ІНФОРМАЦІЯ ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ
ХАРКІВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ
АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ ЗА 2015 РІК.
1. ОПИСИ КОМПЛЕКСНИХ ТА ВАГОМИХ ЗАХОДІВ, ВЖИТИХ ХАРКІВСЬКИМ ОБЛАСНИМ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ ВІДДІЛЕННЯМ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ
(НАДАЛІ - ВІДДІЛЕННЯ) ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ПРОВЕДЕНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТОВАРНИХ РИНКІВ.
1.1. Ринки роздрібної реалізації нафтопродуктів.
На виконання наказу Голови Антимонопольного комітету України від 20.05.2003
№ 51 про запровадження моніторингу та постійного аналізу стану конкуренції, зокрема на ринках роздрібної реалізації нафтопродуктів, на підставі доручення Першого заступника Голови Антимонопольного комітету України – Державного уповноваженого від 18.02.2010 №13-10/81, та звітування про проведену роботу стосовно закріплених ринків Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України здійснює дослідження регіональних ринків роздрібної торгівлі високооктановими, низькооктановими бензинами та дизельним пальним, діяльності операторів цих ринків на предмет дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Метою зазначеного дослідження регіональних ринків роздрібної торгівлі високооктановими, низькооктановими бензинами та дизельним пальним є аналіз отриманої необхідної інформації на предмет дотримання операторами цих ринків вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до пункту 4 Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку об’єктами аналізу є роздрібна торгівля високооктановими, низькооктановими бензинами та дизельним пальним, продавці – суб'єкти господарювання, що здійснюють господарську діяльність через автомобільні заправні станції, (надалі - АЗС), споживачами на цих ринках є власники (користувачі) автомобільного транспорту з дизельними та карбюраторними двигунами, які проживають (знаходяться) безпосередньо в населених пунктах Харківської області, а також власники (користувачі) транзитних автомобілів.
За споживчими характеристиками, умовами споживання та цінами окремих видів нафтопродуктів виділяються наступні товарні межі ринків:
- низькооктанові моторні бензини А-76(80);
- високооктанові моторні бензини А-92, А-95, А-98;
- дизельне пальне.
Зазначені ринки є регіональними. Територіальні межі зазначених ринків можна визначити окремими населеними пунктами з урахуванням прилеглої певної території, магістральними шляхами з урахуванням прилягаючих населених пунктів, та окремих частин районів області, через які не проходять магістральні шляхи. Конкретні територіальні межі кожного Ринку визначаються з урахуванням того, що за межами цієї території з точки зору споживачів (враховуючи економічну доцільність придбання цих товарів) недоцільно за фізичними характеристиками товарів задовольняти свій попит на нафтопродукти без додаткових економічних витрат (витрати пального для переїзду автомобіля).
Найбільш соціально вагомими в Харківській області є ринки реалізації дизельного пального, низькооктанових та високооктанових моторних бензинів у територіальних межах м. Харкова з урахуванням приміської території, обмеженої кільцевим шляхом, та розміщеними поблизу нього АЗС, а також у територіальних межах магістральних шляхів, що проходять через Харків.
Станом на 31.12.2015 в Харківській області є 411 автозаправних станцій (АЗС), які знаходяться у власності або користуванні 74 суб’єктів господарювання - юридичних та фізичних осіб-підприємців.
Коефіцієнти ринкової концентрації CR-3, CR-5 та CR-7, які обчислюються як сума найкрупніших на ринку часток відповідно 3, 5 та 7 суб’єктів господарювання, за результатами 2014 року на регіональних ринках роздрібної реалізації низькооктанових, високооктанових моторних бензинів та дизельного пального переважно перевищують 50% та 70% відповідно, що свідчить про те, що зазначені регіональні ринки є помірно концентрованими.
Індекс ринкової концентрації Герфіндаля-Гіршмана (ННІ) на зазначених регіональних ринках перевищує 1000, що свідчить про наявність ознак монополії, в тому числі колективної, про що про що свідчать коефіцієнти ринкової концентрації CR-3 та CR-5 (відповідно перевищують 50% та 70%).
За результатами дослідження встановлено суб’єктів господарювання, які мають ознаки монопольного (домінуючого) становища на відповідних регіональних ринках роздрібної реалізації низькооктанових, високооктанових моторних бензинів та дизельного пального в різних територіальних межах, а саме:
- ПП "ОККО - нафтопродукт";
- ТОВ "ВОГ РІТЕЙЛ";
- ТОВ «Татнєфть-АЗС-Україна»;
- ПАТ «Укргазвидобування»;
- ПП "Лукойл-Україна";
- ТОВ "Восток";
- ПАТ "Укрнафта»;
- ТОВ «БРУКОМ»;
- ПП Фірма «Лілія»;
- ПП «Маршал»;
- ПАТ «Укргазвидобування»;
- ТОВ "Престиж 10";
- ТОВ «Капітал Х».
Територіальним відділення протягом 2015 року вжито низку заходів на ринках роздрібної реалізації низькооктанових, високооктанових моторних бензинів та дизельного пального.
Адміністративною колегією Відділення припинено 4 порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПП "Маршал" та ПП Фірми «Лілія», які полягали у економічно необґрунтованому підвищенню роздрібних цін на дизельне пальне на АЗС, які знаходяться в їх володінні чи користуванні.
За вчинене порушення законодавства про захист економічної конкуренції на відповідачів накладено штрафи на загальну суму 32 000 грн.
Адміністративною колегією Відділення надані обов’язкові для розгляду рекомендації ТОВ «ТАТНЄФТЬ – АЗС – УКРАЇНА» щодо припинення дій які полягають у встановленні завищених роздрібних цін на високооктанові бензини та на дизельне пальне на ринках роздрібної торгівлі високооктановими бензинами та дизельним пальним в межах Близнюківського району Харківської області, а також усунення причин виникнення цього порушення та умов, що йому сприяють.
На виконання вищезазначених рекомендацій ТОВ «ТАТНЄФТЬ – АЗС – УКРАЇНА» було знижено роздрібні ціни на високооктанові бензини на 10 %, на дизельне пальне на
3 %.
Крім цього, на підставі пункту 5 частини третьої статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" голова Відділення надав 58 рекомендацій операторам ринків роздрібної торгівлі високооктановими, низькооктановими бензинами та дизельним пальним, спрямовані на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції шляхом вжиття заходів щодо встановлення роздрібних цін на моторні бензини та дизельне пальне в межах Харківської області (включаючи м. Харків) на економічно обґрунтованому рівні.
За результатами вжитих Відділенням заходів рівень цін на високооктанові, низькооктанові бензини та дизельне пальне в Харківській області є одним із найнижчих в Україні, що підтверджується даними щотижневих моніторингів цін на цих ринках.
1.2. Ринок роздрібної реалізації скрапленого газу.
На виконання доручень Антимонопольного комітету України від 18.10.2011 № 13-01/614, від 08.11.2011 № 13-01/667 та від 27.12.2011 № 13-01/870 щодо закріплення за територіальними відділеннями товарних ринків та звітування про проведену роботу стосовно закріплених ринків Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (надалі – Відділення) здійснює дослідження роздрібних ринків скрапленого газу як моторного пального, діяльності операторів цих ринків на предмет дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Метою зазначеного дослідження регіональних ринків роздрібної реалізації скрапленого газу як моторного пального є аналіз отриманої необхідної інформації на предмет дотримання операторами цих ринків вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Товарні межі ринку утворюють послуги з роздрібної торгівлі скрапленим газом – сумішшю пропану-бутану, яку отримують з нафти та сконденсованих нафтових супутніх газів, що використовується в двигунах внутрішнього згоряння.
Основною споживчою властивістю скрапленого газу, який використовується як моторне пальне, є відпуск цього газу на АГЗС (АГЗП) із застосуванням спеціального обладнання (заправних колонок).
Роздрібна торгівля скрапленим газом як моторним пальним, що надається на АГЗС (АГЗП), не має еквівалентних товарів замінників, оскільки споживачі не можуть обрати інші товари на заміну.
Таким чином, скраплений газ як моторне пальне є товаром, а роздрібна торгівля скрапленим газом як моторним пальним через АГЗС (АГЗП) є окремим товарним ринком.
Ринки роздрібної торгівлі скрапленим газом як моторним пальним є регіональними.
Коефіцієнти ринкової концентрації CR-3, CR-5 та CR-7, які обчислюються як сума найкрупніших на ринку часток відповідно 3, 5 та 7 суб’єктів господарювання, за результатами 2014 року на регіональних ринках роздрібної реалізації скрапленого газу як моторного пального переважно перевищують 50% та 70% відповідно, що свідчить про те, що зазначені регіональні ринки є помірно концентрованими.
Індекс ринкової концентрації Герфіндаля-Гіршмана (ННІ) на зазначених регіональних ринках перевищує 1000, що свідчить про наявність ознак монополії, в тому числі колективної, про що про що свідчать коефіцієнти ринкової концентрації CR-3 та CR-5 (відповідно перевищують 50% та 70%).
На регіональних ринках роздрібної реалізації скрапленого газу в якості моторного пального Відділенням вжиті заходи для припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
За результатами дослідження встановлено суб’єктів господарювання, які мають ознаки монопольного (домінуючого) становища на відповідних регіональних ринках роздрібної реалізації низькооктанових, високооктанових моторних бензинів та дизельного пального в різних територіальних межах, а саме:
- ФОП Куций С.І.;
- ТОВ «Татнєфть-АЗС-Україна»;
- ПАТ «Укргазвидобування»;
- ПП Фірма «Лілія»;
- ПП «Маршал»;
- ПАТ «Укргазвидобування»;
- ТОВ «Харківрегіонгаз»;
- ПП «Род-Ник»
- ПП «Ілант».
Так, рішенням адміністративної колегії Відділення припинено порушення операторами скрапленого газу в якості моторного пального законодавства про захист економічної конкуренції на ринках роздрібної реалізації скрапленого газу в якості моторного пального в межах м. Харкова з урахуванням приміської території, обмеженої кільцевою дорогою.
ТОВ «АЛЬЯНС-2004», ТОВ «ТАТНЄФТЬ-АЗС-УКРАЇНА»,
ПАТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ», ПП ФІРМА «ЛІЛІЯ», ТОВ «УГК-1», ТОВ «БЕЛКОМ», ТОВ «МАКС ОІЛ» та ФОП КУЦИЙ СЕРГІЙ ІВАНОВИЧ схоже підвищивши роздрібні ціни на скраплений газ в якості моторного пального за рахунок підвищення торговельної надбавки, вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною третьою статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій на ринку, які призвели до обмеження конкуренції за відсутності об’єктивних причин для вчинення таких дій.
На відповідачів накладено штрафних санкцій на 147 тис. грн.
1.3. Ринок медичних послуг.
Адміністративною колегією Відділення було прийнято рішення у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку Приватного підприємства "Клініка Сана" (надалі - ПП "Клініка Сана").
Дії ПП "Клініка Сана", які полягали у використанні позначення «Клініка» за відсутності статусу клінічного закладу, визнано недобросовісною конкуренцією у вигляді поширення інформації, що вводить в оману. За вчинене порушення на ПП "Клініка Сана" накладено штраф у розмірі 26 500 грн.
1.4. Ринок постачання природного газу за регульованим тарифом.
Шляхом надання рекомендацій відповідно до статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» Відділенням припинено низку порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Зокрема, ПАТ «ХАРКІВГАЗ» та ПАТ «ХАРКІВМІСЬКГАЗ» на виконання рекомендацій Відділення вжито заходів щодо припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, які полягали у:
- порушенні нормативно встановлених строків розгляду заяв про надання технічних умов;
- не інформуванні споживачів про причини і строки припинення газопостачання;
- використанні невідповідних показників потужності споживання газового обладнання при проведенні технічних розрахунків та відповідних перерахунків обсягів газу;
- ненаданні договорів на приєднання до газових мереж у строк, передбачений пунктом 6.5.3. Порядку доступу до Єдиної газотранспортної системи України;
- зобов’язанні споживачів придбати лічильники газу за власні кошти замість знятих на повірку;
- нарахуванні за послуги з газопостачання, що не відповідають Правилам наданння населенню послуг з газопостачання;
- непроведенні споживачу перерахунку оплати вартості використаного газу з урахуванням зменшення обсягу у порівнянні з попереднім роком.
1.5. Ринок централізованого водопостачання та водовідведення.
На ринках послуг централізованого водопостачання та водовідведення
вжито заходів щодо припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції КП «ХАРКІВВОДОКАНАЛ», які полягали у:
- безпідставній відмові у прийнятті на абонентський облік квартирного приладу обліку холодної води;
- нездійсненні своєчасної повірки та встановлення засобів обліку;
- нарахуванні оплати за послуги централізованого водопостачання та водовідведення за нормами в той час, коли засіб обліку знятий на повірку.
1.6. Ринок постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Відділенням припинено ряд порушень АК «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом, які полягали у:
- покладанні на споживача електричної енергії відповідальності за збереження встановленого за межам його території приладу обліку електричної енергії а пломб на ньому;
- відключенні споживачів від електричної енергії без письмового попередження, як це передбачено пунктом 27 Правил користування електричною енергією для населення;
- безпідставній відмові споживачам в укладенні договорів про користування електричною енергією всупереч пункту 3 Правил користування електричною енергією для населення;
- не відновленні постачання електричної енергії споживачу у встановлений Правилами строк.
1.7. Ринок тензометричних вагонних засобів ваговимірювальної техніки.
Відділенням припинено порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях ДП "ПІВДЕННА ЗАЛІЗНИЦЯ" в особі ВІДОКРЕМЛЕНОГО ПІДРОЗДІЛУ "ПОЛТАВСЬКА МЕХАНІЗОВАНА ДИСТАНЦІЯ НАВАНТАЖУВАЛЬНО-РОЗВАНТАЖУВАЛЬНИХ РОБІТ" (надалі – Підприємство), які полягають у:
- встановленні завищеної вартості послуг з обслуговування тензометричних вагонних ЗВВТ, які використовуються для зважування вантажів (найбільші межі зважування 100-150 тонн), за рахунок підвищення рівня прибутку;
- встановленні завищеної вартості послуг з обслуговування тензометричних вагонних ЗВВТ, які використовуються для зважування вантажів (найбільші межі зважування до 200 тонн), за рахунок підвищення рівня прибутку, та можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів та містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, а саме встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на зазначеному ринку.
1.8. Ринок послуг з набуття в оренду земельних часток (паїв).
Основними нормативно-правовими актами, які регулюють функціонування зазначеного ринку, є Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», Закон України «Про оренду землі», Типовий договір оренди землі, затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 03.03.2004 № 220 (зі змінами), Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва» від 10.11.1994 № 664/94 та «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям» від 08.08.1995 № 720/95, Указ Президента України від 02.02.2002 № 92/2002 (зі змінами, внесеними Указом Президента України від 19.08.2008 № 725/2008) (надалі – Указ Президента України № 92/2002).
Більшість орендованих земель, які знаходяться у користуванні суб'єктів господарювання, складають земельні частки (паї), орендовані у їх власників у відповідних територіальних межах населених пунктів Харківської області.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» право на земельну частку (пай) мають колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку. Тобто, власниками земельних часток (паїв) є фізичні особи.
Таким чином, учасниками ринку є: громадяни (орендодавці), у власності яких знаходяться земельні частки (паї), та суб’єкти господарювання (орендарі), які здійснюють сільськогосподарську діяльність на земельних частках (паях), набутих в оренду.
Переважною формою розпорядження земельними частками (паями) є здача їх власниками в оренду сільськогосподарським підприємствам, які діють на території відповідної міської, сільської, селищної ради Харківської області за місцем розташування земельної ділянки на підставі договору оренди.
Набуття в оренду землі на договірних засадах передбачає певний перелік істотних умов оренди землі, визначених Законом України «Про оренду землі». Вказаний перелік, крім умов використання земельної ділянки, передбачає також умови збереження стану об’єкту, умови повернення земельної ділянки орендодавцеві, відповідальність за пошкодження або знищення об’єкта оренди (земельної ділянки).
Таким чином, при набутті в оренду земельних часток (паїв) суб'єкти господарювання не тільки використовують їх за цільовим призначенням, а й здійснюють комплекс робіт щодо збереження стану об’єкта оренди, в тому числі родючості ґрунту, що відноситься до категорії послуг.
Особливістю договірних відносин оренди земельних часток (паїв) є визначення параметрів істотних умов договору оренди саме орендарем (суб’єктом господарювання – сільськогосподарським підприємством), а не орендодавцем, як під час оренди земель комунальної та державної власності.
Враховуючи наведене, товарними межами ринку за показниками взаємозамінності, подібності призначення, споживчих властивостей, умов використання товару (послуги) є послуга з набуття в оренду земельних часток (паїв).
Більшість договорів оренди землі укладені суб'єктами господарювання (орендарями) на значний термін дії (від 5 до 49 років). Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
Укладення суб'єктами господарювання довгострокових договорів та неможливість їх розірвання в односторонньому порядку значною мірою ускладнює вступ на ринок інших суб’єктів господарювання та свідчить про незмінне коло споживачів – власників земельних часток (паїв) в межах орендованих земель.
Крім того, для потенційних конкурентів для вступу на зазначений ринок існують певні економічні бар’єри з огляду на недоцільність для них:
- обробляти земельні частки (паї) в місцях, які розташовані на значній відстані, зокрема внаслідок високого рівня транспортних витрат;
- обробляти невеликі (менше 8 га) земельні частки (паї) окремих власників;
- створювати нові альтернативні майнові комплекси в територіальних межах визначеного ринку та /або переносити існуючі за межі розташування земель.
Ринок послуг з набуття в оренду земельних часток (паїв) характеризується незмінним цільовим призначенням земельних часток (паїв) та неможливістю їх переміщення.
Отже, у власників земельних часток (паїв) немає можливостей для альтернативного отримання послуг з набуття в оренду земельних часток (паїв) у інших сільськогосподарських підприємств для їх обробітку, вирощування зернових та технічних культур, проведення заходів щодо збереження стану земельної ділянки.
Споживачами послуг набуття в оренду земельних часток (паїв) є громадяни - власники земельних часток (паїв), які уклали договори оренди з сільськогосподарськими підприємствами (фермерськими господарствами) та отримують орендну плату.
Отже, територіальними межами ринку є територія орендованих суб'єктами господарювання земельних часток (паїв), розташованих в межах відповідних міських, сільських та селищних рад Харківської області.
Кожний суб'єкт господарювання (орендар), який здійснює сільськогосподарську діяльність на земельних частках (паях), набутих в оренду, має ознаки монопольного (домінуючого) становища на ринках надання послуг з набуття в оренду земельних часток (паїв) з часткою 100 % в межах території розташування орендованих суб'єктом господарювання земельних часток (паїв).
Враховуючи вищенаведене, особливістю цього ринку є те, що суб’єкти господарювання, які набули в оренду земельні ділянки в певних територіальних межах, не зазнають конкуренції внаслідок наявності бар’єрів для доступу на ринок інших суб’єктів господарювання, що обумовлено економічною недоцільністю обробляти окремі земельні паї в місцях, які розташовані на значній відстані, довгостроковістю та неможливістю розірвання в односторонньому порядку укладених договорів оренди земельних часток (паїв).
Суть таких порушень полягає у бездіяльності суб’єктів господарювання – орендарів земельних часток (паїв) по неприведенню умов договорів оренди у відповідність до діючого законодавства в частині встановлення розміру орендної плати не менше 3 % від вартості земельної ділянки, що призводить до ущемлення інтересів споживачів.
Протягом 2015 року адміністративною колегією Відділення надано рекомендації ТОВ «ВОСТОК-КМК», ТОВ «ОРІЛЬКАЛАТІНВЕСТ», СФГ «МИХАЙЛІВСЬКЕ», СВК «ДРУЖБА», СФГ «МАЛС» щодо припинення такої бездіяльності. За результатами розгляду цих рекомендацій зазначеними суб’єктами господарювання було внесено відповідні зміни до договорів оренди, якими встановлено розмір орендної плати на рівні 3 – 4 % від нормативно-грошової оцінки землі.
Економічний ефект від вжитих заходів становить 1 334 тис. гривень.
Крім того, адміністративною колегією Відділення за результатами розгляду справ № 2/02-30-15, № 2/02-268-14, № 2/02-200-14, № 2/02-99-14, № 2/02-201-14 прийнято рішення про визнання вчинення відповідачами порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, а саме, бездіяльності, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів (власників земельних часток (паїв)), яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з набуття в оренду земельних часток (паїв), та накладено штрафи на загальну суму 273 тис. гривень.
1.9. Ринок зовнішньої реклами м. Харкова.
Тимчасовою адміністративною колегією Комітету за результатами розгляду справи
№ 2/03-19-15 дії Харківської міської ради, які полягають у прийнятті Порядку надання в користування місць, які перебувають в комунальній власності, для розташування спеціальних конструкцій, яким встановлено додаткові бар’єри для доступу на ринок зовнішньої реклами м. Харкова у вигляді відмови в укладанні договору на підставі наявності у суб’єкта господарювання боргу за будь-якими цивільно-правовими чи господарськими угодами, невідшкодованих вимушених витрат на демонтаж та зберігання спеціальних конструкцій, відсутності у суб’єкта господарювання оплати за фактичне користування місцями або порушення суб’єктом господарювання виконання зобов’язань за будь-якими цивільно-правовими чи господарськими угодами (несплати штрафів, пені, неустойок), визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до обмеження конкуренції на ринку розміщення зовнішньої реклами м. Харкова.
1.10. Ринок реалізації лікарських засобів на території Великобурлуцького району Харківської області.
Адміністративною колегією Відділення за результатами розгляду справи № 2/03-235-14 дії Великобурлуцької районної ради Харківської області, які полягають у невнесенні змін до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ району, в частині встановлення орендної ставки для розміщення аптек, які реалізують готові ліки, у розмірі 8 %, як це передбачено Методикою розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786, замість 20 %, визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, а саме бездіяльності, яка може призвести до спотворення конкуренції на ринках реалізації лікарських засобів на території Великобурлуцького району Харківської області.
Відповідача зобов’язано внести зміни до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ району в частині визначення орендної ставки у розмірі 8 %. Порушення припинено.
1.11. Ринок централізованого водопостачання в межах території міста Харкова, на якій розташовані мережі водопостачання, що перебувають у власності та/або користуванні ДП «Південна залізниця» з часткою 100 %.
За результатами розгляду справи № 2/02-81-15 дії ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ПІВДЕННА ЗАЛІЗНИЦЯ» В ОСОБІ ВІДОКРЕМЛЕНОГО ПІДРОЗДІЛУ «ХАРКІВСЬКЕ БУДІВЕЛЬНО-МОНТАЖНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ УПРАВЛІННЯ», які полягають у стягненні плати за видачу вихідних даних на установку засобу обліку води та взяття на облік засобу обліку холодної води, що призводить до завищення вартості послуг централізованого водопостачання в цілому, визнані порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, а саме дії, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку централізованого водопостачання, та накладено штраф у розмірі 7 тис. гривень.
Рішенням адміністративної колегії Відділення Відповідача зобов’язано припинити порушення шляхом припинення стягнення плати за видачу вихідних даних на установку засобу обліку води та взяття на облік засобу обліку холодної води. Порушення припинено.
1.12. Ринок послуг з організації роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
До територіального відділення надійшло доручення в.о голови Антимонопольного комітету України від 03.04.2015 № 13-09/222 щодо проведення дослідження ринків послуг з організації роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Територіальним відділенням протягом 2015 року досліджувався ринок реалізації лікарських засобів.
Так, до територіального відділення від Департаменту охорони здоров’я Харківської обласної державної адміністрації було направлено більше ніж 55 звернень громадян, які скаржаться на підвищення цін на лікарські засоби.
Окрім цього, територіальним відділенням проводилось, на виконання доручення Антимонопольного комітет України, дослідження ринків послуг з організації роздрібної торгівлі лікарськими засобами в межах Харківської області, так:
1.12.1. За результатами розгляду заяви (вх. від 20.03.2015 № 1178/В-78) фізичної особи Вінник В.А. про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та та на підставі доручення Антимонопольного комітету України від 29.04.2015 № 14-01/315-В, встановлено наступне.
В Заяві йдеться про відмову «АСТАРТА» ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ у видачі лікарських препаратів по пільговим рецептам, виписаним лікарем КЗОЗ «ХАРКІВСЬКА МІСЬКА ПОЛІКЛІНІКА № 24» .
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Постанови № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» безоплатно і на пільгових умовах відпускаються лікарські засоби, зазначені у переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1071 (надалі – Постанова № 1071), з урахуванням змін, які вносяться Міністерством охорони здоров'я за погодженням з Міністерством фінансів.
Відповідно до пункту 1.1. Правил виписування рецептів та вимог-замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я від 19.07.2005 № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20.07.2005 за № 782/11062 (надалі – Правила), Рецепти на лікарські засоби і вироби медичного призначення (далі - Рецепти) виписуються лікарями закладів охорони здоров'я не залежно від форм власності та підпорядкування згідно з видами медичної практики, на які було видано ліцензію Міністерством охорони здоров’я України, та відповідно до лікарських посад (далі – медичні працівники). Рецепти на лікарські засоби, вироби медичного призначення, які відпускаються на пільгових умовах чи безоплатно, дозволяється виписувати лікарям державних та комунальних закладів охорони здоров'я, а на лікарські засоби, вартість яких підлягає державному відшкодуванню, лікарям закладів охорони здоров'я не залежно від форм власності та підпорядкування за узгодженням зі структурними підрозділами охорони здоров'я місцевих державних адміністрацій.
Відповідно до пункту 1.2. Правил медичні працівники, які мають право виписувати Рецепти, є відповідальними за призначення хворому ліків та додержання правил виписування Рецептів згідно із законодавством України.
Згідно з пунктом 1.6. Правил Рецепти обов'язково виписуються, зокрема, на без рецептурні лікарські засоби, вироби медичного призначення у разі відпуску їх безоплатно чи на пільгових умовах.
Пунктом 1.9. Правил передбачено, що назва лікарського засобу, а саме: міжнародна непатентована назва, торговельна назва у випадках, визначених цим пунктом, назва формоутворюючих та корегуючих речовин, склад лікарського засобу, лікарська форма, звернення лікаря до фармацевтичного працівника про виготовлення та видачу лікарських засобів пишуться латинською мовою.
Використання латинських скорочень дозволяється тільки відповідно до прийнятих у медичній і фармацевтичній практиці.
Торговельна назва зазначається, якщо лікарський засіб не має міжнародної непатентованої назви, належить до подібних біологічних лікарських засобів (біосимілярів), відпускається на пільгових умовах чи безоплатно, підлягає предметно-кількісному обліку.
Забороняється скорочення близьких за найменуванням інгредієнтів, що може призвести до плутанини стосовно того, який лікарський засіб приписано.
З наданих заявником та «Астарта» ТОВ матеріалів вбачається, що КЗОЗ «ХАРКІВСЬКА МІСЬКА ПОЛІКЛІНІКА № 24» не дотрималось вищезазначених норм діючого законодавства,
Адміністративною колегією територіального відділення КЗОЗ «ХАРКІВСЬКА МІСЬКА ПОЛІКЛІНІКА № 24» надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 02.07.2015 № 52-рк/к припинити дії, які полягають у зазначені в рецептах назви бренду лікарського засобу замість міжнародної непатентованої або загальноприйнятої назви діючої речовини (речовин) лікарського засобу як це передбачено Переліком лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевого бюджетів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1071, та містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого абзацом сьомим частини другої статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді надання окремим суб’єктам господарювання або групам суб’єктів господарювання пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що може призвести до обмеження конкуренції, шляхом прийняття наказу для посилення контролю за дотриманням Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1071, під час виписування лікарями пільгових рецептів, а також усунути причини виникнення цього порушення і умови, що йому сприяють.
Рекомендації КЗОЗ «ХАРКІВСЬКА МІСЬКА ПОЛІКЛІНІКА № 24» виконані.
1.12.2. КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ЦЕНТРАЛЬНА РАЙОННА АПТЕКА № 63 (надалі - КПОЗ ЦРА № 63) встановлювала завищені ціни роздрібної реалізації на Димедрол 1 % 1,0 амп, Новокаїн 0,5 % 5,0 № 10 амп., Глюкозу 5 % 200 мл, Левофлоксацин 500 мг № 10 за рахунок застосування завищеного рівня торговельних надбавок в аптеці, розташованій за адресою: вул. Леніна, 19, м. Куп’янськ, Харківська обл. (надалі – Аптека).
Аналізом динаміки змін рівня торговельних надбавок на окремі лікарські засоби, територіальним відділенням встановлено, що їх рівень суттєво перевищує середній рівень торговельної надбавки в цілому по КПОЗ ЦРА № 63.
Так, торговельна надбавка на Димедрол 1 % 1,0 амп. становила 42 % - 60 %, на Новокаїн 0,5 % 5,0 № 10 амп. – 41 % - 52 %, на Глюкозу 5 % 200 мл – 32 % - 48 %, Левофлоксацин 500 мг № 10 – 39 % - 44 %.
Застосування такого рівня торговельних надбавок призводить до встановлення завищених цін роздрібної реалізації зазначених лікарських засобів.
Враховуючи наведене, адміністративною колегією територіального відділення КПОЗ ЦРА № 63 надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 12.11.2015 № 74-рк/к припинити вищезазначені дії, шляхом прийняття розпорядчого документу, яким передбачити встановлення торговельної надбавки на Димедрол 1 % 1,0 амп., Новокаїн 0,5 % 5,0 № 10 амп., Глюкозу 5 % 200 мл, Левофлоксацин 500 мг № 10 у розмірах, що не перевищують 30 %, а також усунути причини виникнення цього порушення і умови, що йому сприяють.
Рекомендації від 12.11.2015 № 74-рк/к було виконано.
1.12.3. ТОВ «Родон Фарм», ТОВ «Астан», ТОВ «Астат Фарм» поширювали позначення «ПРОГРАМА «НИЗЬКІ ЦІНИ»» без повідомлення про умови дії такої програми.
Такі дії зазначених суб’єктів господарювання містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України “Про захист від недобросовісної конкуренції”, а саме поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення суб’єктом господарювання безпосередньо невизначеному колу осіб неповних відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання.
Враховуючи зазначене адміністративною колегією територіального відділення ТОВ «Родон Фарм», ТОВ «Астан», ТОВ «Астат Фарм» надані обов’язкові для розгляду рекомендації щодо припинення вищезазначених дій шляхом розміщення у доступному для споживачів місці переліку лікарських засобів, на які розповсюджується дія програми «НИЗЬКІ ЦІНИ» та інформації щодо джерела моніторингу цін.
Рекомендації ТОВ «Родон Фарм», ТОВ «Астан», ТОВ «Астат Фарм» виконані.
1.12.4. В діях ТОВ «ТИТАН» які полягають у встановленні в завищених цін роздрібної реалізації лікарських засобів за рахунок застосування завищеного рівня торговельних надбавок (на рівні 40 %), виявлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.
Адміністративною колегією територіального відділення ТОВ «ТИТАН» надані рекомендації щодо припинення вищенаведених дій шляхом прийняття розпорядчого документу, яким встановити економічно обґрунтований рівень торговельних надбавок, усунути причини виникнення цього порушення і умови, що йому сприяють. ТОВ «ТИТАН» рекомендації виконано.
Наразі територіальним відділенням розглядається вісім справ, розпочатих за ознаками вчинення суб’єктами господарювання порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринках роздрібної реалізації лікарських засобів, а саме:
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Титан», Товариство з обмеженою відповідальністю «Домінант-Фарм» і Приватне підприєжмство «Аптека "Славутич» № 3/01-179-14;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Себ-Фарм» № 3/02-142-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Аптека 22» № 3/13-138-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Ультроспецмонтаж» № 3/12-187-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Титан» № 3/13-197-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Ультроспецмонтаж» 3/20-104-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Себ-Фарм» № 3/02-143-15;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Титан» № 3/02-86-15.
1.13. Ринок ритуальних послуг.
1.13.1 В ході дослідження ринку ритуальних послуг в межах селища Хорошеве Харківського району Харківської області було розглянуто справу № 3/03-193-14 про порушення Хорошивською селищною радою Харківської області законодавства про захист економічної конкуренції.
Згідно з нормами чинного законодавства органи місцевого самоврядування зобов’язані забезпечити виконання вимог законодавства щодо організації поховань та похоронної справи, що включає у себе забезпечення надання населенню ритуальних послуг відповідно до Необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг.
Організація надання ритуальних послуг органами місцевого самоврядування, з метою уникнення ущемлень прав споживачів, а також підтримки у належному стані благоустрою відповідної територіальної громади, здійснюється зокрема шляхом створення спеціалізованих комунальних підприємств з надання ритуальних послуг – ритуальних служб або шляхом укладення договорів про надання послуг з суб'єктами господарювання, що діють на цьому ринку.
Внаслідок не запровадження конкурентних засад на ринках ритуальних послуг Селищна рада уникає виконання:
- пункту 5 частини п’ятої статті 8 Закону України «Про поховання та похоронну справу» щодо здійснення контролю за дотриманням законодавства стосовно захисту прав споживачів в частині надання суб’єктам господарювання ритуальних послуг та реалізацією ними предметів ритуальної належності;
- частини першої статті 10 Закону України «Про поховання та похоронну справу» щодо встановлення вартості ритуальних послуг відповідно до Необхідного мінімального переліка окремих видів ритуальних послуг.
Бездіяльність Селищної ради фактично призвела до недопущення конкуренції на ринку ритуальних послуг в межах селища Хорошеве Харківського району Харківської області.
Рішенням від 22.12.2015 № 147-р/к адміністративна колегія територіального відділення постановила:
- визнати, що Хорошивська селищна рада Харківської області, не здійснивши організацію надання ритуальних послуг на території селища Хорошеве Харківського району Харківської області, вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції на ринку ритуальних послуг;
- зобов’язати Хорошивську селищна рада Харківської області вищезазначене порушення, шляхом створення (визначення) ритуальної служби та надати підтверджуючі документи до Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України в 3-х місячний строк з дня отримання рішення.
1.13.2. За результатами розгляду заяви ФО-П Полікарпова Юрія Леонідовича розглянуто справу № 3-03/190-14 та прийнято рішення від 24.02.2015 № 33-р/к, яким встановлено, що Малороганська сільська рада Харківської області, не повідомивши ФОП Полікарпова Ю.Л. про функціонування на її території ритуальної служби – КП ХОР «Ритуал», вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді анти конкурентних дій органів місцевого самоврядування, а саме бездіяльності, яка може призвести до спотворення конкуренції на ринку ритуальних послуг.
1.13.3. За результатами розгляду заяви ФОП Литвинова Ю.В. розглянуто справу
№ 3/03-66-15 про порушення КП «РИТУАЛ» законодавства про захист економічної конкуренції, дослідженням ринків ритуальних послуг в межах Харківської області (включаючи м. Харків), порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Так, до територіального відділення надійшла заява від ФОП Литвинова Ю.В. про порушення КП «РИТУАЛ» ХМР законодавства про захист економічної конкуренції, а саме про відмову в укладанні договору про надання ритуальних послуг.
Враховуючи вищезазначене, було встановлено, що заявник звертався до КП «РИТУАЛ» ХМР з заявами щодо укладання договору про надання ритуальних послуг, додавши до них документи, передбачені вимогами Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого наказом Державного комітету з питань житлово-комунального господарства України від 19.11.2003 № 193 (надалі – Типове положення), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.09.2004 за № 1110/9709.
Втім, КП «РИТУАЛ» зазначило, що додані до заяви документи не відповідають вимогам Типового положення та у зв’язку з чин не вбачає підстав для укладання договору про надання ритуальних послуг, без зазначення виявлених недоліків.
Територіальним відділенням за результатами розгляду наданих
ФО-П Литвиновим Ю.В. та КП «РИТУАЛ» документів було встановлено, що ФО-П Литвиновим Ю.В. були надані КП «РИТУАЛ» всі документи, передбачені Типовим положенням, необхідні для укладання договору про надання ритуальних послуг.
- зобов’язати КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «РИТУАЛ» ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ припинити порушення, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення, шляхом ініціювання укладання договору про надання ритуальних послуг з
ФОП ЛИТВИНОВИМ Ю.В. в10 - денний термін з дня отримання рішення по цій справі.
Наразі рішення адміністративної колегії територіального відділення виконано.
2. АНТИКОНКУРЕНТНІ УЗГОДЖЕНІ ДІЇ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ.
Протягом 2015 року розглянуто матеріали, надані замовниками стосовно закупівлі за державні кошти товарів, робіт та послуг шляхом застосування процедури відкритих торгів.
За вказаний період адміністративною колегією територіального відділення прийнято 29 рішень про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів.
Згідно зі статтею 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за ці порушення, на відповідачів накладено штрафів на загальну суму 2 428 405 гривень.
При цьому, порушення стосувались ринків:
- устаткування для зважування та вимірювання промислового, побутового та іншого призначення;
- металевих виробів;
- меблів;
- акумуляторів електричних та частин до них;
- деревини необробленої;
- послуг з управління обчислювальними засобами;
- палива рідинного та газу, олив мастильних;
- устаткування;
- продуктів харчування;
- будівництва;
- будівельні матеріали;
- електроустаткування;
- автомобілів для перевезення не меншеніж 10 людей (шкільний автобус);
- трансформаторів електричних;
- оптової торгівлі електроустаткування;
- плаского металопрокату;
- ремонту доріг;
- проводи та кабелі електронні й електричні;
- прилади охоронної та пожежної сигналізації й подібна апаратура.
3. ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПОГОДЖЕННЯ ПРОЕКТІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ
До Відділення звернулося Харківське обласне управління лісового та мисливського господарства (надалі - Управління) з приводу погодження проекту розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації «Про затвердження Лімітів на спеціальне використання лісових ресурсів при заготівлі другорядних лісових матеріалів на 2015 рік» (надалі - Проект).
За результатами розгляду Проекту Відділенням встановлено, що Управлінням не враховано заявки усіх суб’єктів господарювання щодо отримання бажаного обсягу ліміту на спеціальне використання другорядних лісових матеріалів.
Враховуючи, що прийняття такого розпорядження може мати негативні наслідки для ринків заготівлі другорядних лісових матеріалів, Відділенням запропоновано надати пояснення щодо невідповідності переліку суб’єктів господарювання у Проектів кількості наданих заявок.
Управлінням враховано зауваження Відділення та внесено зміни до Проекту, яким встановлено ліміти використання для всіх суб’єктів господарювання, які звернулися до Управління, в бажаних для них обсягах.