• A-
    A+

ПРЕС-РЕЛІЗ ДО "КРУГЛОГО СТОЛУ" НА ТЕМУ "ЗАХОДИ ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ЕКОНОМІЧНО ОБГРУНТОВАНИХ ТАРИФІВ НА ПОСЛУГИ З ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ НА МІСЬКИХ АВТОБУСНИХ МАРШРУТАХ ЗАГАЛЬНОГО КОРИСТУВАННЯ"

Опубліковано 21 липня 2014 року о 16:49

ПРЕС-РЕЛІЗ

до «круглого столу» на тему

«Заходи щодо встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування»

Наразі перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м.Суми перевізники здійснюють за тарифом 2,0 грн, що закріплено у договорах організатора перевезень (Сумський МВК) з перевізниками, які ще на стадії участі у відповідних конкурсах зголосилися перевозити пасажирів за тарифом 2,0 грн.

Втім перевізниками були подані до Міськвиконкому заяви: у квітні поточного року – щодо підвищення тарифів до 3 грн., а у травні - щодо підвищення тарифів до 4 грн.

Рішеннями відповідних міськвиконкомів (за зверненнями перевізників) у м.Конотоп з 21 квітня 2014 року на маршрутах загального користування, що діють у звичайному режимі руху, встановлено новий тариф на перевезення пасажирів – 3 грн, а в м.Шостка з 13 червня – 2,5 грн.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт» тарифна політикана автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів, а також сприяти вирішенню таких завдань:

- збільшення можливостей суб'єктів господарювання щодо забезпечення потреб споживачів у послугах, залучення інвестицій у розвиток автомобільного транспорту та досягнення сталих економічних умов роботи;

- стимулювання конкуренції та появи нових суб'єктів господарювання, які належать до автомобільного транспорту;

- забезпечення балансу між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їх надання;

- забезпечення стабільності, прозорості та прогнозованості тарифів.

Реалізація єдиної тарифної політики передбачає затверджену центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, методику розрахунку тарифів за видами перевезень. Зокрема, наразі діє Методика розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затверджена Міністерством транспорту та зв’язку України наказом від 17.11.2009 №1175(далі – Методика розрахунку тарифу).

Методикою розрахунку тарифів визначено, що тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які здійснюються у режимі маршрутного таксі, зворотно-пропорційно залежать від запланованого на рік обсягу перевезень пасажирів на маршруті, що має ґрунтуватися на фактичних даних і обґрунтовується перевізником на підставі фактичних показників роботи або встановлюється за результатами обстеження пасажиропотоків.

Згідно із статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення обґрунтованості розміру тарифів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування належить до компетенції відповідних органів місцевого самоврядування, які мають усі необхідні засоби впливу на перевізників міських автобусних маршрутів.

Зміна тарифів відбувається за заявою перевізника, який надає економічне обґрунтування нового тарифу органу місцевого самоврядування, а той, перевіривши розрахунки, відхиляє пропозицію або приймає рішення про встановлення нових тарифів

В той же час маніпулювання перевізниками показником запланованого на рік обсягу перевезень пасажирів на маршруті при дотриманні в цілому методики розрахунку тарифів може призвести до формування завищеного тарифу на перевезення пасажирів.

Варто зазначити, що відповідно до Порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом я, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 № 480 (далі – Порядок організації перевезень пасажирів), з метою визначення розміру обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів, перш ніж встановити нові тарифи на послуги з перевезення, міськвиконкоми як організатори перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування мали б провести обстеження пасажиропотоків на цих маршрутах (у м.Конотоп, у м.Шостка, у м.Суми), проте такі обстеження не проводились. У Порядку організації перевезень пасажирів прямо зазначено, що обстеження пасажиропотоків здійснюється, наприклад, задля визначення і обґрунтування тарифів на перевезення, а не лише при відкритті нових маршрутів, як помилково вважають певні міськвиконкоми області..

Зважаючи на те, що у перевізників існує велика спокуса занижувати фактичний обсяг перевезення пасажирів, без сумніву, неможливо визначити розмір економічно обґрунтованого тарифу на перевезення пасажирів без встановлення організатором перевезень реального пасажиропотоку на міських маршрутах загального користування.

Тервідділення вже розпочало розгляд справ щодо ознак порушення конкуренційного законодавства у вигляді :

- зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках послуг з перевезення пасажирів в межах відповідних маршрутів в діях перевізників м.Конотоп, які полягають у не забезпеченні документального обґрунтування обсягів перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування у м.Конотоп для визначення економічно обґрунтованого розміру тарифу на перевезення пасажирів,

- легітимації порушень суб’єктів господарювання Конотопським міськвиконкомом, який своїм рішенням встановив тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які здійснюються в звичайному режимі руху, перевізникам цих маршрутів, у розмірі 3,0 грн., при цьому не перевіривши дані щодо обсягів перевезення пасажирів шляхом здійснення обстеження пасажиропотоків.

Питання щодо відповідності конкуренційному законодавству дій перевізників м.Шостка та Шосткинського міськвиконкому в частині підвищення тарифів наразі досліджується.

Питання щодо перспектив підвищення тарифів на перевезення пасажирів у м.Суми наразі загострюється. З огляду на те, що для встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування визначальним є запланований обсяг перевезення пасажирів, тервідділення наприкінці травня 2014 року надало рекомендації Сумському міськвиконкому до прийняття рішення про встановлення певного рівня тарифів на перевезення попередньо провести обстеження пасажиропотоків із залученням громадськості, інститутів громадянського суспільства (що забезпечило б довіру мешканців м.Суми до результатів цих обстежень).

Разом з тим за результатами розгляду цих рекомендацій Сумський міськвиконком повідомив, що «20.06.2014 при заступнику міського голови Бортніку І.В. проведено нараду, за результатами якої прийнято рішення щодо термінового забезпечення проведення обстеження пасажиропотоків фізичними та юридичними особами, що надають послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м.Суми, на підставі п.2.3.Методики та відповідно до положень наказу Держкомстату від 02.02.2006 №29 за формою 51-пас».

Слід зазначити, що методики проведення обстежень пасажиропотоків визначені Порядком організації перевезень пасажирів, а наказ Держкомстату від 02.02.2006 №29 (Методика проведення вибіркового статистичного обстеження пасажирських автоперевезень на маршрутах, які виконуються фізичними особами – підприємцями) визначає порядок вибіркового статистичного опитування, мета якого - використання результатів в економічному аналізі стану пасажирських автоперевезень регіонів,розвитку підприємництва в сфері діяльності пасажирського автомобільного транспорту, визначення загальних обсягів роботи пасажирського автотранспорту регіонів та використання у подальших макроекономічних розрахунках.

 

Витяг з Методики, яку намагається застосувати Сумський міськвиконком

Перед початком проведення обстеження працівники регіональних органів статистики повинні звернутися до обласної (міської) держадміністрації та проінформувати відповідних осіб управління (відділу)транспорту про наступне обстеження та його мету. Одержати списки фізичних осіб, що уклали договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, включаючи таких, що працюють на маршрутах через посередників. За домовленістю з управлінням (відділом) транспорту місцевої держадміністрації напередодні обстеження провести загальний інструктаж усіх фізичних осіб - підприємців, що працюють на маршрутах, стосовно його мети, порядку заповнення анкети та її повернення. Надати бланки форми державного статистичного спостереження №51-пас «Опитувальний лист-анкета підприємця, який здійснює пасажирські автоперевезення на маршруті» водіям за списком. Анкетування анонімне.

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux