтермедіо» в примусовому порядку сплатити до державного бюджету 133, 280 тис. грн. штрафу та пені.

1.5. Інші порушення законодавства про захист економічної конкуренції

За 2014 рік територіальним відділенням припинено 30 порушень у вигляді невиконання рішень адмінколегії територіального відділення та неподанні інформації на запити територіального відділення, що на 57,89 відсотка більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 19 порушень: 2 порушення у вигляді невиконання рішень адмінколегії територіального відділення, 17 порушень - інформаційні).

Як приклад:

1. Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України оштрафувала КП «Полтавська бавовнопрядильна фабрика» на 33,983 тис. грн. за неподання інформації на вимогу територіального відділення у встановлені законодавством строки.

Відсутність інформації від КП «Полтавська бавовнопрядильна фабрика» на вимогу територіального відділення Комітету не дає можливості проведення дослідження додержання законодавства про захист економічної конкуренції даним підприємством при установленні мешканцям гуртожитків по вул. Пушкіна, 108 та 110 в м. Полтава плати за житлово – комунальні послуги у розмірі 278 грн. за ліжко – місце щомісячно.

2. Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України оштрафувала Комунальне підприємство» Житлово-екосплуатаційна організація № 2» Полтавської міської ради на 68 тис. грн. за виконання рішення адміністративної колегії територіального відділення не в повному обсязі.

Як встановило Відділення, КП «ЖЕО № 2» не виконало зобов’язань, визначених пунктом 4 резолютивної частини рішення адміністративної колегії територіального відділення Комітету від 22.04.2014р. № 01/103-рш по справі № 01-02-50/33-2014, а саме: в 30-ти денний термін здійснити розрахунки тарифів на послуги з постачання теплової енергії (послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води) для мешканців житлових будинків по вул. Сортувальна, 13а, 19, 21, 31, 33, 33а, С. Разіна, 1 в м. Полтава та подати розрахунки до органу місцевого самоврядування для встановлення тарифів на зазначені послуги, що надаються КП «ЖЕО №2», у відповідності до вимог чинного законодавства.

При цьому наголошуємо, що за результатами розгляду територіальним відділенням зазначеної справи визнано, що за результатами діяльності у період з 07.08.2013 по даний час у відповідності до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» комунальне підприємство «Житлово – експлуатаційна організація №2» Полтавської міської ради займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання теплової енергії в межах м. Полтава (в межах території, де розташована система теплоспоживання житлових будинків по вул. Сортувальна, 13а, 19, 21, 31, 33, 33а, С. Разіна, 1 в м. Полтава) з часткою 100%.

Вказана ситуація за інформацією КП «ЖЕО № 2» залишилася незмінною і на даний час. Тому відділення змушене було прийняти рішення у справі та накласти штраф на підприємство.

3. Зазначаємо, що 16 грудня 2014 року Вищий господарський суд України своєю постановою підтвердив правомірність накладення штрафу на ТДВ «Полтаваавтотранс» згідно рішення № 02/23-рш від 14.02.2014 року у справі № 02-04-50/04-2014.

Як повідомлялось раніше, адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України оштрафувала ТДВ «Полтаваавтотранс» на 68 тис. грн. за невиконання рішення адмінколегії територіального відділення, а саме: не здійснило перерахунок отриманої ТДВ «Полтаваавтотранс» винагороди за обов’язкові автостанційні послуги та не перерахувало автомобільним перевізникам кошти, отримані Товариством понад 10% від суми вартості за тарифом реалізованих квитків.

ТДВ «Полтаваавтотранс» проігнорувало рішення Відділення та не сплатило штраф на протязі 2-х місяців з дня отримання рішення до державного бюджету України. Тому територіальне відділення звернулось до суду щодо примусового стягнення не тільки суми штрафу, але і пені.

Оскільки постановою Вищого господарського суду України було задоволено касаційну скаргу територіального відділення, ТДВ «Полтаваавтотранс», зобов’язане сплатити штраф та пеню на загальну суму 136 тис. грн. до державного бюджету України.

1.6. Контроль за узгодженими діями суб'єктів господарювання

Протягом 2014 року територіальним відділенням було розглянуто 9 заяв про надання дозволу на узгоджені дії (за 2013 рік – 3 заяви, 3 надано дозвіл на узгоджені дії).

У 6 випадках надано дозвіл на узгоджені дії.

1.7. Контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції при прийнятті рішень державними органами та органами місцевого

самоврядування

У 2014 році при здійсненні контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції при прийнятті рішень державними органами та органами місцевого самоврядування відмовлено в погодженні або погоджено із зауваженнями 5 проектів таких рішень, що на 58,33 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік 12 проектів).

Усього у 2014 році опрацьовано 65 проектів нормативних актів, рішень органів влади, самоврядування.

1.8. Вирішення судових спорів за участю оранів Антимонопольного комітету України

Станом на 31.12.2014 року 11 рішень адміністративної колегії територіального відділення було оскаржено в судах (господарських судах); з них не було рішень, визнаних судами недійсним остаточно.

Протягом 2014 року територіальним відділенням складено та надіслано 29 позовів до господарського суду про стягнення штрафів, пені та незаконно одержаного прибутку, що на 30,95 відсотка менше, ніж за 2013 рік (2013 рік - 42 позова).

Станом на 31.12.2014 року знаходяться на розгляді у судах 11 оскаржених рішень адмінколегії територіального відділення та 7 позовів відділення щодо примусової сплати штрафів та пені на загальну суму 2 232,970 тис. грн., з яких 1869,000 – це сума штрафів, 363,970 тис. грн. – це сума нарахованої пені.

2. СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНЦІЇ

У 2014 року територіальним відділенням органам державної влади та органам місцевого самоврядування надано 936 рекомендацій щодо вжиття заходів, спрямованих на розвиток підприємництва та конкуренції, що на 855 відсотків більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 98).

З числа рекомендацій органів Комітету щодо сприяння розвитку підприємництва й конкуренції у 2014 році враховано 936, що на 1084,81 відсотка більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 79).

 

3. ІНШІ ЗАХОДИ ЩОДО КОНТРОЛЮ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ Й СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ

КОНКУРЕНЦІЇ

3.1. Перевірки діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю

та суб'єктів господарювання

Протягом звітного періоду територіальним відділенням проведено перевірку 13 суб'єктів господарювання, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та органів адміністративно-господарського управління та контролю, що на 40,91 відсотка менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 22 органи та суб'єкти господарювання). За результатами перевірок надано 16 рекомендацій і розпочато розгляд 2 справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що на 18,18 відсотків менше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - 8 справ та 14 рекомендацій).

3.2. Координація діяльності Антимонопольного комітету з правоохоронними органами

Протягом 2014 року територіальним відділенням подано до правоохоронних органів 2 матеріали щодо наявності ознак злочину (за 2013 рік до правоохоронних органів було подано 4 відповідних матеріалів), а саме:

1. Листом від 14.07.2014 № 02/4225 територіальне відділення направило до Управління Служби безпеки України в Полтавській області матеріали щодо порушень законодавства про здійснення державних закупівель з боку КУ "Центр фінансово - статистичного аналізу та матеріально - технічного забезпечення освітніх закладів" Полтавської обласної ради. Відділення було повідомлено листом від 31.12.14 № 0-537 про реєстрацію звернення територіального відділення в журналі єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події Полтавського МУ УМВС України в Полтавській області за № 3927 від 25.12.14 та направлено до Київського РВ ПМУ УМВС України в Полтавській області.

2. Листом від 21.08.2014 № 02/4785 територіальне відділення направило до Прокуратури Полтавської області щодо наявності можливих ознак вчинення кримінального правопорушення з боку членів конкурсного комітету по визначенню автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування, утвореного Полтавською ОДА. На відповідь відділенням був отриманий лист від 09.10.14 № 07/2-917вих14 про встановлення порушення вимог статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" та внесено подання до Полтавської ОДА про усунення виявлених порушень норм законодавства та притягнення винних осіб до відповідальності.

У 2014 році спеціалістами відділення були направлені до правоохоронних органів Полтавської області листи-звернення щодо реагування з боку правоохоронних органів на дії суб’єктів господарювання, органів влади та місцевого самоврядування. Так:

1. Листом від 23.12.2015 року до Прокуратури Полтавської області було направлено звернення територіального відділення щодо надання оцінки діям КП «ЖЕО № 2» Полтавської міської ради у відповідності до чинного законодавства в зв’язку з невиконанням рішення адміністративної колегії відділення від 22.04.2014 № 01/103-рш року про вжиття заходів щодо здійснення розрахунків тарифів на послуги з постачання теплової енергії (послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води) для мешканців житлових будинків по вул.. Сортувальна, 13а, 19, 21, 33, 33а, вул. Степана Разіна, 1 в м. Полтава та подання розрахунків до органу місцевого самоврядування для встановлення тарифів на зазначені послуги, що надаються КП «ЖЕО № 2» Полтавської міської ради (по колективній заяві мешканців вищевказаних будинків щодо неправомірного нарахування плати за послуги з централізованого опалення та підігріву води). Зазначений лист територіального відділення був надісланий прокуратурою Полтавської області до начальника департаменту ЖКГ Полтавської ОДА Тонкову О.М. та Полтавському міському голові Мамаю О.Ф. для подальшого розгляду за належністю.

2. Листом від 25.12.2014 року № 01/5372 було направлено звернення територіального відділення про перевірку та надання оцінки діям начальника Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради Годні В.В. на предмет наявності ознак кримінального правопорушення про бездіяльність УКБ виконкому Полтавської міської ради щодо невиконання своїх зобов’язань, як забудовника (Замовника) житлового будинку № 8а по вул. Героїв Сталінграду в м. Полтава, з метою введення вказаного будинку в експлуатацію у визначені терміни, що визнано адмінколегією територіального відділення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що полягають у створенні умов для вчинення порушень конкурентного законодавства з боку Полтавської районної міжгосподарської будівельної організації «Райагробуд», як генерального підрядника будівництва житлового будинку № 8а по вул.. Героїв Сталінграду в м. Полтава та організаціями, які задіяні у будівництві інженерних мереж вказаного житлового будинку. Прокуратура Полтавської області направило звернення територіального відділення прокурору м. Полтави Гриню Г.Г. листом від 22.01.2015 № 05/1-21вих.15,який в свою чергу направив звернення територіального відділення начальнику Полтавського міського управління УМВС України в Полтавській області Чернезі Є.А.

3. Листом від 10.01.2014 року № 5301/53 До УМВС України в Полтавській області територіальним відділенням було направлено звернення про вжиття заходів щодо перевірки та надання правової оцінки діям Малобакайського сільського голови Срібного С.Ю. при наданні інформації щодо надавача послуг з централізованого водопостачання на території сільської ради.

Також, територіальним відділенням отримано 41 звернення від правоохоронних органів Полтавської області щодо розгляду матеріалів, які мають ознаки порушень конкурентного законодавства. Всі звернення розглянуті. За результатами розгляду звернень розпочато 10 справ за ознаками порушення конкурентного законодавства та надані 8 рекомендацій суб’єктам господарювання в порядку статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції». 9 справ розглянуті та прийняті рішення, накладено штрафів на порушників на суму 763,000 тис. грн., 1 справа знаходиться на розгляді. Всі рекомендації відділення виконані.

Як приклад:

Територіальним відділенням Комітету, в межах компетенції, розглянуто направлену для розгляду прокуратурою Полтавської області колективну заяву мешканців гуртожитків в м. Полтава по вул. Пушкіна, 108 та 110, що за даними заявників знаходяться на балансі КП «Полтавська бавовнопрядильна фабрика», щодо установлення плати за житлово – комунальні послуги у розмірі 278 грн. за ліжко – місце щомісячно.

За результатами розгляду вказаної заяви на засіданні адміністративної колегії територіального відділення Комітету 25 листопада поточного року розпочато розгляд справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях КП «Полтавська бавовнопрядильна фабрика» щодо установлення та взяття плати за проживання мешканців гуртожитків в м. Полтава по вул. Пушкіна, 108 та 110 у розмірі 278 грн. за ліжко – місце щомісячно при встановленому розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.07.2011 № 300 граничному розмірі вищезазначеної плати на рівні 180,00 грн. за одне ліжко – місце (з урахуванням ПДВ), передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в межах обслуговуючих будинків і споруд та прибудинкових територій м. Полтава, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

На даний час розслідування по вказаній справі триває. Прийняті попередні висновки у справі. Рішення у справі планується прийняти у лютому 2015 року.

Крім того, мешканці гуртожитків в м. Полтава по вул. Пушкіна, 108 та 110 звернулися із заявою до Апарату Верховної Ради України, який листом від 27.11.14р. територіальним відділенням Комітету повідомлено про результати розгляду даної заяви та про початок розгляду справи за вищевказаними ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП «Полтавська бавовнопрядильна фабрика».

На протязі року територіальним відділенням отримано також, 167 звернень від правоохоронних органів Полтавської області щодо обміну інформацієй.

3.3. Інформування громадськості з питань діяльності Антимонопольного Комітету

Протягом 2014 року посадовими особами та іншими працівниками Комітету взято участь у 1311 заходах щодо висвітлення діяльності Комітету та пропаганди правових знань, що на 59,49 відсотка більше, ніж за 2013 рік (за 2013 рік - у 822 заходах).

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

ПОЛТАВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ

Основним проблемним питанням у 2014 р. було фінансування територіального відділення, що відповідно мало негатиний вплив на морально-психологічний клімат колектива.

Кошторисні призначення за КЕКВ 5000 «Інші видатки» складали близько 40% від реальної потреби відділення, про що неодноразово наголошувалось територіальним відділення у листах до Комітету. За доведеними кошторисними призначеннями на 2014 р., Полтавське обласне територіальне відділення працювало в нормальному режимі лише перші 5 місяців поточного року.

Вся сума власних надходжень до спеціального фонду повністю спрямована на забезпечення поточних витрат відділення.

З метою економії коштів територіальним відділенням було на третину скорочено орендовані площі, здійснена відмова від ряду телефонних номерів, відмовою від оновлення системи «Право».

Виходячи із доведеного фінансування у серпні-грудні поточного року у відділенні офіційно працювало 4-5 осіб. Середня заробітна плата працівників відділення в даний період складала близько 600 грн., у начальників відділів – 800 грн.

Значне скорочення офіційно працюючих працівників відділення дозволило значно зменшити витрати на комунальні послуги (електроенергія, водопостачання та водовідведення). В зв’язку з обмеженим фінансуванням та невчасним проведенням платежів органами державної казначейської служби для забезпечення діяльності працівниками проводилась оплата окремих видатків відділення за власний кошт (заправка картриджів, відправка поштової кореспонденції, відрядження і т.п.).

Окремо слід зазначити ситуацію, яка складається при взаємодії з громадськістю, точніше, з окремими її представниками, які користуючись революційними лозунгами, продовжують проводити свою незаконну діяльність. Наприклад, ситуація, яка склалась між територіальним відділенням та окремими представниками перевізників. Під час розгляду справ стосовно перевізників, які відкриті відділенням, з боку Голови Асоціації неодноразово проголошувались погрози на адресу членів колегії відділення та примушення до прийняття незаконних рішень, про зазначені факти було повідомлено прокуратуру області та Управління служби безпеки України в Полтавській області. А 5 січня 2015 р. на розширеній колегії Голови ОДА прозвучали прямі звинувачення у бік голови відділення.

Відповідні матеріали, в т аудіо та відео запис подано до прокуратури та відкрита кримінальна справа щодо голови Асоціації перевізників за наклеп та приниження особистої гідності.

В зв’язку з невизначеністю подальшої роботи та фінансового забезпечення діяльності територіадбного відділення у січні 2015 р. звільнилось 2 працівника відділення.

ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ

ПОЛТАВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ У 2015 РОЦІ

1. Підвищення якості роботи під час виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

2. Вжиття комплексних заходів, спрямованих на запобігання, виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, на соціально важливих ринках у сфері:

- надання житлово-експлуатаційних послуг населенню Полтавської області;

- надання комунальних послуг населенню;

- будівництва та будівельних матеріалів, зокрема, на ринках бетону та будівництва житла (багатоквартирних будинків) – продовження досліджень.

3. Проведення дослідження ринків з метою здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції:

- лікарських засобів;

- хліба та хлібобулочних виробів;

- інших продуктів харчування

4. Продовження роботи по виявленню порушень в сфері державних закупівель з метою ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов’язаних із участю у процедурах державної закупівлі, з питань, що стосуються компетенції Антимонопольного комітету України як органу оскарження у сфері державних закупівель.

5. Сприяння формуванню проконкурентної свідомості в українському суспільстві. Адвокатування конкуренції.

 


Інформація

про діяльність Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у 2014 та 2013 роках

 

 

 

 

Показники

2014 рік

2013 рік

Різниця

од.

%

1

Надійшло заяв до територіального відділення

209

279

-70

-25,08

2

Припинено порушень та дій, в тому числі:

396

382

14

3,67

2.1

Зловживань моноп. (домін.) становищем

133

243

-110

-45,27

2.2

Антиконкурентні узгоджені дії с/г

28

20

8

40

2.3

Антиконкурентні дії органів влади

176

74

102

137,84

2.4

Інші порушення

 

32

19

13

68,42

2.5

Недобросовісна конкуренція

 

27

26

1

3,85

3

Всього розпочато справ

 

188

196

-8

-4,08

4

Кількість припинених порушень за результатами розгляду справ в тому числі:

193

176

17

9,66

4.1

Зловживань моноп.(домін.) становищем

51

96

-45

-46,88

4.2

Антиконкурентні узгоджені дії с/г

20

20

=

=

4.3

Антиконкурентні дії органів влади

90

30

60

200

4.4

Інші порушення

 

30

19

11

57,90

4.5

Недобросовісна конкуренція

 

6

11

-5

-45,46

5

Припинено порушень шляхом надання рекомендацій

203

206

-3

-1,46

5.1

Зловживань моноп.(домін.) становищем

82

147

-65

-44,22

5.2

Антиконкурентні узгоджені дії с/г

8

-

8

 

5.3

Антиконкурентні дії органів влади

90

44

46

104,55

5.4

Недобросовісна конкуренція

 

21

15

6

40

5.5

Інші порушення (дії)

2

0

2

 

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux