1. Зізнаймося, що усі ми любимо солодощі, та, що більшість із нас намагається купити якомога якісні та смачні кондитерські вироби.
Однак, вважаючи на це на ринках кондитерських виробів існують, як виробники якісної продукції, так і недобросовісні виробники, що намагаються паразитувати на відомих та популярних назвах кондитерських виробів конкурентів, упаковках продукції, зовнішньому вигляді та використовують їх як об'єкти маніпуляцій для отримання неправомірних переваг у конкуренції.
Підтвердженням вказаного є те, що територіальним відділенням протягом минулого року припинено низку порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбачених статтями 4 та 151 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" на ринках кондитерських виробів та суміжних з ними.
Одним з поширених порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції є розповсюдження неправдивої та неповної інформації.
У боротьбі за споживача виробники використовують різноманітні методи, в тому числі недобросовісні.
Так, одним з таких методів є недобросовісна реклама.
Недобросовісна реклама - реклама, що вводить або може ввести в оману споживачів, завдати шкоди особам, державі та суспільству, внаслідок неточності, ненадійності, двозначності, перебільшення, приховування, порушенням вимог щодо часу, місця й способу розповсюдження.
Іншим блоком порушень, що виявляються органами Антимонопольного комітету є порушення по розміщенню на упаковці продукції інформації, яка не відповідає її дійсному складу. А також, випадки коли якість продукції не відповідає інформації розміщеній на упаковці. Такі дії виробників зазвичай направлені на здешевлення виробництва власної продукції та наслідком поширення неправдивих відомостей, що можуть ввести в оману споживачів, є можливість отримання неправомірних переваг у конкуренції перед іншими суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на відповідних ринках. Наведені дії також є одним із проявів недобросовісної конкуренції.
Харківське територіальне відділення Антимонопольного комітету України пильнує за діяльністю виробників кондитерських виробів. Відділенням оштрафовані порушники, які використовували популярні назви і зовнішній вигляд солодощів конкурентів, а також вказували на свій товар неповну або неправдиву інформацію.
Також були випадки, коли якість продукції не відповідали інформації, розміщеної на упаковці. Таким чином кондитерки здешевлюють виробництво власної продукції, а покупця не втрачають. Так, виробник на упаковці кукурудзяних паличок розміщував напис «молочні» при тому, що молока у них не було.
Інший виробник розміщував на лицьовій стороні упаковки шоколадних десертів «Чарівний вечір» позначення «чорний» або «молочний» не вказуючи вид товару. Десерти на прилавках лежали поряд з шоколадом в плитках, тому споживач брав їх думаючи, що це шоколадки.
Також в минулому році відділення оштрафувало на 136 тисяч гривень виробника морозива, що вводив в оману споживача. Підприємство завдало на упаковку двох видів морозива напис «100% морозиво від «Дядечка Пломбіру» таким чином, що внаслідок поглинання фоном окремих слів написи і виділення кольором інших споживач міг прочитати тільки «100% Пломбіру». Ці дії вводили в оману споживача, так як слова «100% пломбіру» в застосуванні до цього морозива не відповідали дійсності.
Часто виробники продуктів харчування пишуть на упаковках «Схвалено МОЗ України», не маючи фактично для цього ніяких підстав, крім висновків державної СЕС, каже Аліна Потрібна. За її словами, насправді експертиза підтверджує дозвіл на виробництво і реалізацію і не говорить про позитивні властивості продукту.
Поширеним порушенням є розміщення на продукції різних медалей і неіснуючих нагород. Такі порушення також припинялися відділенням АМКУ в минулому році. Також були випадки, коли недобросовісні виробники використовували фірмові найменування, знаки і промислові зразки популярних кондитерських фабрик. Таким чином вони намагалися скористатися відомим ім'ям конкурента.
Всі порушники понесли покарання за статтями 4 і 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Обласне територіальне відділення володіє повноваженнями виписати штраф у розмірі до 68 тисяч гривень. У серйозних випадках теротделение звертається в центральний апарат Антимонопольного комітету з клопотанням про створення тимчасової адміністративної колегії. Цей орган має право оштрафувати суб'єкта господарювання на суму до 5 відсотків річного обороту.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», неправомірним вважається використання без дозволу уповноваженої на те особи чужого імені, фірмового найменування, знаків для товарів та послуг, інших позначень, а також рекламних матеріалів, упаковки товарів, назв літературних, художніх творів, періодичних видань, назв місць походження товарів, що може призвести до змішування з діяльністю іншого господарюючого суб'єкта (підприємця), який має пріоритет на їх використання.
Практика нашого відділення показує, що на другому місці стоять недобросовісні дії конкурентів, що полягають у неправомірному використанні ділової репутації суб’єктів господарювання, набутої через введення у господарський обіг об’єктів промислової власності (фірмових найменувань, знаків для товарів і послуг, зазначень походження товару, промислових зразків тощо).
Коли суб’єкт господарювання намагається видати свій товар за чужий використовуючи для цього відому торгову марку або відтворюючи зовнішній вигляд чужого товару та його упаковки, при цьому зазначає свої власні реквізити - це класичний приклад порушення конкуренційного законодавства.
Харківським відділенням в минулому році також розглядалися подібні справи, декілька з них стосувалися відомих споживачам знаків для товарі та послуг, які використовуються на ринках кондитерських виробів.
Найчастіше такі прийоми застосовують суб’єкти господарювання, які не бажають витрачати зайві гроші на рекламу та популяризацію своїх товарів. Таким чином, вони намагаються скористатись відомим ім'ям конкурента, і фактично його грошима, які він вклав в свій товар, це порушення принципів чесної конкуренції. Крім того, вказане говорить про те, що у цього суб’єкта господарювання не має свого «обличчя», своєї ділової репутації.
За допомогою такої «технології» виходу на ринок продаються різноманітні товари і кондитерські вироби не є винятком.
Від таких недобросовісних дій страждають не тільки конкуренти недобросовісних суб’єктів господарювання, а також і споживачі. Завдана шкода найчастіше зумовлена знецінюванням товарного знака та промислового зразка, перехопленням клієнтів, спотворенням конкуренції на сегменті ринку.
Кожен Ваш товар (виріб) повинен відрізнятись на стільки, щоб його можливо було виділити серед інших товарів.
Ще однією з недобросовісних дій є дискредитація, під якою розуміється поширення у будь-якій формі неправдивих, неточних або неповних відомостей, пов'язаних з особою чи діяльністю господарюючого суб'єкта (підприємця), які завдали або могли завдати шкоди діловій репутації
Під дискредитацією суб'єкта господарювання можна розуміти поширення у будь-якій формі неправдивих, неточних або неповних, відомостей, а також поширення вірної, але перекрученої або завуальованої (повністю або частково) інформації, що пов'язана з особою чи діяльністю суб'єкта господарювання і може завдати шкоди його діловій репутації.
Необхідно звернути Вашу увагу на те, що для визначення зазначеного правопорушення не обов'язково, щоб ці відомості були завідомо неправдиві, неточні або неповні. У цьому випадку, підприємець може помилятися і бути впевненим в їх достовірності, але якщо він не доведе достовірності цих фактів, то дії щодо поширення такої інформації, будуть кваліфіковані як дискредитація.
Останнім часом, значно збільшилась кількість звернень до територіального відділення, які стосуються дискредитації.
Тобто, незважаючи на обставини, добросовісна поведінка на ринку передбачає утримання від дискредитації своїх конкурентів, хоча інколи від цього важко утриматись.
Існує два основні напрями захисту від "недобросовісних конкурентів", які здійснюються двома способами: адміністративним або судовим.
Первий спосіб передбачає звернення з заявою або скаргою до органів антимонопольного комітету України
Таким чином, шанс відстояти свої права та захиститися від конккрентів-порушників все ж таки є.
2. Актуальність порушених питань підтвердилась значним резонансом цієї теми в міській та обласній пресі.
Під час проведення круглого столу було встановлено,що деякі недобросовісні виробники солодощів продають свій товар в тарі відомих кондитерських фабрик. За якість таких цукерок або печива ніхто не відповідає.
Так, до кондитерскої фабрики «Харків’янка» надійшла скарга на якість їхньої продукції. Споживачі повідомили, що придбали цукерки вісові на Центральному ринку.
Як це відбувається? Береться наша тара (коробки), і туди засипають невідомо що. Цукерки «Сонячний віночок» ми випускаємо тільки розфасованими. Нам же з усіх боків несуть ці цукерки вагові, які продаються мало не на кожному розі», - розповів Харківському обласному відділенню Антимонопольного комітету України директор Закритого акціонерного товариства «Кондитерська фабрика «Харків'янка» Володимир Домбровський.