• A-
    A+

РЕКОМЕНДАЦІЇ КП "МІСЬКВОДОКАНАЛ" СУМСЬКОЇ МІСЬКРАДИ ВІД 27.05.2014 №01-20/1152 ПРО ПРИПИНЕННЯ ДІЙ, ЯКІ МІСТЯТЬ ОЗНАКИ ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ

Опубліковано 16 липня 2014 року о 10:22

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

СУМСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

РЕКОМЕНДАЦІЇ

40035, м.Суми, вул. Харківська, 30/1 E-mail: sumytv@ukrpost.net Тел.(0542) 22-12-84

-----------------------------------------------------------------------------------------------

27.05.2014 р. №01-20/1152

Комунальне підприємство
«Міськводоканал»
Сумської міської ради
м. Суми, Білопільське шлях, 9

Про припинення дій, які містять
ознаки порушення законодавства про захист
економічної конкуренції, усунення причин
виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють

У зв’язку з надходженням на телефонну «Гарячу лінію» Сумського обласного територіального відділення численних звернень мешканців міста Суми щодо неправомірності дій комунального підприємства «Міськводоканал» Сумської міської ради (м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9, ідентифікаційний код – 03352455, далі – КП «Міськводоканал» СМР, Підприємство), які полягають у встановленні з 01.05.2014 плати за розпломбування та опломбування водолічильників споживачів (фізичних осіб), територіальним відділенням проведено відповідне дослідження, за результатами якого встановлено наступне.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про природні монополії» ринки централізованого водопостачання та водовідведення віднесено до сфери діяльності суб’єктів природних монополій.

Рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 22.09.2009 №484 «Про визначення виконавців/виробників послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в місті Суми» КП «Міськводоканал» СМР визначено єдиним виконавцем послуг з постачання холодної води і водовідведення в м. Суми.

Таким чином, за результатами діяльності протягом 2013 року та поточного періоду 2014 року КП «Міськводоканал» СМР у зазначенні статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» має ознаки суб’єкта господарювання, що займає монопольне становище на ринках централізованого водопостачання та водовідведення у територіальних (географічних) межах території м. Суми, де розташовані діючі мережі Підприємства.

Відносини між водопостачальними організаціями та споживачами – фізичними особами у сфері надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та Типовим договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної і гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі – Правила та Типовий договір відповідно), іншими нормативно-правовими актами тощо.

КП «Міськводоканал» СМР листом від 24.04.2014 №20/2765 звернулось до територіального відділення з проханням розглянути та погодити «Калькуляцію на пломбування та розпломбування вузлів обліку води у абонента, споживача та з’єднання штуцерів з накладними гайками і фільтра для населення».

Листом від 30.04.2014 №01-26/892 територіальним відділенням було надано КП «Міськводоканал» СМР відповідь де, зокрема, зазначено, що погодження розміру плати не входить до компетенції органів Антимонопольного комітету України.

Разом з тим, як встановило територіальне відділення, на зворотній стороні рахунків на оплату комунальних послуг за квітень 2014 року, надісланих Сумським розрахунковим центром споживачам до оплати, розміщено повідомлення КП «Міськводоканал» СМР, в якому, зокрема зазначається: «КП «Міськводоканал» СМР повідомляє, що лічильники обліку води, які встановлені у Ваших оселях, раз на 3 роки підлягають державній метрологічній повірці відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність»

У разі не проведення періодичної повірки водолічильників подальше нарахування буде проводитись за нормою водоспоживання.

Нагадуємо, що інформація про термін останньої повірки вказана в акті прийомки лічильників обліку води, складених представниками КП «Міськводоканал» СМР. Також, інформацію про останній термін повірки Ви можете отримати за номерами телефону:700-158, 700-157.

Просимо звернути увагу на те, що з 01.05.2014 року розпломбування та опломбування водолічильників КП «Міськводоканал» СМР проводитиметься виключно представниками підприємства за відповідну оплату, а саме: вартість послуг складатиме: 42,20 грн за 1 вентиль; 45,48 грн. – за 2 вентилі; 49,92 грн. – за 4 вентилі» (мовою оригіналу).

Окрім вказаного, у засобах масової інформації 14 травня 2014, а саме: електронних ресурсах «Топгород» (електронна адреса -http://topgorod.com/news/sumy/ekonomika-i-biznes/15940-gorvodokanal-ne-mozhet-razobratsya-so-schetchikami.html) та «0542. ua» (електронна адреса – http://www.0542.ua/article/534197 ), окрім інформації щодо введення плати за опломбування та розпломбування водолічильників, розміщено інформацію: «…у зв’язку з тим, що КП «Міськводоканал» СМР має можливість охопити пломбуванням максимум 2,5 тис. приладів обліку у місяць, а кількість споживачів, що мають такі прилади в рази більша, Підприємство стягує зі споживачів плату за водопостачання та водовідведення до моменту опломбування водолічильника згідно з нормативами (нормами) споживання.

Правова оцінка дій суб’єкта господарювання

І.

Пунктом 9 Правил встановлено, що у квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача. Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік.

З врахуванням того, що взяття на облік лічильників здійснюється виконавцем послуг, то засоби обліку води у споживача повинні бути опломбовані саме виконавцем послуг. Під час проведення опломбування спеціаліст повинен перевірити документацію на лічильники та зняти покази на дату проведення опломбування.

Отже, вводом вузла обліку води в роботу та опломбування лічильника виконавцем забезпечується право споживача на установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік (підпункт 5 пункту 29 Правил), а також зобов’язання споживача забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку та не втручатися в їх роботу (підпункт 4 пункту 30 Правил).

Враховуючи зазначене, опломбування засобів обліку води необхідно підприємству з метою дотримання вимог Правил, достовірного обліку кількості отриманої води, несанкціонованого підключення до мереж водопостачання, безоблікового та відповідно безоплатного підключення до мереж водопостачання (крадіжок води).

Таким чином, відповідно до чинного законодавства, споживачі послуг централізованого водопостачання та водовідведення, вузли обліку яких розташовані в квартирах, зобов’язані обладнати вузол обліку за власний рахунок та надати можливість виконавцю послуг здійснити його пломбування з метою захисту від несанкціонованого втручання в роботу засобу обліку, яке може порушити достовірний облік кількості отриманої води. При цьому діючими нормативними документами не встановлена необхідність оплати послуг пломбування (розпломбування) засобів обліку водопостачальним підприємством, що є не потрібними споживачам для отримання послуг централізованого водопостачання та водовідведення.

Отже, стягнення КП «Міськводоканал» СМР зі споживачів плати за розпломбування та опломбування водо лічильників є неправомірним.

При цьому слід зазначити, що вказані висновки підтверджуються постановами Вищого Господарського суду України від 23.10.2012 справа № 17/20/2012/5003 та від 16.07.2013 справа №917/55/13-г.

Враховуючи зазначене, дії «Міськводоканал» СМР, які полягають у встановленні плати за розпломбування та опломбування засобів обліку води, яка не передбачена діючими нормативно-правовими актами, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринках централізованого водопостачання та водовідведення, шляхом установлення таких умов придбання товару, які неможливо було б установити за умов існування значної конкуренції на ринках.

ІІ.

Пунктом 15 Правил затверджено порядок оплати споживачем послуг під час проведення періодичної повірки засобів обліку, яким встановлено, що періодична повірка засобів обліку води проводиться у строк, що не перевищує одного місяця; за цей час споживач оплачує послуги з централізованого постачання холодної та гарячої води згідно із середньомісячними показаннями засобів обліку за попередні три місяці.

Відповідно до пункту 7 Типового договору плата за надані послуги за наявності засобів обліку води справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 Правил надання послуг. При цьому за наявності у квартирі засобів обліку води справляння плати за нормативами (нормами) споживання не допускається (пункт 11 Типового договору).

Окрім цього, згідно з вимогами пункту 9 статті 32 Правил та підпункту 9 пункту 19 Типового договору, виконавець (КП «Міськводоканал» СМР) зобов'язаний забезпечувати за заявою споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк квартирних засобів обліку

Тобто, КП «Міськводоканал» СМР зобов’язано за заявою абонента у тижневий строк скласти акт вводу вузла обліку води в роботу та опломбувати лічильник.

Таким чином, нарахування КП «Міськводоканал» СМР споживачам плати за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення згідно з нормативами (нормами) споживання до моменту пломбування приладу обліку, у разі якщо Підприємство не має технічної можливості забезпечити введення вузла обліку води в роботу у визначений нормативно-правовими актами строк, є неправомірним.

Враховуючи зазначене, дії «Міськводоканал» СМР, які полягають у стягненні зі споживачів послуг централізованого водопостачання та водовідведення до моменту вводу вузла обліку води в роботу (опломбування приладу обліку), що пройшов періодичну повірку, плати за послуги з водовідведення та водопостачання згідно з нормативами (нормами) споживання, що не передбачено нормативно-правовими актами, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринках централізованого водопостачання та водовідведення, шляхом установлення таких умов придбання товару, які неможливо було б установити за умов існування значної конкуренції на ринках.

ІІІ.

Статтею 28 Закону України „Про метрологію та метрологічну діяльність ” встановлено, що засоби вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці через міжповірочні інтервали, порядок встановлення яких визначається нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади у сфері метрології. При цьому встановлено обов’язок підприємств, організацій та фізичних осіб щодо своєчасного (з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів) надання засобів вимірювальної техніки на повірку.

Відповідно до чинного законодавства дозволяється застосовувати лише ті прилади обліку, які пройшли повірку або державну метрологічну атестацію та занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України.

Разом з тим, відповідно до підпункту 4 пункту 32 Правил контроль за дотриманням міжповіркових інтервалів віднесено до обов’язків виконавця послуг. Тобто, дотримання міжповіркових інтервалів засобів обліку у житлових приміщеннях мешканців м. Суми повинно контролювати КП «Міськводоканал» СМР.

З врахуванням того, що облік лічильників та контроль за дотриманням міжповіркових інтервалів здійснюється виконавцем послуг, запропонований КП «Міськводоканал» СМР порядок отримання інформації про кінцевий термін проведення чергової періодичної повірки приладів обліку створює умови, за яких Підприємство перекладає власний обов’язок щодо контролю міжповіркових інтервалів засобів обліку на споживачів.

Враховуючи зазначене, дії КП «Міськводоканал» СМР, які полягають у перекладенні власного обов’язку щодо контролю міжповіркових інтервалів засобів обліку на споживачів, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринках централізованого водопостачання та водовідведення, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринках.

Враховуючи зазначене, з метою усунення причин виникнення порушень законодавства про захист економічної конкуренції і умов, що їм сприяють, керуючись статтею 46 Закону України “Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надає комунального підприємства «Міськводоканал» Сумської міської ради (м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9, ідентифікаційний код – 03352455) такі обов’язкові до розгляду

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

Вжити відповідних заходів щодо усунення причин виникнення порушень законодавства про захист економічної конкуренції і умов, що їм сприяють, шляхом:

Скасування плати за розпломбування та опломбування засобів обліку води, у десятиденний строк з дня отримання цих рекомендацій;

Проведення перерахунок коштів, сплачених споживачами за розпломбування та опломбування засобів обліку води, у місячний строк з дня отримання цих рекомендацій.

Припинення нарахування та стягнення зі споживачів послуг централізованого водопостачання та водовідведення плати за послуги з водовідведення та водопостачання згідно з нормативами (нормами) споживання до моменту вводу вузла обліку води в роботу (опломбування приладу обліку), що пройшов періодичну повірку, у разі якщо Підприємство не мало технічної можливості забезпечити введення вузла обліку води в роботу у визначений нормативно-правовими актами строк, у десятиденний строк з дня отримання цих рекомендацій.

Здійснення у місячний строк з дня отримання цих рекомендацій перерахунок коштів, неправомірно нарахованих КП «Міськводоканал» СМР споживачам за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення згідно з нормативами (нормами) споживання до моменту пломбування приладу обліку, що пройшов періодичну повірку, у разі якщо Підприємство не мало технічної можливості забезпечити введення вузла обліку води в роботу у визначений нормативно-правовими актами строк.

Забезпечення контролю за дотриманням міжповіркових інтервалів засобів обліку у житлових приміщеннях мешканців м. Суми.

 

Про результати розгляду цих рекомендацій необхідно повідомити Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету у десятиденний термін з дня їх отримання.

Надати відповідні документовані відомості, що підтверджують вчинення дій на виконання цих рекомендацій у десятиденний строк з дня їх виконання.

Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до частини 2 статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рекомендації Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду.

Разом з тим доводимо до Вашого відома, що за умови виконання цих рекомендацій, вжиття заходів для усунення умов, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, територіальне відділення не буде розпочинати провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

 

Голова колегії Є.М. Касьян

 

Члени колегії В.М. Коваленко

О.А. Бульченко

С.В. Гусак

І.В. Заїка

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux