• A-
    A+

ЗНАЧНА КОНКУРЕНЦІЯ ЕФЕКТИВНІША ЗА САНКЦІЇ

Опубліковано 15 липня 2014 року о 14:47

Протягом останнього десятиріччя місцева влада декілька разів змінювала схеми організації обслуговування житлових будинків в місті Суми. Ефективність від запровадження кожної із таких схем сумчани мали можливість відчути на собі та на власних кишенях. За цей час мешканці міста Суми неупереджено оцінили періоди діяльності ДЕЗів (державна служба єдиного замовника), дрібних ЖЕКів та КП «Сумижитло».

Жодна із схем не задовольняла споживачів і їх запровадження не змінювало ситуацію у житлово-комунальній сфері міста. Споживачі скаржились на непрозорі тарифи, ненадані або надані не в повному обсязі послуги, завищену вартість проведених ремонтів та неякісне їх виконання. ЖЕКи ж виправдовувались високим рівнем заборгованості мешканців будинків за отримані послуги, вкрай незадовільним станом житлових будинків, що потребує вкладення значних коштів та капітальних ремонтів тощо.

До прикладу, з середини 2011 року за порушення конкуренційного законодавства, вчинені КП «Сумижитло», Сумським тервідділенням АМКУ накладено штрафів на загальну суму 113600 грн. Разом з тим, як показав час, застосування штрафних санкцій не є достатньо дієвим засобом впливу на КП «Сумижитло».

Загалом же мешканці квартир у багатоквартирних будинках не мали жодного реального впливу на виконавців послуг з утримання будинків і не мали можливості обрати чи змінити виконавця послуг самостійно, а органи місцевого самоврядування, які взяли на себе обов’язок по визначенню виконавців послуг з утримання будинків, не враховували пропозиції споживачів щодо зміни виконавця.

Як наслідок, суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у сфері обслуговування житлових будинків, конкурували між собою лише на стадії проведення органами місцевого самоврядування конкурсу з визначення виконавців відповідних послуг, тобто до моменту вступу на цей ринок.

Натомість реалізація права власників квартир багатоквартирного будинку, які зацікавлені у якісних послугах, на визначення виконавців послуг з утримання будинків сприяла б створенню постійно діючого конкурентного середовища на цьому ринку, покращенню якості послуг, підвищенню відповідальності виконавців. Можливо, перший крок назустріч цьому зроблено.

Тервідділення у зв’язку з необхідністю зняття бар’єрів для входу на ринок нових суб’єктів господарювання, зокрема шляхом забезпечення можливості швидкої зміни виконавців житлово-комунальних послуг на вимогу споживачів, прийняло рішення від 5 березня 2014 року № 7. (http://www.amc.gov.ua/amku/control/sum/uk/publish/category/80142 )

У травні цього року рішенням міськвиконкому, яке погоджено Сумським тервідділенням АМКУ, запроваджено нову схему організації обслуговування житлових будинків, яка полягає у запровадженні послуг з управління будинком.

Дана схема передбачає гнучкий механізм зміни виконавців послуг з управління будинком, який закріпляє пріоритетне право власників квартир як співвласників багатоквартирних житлових будинків, на визначення або зміну виконавців послуг з управління будинком.

Надання права власникам квартир багатоквартирних будинків самостійно визначатись із виконавцями, від яких вони отримують послуги з управління будинком усунуло суттєвий бар’єр входу нових суб’єктів господарювання на ринок управління будинком, сприятиме саморегуляції цього ринку в частині збільшення кількості управителів, та розвитку конкуренції.

Таким чином, у разі неналежного надання послуг чи встановлення тарифів, які не задовольнятимуть споживачів, мешканці відповідних багатоквартирних будинків мають право змінити виконавця послуг на іншого (комунальної чи приватної власності).

На даний час своїм правом на визначення управителя скористались мешканці більше, ніж 40 багатоквартирних будинків.

Позиція тервідділення полягає у тому, що визначальним суб’єктом відносин у сфері надання житлово-комунальних послуг мають бути власник (співвласники) квартири, а не управляючі компанії чи органи місцевого самоврядування, що абсолютно узгоджується з нормами цивільного законодавства та відомчого нормативно-правового акта (наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 25 квітня 2005 року № 60), яким встановлено, що виконавця послуг визначає власник (власники) житлового будинку, і лише за відсутності волі власника такі функції може виконувати орган місцевого самоврядування.

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux