ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПОЛТАВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ
Основним завданням Антимонопольного комітету України згідно зі статтею 3 зазначеного Закону є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині:
1. здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
2. контролю за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та регулюванням цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб’єктами природних монополій;
3. сприяння розвитку добросовісної конкуренції;
4. методичного забезпечення застосування законодавства про захист економічної конкуренції.
Також відповідно до Закону України «про здійснення державних закупівель» Антимонопольний комітет України є органом оскарження процедур закупівель.
ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНОГО КОНТРОЛЮ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ, ЗАПОБІГАННЯ, ВИЯВЛЕННЯ ТА ПРИПИНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ
Одним з пріоритетних завдань територіального відділення з самого початку діяльності в області є робота із зверненнями громадян. У 2012 році надійшло на розгляд територіального відділення 210 заяв від фізичних осіб та суб’єктів господарювання Полтавської області.

Всього розглянуто 213 заяв, скарг, інших звернень з приводу порушень законодавства про захист економічної конкуренції (3 заяви, отримано у 2011 р.), з яких - 102 звернення від громадян (фізичних осіб), 55 заяв від юридичних осіб, 7 подань про порушення від органів влади, органами адміністративно-господарського управління і контролю та 49 - правоохоронних органів (рис. 2).
Рис. 2. Структура розглянутих заяв Полтавським ОТВ АМКУ у 2012 р.
У своїх скаргах та зверненнях громадяни піднімають питання неякісного надання житлово-комунальних послуг, втримання та прибирання прибудинкових територій; щодо зловживання монопольним становищем на ринку технічних умов на приєднання електричних установок споживачів до електромереж на території Полтавської області; щодо порушень конкурентного законодавства ринку телекомунікаційних послуг, щодо зміни закупівельних цін на молоко у населення; щодо перевірки дій суб’єктів господарювання, як замовників закупівель за державні кошти; щодо незаконного використання знаків для товарів та послуг тощо.
За результатами розгляду цих звернень, спеціалістами територіального відділення розпочато 31 справа за ознаками порушення конкурентного законодавства. Відшкодовано заявникам збитків на суму 10 тис. 378 грн.
Треба зазначити, що за звітний період посилилась співпраця між територіальним відділенням та правоохоронними органами Полтавської області. Всього отримано 133 звернення в порядку взаємодії, що надійшли від правоохоронних органів (прокуратура області, Управління БЕЗ, Управління БОП, інші структурні підрозділи УМВС України в Полтавській області) за 2012 р. В переважній більшості, це звернення щодо перевірок у сфері державних закупівель.
За результатами розгляду звернень правоохоронних органів порушено14 справ, 13 з яких вже розглянуті та прийняті рішення у справах, сума штрафних санкцій складає 999,2 тис. грн.
За результатами розгляду звернення Полтавського міського управління УМВС України в Полтавській області була розпочата справа щодо спотворення результатів торгів з боку ФОП Митропана А.Ф. та ФОП Мусієнка Г.В. Рішенням у справі відповідачі оштрафовані на 30,000 тис. грн. порушення було визнано суб’єктами господарювання, штраф частково сплачений згідно рішення про розстрочку сплати штрафу.
За результатами розгляду звернення відділення спеціальної міліції підпорядкованого УМВС України в Полтавській області була розпочата справа щодо спотворення результатів торгів з боку ТОВ "Кредмаш Сервіс" та ТОВ "Еверест Груп". Рішенням у справі відповідачі оштрафовані на 136,000 тис. грн.
За результатами звернення прокуратури Полтавської області щодо розгляду заяви громадянина Степка Л.П. були розпочаті 2 справи; щодо зловживання монопольним становищем з боку КПТГ "Лохвицятеплоенерго" у вигляді бездіяльності щодо не здійснення розрахунку економічно обгрунтованих тарифів на послугу з теплопостачання для споживачів м. Червонозаводське та м. Лохвиця; щодо дій Червонозаводської селищної ради, які полягають у погодженні рішенням виконавчого комітету від 27.09.2011р. № 225 економічно не обгрунтованих тарифів на послуги з централізованого опалення, які надаються КПТГ “Лохвицятеплоенерго” в м. Червонозаводське. Рішенням у справах КПТГ “Лохвицятеплоенерго” оштрафовано на 3,400 тис. грн. Також, Відділення зобов’язало у двомісячний термін КПТГ “Лохвицятеплоенерго” розробити, а Червонозаводській міській раді встановити тарифи на послуги з централізованого опалення в розмірі економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво у встановленому законодавством порядку. Одночасно, Відділення рекомендувало Лохвицькій міській раді вжити заходів контролю за діяльністю КПТГ “Лохвицятеплоенерго” щодо розрахунку та встановлення економічно обгрунтованих тарифів на послуги з централізованого опалення, які надаються названим підприємством.
За 2012 р. територіальним відділенням до правохоронних органів області направлено 9 звернень у вигляді матеріалів про наявність ознак злочину:
- щодо проведення перевірок в діях КП «Полтававодоканал» при проведенні закупівлі послуг факторингу;
- Управління КБ Полтавської ОДА щодо закупівлі послуг з реконструкції Гоголівської школи у с. Гоголеве Шишацького району;
- щодо проведення КП «Полтава – Сервіс» Полтавської міськради торгів на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки (Лист Управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Полт. обл. від 18.04.12 № 7/1652 щодо залучення в 3 декаді квітня спеціаліста Державної фінансової інспекції в Полтавській області для перевірки фактів порушення законодавства);
- щодо проведення Відділом освіти Кобеляцької РДА в лютому 2011 року відкритих торгів на закупівлю продуктів нафтоперероблення рідких (відповідь на даний час не надійшла);
- щодо ознак вчинення корупційних діянь Головою Хорольської РДА Шевчуги В.М. (відповідь на даний час не надійшла);
- щодо закупівлі Полтавським КАТП-1628 послуг охорони (Лист Прокуратури Полтавської області від 05.04.12 № 07-10/1-12 щодо направлення матеріалів до Прокуратури м. Полтави. Лист Прокуратури м. Полтави від 13.04.12 № 99р-12 щодо направлення матеріалів до Прокуратури Октябрського району м. Полтави, де ознак злочину не виявлено)
- щодо діяльності Полтавського обласного інформаційно – аналітичного центру медичної статистики при реалізації ФОП Мельником О.А. медичних бланків суворого обліку (відповідь на даний час не надійшла).
- Щодо дій Дитячої юнацької спортивної школи № 3 під час проведення відкритих торгів на закупівлю робіт з капітального ремонту першого поверху спортивного залу «Динамо». Прокуратурою Полтавської області передані матеріали для проведення перевірки до Прокуратури м. Комсомольська.
- лист на прокуратуру Полтавської області від 06.07.2012 року № 02/3767 щодо дій гадяцької міської ради під час проведення тендеру на закупівлю робіт по реконструкції самопливного каналізаційного колектору очисних споруд в м. Гадяч в жовтні-листопаді 2011 року.
Також, була проведена спільна з прокуратурою Полтавської області перевірка дотримання законодавства при здійсненні державних закупівель ДП «Полтавський облавтодор» та ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» товарів, робіт і послуг у сфері автодорожнього комплексу в 2008-2012 роках. За результатами перевірки була складена довідка щодо виявлених ознак порушення конкурентного законодавства.
На протязі 2012 року голова відділення брав участь у засіданнях колегії Прокуратури Полтавської області.
За звітний період працівниками відділення здійснено 25 перевірок, в тому числі 19 перевірок суб’єктів господарювання і 6 - органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а саме:
За результатами 9 перевірок отримано докази щодо порушення конкурентного законодавства у 6 справах:
За результатами 15 перевірок розпочато 6 справ та надано 15 рекомендацій суб’єктам господарювання та органам місцевого самоврядування.
За результатами 1 перевірки органів державної влади порушень не виявлено (перевірка Пирятинської міської ради).

Якщо порівняти результативність проведених перевірок, то треба зазначити, що у 2006 році за результатами 50 перевірок розпочата лише 1 справа та надані рекомендації щодо припинення дій з ознаками порушення конкурентного законодавства 15 суб’єктам господарювання: з 50-ти перевірок лише 16 результативні. У 2011 році з 54 перевірок – результативні – 24. У 2012 році з 25 проведених перевірок результативними виявились 24, за результатами яких розпочато 6 справ та надано 14 рекомендацій суб’єктам господарювання та органам місцевого самоврядування.
Протягом 2012 року адміністративною колегією відділення за результатами перевірок, розгляду заяв, подань та за власною ініціативою розпочато 113 справ.

За результатами розгляду 116 справ (3 справи розпочато у 2011 р.) у 2012 році припинено 205 порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Необхідно відзначити, що кількість припинених порушень не тільки збільшилась, але і змінилась в якості: якщо у 2006 році припинено тільки 19 порушень з яких 11- інформаційні порушення, а 8 – це порушення у вигляді зловживання монопольним становищем, то у 2012 році з 205 припинених порушень – 119 – це зловживання монопольним становищем, 44 – антиконкурентні узгоджені дії, 12- це припинені порушення органів влади та місцевого самоврядування, 7 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції і тільки 23 порушення – інформаційні та інші.
У 2012 році накладено штрафів на порушників на загальну суму - 3 243,100 тис. грн.,
Сплачено штрафів та пені – 1648,063 тис. грн.
За результатами виконання рекомендацій відділення, наданих в порядку п.1 ст.46 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, припинено 110 дій, які містили ознаки порушень конкурентного законодавства. Також враховано 107 рекомендацій щодо обмеження монополізму, розвитку підприємництва і конкуренції (ст.17,14 закону України «Про Антимонопольний комітет України»).
АНТИКОНКУРЕНТНІ УЗГОДЖЕНІ ДІЇ
Одним із пріоритетних напрямків діяльності територіального відділення у сфері контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції є попередження та припинення антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання.
Протягом 2012 року територіальним відділенням розглянуто 28 справ про порушення, передбачені п.1 ст.50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”. В ході здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції виявлено та припинено 44 порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій (рис. 6). Накладено штрафів на суму 1708,170 тис. грн.

Прикладом припинення антиконкурентних узгоджених дій може слугувати справа, порушена проти ТОВ «Семенівська молочна компанія», ТДВ «Глобинський маслозавод» та АТ «Пирятинський сирзавод» за ознаками антиконкурентних узгоджених дій у вигляді вчинення схожих дій на ринку закупівлі молока коров’ячого незбираного для промислової переробки, що закуповується у населення села Кагамлик Глобинського району Полтавської області по встановленню цін придбання товару яке полягало у одночасному підвищенні з 01.07.2011 року та у одночасному зниженні з 23.07.2011 закупівельних цін на молоко. Рішенням у справі вищезазначені суб’єкти господарювання були оштрафовані на загальну суму 60,000 тис. грн. Порушення було припинено, штрафи сплачені.
Економічний ефект припинених порушень та дій на ринку молока за 2012 рік становить 70 180,73 тис. грн.
ЗАПОБІГАННЯ, ВИЯВЛЕННЯ ТА ПРИПИНЕННЯ ЗЛОВЖИВАНЬ МОНОПОЛЬНИМ (ДОМІНУЮЧИМ) СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ
У 2012 році зловживання монопольним (домінуючим) становищем залишалися найбільш поширеною категорією порушень законодавства про захист економічної конкуренції, що виявлялися та припинялися територіальним відділенням.
У звітному періоді розглянуто 49 справ про порушення конкурентного законодавства, передбачені п.2 ст. 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, за результатами яких припинено 119 порушень (рис. 7).

На порушників, які допустили зловживання монопольним (домінуючим) становищем, накладено штрафи у розмірі 1 196,540 тис. грн.
В даному випадку спостерігається тенденція щодо збільшення кількості виявлених та припинених зловживань монопольним становищем.
Так, у 2012 році за результатами досліджень, розгляду заяв та звернень щодо зловживання монопольним становищем на ринку технічних умов на приєднання електроустановок споживачів до електричних мереж з боку ПАТ «Полтаваобленерго» розпочато 7 справ, з яких розглянуто біло в 2012 році 3 справи, накладено штрафів на порушника на суму 204 тис. грн. Штрафні санкції порушником сплачені.
У 2012 році за результатами розгляду заяв та досліджень ринку житлово-комунальних послуг територіальним відділенням розпочато 24 справи про порушення конкурентного законодавства на ринках житлово-комунальних послуг, з них 18 справ про порушення з боку суб’єктів господарювання та 6 справ - з боку органів місцевого самоврядування. За результатом розгляду справ накладено штрафів на суму 333,460 тис.грн.
Як приклад: адміністративна колегія територіального відділення оштрафувала КП «Житлово-комунальний комбінат» с. Супрунівка на 136 тис. грн. за зловживання монопольним становищем. Як встановило Відділення, підприємство здійснило розрахунки тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з порушенням Порядку формування тарифів та в економічно необґрунтованому розмірі, що призвело до встановлення рішенням сесії сільської ради від 28 липня 2011 року № 238 тарифів на зазначені послуги в розмірі економічно необґрунтованих витрат на їх виробництво.
Встановлено шкоди, заподіяної внаслідок порушень конкурентного законодавства на ринку ЖКП на суму 10,378 тис. грн. Ця сума була повністю відшкодована.
Економічний ефект від припинених порушень на ринку житлово-комунальних послуг склав 38 897,829 тис.грн.
Протягом 2012 року за результатами досліджень виявлені факти необґрунтованого підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, зокрема: на послуги з утримання будинків, споруд та при будинкових територій в Полтаві, Кременчуці, в Полтавському районі (с., Супрунівка, с. Копили, с. Терешки), необґрунтовано нарахованих тарифів на послуги з централізованого опалення в містах Лохвиця та Червонозаводське, непрозорість тарифів на послуги з централізованого водопостачання в селі Рашівка Гадяцького району, в смт Градизьк Глобинського району. За результатами прийнятих мір з боку Відділення (прийняття рішень у справах, надання рекомендацій, обов’язкових до виконання), порушення були припинені, про що головою територіального відділення неодноразово повідомлялось в засобах масової інформації. Треба зазначити, що станом на кінець 2012 року, продовжується дослідження тарифоутворення на житлово-комунальні послуги в м. Кременчук та смт Нова Галещина.
Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю
Забезпечення захисту конкуренції на товарних ринках України від антиконкурентних дій державних органів традиційно залишається одним із пріоритетних напрямів діяльності як Антимонопольного комітету України в цілому, так і Полтавського територіального відділення.
За звітний період припинено 12 порушень та 35 дій у вигляді антиконкурентних дій органів влади та органів місцевого самоврядування. Зокрема, з боку виконкому Полтавської міської ради, виконкому Лубенської міської ради, виконкому Кременчуцької міської ради, виконкому Пирятинської міської ради, Терешківської сільської ради, Супрунівської сільської ради та інш.
Якщо порівняти кількість припинених антиконкурентних дій органів влади та органів місцевого самоврядування, то побачимо тенденцію до зменшення вчинення порушень з боку державних органів (рис. 8). Вважаємо, що цей факт свідчить про розвиток конкурентного середовища в Полтавській області.

Так, територіальним відділенням здійснюється державний контроль за дотриманням вимог конкурентного законодавства під час зміни тарифів органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, що надають житлово-комунальні послуги.
З моменту появи на сайті Полтавської міської ради 23 листопада 2011 року проекту рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», територіальне відділення розпочало дослідження питання щодо підвищення тарифів на зазначені послуги населенню міста Полтава.
Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 28.12.2011р. №371 з 1 січня 2012 року було встановлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для виконавців послуг.
Підвищення тарифів в порівнянні з попередніми становило від 1,55 до 3,5 раз. По деяких будинках навіть у 27 разів.
Як було встановлено територіальним відділенням, виконавчим комітетом Полтавської міської ради на стадії підготовки прийняття рішення не було проведено оприлюднення інформації та відкритих слухань щодо зміни цін (тарифів) на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Аналізом наданих житлово-експлуатаційними організаціями розрахунків тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій встановлено, що розрахунки вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є не обґрунтованими.
Територіальним відділенням було розпочато справу за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку виконавчого комітету Полтавської міської ради. В ході розгляду справи, листом від 17.01.2012р. №01/316, надано рекомендації виконавчому комітету Полтавської міської ради, якими рекомендовано в десятиденний термін:
- скасувати рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 28.12.2011 року №371 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій»;
- зобов’язати виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій здійснити розрахунки тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в економічно обґрунтованому розмірі.
На виконання рекомендацій адміністративної колегії територіального відділення виконавчим комітетом Полтавської міської ради було скасовано рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» від 28.12.2011 року №371.
На даний час у м.Полтава продовжує діяти рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 20.02.2008 року №50 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» зі змінами.
Запобігання, виявлення та припинення недобросовісної конкуренції
В міру розвитку конкурентних відносин в економіці дедалі актуальнішою стає проблема ствердження чесних звичаїв, культури конкурування та протидія недобросовісній конкуренції. Виявлення фактів недобросовісної конкуренції визначено одним із пріоритетів роботи відділення. Динаміка показника за 2006-2012 рр. підтверджує цей факт.
Рис. 9. Кількість виявлених та припинених порушень у вигляді недобросовісної конкуренції Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
В 2012 році розглянуто 7 справ, за підсумками розгляду яких було припинено 7 порушень та 11 дій, передбачених статтею 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Суть порушень в основному полягала у введенні в оману споживачів шляхом розповсюдження оманливої інформації щодо дієтичних добавок та товарів за цінами виробника. За підсумками розгляду справ на порушників були накладені штрафи у розмірі 66,100 тис. грн. та зобов’язання щодо припинення порушень. Порушення припинені.
Як приклад: Адміністративна колегія територіального відділення оштрафувала ТОВ «АКЦ «Експрес-кредит» на 10,2 тис. грн. за недобросовісну конкуренцію у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
Як показало розслідування, суб’єкт господарювання поширював протягом 2011 року у друкованих засобах масової інформації неповну та неточну рекламну інформацію про спрощену форму отримання кредиту, оскільки ця інформація не містить істотні умови придбання товару споживачем та може ввести в оману внаслідок обраного способу її викладення та замовчування окремих фактів. Відповідач у справі припинив порушення та сплатив штраф до державного бюджету.
Припинення дій, що мали ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції
У звітному році територіальним відділенням було надано органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання 106 рекомендацій щодо вжиття заходів, спрямованих на обмеження монополізму та розвиток конкуренції. 103 рекомендації розглянуті та враховані, чим припинено 110 дій, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції та припинені внаслідок виконання рекомендацій адмінколегії відділення, наданих відповідно до п.1 ст.46 Закону України “Про захист економічної конкуренції” (рис. 10).
Рис. 10. Кількість припинених дій з ознаками порушень конкурентного законодавства Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
Як приклад: Виконанням рекомендацій територіального відділення щодо утримання вчинення схожих дій та забезпечення зниження оптово – відпускних цін на молочні продукти, які є соціально – значущими та утримання від дій щодо необґрунтованого їх підняття, були припинені дії які містили ознаки порушення конкурентного законодавства з боку 9 молокопереробних підприємств Полтавської області, ціни були знижені, економічний ефект припинених порушень та дій на ринку молока за 2012 рік становить 70 180,73 тис. грн.
За результатами здійснення дослідження цінової ситуації на ринку роздрібної реалізації низькооктанових бензинів була розпочата справа № 02-02-50/42-2012 за ознаками порушення з боку ТОВ «КременчукнафтопродуктГруп» законодавства про захист економічної конкуренції, в рамках розгляду якої на підставі статті 46 ЗУ «Про захист економічної конкуренції» були надані рекомендації від 25.05.12 № 02/3170 щодо припинення дій у вигляді встановлення таких цін, які б було неможливо встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. Рекомендації виконані. Дії припинено.
Сприяння розвитку конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції
Територіальним відділенням у звітному році надано 107 рекомендацій суб’єктам господарювання, органам влади та органам місцевого самоврядування щодо обмеження монополізму, розвитку підприємництва та конкуренції, з яких 107 враховано.
Рис. 11. Кількість рекомендацій суб’єктам господарювання, органам влади та органам місцевого самоврядування щодо обмеження монополізму, розвитку підприємництва та конкуренції, наданих Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
Як приклад: З метою запобігання порушенням конкурентного законодавства на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами та виробами медичного призначення, територіальне відділення в порядку статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» рекомендувало найбільшим аптечним мережам Полтавської області утриматись від дій або бездіяльності, що може спричинити підвищення цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що використовуються для лікування (профілактики) грипу та гострих респіраторних вірусних інфекційних захворювань та виникнення дефіциту лікарських засобів та виробів медичного призначення, що використовуються для лікування (профілактики) грипу гострих респіраторних вірусних інфекційних захворювань. Всі суб’єкти господарювання врахували рекомендації відділення.
Запобігання, виявлення та припинення інших порушень законодавства про захист економічної конкуренції
За звітний період припинено 23 порушення законодавства про захист економічної конкуренції передбачені п. 4, 13-16 ст. 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді неподання, подання не в повному обсязі інформації на запити територіального відділення у встановлені строки, невиконання рішення адмінколегії територіального відділення, створення перешкод працівникам відділення у проведенні перевірки. Накладено штрафів на порушників на загальну суму 272,290 тис. грн.
Фінансові наслідки припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції
Загальна сума накладених штрафів на порушників конкурентного законодавства склала у 2012 році 3 243,100 тис. грн., що первищує показник 2011 р. на 1868,740 тис. грн. (або більше ніж у 2 рази).
Рис. 12. Сума штрафів на порушників конкурентного законодавства, накладених Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
Сплачено штрафів та пені у 2012 р. – 1648,063 тис. грн., що більше порівняно з 2011 р. на 462,213 тис. грн.
Рис. 13. Сума сплалених штрафів порушниками конкурентного законодавства, накладених Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
Економічний ефект від припинених порушень за 2012 рік складає – 117 506,034 тис. грн. а саме:
- на ринку житлово-комунальних послуг склав 38 897,829 тис. грн.
- на ринку перевезення пасажирів – 3 900,040 тис. грн.
- на ринку молока – 70 180,73 тис. грн.
- на ринку скрапленого газу для потреб населення – 4 344,919 тис. грн.
- на ринку послуг митного складу – 12,980 тис. грн.
- на ринку надання послуг з доступу та використання місць на об’єктах, на яких розміщено телекомунікаційне обладнання – 169,536 тис. грн.

Рис. 15. Економічний ефект від припинених порушень Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
У 2012 році встановлено шкоди, заподіяної внаслідок порушень конкурентного законодавства на ринку житлово-комунальних послуг на суму 10,378 тис. грн. Ця сума була повністю відшкодована.
Рис. 16. Шкода, заподіяна внаслідок порушень конкурентного законодавства на ринку житлово-комунальних послуг, встановлена Полтавським ОТВ АМКУ у 2006-2012 рр.
Сприяння розвитку конкуренції
Контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції дозволяє Антимонопольному комітету України підтримувати здорову конкуренцію та товарних ринках та сприяти її розвитку. Однак одного тільки правозастосування недостатньо для забезпечення виконання цього завдання в повному обсязі. Тому конкурентні відомства в усьому світі так званим адвокатуванням конкуренції.
Адвокатування конкуренції – це підтримка конкуренції за допомогою інших, ніж правозастосування, заходів, зокрема оцінка впливу на конкуренцію регуляторних актів та проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи. Адвокатування конкуренції має два вектори спрямування – на інші державні органи, або на громадськість.
Контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції при прийнятті рішень органами державної влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю
Єдина конкурентна політика всіх органів державної влади та органів місцевого самоврядування є необхідною запорукою функціонування та розвитку ефективного конкурентного середовища в Україні. Водночас невиважені рішення державних органів можуть більш вагомий та тривалий негативний вплив на конкуренцію, ніж анти конкурентні дії суб’єктів господарювання. Тому у взаєминах з цими органами територіальне відділення застосовує як засоби переконання та ро’яснення, та і засоби правозастосування.
За звітний період на погодження до територіального відділення надійшло 74 проекти рішень і розпоряджень органів державної влади в порядку контролю. У 11 відпадках в погодженні відмовлено, 3 проекти рішення погоджені із зауваженнями. 60 проектів рішень та розпоряджень були погоджені територіальним відділенням без зауважень.
Так, територіальним відділенням у січні 2012 року було відмовлено у погодженні проекту рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів у пасажирському транспорті м. Полтави», яким планувалось підвищення вартості проїзду у тролейбусі з 1, 0 грн до 1, 25 грн за одну поїздку, а, в міських автобусах, які здійснюють перевезення у звичайному режимі руху з 1, 50 до 1, 75 грн.
Вартість проїзду у тролейбусах м. Полтави підвищено з 01.03.2012, а вартість проїзду в міських автобусах, які здійснюють перевезення у звичайному режимі руху у м. Полтава, залишилась незмінною – 1, 50 грн/поїздка.
Економічний ефект вжитих заходів становить 1 270,540 тис. грн.
Вирішення судових спорів за участю територіального відділення
Прийнято 116 рішень адміністративної колегії територіального відділення за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та розпоряджень щодо визначення монопольного становища суб’єктів господарювання.
З них оскаржених в суді 22 рішення.
Кількість поданих позовів до суду територіальним відділенням – 47.
Територіальним відділенням до Державної виконавчої служби були направлені накази судів щодо стягнення на користь державного бюджету України штрафів та пені на суму 242,460 тис. грн.
З метою підвищення ефективності контролю за своєчасним виконанням органами ДВС судових рішень в 2012 році між керівництвом ДВС Полтавської області та територіальним відділенням був підписаний протокол про співпрацю щодо обміну інформацією про стягнення до державного бюджету України коштів. Головне управління юстиції в Полтавській області надсилає до територіального відділення інформацію щодо стягнення фінансових зобов’язань та стан виконання наказів господарського суду Полтавської області. Також відділення постійно тримає на контролі виконання рішень адміністративної колегії, виконавче провадження по яких знаходиться в органах ДВС інших областей.
Взаємодія територіального відділення з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування
Територіальним відділенням протягом звітного періоду здійснювалася координація діяльності з 285 органами державної влади, місцевого самоврядування, адміністративно – господарського управління та контролю.
Загальна кількість заходів щодо обміну інформацією з іншими державними органами за звітний період склала 2573.
Забезпечення гласності в роботі та формування проконкурентної свідомості в суспільстві – один із принципів діяльності відділення. Загальна кількість заходів зв’язку відділення із ЗМІ та громадськістю складає 687 одиниць, а саме: виступів на телебаченні – 25, виступів на радіо – 381, розміщення повідомлень в друкованих виданнях – 59, розміщення повідомлень в Інтернет-виданнях – 222, участь у «круглих столах», нарадах, засіданнях громадських рад – 73.
Загальна кількість нарад за участю суб’єктів господарювання та органів державної влади, місцевого самоврядування, які були організовані територіальним відділенням – 5.
Полтавське територіальне відділення постійно працює в напрямку захисту конкуренції, сприяння розвитку конкурентного середовища, всі ці заходи напрявлені на те, щоб сприяти виконанню органами влади та суб’єктами господарювання ініціатив Президента України Януковича Віктора Федоровича щодо соціально-економічного розвитку держави, збільнення добробту населення, конкурентоспроможності українського бізнесу як на вітчизняному, так світовому ринку, і, як наслідок – зміцнення світових позицій України та багатого і щасливого народу.
РОБОТА ОРГАНІВ КОМІТЕТУ ЩОДО ЗАХИСТУ КОНКУРЕНЦІЇ ТА ПРАВ СПОЖИВАЧІВ НА СОЦІАЛЬНО ВАЖЛИВИХ РИНКАХ
Територіальне відділення здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції на ринку хліба та хлібобулочних виробів та інших продуктів харчування з метою недопущення погіршення рівня життя громадян, зниження реальних доходів населення, перевищення прогнозного рівня зростання цін.
Так, територіальним відділенням постійно ведеться моніторинг цін на ринку хліба та хлібобулочних виробів. Аналіз економічної ситуації на цьому ринку в 2012 році показав відсутність об’єктивних економічних причин, які б могли обумовити суттєве зростання цін на хліб та хлібобулочні вироби, тому, враховуючи викладене, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, територіальним відділенням 16.11.12 були надані обов’язкові для розгляду рекомендації 11 суб’єктам ринку щодо утримання від необґрунтованого підвищення цін на хліб та хлібобулочні вироби. Дані рекомендації підприємствами розглянуті та виконані. Крім того, у зв’язку з підвищенням в грудні 2012 року цін на хліб в м. Полтаві, на підставі статті 46 ЗУ «Про захист економічної конкуренції» були надані рекомендації ТОВ «Полтавахліб» щодо припинення вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів. Рекомендації було виконано.
Ринок закупівлі молока для подальшої промислової переробки є закріпленим за територіальним відділенням. В 2012 році за результатом дослідження ринку було розглянуто 2 справи щодо порушення законодавств про захист економічної конкуренції. Порушення були визнані та припинені. Штрафи сплачено.
Крім того, основним молокопереробним підприємствам області, в порядку статті 46 ЗУ «Про захист економічної конкуренції» були надані рекомендації щодо встановлення економічно обґрунтованих оптово-відпускних цін на молокопродукцію у відповідності до рівня зниження закупівельних цін на молоко та утриматися від вчинення дій щодо економічно необґрунтованого підвищення оптово-відпускних цін на молокопродукцію. Рекомендації виконані. Економічний ефект становить 70 180 732 грн.
Територіальним відділенням на виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України від 27.10.11№ 13-01/633 було проведено дослідження ринку роздрібної реалізації лікарських засобів. Дослідження було проведено в межах Полтавської області в розрізі всіх міст та районів. За результатами дослідження було розглянуто 4 справи Відповідачі порушення визнали та зобов’язались привести свою діяльність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Крім того, з метою запобігання порушенням конкуренційного законодавства на ринку роздрібної реалізації лікарських засобів, в рамках статті 14 ЗаконуУкраїни «Про Антимонопольний комітет України», були надані рекомендації 10 найкрупнішим аптечним мережам Полтавської області в періоди загострення стану захворюваності на грип та на гострі респіраторні вірусні інфекції, утриматись від дій або бездіяльності, що може спричинити:
- підвищення цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що використовуються для лікування (профілактики) грипу та гострих респіраторних вірусних інфекційних захворювань;
- виникнення дефіциту лікарських засобів та виробів медичного призначення, що використовуються для лікування (профілактики) грипу гострих респіраторних вірусних інфекційних захворювань. Всі суб’єкти господарювання врахували рекомендації відділення.
Під постійним контролем територіального відділення знаходиться і ринок реалізації скрапленого газу для побутових потреб населення. За результатом дослідження було здійснено розгляд справи, в ході якої було знижено відпускну ціну на балон скрапленого газу для побутових потреб населення з 135 грн. до 130 грн. та штрафні санкції сплачено до Державного бюджету України.
Рішенням Адміністративної колегії територіального відділення від 28.02.12 №01/27-рш за результатом розгляду справи №01-02-50/06-2012 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку КП «ЖЕО» Терешківської сільської ради визнано, дії підприємства, які полягають у здійсненні розрахунку тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з порушенням Порядку формування тарифів та в економічно необґрунтованому розмірі, що призвели до встановлення Терешківською сільською радою тарифів на зазначені послуги в розмірі економічно необґрунтованих витрат на їх виробництво, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Під час розгляду справи КП «ЖЕО» зменшено тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Зокрема, підприємством переглянуто та проведено коригування розрахунків по окремим видам послуг, які зазначені у поданні та виконані розрахунки в сторону зменшення. Також зменшено рівень рентабельності з 12% до 8%. Зазначені розрахунки були подані на затвердження до Терешківської сільської ради.
На даний час, відповідно до коригування розрахунку, затвердженого рішенням сесії Терешківської сільської ради від 14.02.12, тариф на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій становить 1,15 грн. за кв.м., попередній тариф становив 1,30 грн. за кв.м.
Крім того, листом від 02.04.12 №81 КП «ЖЕО» повідомило, що згідно наказу №10а від 14.02.12 споживачам проведено перерахунок за надані послуги з 01.12.11 з розрахунку 1,15 грн. за кв.м загальної площі. Загальна сума перерахунку в сторону зменшення становить 10,38 тис.грн.
За дорученням Антимонопольного комітету України від 22.09.2011 № 13-01/559 щодо розгляду заяв операторів телекомунікаційних послуг про порушення їх прав внаслідок дій, що мали ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції територіальним відділенням проведено дослідження ринку.
Під час проведення перевірки територіальним відділенням досліджено ринок забезпечення доступу операторам телекомунікацій до елементів інфраструктури житлових будинків та інших споруд для прокладання та обслуговування телекомунікаційних мереж у територіальних межах м. Кременчука Полтавської області, суб’єкти ринку – виконавчий комітет Кременчуцької міської ради, КГ ЖЕП «Автозаводське» та КГ ЖЕП «Крюківське».
За результатом дослідження товарного ринку адміністративною колегією територіального відділення прийнято рішення:
1. від 16.10.2012 № 2/116-рш про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» в діях КГ ЖЕП «Автозаводське».
Припинено 2 порушення, накладено 6, 8 тис. грн. штрафу.
2. від 16.10.2012 № 2/117-рш про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» в діях КГ ЖЕП «Крюківське».
Припинено 3 порушення, накладено 10, 2 тис. грн. штрафу.
Штрафні санкції КГ ЖЕП «Крюківське та КГ «ЖЕП «Автозаводське» сплачено.
Зобов’язання, покладені на суб’єктів господарювання за результатом розглянутих справ знаходяться на виконанні у зв’язку з не закінченням строку їх виконання.
3. від 27.11.2012 № 2/124-рш про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» в діях виконавчого комітету Кременчуцької міської ради.
Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради 04.05.2012 прийнято рішення № 442 «Про затвердження нової редакції Положення про порядок розміщення телекомунікаційних мереж, мереж зв’язку та іншого слабкострумового обладнання в житлових будинках», яке регулювало правовідносини, що виникають у процесі розгляду питань щодо погодження, розміщення та прокладання телекомунікаційних мереж, встановлення додаткових пристроїв у житлових будинках між суб’єктами підприємницької діяльності та Кременчуцькою міською радою як представницьким органом власника об’єктів.
При прийнятті рішення № 442 виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради не враховано зауваження, надані територіальним відділенням листом від 01.02.2012 № 2/897 в ході погодження проекту рішення, а також, без погодження з територіальним відділенням, розділом 9 Положення про порядок розміщення телекомунікаційних мереж, мереж зв’язку та іншого слабкострумового обладнання в житлових будинках, встановлено та затверджено вартість послуг з підготовки та видачі технічних умов, а також з доступу та використання місця на об’єктах та, фактично не враховано, зауваження суб’єктів телекомунікаційних послуг м. Кременчука.
Подальшим дослідженням встановлено, що вартість послуг з доступу та використання місця на об’єктах, яка розрахована КГ ЖЕП «Крюківське» та затверджена рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 04.05.2012 № 442 «Про затвердження нової редакції Положення про порядок розміщення телекомунікаційних мереж, мереж зв’язку та іншого слабкострумового обладнання в житлових будинках», була завищеною.
Застосування КГ ЖЕП «Автозаводське» та КГ ЖЕП «Крюківське» необґрунтованої вартості послуг з доступу та використання місця на об’єктах м. Кременчука до операторів телекомунікацій могло призвести до негативних наслідків, в т.ч. підвищення вартості телекомунікаційних послуг, що надаються останніми, або стримання підвищення вартості телекомунікаційних послуг за рахунок зменшення власних прибутків та до не конкурентоспроможності окремих суб’єктів господарювання та створення негативної ситуації на ринку телекомунікаційних послуг.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 24.09.2012 № 984 призупинена дія рішення від 04.05.2012 № 442 «Про затвердження нової редакції Положення про порядок розміщення телекомунікаційних мереж, мереж зв’язку та іншого слабкострумового обладнання в житлових будинках» до моменту врегулювання спірних питань з суб’єктами господарювання, які надають телекомунікаційні послуги.
Економічний ефект припиненого порушення за листопад-грудень 2012 року становить 169, 536 тис. грн.
Пріоритетні напрямки роботи Полтавського обласного територіального відділення АМКУ на 2013 рік
Перш за все – це контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, що дозволить територіальному відділенню підтримувати здорову конкуренцію на товарних ринках та сприяти її розвитку, а саме:
1. Контроль за діями суб’єктів господарювання щодо недопущення недобросовісної конкуренції, в першу чергу на соціально-вагомих ринках – продукти харчування, лікарські засоби, тощо.
2. Перевірка управлінь праці та соціального захисту населення на предмет дотримання ними законодавства про захист економічної конкуренції при здійсненні компенсаційних виплат суб’єктам господарювання за перевезення пільгової категорії громадян автомобільним транспортом.
3. Посилення контролю за діями суб’єктів господарювання, що діють на ринках, суміжних з ринками природних монополій (постачання електроенергії, постачання природного газу) з метою виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції шляхом зловживання монопольним становищем у вигляді усунення з ринку конкурентів.
4. Здійснення дослідження щодо виявлення ознак порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції при поширенні суб’єктами господарювання інформації щодо товарів, робіт та послуг.
5. Здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
6. Розгляд заяв, скарг, звернень від фізичних та юридичних осіб.
7. Здійснення дослідження ринку роздрібної реалізації лікарських засобів на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
8. Здійснення дослідження ринку хліба та хлібобулочних виробів в межах Полтавської області на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції. Ринок знаходиться під постійним контролем ТВ.
9. Здійснення постійного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання, що діють на ринку послуг з організації реалізації продовольчих товарів широкого асортименту.
10. Здійснення дослідження ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
11. Здійснення дослідження ринку закупівлі молока для подальшої промислової переробки на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції. Ринок знаходиться під постійним контролем ТВ.
12. Здійснення постійного моніторингу цінової ситуації на ринках та дослідження ринкові роздрібної торгівлі низько октановими, високооктановими бензинами, дизельним пальним, стисненим та скрапленим газом.
13. Здійснення дослідження ринку реалізації ветеринарних медикаментів та препаратів на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
14. Здійснення дослідження ринку послуг сертифікованих зернових складів на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
15. Здійснення дослідження ринку платних послуг, пов’язаних з наданням адміністративних послуг.
16. Здійснення дослідження ринку надання інвентаризаційних послуг на об’єкти нерухомості.
17. Здійснення дослідження ринку надання в оренду земель сільськогосподарського призначення.
18. Здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері надання житлово-комунальних послуг, зокрема визначення виконавців житлово-комунальних послуг та економічно обґрунтованих тарифів на послуги ЖКГ.
19. Здійснення постійного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання на ринку природних монополій щодо дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
20. Здійснення дослідження діяльності учасників, що діють на ринку обов’язкового технічного контролю з урахуванням категорійності транспортних засобів, які підлягають такому контролю, в частині дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
21. Здійснення дослідження діяльності суб’єктів господарювання, що діють на ринку пасажирських перевезень на міжміських маршрутах, в частині дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
22. Здійснення дослідження діяльності суб’єктів господарювання, що діють на ринку пасажирських перевезень на приміських маршрутах, в частині дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
23. Здійснення дослідження ринку надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків.