Адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України встановила порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях АТ «Харківміськгаз», яке надавало послуги з розподілу природного газу протягом 2021 року на території м. Харкова та Харківської області, де розташовані мережі газопроводів, що перебували у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації АТ.
Умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового, обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об’ємів і обсягів передачі до/з ГРС, регулюються, зокрема, Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824 (надалі – Кодекс ГРМ).
Під час розгляду заяви одного з приватних підприємств про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, Відділенням було встановлено, що заявнику було безпідставно відмовлено АТ «Харківміськгаз» у відновленні надання послуг з розподілу природного газу у період з 15.07.2021 по 11.08.2021 на об'єкті автомобільної газонаповнювальної компресорної станції – 4 (далі- АГНКС-4).
У зв`язку із несприятливими погодними умовами 12.06.2021 стався порив кабельної лінії та знеструмлення об`єкту газопостачання АГНКС-4 заявника. 15.06.2021 заявником було направлено до АТ «Харківміськгаз» лист, в якому він повідомив про припинення живлення АГНКС-4 та просив направити представників АТ «Харківміськгаз» для опломбування в закритому положенні вхідної засувки перед вузлом обліку газу (далі-ВОГ) на період ремонту кабельних мереж електропостачання, що вийшли з ладу, а також розпломбувати манометри на вхідному газопроводі для проведення повірки. Представниками АТ «Харківміськгаз» 17.06.2021 було проведено перевірку комерційного ВОГ, оформлену відповідним актом, в якому зазначено, що споживання природного газу припинено, перекрито вхідний кран та опломбовано в закритому положенні охоронною пломбою АТ «Харківміськгаз», розпломбовано манометр, на його місце встановлено заглушку.
Крім того, представниками АТ «Харківміськгаз» за результатами технічної перевірки було складено акти про порушення від 17.06.2021 (надалі – Акт 1) та від 01.07.2021 (надалі – Акт 2), в яких зазначено про порушення заявником підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ - робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, а саме відсутнє живлення на засобі вимірювальної техніки (ЗВТ ВОГ).
05.07.2021 відбулось засідання комісії АТ «Харківміськгаз», оформлене відповідним протоколом, за результатами якого комісія дійшла висновку про задоволення Акту 1 та Акту 2 та проведення нарахування природного газу по АГНКС-4 за червень 2021 року наступним чином: «Нарахування провести за період відсутності комерційних звітів споживання природного газу до моменту відключення електричної енергії» (мова оригіналу).
Згідно абзацу 2 пункту 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРМ, якщо під час перевірки комерційного ВОГ між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін - Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) - може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.
Проте, в Акті 1 не було зазначено про необхідність проведення певних дій щодо позачергової повірки комерційного ВОГ.
Отже, за наведених обставин, направлення для проведення позачергової повірки комерційного ВОГ заявника відбулось з порушенням абзацу 2 пункту 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРМ.
Згідно з пунктом 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку). При порушеннях, пов’язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ, за наявності по об’єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об’єму газу є достатніми для визначення об’єму природного газу по об’єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується.
Таким чином, АТ «Харківміськгаз» безпідставно не застосувало вищезазначену норму Кодексу ГРМ, у відповідності до якої Оператор ГРМ не мав права застосовувати донарахування, передбачене цією главою у разі, коли споживач самостійно повідомив оператора ГРМ про вихід ВОГ з ладу, оскільки листом від 15.06.2021 заявник письмово повідомив АТ «Харківміськгаз» про припинення живлення ВОГ на АГНКС-4 та ініціював припинення газопостачання після пориву електрокабеля у зв`язку із несприятливими погодними умовами.
Після проведення ремонту комерційного ВОГ, заявник звернувся до АТ «Харківміськгаз» з листом, у якому зазначив, що 13.07.2021 буде проводитись повірка комерційного ВОГ та просив розпломбувати вхідну засувку на АГНКС-4 (фактично про відновлення газопостачання) 13.07.2021 після проведення повірки комерційного ВОГ.
Заявник 15.07.2021 отримав свідоцтво про повірку засобу вимірювальної техніки, відповідно до якого комерційний ВОГ споживача відповідає необхідним вимогам для аналогічних засобів та 20.07.2021 повторно звернувся до АТ «Харківміськгаз» із листом про відновлення газопостачання.
Оскільки відновлення газопостачання не відбулося, 04.08.2021 заявник знову направив до АТ «Харківміськгаз» лист про відновлення газопостачання.
Відповідно до акту технічної перевірки вузла обліку від 11.08.2021 № «О 14:00 з вхідної засувки знято охоронювану пломбу … та о 16:15 виконано пуск газу» (мова оригіналу).
Тобто фактично газопостачання було відновлено лише 11.08.2021.
Як пояснює АТ «Харківміськгаз», невідновлення газопостачання на АГНКС-4 мало місце у зв’язку з нарахованою АТ «Харківміськгаз» вартістю необлікованого (донарахованого) обʼєму природного газу за період роботи ВОГ в позаштатному режимі, яка виникла у зв’язку з задоволенням вищезазначених актів про порушення та яка не була сплачена заявником. «Вартість необлікованого (донарахованого) обʼєму природного газу, яка предʼявляється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі» (мова оригіналу).
Однак АТ «Харківміськгаз» мало довести факт необлікованого чи облікованого частково обʼєму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ заявника. Відповідно до положень пункту 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, якщо об’єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований об’єм природного газу не вважається простроченою.
З приводу нарахування АТ «Харківміськгаз» вартості необлікованого (донарахованого) обʼєму природного газу за період роботи ВОГ в позаштатному режимі слід зазначити, що дане рішення АТ «Харківміськгаз» було оскаржено заявником. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.01.2022 апеляційну скаргу заявника задоволено та прийнято нове рішення, яким визнано незаконними дії АТ щодо донарахування додаткових об`ємів природного газу по АГНКС-4 м.Харків за червень 2021 року та скасовано рішення постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення АТ «Харківміськгаз» щодо задоволення актів №1 та №2 та проведення нарахування природного газу по АГНКС - 4 за червень 2021року. Постановою Касаційного господарського суду Верховного Суду від 31.08.2022 касаційну скаргу АТ «Харківміськгаз» залишено без задоволення, а постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.01.2022 – без змін.
Таким чином, донарахування АТ «Харківміськгаз» додаткових об`ємів природного газу по АГНКС-4 м. Харків заявнику є неправомірним.
Відсутність надання послуг на АГНКС-4 призвело до того, що заявник не міг брати участь у активній конкурентній боротьбі на рівні з іншими суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на ринку реалізації стисненого природного газу та відповідно до зменшення обсягу реалізації товарів, втрати клієнтів і, як наслідок, до обмеження конкуренції на відповідних ринках товарів.
Тож за результатами розгляду матеріалів відповідної справи 19 червня 2024 року адміністративною колегією Відділення бездіяльність АТ «Харківміськгаз», що полягає у безпідставному невідновленні надання послуг на об’єкт АГНКС-4 заявника, визнано порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» - зловживання монопольним (домінуючим) становищем. На порушника накладено штраф в розмірі 68 000 грн.