АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ СУМСЬКОГО ОБЛАСНОГО
ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ
(ВИТЯГ)
Про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Адміністративна колегія Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши матеріали справи № 02-06/107-2013, розпочатої за ознаками порушення виконавчим комітетом Сумської міської ради
ВСТАНОВИЛА:
За результатами розгляду заяв гр. Особа 1 (м. Суми, вул. Харківська, 5) (зареєстровано в тервідділенні
Розпорядженням адміністративної колегії Сумського обласного територіального відділення від
В ході розгляду справи, збору та аналізу доказів територіальним відділенням встановлено наступне.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначення виконавця житлово-комунальних послуг відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування.
Разом з тим, пунктом 1.4 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 25 квітня 2005 року № 60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2005 року за № 541/10821 (надалі – Порядок визначення виконавця) передбачено, що виконавець житлово-комунальних послуг визначається органами місцевого самоврядування, крім випадків коли власник (власники) житлових будинків бажає (бажають) визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно.
Сумський МВК є виконавчим органом Сумської міської ради і діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»в та має статус органу місцевого самоврядування, а відтак має право визначати виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Відповідно до частини 3 статті 81 Статуту територіальної громади міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 26 жовтня 2011 року № 893-МР «Про нову редакцію Статуту територіальної громади міста Суми» та підпункту 2 пункту 9 розділу 2 Регламенту роботи виконавчих органів Сумської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету сумської міської ради від 18 червня 2013 року № 300 «Про Регламент роботи виконавчих органів Сумської міської ради» Виконком координує діяльність виконавчих органів, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності.
Згідно із частиною 6 статті 59 цього ж Закону виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Рішенням Сумської міської ради від
При цьому, відповідно до пункту 1.7 Положення про відділ житлового господарства Сумської міської ради, затвердженого рішенням Сумської міської ради від
Слід зазначити, згідно з пунктами 1.3, 3.1.4, 3.2.1, 3.2.5 та 3.2.6 Положення про відділ житлового господарства Сумської міської ради, затвердженого рішенням Сумської міської ради від
- здійснює управління об’єктами житлового господарства територіальної громади міста Суми в межах повноважень щодо забезпечення належного утримання та ефективної експлуатації, надання необхідного рівня та якості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню та організації виконання поточних ремонтів житлового фонду, і є уповноваженим органом з питань управління житловим господарством;
- за рішенням організатора конкурсу здійснює підготовку та проведення конкурсу по визначенню суб’єктів господарювання – виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності міста;
- укладає договори з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності на надання комунального замовлення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
За результатами проведеного конкурсу виконавчий комітет Сумської міської ради рішенням від
З 1 липня 2011 року КП «Сумижитло» надає споживачам послуги на підставі договору про надання комунального замовлення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади міста Суми від 25 червня 2011 року, укладеного з Управлінням житлової політики, комунального господарства та благоустрою Сумської міської ради.
Додатком до вищезазначеного договору визначено перелік будинків, що передаються на обслуговування КП «Сумижитло», у тому числі будинки № 5 по вул. Харківська, та № 33 по просп. М. Лушпи, м. Суми.
За інформацією Відділу житлового господарства (лист від
Мешканці будинків № 5 по вул. Харківська м. Суми та № 33 по просп. М. Лушпи м. Суми створили орган самоорганізації населення «Будинковий комітет «Харківська 5» (далі – Будинковий комітет «Харківська 5»), дозвіл на створення якого надано рішенням Сумської міської ради від
Посилаючись на незадовільну якість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються КП «Сумижитло», мешканці будинків № 5 по вул. Харківська та № 33 по просп. М. Лушпи, м. Суми скористались своїм правом на визначення виконавця житлово-комунальних послуг, передбаченим пунктом 1.4 Порядку визначення виконавця, та прийняли рішення про відмову від послуг КП «Сумижитло» з метою визначити інших виконавців, а саме: приватне ремонтно-будівельне підприємство «Рембуд» (м. Суми) та товариство з обмеженою відповідальністю «Житло-Сервіс-Інвест» (м. Суми) відповідно.
У зв’язку із зазначеним мешканці вказаних житлових будинків звернулись до виконавчого комітету Сумської міської ради (листи Будинкового комітету «Харківська, 5» від 31 липня 2013 року № 45, від 23 жовтня 2013 року № 67 та лист мешканців будинку № 33 по просп. М. Лушпи від 6 листопада 2013 року) з проханням виключити їхні будинки з переліків будинків, які обслуговуються КП «Сумижитло» шляхом внесення змін до відповідних рішень виконавчого комітету Сумської міської ради та надали відповідні документи (копію гарантійного листа житлово-експлуатаційної організації, яка погодилась надавати послуги мешканцям будинку, витяг із протоколу зборів мешканців багатоквартирного будинку від 17 червня 2013 року № 4, додатки з підписами мешканців будинку тощо).
У відповідь на вказані листи виконавчий комітет Сумської міської ради не прийняв рішення про виключення будинків № 5 по вул. Харківська та № 33 по просп. М. Лушпи з переліку будинків, які обслуговуються КП «Сумижитло», натомість Відділ житлового господарства листами від 2 листопада 2013 року № 211 та від 4 грудня 2013 року № В-662, відповідно, відмовив власникам квартир вищезазначених будинків у праві самостійно визначати виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та повідомив, що багатоквартирні будинки в цілому є власністю територіальної громади м. Суми, а відтак право на визначення виконавців послуг може реалізуватись власниками квартир лише через повноваження, які має об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, зокрема через право визначати порядок утримання, експлуатації та ремонту неподільного і загального майна, для чого запропонував власникам квартир створити об’єднання співвласників багатоквартирного будинку.
При цьому, слід зазначити, що вказані органи місцевого самоврядування визнають право власності власників квартир на багатоквартирні будинки вцілому, як власників житлових та нежитлових приміщень, технічного обладнання, конструктивних елементів, елементів зовнішнього благоустрою багатоквартирних будинків у разі необхідності фінансування власниками квартир ремонтних робіт у багатоквартирних житлових будинках.
Наведене підтверджується зокрема, листами управління житлово-комунального господарства та благоустрою Сумської міської ради від 19 березня 2013 року № 1225/12.01-10, від 12 квітня 2013 року № 776/12.01-10 та від 28 березня 2013 року № 444/12.01-10 та листами Відділу житлового господарства від 8 жовтня 2013 року № С-369, від 17.10.2013 № Г-410, від 29 жовтня 2013 року № 6/2677, від 18 листопада 2013 року № Ч-607, від 15 жовтня 2013 року № С-415, від 25 листопада 2013 року № Г-666, від 24 вересня 2013 року № М-235 та від 20 листопада 2013 року № С-683 (містяться у матеріалах справи).
Власниками житлових та нежитлових приміщень у багатоквартирному житловому будинку є власники квартир, які набули право власності шляхом приватизації або придбання, яке підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, та власники житлових і нежитлових приміщень, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Суми.
Відповідно до статті 382 Цивільного кодексу України власникам квартири у багатоквартирному будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за мажами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.
Згідно із частиною 2 статті 10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Для підтвердження набутого у такий спосіб права власності не потребується вчинення будь-яких додаткових юридичних дій. Власникам квартир немає необхідності створювати з цією метою об’єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що усі суб’єкти права власності рівні перед законом.
Таким чином, у багатоквартирних будинках, де не всі квартири приватизовані чи приватизовані повністю, власник (власники) неприватизованих квартир (їх правонаступники) і власники приватизованих квартир багатоквартирного будинку є рівноправними співвласниками допоміжних приміщень. Вони є рівними у праві володіти, користуватися і розпоряджатися цими приміщеннями.
Зазначене підтверджується пунктами 4.2, 4.3 рішення Конституційного суду України від 2 березня 2004 року № 4-рп/2004 у справі № 1-2/2004.
Відповідно до статті 319 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Таким чином, власники приватизованих і неприватизованих квартир мають право володіти, користуватись та розпоряджатись житловими, нежитловими та приміщеннями загального користування багатоквартирного житлового будинку.
Враховуючи наведене, першочергове та пріоритетне право на визначення виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мають власники житлового будинку, якими є власники приватизованих і неприватизованих квартир цього будинку.
Разом з тим, виконавчий комітет Сумської міської ради та Відділ житлового господарства не прийняли до уваги інтереси більшості власників квартир багатоквартирних будинків № 5 по вул. Харківська та № 33 по просп. М. Лушпи, м. Суми щодо визначення виконавців послуг.
Таким чином, виконавчий комітет Сумської міської ради та Відділ житлового господарства визнає право власності власників квартир на житловий багатоквартирний будинок в частині обов’язку власників квартир утримувати вищезазначений будинок та не визнає право власності в частині розпорядження належним власникам квартир майном.
Наразі послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на території м. Суми надають, зокрема: комунальне підприємство «Сумижитло» Сумської міської ради, товариство з обмеженою відповідальністю «СПОЖ», товариство з обмеженою відповідальністю «Зарічник», товариство з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Коменерго-Суми», товариство з обмеженою відповідальністю «Оселя», товариство з обмеженою відповідальністю «Компослуги», приватне ремонтно-будівельне підприємство «Рембуд» та товариство з обмеженою відповідальністю «Житло-Сервіс-Інвест».
Невизнання виконавчим комітетом Сумської міської ради та Відділом житлового господарства права власників квартир багатоквартирних будинків на визначення виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій призвело до недопущення конкуренції між потенційними виконавцями послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Відповідно до статті 24 Житлового кодексу Української РСР, жилий будинок може обслуговуватись тільки однією житлово-експлуатаційною організацією.
На даний час суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у сфері послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій конкурують між собою лише на стадії проведення органами місцевого самоврядування конкурсу з визначення виконавців відповідних послуг, тобто до вступу на ринок.
Натомість реалізація права власників квартир багатоквартирного будинку, які зацікавлені у якісних послугах, на визначення виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, сприятиме створенню постійно діючого конкурентного середовища на цьому ринку та покращенню якості послуг.
Згідно із частиною 2 статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» органи місцевого самоврядування зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Враховуючи повноваження, якими наділено Сумський МВК та Відділ житлового господарства, останні повинні врахувати волевиявлення співвласників багатоквартирних житлових будинків та вжити заходи, спрямовані на прийняття рішення про виключення будинків № 5 по вул. Харківська та № 33 по просп. М. Лушпи м. Суми з переліку будинків, які обслуговуються комунальним підприємством «Сумижитло» Сумської міської ради та виключення вказаних будинків із договору про надання комунального замовлення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади міста Суми від
Дії виконавчого комітету Сумської міської ради, які полягають у порушенні положень пункту 1.4 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від
Дії Відділу житлового господарства, які полягають у відмові власникам квартир багатоквартирних будинків у праві на самостійне визначення виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій кваліфікуються як порушення, передбачене пунктом 3 статті 50 та частиною 1 статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Відповідно до пункту 26 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правила розгляду справ), затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від
Міський голова м. Суми, гр. Особа 1, гр. Особа 2, гр. Особа 3 заперечень, міркувань, зауваження щодо висновків, зроблених у Поданні, не надали.
Відділ житлового господарства листом від 21 лютого 2014 року № 195 не погодився з висновками, викладеними у Поданні.
Зокрема,
1. Відділ житлового господарства стверджує, що реалізація права власників квартир у багатоквартирному житловому будинку, який перебуває у спільній сумісній власності власників квартир, на визначення виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій можлива лише через повноваження, які має об’єднання співвласників багатоквартирного будинку або шляхом взаємного волевиявлення усіх співвласників (ста відсотків співвласників будинку).
Зазначене заперечення не може бути враховане виходячи із наступного.
Відповідно до частин 2, 3 та 4 статті 369 Цивільного кодексу України у разі вчинення одним із співвласників правочину щодо розпорядження спільним майном вважається, що він вчинений за згодою всіх співвласників. Співвласники мають право уповноважити одного з них на вчинення правочинів щодо розпорядження спільним майном. Правочин щодо розпорядження спільним майном, вчинений одним із співвласників, може бути визнаний судом недійсним за позовом іншого співвласника у разі відсутності у співвласника, який вчинив правочин, необхідних повноважень.
Враховуючи зазначене, правочин щодо розпорядження спільним майном може бути вчинений одним із співвласників багатоквартирного будинку.
При цьому, слід зазначити що звернення до виконавчого комітету Сумської міської ради Будинкового комітету «Харківська, 5» від 31 липня 2013 року № 45, від 23 жовтня 2013 року № 67 та мешканців будинку № 33 по просп. М. Лушпи від 6 листопада 2013 року з проханням виключити їхні будинки з переліків будинків, які обслуговуються КП «Сумижитло» підписані не одним власником, а сорока п’яти та п’ятдесяти двома власниками квартир будинків № 5 по вул. Харківська та № 33 по просп. М. Лушпи, м. Суми, що становить 71 та 72 відсотка від загальної кількості квартир відповідно.
На підставі вищезазначеного, керуючись статтями 12, 121, 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3 та 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від
ВИРІШИЛА:
1. Визнати дії виконавчого комітету Сумської міської ради (ідентифікаційний код – 04057942), які полягають у порушенні положень пункту 1.4 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від
2. Визнати дії відділу житлового господарства Сумської міської ради (ідентифікаційний код 38725019), які полягають у відмові власникам квартир багатоквартирних будинків у праві на самостійне визначення виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій порушенням, передбаченим пунктом 3 статті 50 та частиною 1 статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
3. Зобов’язати виконавчий комітет Сумської міської ради у двомісячний строк з дня отримання цього рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього подання, шляхом виключення житлових будинків, власники яких бажають визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно, із переліків будинків, які обслуговуються комунальним підприємством «Сумижитло» Сумської міської ради, зазначених у відповідних рішеннях виконавчого комітету Сумської міської ради.
4. Зобов’язати відділ житлового господарства Сумської міської ради припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього подання, шляхом вжиття заходів щодо виключення житлових будинків, власники яких бажають визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно, із переліку будинків, які обслуговуються комунальним підприємством «Сумижитло» Сумської міської ради, зазначеного у договорі про надання комунального замовлення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади міста Суми від 25 червня 2011 року, у одномісячний строк з дати прийняття виконавчим комітетом Сумської міської ради відповідного рішення.
Рішення може бути оскаржено до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення.
Голова колегії Є.М. Касьян
Члени колегії: В.М. Коваленко
О.А. Бульченко
І.В. Заїка