26 лютого 2025 року адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення надала рекомендації Ізюмській міській раді (Харківська область) припинити дії, які полягають у встановленні Порядком погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг на території м. Ізюм, неправомірних вимог для суб’єктів господарювання некомунальної форми власності щодо обов’язку надання переліку документів для погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг, розміщених на території міста.
Відділенням в рамках здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції в частині прийняття органами місцевого самоврядування рішень, які впливають на конкуренцію, встановлено, що рішенням Ізюмської міської ради від 26.06.2018
№ 1660 «Про затвердження Порядку погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг на території м. Ізюм» затверджено порядок надання документів та встановлення за узгодженням з власниками зручного для населення режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг, незалежно від форм власності, розміщених на території м. Ізюм.
Пунктом 3.1. Порядку встановлено, що для отримання погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства, сфери послуг, розміщених на території міста (у тому числі розміщених і в тимчасових спорудах), необхідно подати на ім’я Ізюмського міського голови заяву затвердженого зразка та комплект документів, зазначених у розділі 4 Порядку за встановленою процедурою. Згідно з пунктом 3.2. Порядку заява та документи подаються до Управління адміністративно-дозвільних послуг «Центр надання адміністративних послуг» апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради.
Розділом 4 Порядку закріплено перелік документів, які суб’єкт господарювання повинен додати до заяви щодо погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства, сфери послуг.
Згідно з пунктом 6.1. Порядку погодження режиму роботи може бути призупинено в дії або анульовано при порушенні суб’єктом господарювання умов, які встановлені для розміщення даного об’єкта. У такому випадку відділом контролю благоустрою міста апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради готується проект рішення виконкому про призупинення дії Погодження режиму роботи об’єктів торгівлі, ресторанного господарства, сфери послуг, розміщених на території міста (у тому числі розміщених і в тимчасових спорудах). У рішенні виконавчого комітету Ізюмської міської ради встановлюється термін, на який призупиняється його дія для усунення відповідних порушень або приймається рішення про його анулювання.
Режим роботи закладів торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування населення, що не належать до комунальної форми власності може встановлюватися суб’єктами господарювання самостійно. При цьому орган місцевого самоврядування звертається до суб’єкта господарювання з метою погодження режиму роботи, а не навпаки.
Отже, органи місцевого самоврядування встановлюють режим роботи «за погодженням з власниками», а не навпаки. Окрім цього, вказана норма не надає жодних дозвільних повноважень виконавчим органам сільських, селищних та міських рад.
Підприємці мають право самостійно встановлювати режим роботи й не зобов’язані погоджувати його з жодними органами (окрім окремих випадків, встановлених законом).
Таким чином, орган місцевого самоврядування може лише звертатися до суб’єкта господарювання з метою отримання від нього згоди на встановлення режиму роботи, проте, не вимагати від суб’єкта господарювання отримання будь-яких погоджень від органів місцевого самоврядування.
Крім того, законодавством України встановлений вичерпний перелік документів дозвільного характеру. Погодження щодо режиму роботи не закріплено Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру», а відтак і вимоги щодо його отримання є безпідставними.
З огляду на ці обставини Відділення рекомендувало Ізюмській міській раді припинити порушення. Розглянути рекомендації міська рада має у 4-місячний термін з дня їх отримання.