Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України здійснило державний контроль за дотриманням органами місцевого самоврядування у Полтавській області вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час встановлення режиму роботи закладів торгівлі, ресторанного господарства, сфери послуг, відпочинку та розваг.
За результатами вказаного державного контролю, Відділенням було проаналізовано рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 17.03.2022 № 43 «Про впорядкування питання встановлення режимів роботи закладів торгівлі, ресторанного господарства і сфери послуг та їх обліку на території Полтавської міської територіальної громади» (далі – Рішення від 17.03.2022 № 43), яке є діючим.
За результатом аналізу Рішення від 17.03.2022 № 43 встановлено, що виконкомом затверджено Положення про порядок надання погоджень на встановлення режимів роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг та їх обліку на території Полтавської міської територіальної громади.
Абзацом третім розділу І Положення передбачено, що дія Положення поширюється на всіх суб’єктів господарювання, незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність у сфері роздрібної торгівлі, ресторанного господарства та надання послуг.
Згідно з абзацом першим розділу ІІ Положення, видачу суб’єктам господарювання погоджень на встановлення режимів роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг, які займаються цією діяльністю на території громади, здійснює Управління адміністративних послуг Полтавської міської ради.
Відповідно до розділу ІІ Положення, погодження на встановлення режиму роботи видається протягом 5-ти календарних днів з дня надходження заяви терміном на один календарний рік з подальшим щорічним продовженням терміну дії. Продовження терміну дії погодження здійснюється за заявою суб’єкта встановленої форми із наданням документів, визначених розділом ІІ цього Положення.
Отже, затверджене рішенням виконкому Положення встановлює обов’язок погодження з Полтавською міською радою (Управлінням адміністративних послуг Полтавської міської ради) режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг, розташованих на території громади.
Слід зазначити, що законодавством України встановлений вичерпний перелік документів дозвільного характеру. Погодження щодо режиму роботи не закріплено Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру», а відтак і вимоги щодо його отримання є безпідставними.
При цьому, чинним законодавством України не надано повноважень виконавчим органам відповідних рад щодо встановлення режиму роботи підприємств, установ та організацій, які не належать до комунальної власності, без погодження такого режиму із власником, як і скасування такого.
Таким чином, дії виконкому Полтавської міськради обмежують право суб’єктів господарювання некомунальної форми власності на самостійність здійснення господарської діяльності у вигляді обов’язку погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг на території громади, що, в свою чергу, може створювати бар’єри вступу на ринок через впровадження неправомірної процедури погодження режиму роботи, а також можливість відмовити у такому погодженні.
30 січня 2025 року адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України розпочала розгляд відповідної справи.