Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України здійснило державний контроль за дотриманням органами місцевого самоврядування у Сумській області вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час встановлення режиму роботи закладів торгівлі, ресторанного господарства, сфери послуг, відпочинку та розваг.
За результатами вказаного державного контролю Відділення проаналізувало рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 16.02.2016 № 70 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 07.09.2010 № 537 «Про затвердження Положення про порядок провадження торговельної діяльності та надання послуг на території м. Суми» (зі змінами), яким затверджено Положення про порядок провадження торговельної діяльності та надання послуг на території м. Суми (додаток до Рішення) (далі – Положення).
Положення визначає загальні умови провадження торговельної діяльності суб’єктами роздрібної торгівлі, оптової торгівлі, закладами ресторанного господарства, основні вимоги до торговельної мережі, мережі закладів ресторанного господарства і торговельного обслуговування споживачів (покупців), побутового обслуговування населення і регулюють відносини між замовниками та виконавцями у наданні побутових послуг на території м. Суми.
При цьому, пунктом 1.3 Положення передбачено, що Положення є обов’язковим до виконання суб’єктами господарювання, їх філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг на території міста Суми.
Пунктами 6.1 та 6.2 Положення визначено порядок встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування, незалежно від форми власності, на території міста у денний час (до 22:00 години) та у нічний час (після 22:00 години).
Згідно з підпунктом 6.1.1 Положення, встановлення за погодженням з власником зручного для населення режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування, незалежно від форми власності, на території міста у денний час погоджується начальником виконавчого органу Сумської міської ради з питань підприємництва, торгівлі та споживчого ринку та затверджується заступником міського голови відповідно до розподілу обов’язків.
Відповідно до підпункту 6.2.1, встановлення за погодженням з власником зручного для населення режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування, незалежно від форми власності, на території міста у нічний час розглядається виконавчим комітетом Сумської міської ради.
Отже, Положенням встановлено для суб’єктів господарювання усіх форм власності (в тому числі некомунальної) обов’язок погодження режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування на території міста Суми.
Режим роботи закладів торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування населення, що не належать до комунальної форми власності, може встановлюватися суб’єктами господарювання самостійно. При цьому орган місцевого самоврядування звертається до суб’єкта господарювання з метою погодження режиму роботи, а не навпаки.
Важливим є той факт, що органи місцевого самоврядування встановлюють режим роботи «за погодженням з власниками», а не навпаки. Окрім цього, вказана норма не надає жодних дозвільних повноважень виконавчим органам сільських, селищних та міських рад.
Таким чином, орган місцевої влади може лише звертатися до суб’єкта господарювання з метою отримання від нього згоди на встановлення режиму роботи, проте, ні в якому випадку не вимагати від суб’єкта господарювання отримання будь-яких погоджень від органів влади.
Законодавством України встановлений вичерпний перелік документів дозвільного характеру. Погодження щодо режиму роботи не закріплено Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру», а відтак і вимоги щодо його отримання є безпідставними.
Підприємці мають право самостійно встановлювати режим роботи й не зобов’язані погоджувати його з жодними органами (окрім окремих випадків, встановлених законом).
Таким чином, дії виконкому Сумської міськради обмежують право суб’єктів господарювання некомунальної форми власності на самостійність здійснення господарської діяльності у вигляді обов’язку погодження режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування на території Сумської міської територіальної громади, що, в свою чергу, може створювати бар’єри вступу на ринок через впровадження неправомірної процедури погодження режиму роботи, а також можливість відмовити у такому погодженні.
Враховуючи вищевикладене, адміністративна колегія Східного МТВ 26 лютого 2025 року своїм рішенням визнала дії ВК Сумської міськради порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим абзацом дев’ятим частини другої статті 15 та пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, якими встановлюються не передбачені законами України обмеження самостійності підприємств щодо здійснення господарської діяльності на території Сумської міської територіальної громади та зобов’язала міськраду припинити порушення у 4-місячний термін з дня отримання рішення, про що повідомити Відділення.