6 лютого 2025 року адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України розпочала розгляд справ щодо КП «Вода Есхара» та виконавчого комітету Новопокровської селищної ради (Чугуївського району Харківської області) .
Справа щодо КП «Вода Есхара» розпочата за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. А справа щодо Новопокровської селищної ради – за ознаками вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді легітимації порушення КП «Вода Есхара».
Так, Відділення під час здійснення державного контролю за дотриманням суб’єктами господарювання законодавства про захист економічної конкуренції на ринку послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення в межах селища Есхар та Стара Покровка (Чугуївського району Харківської області) встановило, що КП «Вода Есхара» у період 2023-2024 років, надавало споживачам платні послуги, зокрема, з розробок документів:
Вартість вищенаведених послуг була встановлена рішеннями Виконавчого комітету Новопокровської селищної ради № 125 від 26.10.2023 «Про погодження калькуляції вартості послуг, що надає КП «Вода Есхара» , № 85 від 28.03.2024 «Про погодження калькуляції витрат на розробку рекомендації та монтажної схеми по встановленню вузла обліку холодної води для організацій та підприємств, що надає КП «Вода Есхара»» та рішенням № 27 від 23.03.2023 «Про погодження калькуляції вартості послуг, що надає КП «Вода Есхара»».
Ці рішення ВК Новопокровської селищної ради наразі є чинними.
Відповідно до інформації, наданої КП «Вода Есхара», при встановлені індивідуального вузла обліку у квартирі споживач має звернутися із заявою до підприємства щодо наміру встановлення вузла обліку холодної води. Споживачу рекомендовано отримати проєкт на встановлення такого вузла обліку води в організації, яка має ліцензію на провадження такої діяльності або у разі відсутності такої організації, замовити документ «Рекомендації та монтажна схема встановлення вузла обліку холодної води» у підприємства.
Порядок приєднання об’єктів до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення визначений розділом ІІІ Правил користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (у редакції наказу від 19 квітня 2021 року № 97).
Пунктом 1 розділу ІІІ Правил №190 визначено, що приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється відповідно до технічних умов, виданих виконавцем послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення, та розробленого і затвердженого в установленому порядку проєкту на приєднання.
У Додатку 2 до вищезазначених правил наведено технічні умови на приєднання до таких систем.
Відповідно до додатоку 2 пункту 8 розділу «Умови водопостачання» зазначених правил у технічних умовах зазначається інформація про те, що на водопровідному вводі комерційний облік обладнаний лічильником (зазначається місце установки, тип лічильника, діаметр)».
Отже, при приєднанні до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення нових об’єктів у технічних умовах на приєднання передбачено зазначення інформації, необхідної для встановлення засобу обліку холодної води.
Окрім цього, положенням Правил № 190 не передбачено отримання споживачами будь-яких рекомендацій та монтажних схем для встановлення вузла обліку холодної води.
Враховуючи наведене, дії КП «Вода Есхара», які полягають у:
містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
В свою чергу, дії Новопокровської селищної ради в особі виконавчого комітету, що полягають у затвердженні рішення № 125, рішення № 85 та рішення № 27, якими погоджено встановлення неправомірних витрат для споживачів, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 7 статті 50, статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, а саме легітимації вчинення КП «Вода Есхара» порушення конкурентного законодавства.
З огляду на зазначене, адміністративна колегія Східного МТВ АМКУ розпочала розгляд справ щодо дій КП «Вода Есхара» та Новопокровської селищної ради.