Відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» (далі – Закон) для реалізації завдань, покладених на Комітет, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі утворюються територіальні відділення Комітету, повноваження яких визначаються Комітетом у межах його компетенції.
Згідно із пунктом 2 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Комітету від 23 лютого 2001 року № 32-р, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за № 291/5482 (із змінами) (надалі - Положення), основним завданням відділення є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції; запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Відповідно до частини другої цього пункту свої завдання відділення здійснює у відповідному регіоні, а у випадках, передбачених законодавством, та за дорученням Голови Комітету – за межами регіону.
Пунктом 5 частини першої статті 17 Закону голову територіального відділення Комітету уповноважено при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати, зокрема, від суб'єктів господарювання інформацію, в тому числі з обмеженим доступом.
Приписами пункту 12 частини першої статті 17 Закону встановлено, що голова територіального відділення Комітету має повноваження, зокрема, проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб'єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).
Відповідно до статті 22 Закону вимоги, зокрема, голови територіального відділення Комітету в межах його компетенції є обов’язковими для виконання у визначені ним строки.
Відповідно до статті 221 Закону суб'єкти господарювання зобов'язані на вимогу, зокрема, голови територіального відділення Комітету подавати документи, предмети чи інші носії інформації, пояснення, іншу інформацію, в тому числі з обмеженим доступом та банківську таємницю, необхідну для виконання відповідним територіальним відділенням завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції. Приписами частини третьої цієї статті встановлено, що інформація з обмеженим доступом, одержана, зокрема, територіальними відділеннями Комітету у процесі здійснення своїх повноважень, використовується ними виключно з метою забезпечення виконання завдань, визначених законодавством про захист економічної конкуренції, і не підлягає розголошенню.
Згідно з пунктом 13 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є, зокрема, неподання інформації територіальному відділенню Комітету у встановлені його головою строки.
Враховуючи викладене, правомірність вимоги голови територіального відділення про надання інформації обумовлюється, зокрема, наступним:
- інформація, що вимагається, необхідна територіальному відділенню Комітету для виконання завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції;
- відповідні завдання територіальне відділення здійснює в межах своєї компетенції, встановленої законодавством про захист економічної конкуренції (зокрема, у відповідному регіоні).
Отже, вимога голови територіального відділення про надання інформації, необхідної для дослідження відповідного регіонального ринку, є обов’язковою для виконання у визначені ним строки.
Відповідно до пункту 8 Положення особа, яка виконує обов'язки голови відділення, має повноваження, установлені для голови відділення (у тому числі, право вимагати інформацію, необхідну для реалізації завдань, покладених на відділення).